Han moo do vs. Shorinji Kempo

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaipaan kokemuksia Han moo dosta, luin tuon "Han moo doo"-thredin ja alkoi kieltämättä epäilyttää koko laji. Olen harrastanut karatea vähän päälle kolme vuotta, mutta nyt tahtosin jotain sulavampaa ja pehmeämpää tekniikkaa. Notkeus ja kunto ovat ok karaten jäljiltä. Paikkakunnalla toimii myös Shorinji Kempo seura, mutta en ole koskaan käynyt tuon lajin näytöksissä, jos niitä ylensäkään on järjestetty? Lisäksi tarjolla näkyy olevan myös judoa, taekwon-dota, ju-jutsua ja perinteistä säkin takomista, mutta nämä eivät ole juuri itseään esille tuoneet joten en tiedä alkaako vuoden vaihteessa kursseja.

Kumpaankohan tuota kannattaisi mennä Han moo dohon vai Shorinji Kempoon? Jotenkin tuo han moo do vaikuttaa elävämmältä seuralta, mutta miten on tuo tekniikka? Treenaavat vuoropäivin 80 neliön tatamilla, joten tilatkaan eivät nyt vaikuta valintaan.

Eroaako han moo do karetesta kuinka paljon? Karetessa alkoi rasittaa se ainainen samojen katojen höylääminen. Seurassa oli meininkinä, että kun tälle tasolle olette päässeet, niin sitten tätä vain hiotaan. Leireillä kyllä oppi uusia juttuja, lukkoja ja muuta kivaa. Entäs tuo kempo, millainen laji karateen verrattuna? Silläkin on varmaan oma thread, mutta se saattoi mennä ohi kun selailin pikapikaa. :nolo:

Niin nuo muutkin ovat mahdollisisa vaihtoehtoja, mutta en ole ehtinyt tutustumaan niihin. Kokemuksia, mielipiteitä, omia valintojanne, anything?

HKarjalainen sanoi:
Olen harrastanut karatea vähän päälle kolme vuotta, mutta nyt tahtosin jotain sulavampaa ja pehmeämpää tekniikkaa. ,
...
Lisäksi tarjolla näkyy olevan myös judoa, taekwon-dota, ju-jutsua
...
Kumpaankohan tuota kannattaisi mennä Han moo dohon vai Shorinji Kempoon?
Judoon tai jujutsuun.

HKarjalainen sanoi:
Tuosta (pitkästä) judo versus jujutsu ketjusta ei tule hullua hurskaamaksi.
:lol2:
No eipä siitä voi tosiaan sinua syyttää, jos et sitä ketjua lukemalla saavuttanut valaistusta. :D

Mä voin heittää mistään mitään tietämättömänä hihasta, että mene sinne kempoon. Tai sitten jujutsuun.

HMD on harjoittelumenetelmiltään (rivissä, tahdissa) ja tekniikoiltaan aika lähellä karatea. Kempo ja jujutsu taas painottavat vähän enemmän pariharjoittelua. Kaikissa näissä karatetaustasta on hyötyä. Eniten uusia juttuja tulee kempossa (lukkoja, hermopisteitä) ja jujutsussa (lukkoja, painiskelua). Ja kohta tulee hanmoodomies ja nuhtelee minua jyrkin sanoin ja kertoo että HMD sisältää kaiken tuon ja paljon muuta. :D

Paras kun menet itse katsomaan yhdet treenit kutakin lajia ja päätät sitten.

Judo ei ole sulavaa ja pehmeää. Se on hikistä ja vääntämistä.

Molempia olen itse käynyt jonkin verran harrastamassa, ja kaverit harrastaneet enemmänkin. Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin ehdottomasti Kempo. Se oli omasta mielestäni huomattavasti käytännön läheisempää ja toimivampaa tavaraa, kun HMD. Kempo oli myös huomattavasti halvempaa ;). HMD tosin oli noihin aikoihin vielä aivan uutta hommaa Suomessa, tai ainakin siellä, missä minä treenasin, ja seuratoiminta oli melkoisen sekaisin.
Noh, kuitenkin, itselleni ainakin paljon enemmän jäi käteen kemposta.
Kempossahan (seurasta riippuen) on mukana enemmän tai vähemmän tappelun lisäksi tuota filosofistakin puolta. HMD:ssa filosofiasta jäi mieleen lähinnä usein toisteltu: "Maksa, maksa!" :lol2:

reino sanoi:
Judo ei ole sulavaa ja pehmeää. Se on hikistä ja vääntämistä.

