Harjoittelutavoista

Mietin tässä kun normaalisti olen juossut pk-lenkkeinä sellaiset 2h, niin tuossa puolentoistatunnin kohdalla alkaa sykkeet nousemaan siitä 130-140 lukemista sinne 150 ja ylikin välillä, ilmeisesti loppuu kropalta polttoaine? Niin olisiko parempi juosta esimerkiksi aamupäivällä joku 70-80 minuuttia 130-140 sykkeillä ja illemmalla toinen samanlainen? Ihan noin kunnon nostamisen kannalta mietin.

Vai yhteen pötköön tuo 2h niinkuin nyttekin. Ois hyvä mahis vaan käydä aamupäivisin ja illalla vetäsemässä lenkit kun itsellä on nyt sen verran vapaata viikossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
parempihan se ois jos juoksisit pk-lenkit aamulla ja illalla.
sitten viikonloppuna pitkän lenkin pitkänä, pitkällä lenkillä ei haittaa vaik syke nousee lopussa.
paljonko juokset viikossa?

Tuossa puolentoistatunnin kohdalla hiilarit alkavat loppumaan elimistöstä ja elimistö alkaa lisäämään rasvojen käyttöä polttoaineenaa. Tuo sykkeen nousu johtuu luultavasti tuosta.

Kannattaako jakaa lenkki kahteen osaan? Sen voit mielestäni tehdä ihan niin kuin haluat, sillä tuskin on suurta merkitystä.

paljonko juokset viikossa?
Tällä hetkellä oon vetänyt neljä lenkkiä viikossa, joista kolme oon yrittäny juosta pk-sykkeillä ja yhden sitten rankempana. 8-9h tulee viikossa juostua.
Gray Fox sanoi:
Kannattaako jakaa lenkki kahteen osaan? Sen voit mielestäni tehdä ihan niin kuin haluat, sillä tuskin on suurta merkitystä.
Näin juuri ajattelinkin tässä. Niin pysyisi ehkä se syke pk-lenkillä alhaalla sitten koko ajan.

Mietin tässä kun normaalisti olen juossut pk-lenkkeinä sellaiset 2h, niin tuossa puolentoistatunnin kohdalla alkaa sykkeet nousemaan siitä 130-140 lukemista sinne 150 ja ylikin välillä, ilmeisesti loppuu kropalta polttoaine?
No ei tuossa kahdessa tunnissa pitäs "nälkään kuolla", siulta loppuu pk-kunto. Ootko testannu, että tankkaat lenkillä? Maltoa mehuun tms. Hiljennä vauhtia loppuajasta, niin että saat sykkeet pysymään pk-alueella. Ei se vauhti vaan syke, jos pk:ta meinasit.

Niin olisiko parempi juosta esimerkiksi aamupäivällä joku 70-80 minuuttia 130-140 sykkeillä ja illemmalla toinen samanlainen? Ihan noin kunnon nostamisen kannalta mietin.
Niinkun tossa aikasemmin kirjotettukin, palautuminen nopeutunee ja pysyt paremmin oikeella alueella. Mutta pitkiä matalasykkeisiä lenkkejä tarttet silti, noita 2-tuntisia tai mieluummin vaikka pitempiäkin kuin tuo 2h, silloin tosin parempi ehkä vaikka (sauva)kävellä.

Mimmone se siun yks rankempi lenkki on? (utelias)

Tällä hetkellä oon vetänyt neljä lenkkiä viikossa, joista kolme oon yrittäny juosta pk-sykkeillä ja yhden sitten rankempana. 8-9h tulee viikossa juostua.
Aika hurjat lukemat neljään harjotukseen.

Ja tolle kuvailemallesi ilmiölle nimi on cardiac drift. Sykkeet nousee pitkässä harjotuksessa tehon pysyessä kuitenkin samana, koska elimistö lämpee koko ajan ja nesteet vähenee.

Viimeksi muokattu:
Noilla määrillä voisi jo vähän miettiä mitä tekee. Tuollaisella ohjelmalla ei ainakaan nopeus kehity.

Aivan. Eikä paljon muukaan.

Siis neljä lenkkiä ja 8 tuntia yhteensä, 2h per lenkki :eek:. Vai ymmärsinkö väärin? Ei tossa kyllä hirveesti järkeä ole. Suositus mitä olen nähnyt on 1 kova harjoitus kolmea palauttavaa kohti. Pitkät juosten tehtävät pk lenkit voi jo laskea aika kuormittaviin harjoituksiin. Neljän lenkin viikkotahtia tekisin itse ainakin niin että yksi tasavauhtinen kova ( ´10 lämmittelyä, 30 min tvk, ´10 jäähdyttelyä, kaksi pk lenkkiä 1´00 h kieppeille ja jos tykkää juosta pidempää matkaa niin yksi 2´00-2´30 h lenkki. Tuolla pääsee jo perushyvään maraton tason kuntoon. Jos haluaa kikkailla niin välillä mukaan lyhyempiä vetoja/mäkijuoksua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom