Hartia ja niska jumissa, mikä avuksi ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu
Ensimmäistä kertaa elämässä hartiat ja niska jämähtivät niin että päätä on vaikea kääntää kumpankaan suuntaan. Kyseessä ei ole revähdys, vaan jostain syystä treenin jälkeen hartioiden ja niskan seutu kramppasi ihan täysillä ja on nyt kivikova.

Kysymys kuuluu että miten tuota kannattaisi hoitaa ? Lääkärille on mielestäni turha mennä kun tiedän että 90 % todennäköisyydellä sieltä saa Sirdaludia ja Buranaa joita löytyy kotoakin. Lisäksi kyseessä ei liene tulehdus koska buranalla ei tunnu olevan minkäänlaista vaikutustaja muitakaan tulehduksen merkkejä ei ole.

Olisiko hierojasta apua tässä tapauksessa ? Ja kannattaako kipeään kohtaan laittaa kylmää vai kuumaa kun kyseessä ei siis ole revähdys ? Vai pitäisikö varata aika ihan oikealle urheilulääkärille terveyskeskuslääkärin sijaan ?

En ole ammattilainen mutta omat niskajumit lähtee varovainen hieronta+kunnon löylyt (eli kuumaa) + varovainen verryttely-jumppa yhdistelmällä. Jos ei lähde niin lihasrelaksanteilla sitten (reseptillä kait kaikki toimivat valmisteet) Magnesium ehkäisee kramppeja aika hyvin.
Käsittääkseni jos ei ole tulehdusta tahi turvotusta niin aina kuumaa (saatan toki olla väärässäkin mutta kaupunkilaisjärjellä pääteltynä jumissa olevaan lihakseen kun laittaa kylmää niin sitten se vasta jumissa onkin).

Kotihoito-ohjeena voisit esim. Lämmittää kattilassa vettä, johon uitat pyyhkeen. Lämpöä vedellä tulisi olla n.70 astetta. Tähän käy myös erinomaisesti kauratyyny, jonka lämmität mikrossa. Peitä kuuma pyyhe tai kauratyyny muovipussilla. Lämpö ei pääse ylöspäin vaan suuntautuu suoraan lihaksekseen. Lämpö rentouttaa ja kiihdyttää aineenvaihduntaa joka taas auttaa laukaisemaan lihaskrampin.

Kramppiin auttaa myös kova puristaminen. Myös venyttäminen kivunrajoissa auttaa kramppiin.
Kuljetusala kertoikin jo saunan terveysvaikutuksista.
Käy lukemassa sivuiltani myös lihaskrampin syntymekanismista niin voit ennaltaehkäistä kramppeja tulevaisuudessa.
Hieronta auttaa myös Kramppeihin.

Kiitos neuvoista. Meillä on sellainen sähköllä toimiva lämpötyyny (säädettävä), joka tuntuu auttavan aika kivasti. Hierojallekin on aika tilattu.

Eihän vaan rangassa olis joku fasettinivel jumissa ("lukossa"), kaula/rintarangan alueella? Monesti oirehtii juuri noin, ettei päätä pysty kääntämään.

itsellä menee pari kolmekertaa vuodessa niskat korvan takaa helvetin moiseen jumiin. yleensä ei missään maksiminostoissa vaan pienillä painoilla vääntämisestä.
mutta aina sitä on edeltänyt juuri tuo rintarangan aluueen jumi!!
mulla se tarkottaa aina noin kuukauden pöhnässä oloa:) eli olo on sama kun olis juonut 6kaljaa!!
tänään meni taas jumiin ja meni kyykyssä. 30 toistoo kyykyssä ja viimisessä taas järjetön jomotus särky korvantakaa.
venyttelyy venyttelyy hierontaa hierontaa...........

Oikea olkapää on aivan puutunut ja samalla lamauttaa koko käden. Ei tunnu hyvältä missään asennossa ja tekisi mieli repiä koko raaja irti. Varmaan hartioiden jumit säteilevät olkapäähän myös. Hieroa olen koittanut, käsiä olen pyöritellyt, kylmägeeliä olen laittanut, mutta mikään ei auta. En pysty olemaan paikoillani ollenkaan. Varmaan hierojalle ois syytä mennä, mutta oisko kellään heittää mitään neuvoja miten itse saisi edes vähän aukaistua noita jumeja? Tänään olisi ohjelmassa rinta-olkapää treeni ja ajattelin skipata sen, mutta toisaalta treeni voisi myös aukaista paikkoja?

Pitkiä venytyksiä, nikamien naksauttelua esim putkirullailun avulla ja lämpöä. Ei oikeen muuta lääkettä ole omiin fasettioireisiin löytyny, jos ei osaavaa hierojaa mukaan lasketa. Jumi tiheyttä olen saanut laskettua liikkuvuusharjoitteilla/venyttelyillä ja treenillä. Treeniä en kuitenkaan suosittele ennenkuin jumi on saatu aukaistua, voi nimittäin mennä vielä pahempaan kuntoon. Joillain toki voi nuo lihasrelaxantit auttaa, henk.koht en ole huomannu mitään efektiä olipa se annostus mikä hyvänsä.

Pitkiä venytyksiä, nikamien naksauttelua esim putkirullailun avulla ja lämpöä. Ei oikeen muuta lääkettä ole omiin fasettioireisiin löytyny, jos ei osaavaa hierojaa mukaan lasketa. Jumi tiheyttä olen saanut laskettua liikkuvuusharjoitteilla/venyttelyillä ja treenillä. Treeniä en kuitenkaan suosittele ennenkuin jumi on saatu aukaistua, voi nimittäin mennä vielä pahempaan kuntoon. Joillain toki voi nuo lihasrelaxantit auttaa, henk.koht en ole huomannu mitään efektiä olipa se annostus mikä hyvänsä.

Juu kiitoksia! Yleensä saan esim, niskaa naksauteltua erittäin helposti mutta nyt ei tahdo onnistua millään. Ja lihasrelaxanttiakin koitin jo aamulla, mutta ei mitään vaikutusta. Ajattelin että kun pääsen kotiin, pistän saunan päälle ja otan kunnon löylyt sekä suihkutan olkapäähän jääkylmää vettä ja menen takasin löylyihin. Ja varmaan muutaman kerran kannattaa tuota toistaa. Voisi juuri tuo lämpö/kylmä auttaa.

Relaksantit kannattaisi ottaa yötä vasten. Mä suosittelisin lepoa, lämpöä ja varovaista hierontaa/venytyksiä. Pika-apua ei kannata hakea, silloin yleensä saa aikaan vain suuremman jumin.

Kunnon löylyistä suoraan jääkylmään suihkuun, takasin löylyihin ja taas jääkylmään suihkuun temppu toimi :D Ja löylyissä kun samalla vähän puristeli ja hakkasi olkapäätä niin teki hyvää!

Itsellä on ilmennyt sellasta vikaa että en saa päätä penkkiin kiinni punnerrusliikkeitä tehdessäni,jos pakotan pään kiinni penkkiin perse nousee ilmaan.Tuntuu niska todella kireältä ja jännittyneeltä.
Niskat liikkunu huonosti jo pidemmänaikaa.Voiskohan olla fasettilukko rintarangassa? Kun tuntuu niin prkl vaikeelta saada lähetettä magneettikuviin..
Ennen olen saanut hyvin itseni levyksi penkkiin.Olen myös vähän liikaa varmaan yläkroppaa treenannu muuhun nähden.
Olen pätevällä osteopaatilla käynyt nyt muutaman kerran mutta ei se yläselän/niskan liikkuvuuteen ole paljoa auttanut.

Back
Ylös Bottom