grammaa protskua per €
Kuinka moni muuten laskee raakasti kaavalla pussin proteiinin määrä jaettuna hinnalla, että paljonko proteiinia/valkuiaista saa per €? Mä teen tuon aina. Suomalaisista tuotteista tuo suhde grammaa protskua per € on melko helppo laskee, koska pussin kyljessä on prosentteina proteiinin määrä, eli per sata grammaa. Sitten vaan ottaa huomioon pussin koon, onko 900 grammaa vai jotain muuta, ja laskee em. kaavalla montako grammaa proteiinia per € saa just sen merkkistä protskua. Kätevä tehdä kaupassa kännykän laskimella.
Jenkkituotteissa näkyisi olevan per scoop, ja scoopin (no se mittakauha tms. miksikä sitä kutsuisi) koko ilmeisesti vaihtelee. Tuntuu melko pettävältä esim. tää Optimumin 100% Whey nimi (mulle on ihan tosissaan väitetty, että se on 100% heraa). Muistaakseni purkin kyljessä ilmoitetaan scoopin kooksi 28.4 grammaa ja total protein per scoop näkyy olevan 22 grammaa. Täten 22 jaettuna 28.4, saadaan tuotteen kokonaisprotskupitoisuudeksi n. 77.5%, mikä on perushalpisheran (esim. SF Heraturbo, Heracles, Hera 85, Nutriplussan vastaava yms.) melko yleinen proteiinipitoisuus, 80% paikkeilla. Vaikka ois minkälaista uskomatonta laatua toi kama, niin liian kalliiksi tulee, liian vähän proteiinia per €.
Kun mä ostan protskujauhoo, niin mä haluan mahd. paljon protskua per €, en eepuun hedelmää (lisäaineita, makusteita yms.), en kreaa, en vitamiineja enkä mitään muuta kuin proteiinia!
Anteeksi ehkä sekava ja pitkä selostus, mua vaan rupes kiinnostamaan, että onko muut yhtä tarkkoja protskujauho-ostoksissaan, erit. perusprotsku, jota vedetään päivittäin melko paljon. Pal. juomaan varmaan kärsii vähän kalliimpaakin laittaa monen.