Randori harvemmin on, mutta esimerkiksi normaali heittoharjoittelu on sekä sulavaa että pehmeää - tai ainakin sen tulisi olla.

Toki välillä treenataan esim. omaa tokui wazaa siten, että kaveri pistää vastaan ja heitto viedään loppuun voimalla.

hanmoodo

Niin toi HMD riippuu täysin siitä onko siellä kunnon vetäjät tai jotku asennevammaset jotka kuvittelee osaavansa vaikka ovat harrastaneet vasta vähän aikaa. Treeneissä tehään aika paljon kevyitä potkuja ja tosi paljon IP:tä (mielestäni tosi paska homma). Meillä ei ole juuri lainkaan ottelua mutta olen kuullut että muualla on omistettu tunteja viikossa ottelulle. Eli kaikki riippuu vetäjistä, mutta kannattaa ihmeessä koittaa. Hyvää on myös se, että lajin perustaja pitää leirejä, joissa saa sit parempaa opetusta.

Darkwanderer388 sanoi:
Niin toi HMD riippuu täysin siitä onko siellä kunnon vetäjät tai jotku asennevammaset jotka kuvittelee osaavansa vaikka ovat harrastaneet vasta vähän aikaa. Treeneissä tehään aika paljon kevyitä potkuja ja tosi paljon IP:tä (mielestäni tosi paska homma).

1) Miten treenejä pääsee vetämään osaamattomat?
2) Ovatko kevyet potkut, suuri IP:n määrä vai molemmat huono juttu?
3) Onko tuossa lajissa yleensäkään ottaen mitään teknisesti hyvää?

-T

tumppu1st sanoi:
1) Miten treenejä pääsee vetämään osaamattomat?
2) Ovatko kevyet potkut, suuri IP:n määrä vai molemmat huono juttu?
3) Onko tuossa lajissa yleensäkään ottaen mitään teknisesti hyvää?

-T

1) Kokeneemmat ja osaavat vetäjät muuttaneet muille paikkakunnille (nykyiset treenit sellasta pään auontaa jos tekee jotain väärin ja vetäjät eivät osaa kunnolla sanoa miten ois hyvä parantaa tekniikkaa)
2) Liika IP mun mielestä huonoa, koska mitä tekee jollain ranteenväännöllä ottelupainotteisessa lajissa. Kevyet potkut hyvä.
3) Nuo potkut on hyviä (Taekwondosta) ja liikkuminen on aika sulavaa verrattuna esim. Karateen ja putoamistekniikat on kanssa hyviä.

Mutta yleisesti ottaen ehkä ahdettu samaan lajiin liikaa eri asioita => menee tosi pitkään ennenkuin oppii mitään oikeesti hyvin, vaikken paljoa asiasta tiedäkään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Babushka sanoi:
höy äböyt thaiboxing eli muay thai eli thainyrkkeily?

Lol. tuli se deitti.net: in ilmotus mieleen :D

Han moo do:ta en ainakaan suosittele. Se on niin tuore laji, ettei hyviä valmentajia tunnu löytyvän. Itse harrastin sitä noin puolitoista vuotta. Ehkä jopa hieman rahastuksen makua tuntui olevan.

Omien kokomusten pohjalta taekwon-do(ITF) oli ihan hyvä ja monipuolinen laji.

Shorinji Kemposta en osaa sanoa mitään kun en ole nähnyt.

Kannattaa mennä rohkeasti katsomaan eri lajien reenejä ja niiden pohjalta tehdä omia päätelmiä. Voit myös mennä jututtamaan eri lajien valmentajia ja kysellä lajeista lisää.

Kun käyt katsomassa Taekwon-don, judon, jujutsun ja kempon yhdet reenit niin sinulla on varmasti selkeämpi kuva siitä, mitä haluaisit kokeilla.
Jos paikkakunnalta löytyy käy myös katsomassa brasilian ju jutsu reenejä( täytyy omaa lajia vähän mainostaa).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom