Hauiksen pitkän pään jänne paikoiltaan

Hei, nyt kaipaisin oikeasti apua. Penkkipunnertajien yksi ongelmista, että tuo jänne napsahtaa olkapäässä olevasta urasta pois. Tuo vaiva tuli vuosi sitten, lääkärärit pisti tulehduskipulääke kuurille. Vaiva vaan jatkui kuukausia. Kävin myös hierojalla, ei auttanut. Sitten vaihdoin hierojaa joka oli käynyt enempi kouluja, tekninen hieroja jne. Huomasi heti vian olevan hauiksen pitkän pään jänteessä. Meinasi, että lihakset siinä ympärillä on kyllä jumissa ja kirosi itsekkin kun vasta neljännen kerran jälkeen jänne rupesi pysymään paikallaan. Siinä meni joku viikko ja taas paikaltaan.. Alkaa usko loppumaan siihen, että se käsipelillä pysyy paikallaan enään.

Alkaa olemaan hermot jo mennyt tuohon asiaan, että kokemuksia asiasta tarvitsisin. Onko leikkuu ainoa vaihtoehto tälle ? Lukemani perusteella se kiinnitettäisiin jotenkin paikalleen. Taas olkapääleikkuutkin ovat 50/50 hommia ? Vai liekkö tuo enään nykypäivänä kovin epävarmaa jos vika on varma ? Toki tarvitsisi jonkun pätevän lääkärin joka olkapäistä tietää paremmin, esim. Oulusta jonka luona kannattaisi käydä ensin, onko ehdotuksia ? Jostain kuullut nimen Sinikka Levoska..

Minulla kyseinen jänne repeytyi osittain irti olkapäästä. Kävin lääkärissä ja magneetissa, kuvien jälkeen siihen asti hoitanut lääkäri suositteli Tapio Flinkkilää, jota pidettiin siihen aikaan Oulun parhaana olkapääkirurgina. Flinkkilä tähysti olkapään, jänne laitettiin 2 titaaniankkurilla kiinni. Tästä aikaa 9 vuotta, en tiedä onko tilanne edelleen sama. Googlella löytyy yhteystiedot.

Minulla kyseinen jänne repeytyi osittain irti olkapäästä. Kävin lääkärissä ja magneetissa, kuvien jälkeen siihen asti hoitanut lääkäri suositteli Tapio Flinkkilää, jota pidettiin siihen aikaan Oulun parhaana olkapääkirurgina. Flinkkilä tähysti olkapään, jänne laitettiin 2 titaaniankkurilla kiinni. Tästä aikaa 9 vuotta, en tiedä onko tilanne edelleen sama. Googlella löytyy yhteystiedot.

Mitä maksoi?

Tapaturmavakuutus korvasi. Magneettikuva varjoaineella reilu 1000€, leikkaus+sairaalayö (silloinen Sairaala Botnia Lääkäritalossa) ~4200€, 7 käyntiä erikoislääkärillä+lausunnot noin 1000€ (sis. ekan käynnin, 2 käyntiä kuvien jälkeen, 4 kontrollikäyntiä leikkauksen jälkeen), 10 kertaa fysioterapiaa leikkauksen jälkeen ~500€. Eli kaikki kulut mukaan laskettuna tulin maksamaan lähemmäs 7000€ vakuutusyhtiölle. Julkiselle puolelle olisi minun tapauksessa saanut myös lähetteen, ikä huomioon ottaen oli riittävän vakava vamma hoidettavaksi. Mutta akuuttina ei olisi leikattu, normaalin jonon jatkoksi vain.

Omaan piikkiin kävin vielä 10 kertaa fysioterapiassa, jotta sain toipumisen paremmin käyntiin.

Miten olkapää on kestänyt tuon jälkeen esim. penkkipunnerrusta, kun on oikein metallilevyillä laitettu olkapää kiinni ?
kyllä se treeniä kestää. Leikkauksen jäljiltä AC-nivel on jäänyt aavistuksen jäykemmäksi kuin terveessä olkapäässä, ja yleisesti ottaen leikatun olkapään liikkuvuus on aavistuksen huonompi kuin terveen. Penkkipunnerrusta en juurikaan tee nykyään. Olkapään lisäksi siinä liikkeessä ongelmia aiheuttaa viime vuosituhannen lopussa revennyt oikea rintalihas (leikattu olkapää on vasen). Nämä kun yhdistetään niin liikerataa ei tahdo millään saada kuntoon, koska molemmilla puolilla on liikkuvuutta haittaavia vammoja. Mutulla sanoisin, että pelkästään leikkauksen takia ei olisi tarvinnut penkkipunnerruksesta luopua.

edit. Kannattanee konsultoida olkapäihin erikoistunutta ortopediä. Osaa varmasti kertoa jotain pelkästään kliinisen tutkimuksen perusteellakin. Ja osaa kertoa myös mahdolliseen leikkaukseen liittyvistä asioista. Meillä kyseessä erilaiset vammat, joten minun kokemuksia ei voine täysin soveltaa. Minun kohdalla leikkaus oli ainut vaihtoehto, mikäli voimaharjoittelua halusi harrastaa jatkossakin. Sohvalla olisi voinut istuskella ilman leikkaustakin.

Back
Ylös Bottom