Haastattelu: Timo Kotipelto - Stratovarius

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TLP
  • Aloitettu Aloitettu

TLP

1. Onko jotain muusikkoja tai bändejä, joita arvostat erityisen paljon?

Laulajista Ronnie James Dio on ykkönen. Äijä on pitkästi yli 60-vuotias ja ääni toimii edelleen. Myös se kuinka hän ottaa yleisön, on tehnyt minuun vaikutuksen. Bändeistä suosikkeja ovat mm. Rainbow, Deep Purple, Iron Maiden, Whitesnake, Metallica ja Queensryche.

2. Sinut tunnetaan erittäin taitavana puhtaan äänen omaavana laulajana.
Kuinka paljon arvostat ns. "örinälaulajia".

Esimerkiksi Alexi Laiho hoitaa hommansa loistavasti. Itse en varmaankaan edes pysty laulamaan örisemällä.

3. Veditte taannoin yhteiskeikkaa Symphony X:n kanssa. Miten paljon esim. tuollainen hevi-proge bändi antoi vaikutteita omaan musiikkiin? Ja diggaatteko toistenne musiikkia aidosti vai oliko kilpailuhenkeä havaittavissa tyyliin: me vedetään parempi keikka kun noi !!!!

Ei siinä kauheasti musiikilla kilpailla. Heidän musansa on kuitenkin niin eri tyylistä. Eikä musiikilla voi muutenkaan kilpailla. Symphony X:n kitaristi Mike Romeo soitti mun soololevyillä jo ennen kuin edes tapasin bändin muita hemmoja. Mike on yksi kovimmista kepittäjistä.

4. Onko seuraava oma albumisi jo suunnitteilla tai jopa tekeillä?

Teen paraillaan biisejä kolmannelle soololevylle. Äänitysten on tarkoitus alkaa heinäkuun lopulla. Ulos levy saattaapi pullahtaa tammi- helmikuussa 2007.

5. Kuinka huollat ääntäsi ?

Aina ennen keikkoja, kiertueita tai levytyssessioita treenaan ääntä, sekä laulutreeneillä, että vaan sen kiertueen biisejä laulamalla. Olen myös aikanani opiskellut laulamista mm. Helsingin pop/jazz-konservatoriossa. Varsinkin kiertueilla on tärkeää, että saa tarpeeksi unta ja jättää alkoholin mahdollisimman vähälle.

6. Miten pidät itsesi kunnossa kiertueella; ravinto, treenaaminen yms.?

Se on välillä todella heikkoa ja sen kyllä näkee :) Viime syksyn kiertueet olivat todella hankalia. Juhannukselta alkaneet iskias-ongelmat jatkuivat jouluun asti ja treenaamista ei ollut laisinkaan. Aikaisemmilla kiertueilla on joskus ollut proteiinit ja maltot mukana ja aina silloin tällöin pistäydyn salilla. Tuleehan sitä tietysti jonkin verran liikuttua 1,5 tunnin keikallakin. Sen lisäksi olen raahannut salibändymailoja ympäri eurooppaa ja pelit lämppäribändejä vastaan ovat olleet hauskoja.

7. Jätätkö punttitreenin pois ennen studiota, välttyäksesi lihaskireyksiltä nauhoitusten aikana, vai oletko huomannut vaikuttaako treenaaminen
juurikaan lauluun/äänenkäyttöön negatiivisesti ?

En sitä laulamisen takia jätä pois. Ei tietenkään ole järkevää yrittää ykkösiä, vaan pitempiä sarjoja, kevyemmillä painoilla. Tällä hetkellä on menossa peruskuntokausi, olen pitkästä aikaa aloittanut salitreenit sairastelujen jälkeen. Ja ihan hyvältä maistuu. Pitäisi tietysti venytellä enemmän, se kun tuppaa jäämään vähälle...

8. Kuinka puntin ja keikkaelämän yhdistäminen onnistuu, eli tuleeko välillä pitempiä taukoja ym.?

Välillä paremmin, välillä huonommin. Fakta on se, että huomattavasti paremmin pystyy treenaamaan, kun ei ole kiertueella. Varsinkin jos on paljon lentoja, kuten Etelä-Amerikan kiertueilla, ei yksinkertaisesti jaksa tai ehdi salille. Vaan pitää kestittyä keikkoihin ja jetlageistä toipumiseen.

9. Mistä lempinimi "Pikku-Huopalahden viikinki" johtuu ?

Tämä kysymys taisi tulla Hyttisen Hetalta ? * Hän nimittäin kysyi bändini kitaristi Tuomas Wäinölältä ennen erästä Nightwishin jäähallikeikkaa, että mitenkähän sitä mut lavalle kuuluttaisi, johon Tuomas leiskautti kyseisen termin. Ei sillä ainakaan voiman kanssa mitään tekemistä ole, ehkä letin värin ja pituuden...

10. Ja luonnollisesti se tärkein, eli paljonko penkki 1:n ?

Huono. En ole koskaan kokeillut, mutta ei sillä retostelemaan pääse.

stratovarius_1.jpg

stratovarius_2.jpg

stratovarius_3.jpg

stratovarius_4.jpg

stratovarius_5.jpg

*(toim. huom. Eipä tullut :D)

Loppuun Timon sigu:

"Rock!

Timo"

Viimeksi muokattu:
Straton keikka nummirokissa 98 oli yks parhaista keikoista ikinä. (Tai ainaki mun mielest). Kotipelto on loistava ja karismaattinen esiintyjä.:rock:

Enemmän kyllä Stratot uppoaa kuin Timpan soolomatsku, mutta ainoa keikka minkä olen nähnyt, oli Kotipeltoa itseään, Sauna Open Airissa 2005. Ihan helvetin hauskat välispiikit! Hyvä Timppa!

Lahti 8.12.2006

Timo kävi vetäsemässä eilen Lahden seurahuoneella coverbiisejä oiken urakalla:worship: . Älyttömän hyvä keikka. Paikalla oli tosin vain muutama hassu ihminen:( . Tapahtumaa ei oltu mainostettu ja paikkavalitakin oli vähän outo.

"Mielenkiintoinen keikka":thumbs:

Kotipelto oli esiintymässä keravalaisen Power Center-salin pikkujouluissa jokin aikaa sitten. Hyvän setin veti, kummasti pääsee oikeuksiinsa live-esityksissä oikeasti hyvä laulutaito!

Timppa oot hieno mies!!! Pariisin keikkanne (stratovarius) vuosi sitten oli loistava ja varsinkin takahuoneen tarjoilu...parasta!!! nyt treeni tsemppiä ja onnea uudelle lähiaikoina ilmestyvälle soolo levyllesi!!!!:rock:

Back
Ylös Bottom