Harjoittelusykkeistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zige
  • Aloitettu Aloitettu
Netti täynnä kaavoja ja ohjeita aerobisen kunnon parantamiseen, jolla sykealue tulisi olla. eikö siihen ratkaise kuitenkin yksilön max syke? löysin yhden kaavan. jäljitelee karvosen kaavaa? eli jos max syke 205 ja lepo 62. Niin kevyt harjoitus(60-75%) olisi syke minulla tällöin 147-169. tälläkö paranetaan aerobista kuntoa? VAI eri ihmisten, ammattilaisten-amatöörien ohjeiden mukaan aerobinen kunto nousee, kun syke on 120-140. tämä sama kaava antaa minulle anaerobiseksi kynnykseksi 183-190 (85-90%). ja VO2 Max. 190 -205 (90 -100%)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Netti täynnä kaavoja ja ohjeita aerobisen kunnon parantamiseen, jolla sykealue tulisi olla. eikö siihen ratkaise kuitenkin yksilön max syke?

Niinhän se on. Itsellä syke nousee jo kevyessä hölkässä 170-180 tuntumaan (leposyke maatessa/nukkuessa noin 40). Kyllähän noista yleisistä sykerajoista jonkinlaisen kuvan saa harjoittelun intensiteetistä, mutta ei niitä kannata kovin täsmällisesti tuijottaa. Oman fiiliksen mukaan kannattaa mennä.

niin, kyllähän minä ne rajat olen selvittänyt., max 205 ja lepo 62. mutta kun noita kaavoja tuijottaa niin kevyeksi liikunaksi tulee sellaisia syke arvoja että se on kilpikonna kävelyä, vaikka juosta jaksaa helposti sykkeellä mikä on jo kaavojen mukaan liikaa. eli pitäs painua ylikuntoon.

niin, kyllähän minä ne rajat olen selvittänyt., max 205 ja lepo 62. mutta kun noita kaavoja tuijottaa niin kevyeksi liikunaksi tulee sellaisia syke arvoja että se on kilpikonna kävelyä, vaikka juosta jaksaa helposti sykkeellä mikä on jo kaavojen mukaan liikaa. eli pitäs painua ylikuntoon.
Looginen päätelmä tuosta on se, että kunnossa (juoksukunnossa) on silloin reippaasti parantamisen varaa. Aika nopeasti ne sykkeet laskee harjoittelun myötä.

Looginen päätelmä tuosta on se, että kunnossa (juoksukunnossa) on silloin reippaasti parantamisen varaa. Aika nopeasti ne sykkeet laskee harjoittelun myötä.

Mulla on itseasiassa ihan sama homma. Lenkkejä on kuitenkin lähivuosina tullut vedettyä satoja. Syketasossa en ole huomannut merkittävää muutosta (ehkä vauhti on muuttunut?).

Lenkeillä itselläni on aina mukana Polar RS200sd, jonka tulokset tallennan Polarin web-harjoittelupäiväkirjaan, josta pystyy mukavasti seuraamaan kehitystä.

Lenkit vedän useimmiten tyyliin 1-2 "normaalivauhtista" lenkkiä (syke 75-80 % maksimista) viikossa, 1 pitkä ja hidas (syke n. 70-75 % maksimista) lenkki + 1 nopea lenkki (20 min. 90 % HFMax tai 30 min. 85 % HFMax). Kun näitä tuloksia katsoo jälkeenpäin, huomaa selkeästi, että pystyn juoksemaan harjoittelun tuloksena tietyllä sykkeellä nopeammin harjoittelun tuloksena -> juostessa samalla nopeudella kuin aikaisemmin syke on matalampi.

pk-harjoittelun perussääntö jos pystyt keskustelemaan kaverin kanssa pidempiäkin lauseita(hengittäminen ei haittaa puhumista), niin harjoittelu on aerobista , yleensä mennään liian kovaa!!! pystyt testauttamaan kynnyksen kynnystestissä joko pp tai happotesti esim juosten!!

Komppaan Mönden sanoja. Kyllä se omasta tuntumasta lähtee pitkälti. Niinhän sitä sanotaan, että silloin kun syketaso on sopiva, pitäisi pystyä sellaiseen verkkaiseen keskusteluun.

Minulla se kuntoa kohottava taso on ollut jossain 60-70% paikkeilla maksimisykkeestä. (Elimistöni taitaa siis toimia ihan "oppikirjojen" mukaan peräti. :) ) Ymmärtäisin sen omalta kohdaltani kehittymisenä, että sykkeet ovat laskeneet vaikka olen mennyt saman matkan samassa ajassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom