Ground Game - Timo Räkköläisen (HIPKO) 'oma' mattoitsepuolustuskonsepti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Humid
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ground Game Consept

Helsingin itsepuolustuskoulun Timo Räkköläinen kehitti uudenlaisen mattoitsepuolustuskonseptin tullakseen itse paremmaksi opettajaksi.

Kannattaa tsekata parin minuutin traileri TÄÄLTÄ

7 vuotta Timon opetuksissa ollut itse, Sin Moo Hapkidoa ja Moo Ye Taekwondoa. Erittäin pätevä kaveri!

Ground Game on sen verran uusi juttu, että sivutkaan eivät vielä ole valmiit. DVD:t tulevat ulos toivottavasti myös tämän vuoden puolella.

Mattotyöskentelyyn perustuva itsepuolustuskonsepti... hmmm.... :D

En oo koskaan nähny vastaavaa. Toi jätkä on kehittäny jotain aivan uutta ja uskomatonta!!!!11112¤#&% :eek: Tuo näyttää ihan siltä, että jopa pienempi vastustaja vois pärjätä isommalle! Mun mielestä tuota kannattas alkaa markkinoimaan siten, että laittaa pystyyn turnauksen, jossa kaikki on sallittua. Ihan niinku kunnon Ei-mitään-sääntöjä meininki ja turnauksen nimiki vois olla jotain repäsevää tyyliin Ultimaattinen Taistelu Mestaruuskilpailut. Sit kun siellä pienempi kaveri pärjäis isompia vastaan niin vähä ihmiset alkais kiinnostuu. Toi jätkä vois rikastua!

Hehe, siis onko tää joku vitsi? Meinaan kundilla on kumminski päällä Keikon paita, joten olettais nyt sentään että kaveri ei rupeis markkinoimaan BJJtä Ground Game itsepuolustuskonseptinä... Tai sitten yrittää rahastaa tyhmiä...

Tässä nyt vääristyy viesti... :) Ground Gamessa on AFAIK kyseessä neljästä päivän pituisesta seminaarista (1-4), jotka on tarkoitutettu pääsääntöisesti "pystylajien" harrastajille, jotta he selviäisivät auttavasti myös matossa, jos/kun sinne joustuvat IP tilanteessa. ts. Miten sieltä matosta päästään hengissä ylös.

Kyseessä ei siis ole uusi laji, jota harrastetaan vuosi tolkulla useita kertoja viikossa, vaan sarja seminaareja, joista on nyt tulossa DVD.

Olen itse käynyt yhdessä noista seminaareista ja aion mennä muillekkin kolmella. Ensimmäisen seminaarin innoittamana aloitin BJJ:n harjoittamisen. ;)

Tuskin nyt mitään Helion kaltaista on tiedossa, mutta on sekin karu totuus, että oletpa sitten pioneeri missä tahansa asiassa, niin aina on joku mollaamassa, ennen kuin edes on hajua, mistä on kyse.:lol2:

Joo ihan kakkaa...en koskaan aio katsoa edes traileria loppuun tai ottaa sen enempää selvää asiasta...:hyper:

Vakavasti puhuen, olen Timon kanssa keskustellut hänen projektistansa ja ainakin minusta se vaikutti mielenkiintoiselta.
Keskustelumme perusteella ymmärsin sen, että tuon projektin tavoite on opettaa ihmiset kamppailemaan matossa.
Itse olen asiasta sitä mieltä, että matossa ei aleta painimaan (aika moni IP-kaveri on varmasti samaa mieltä) MUTTA samalla olen sitä mieltä, että mattokamppailun ja painimisen perustaidot kuuluvat myös itsepuolustusarsenaaliin ja edesauttavat huomattavasti selviytymistä maassa, vaikka sitä omo plataa tmv. ei välttämättä siellä kannata alkaa vääntämään.
Jos tämä DVD antaa vihjeitä itsepuolustusmielessä harrastaville siitä, miten sitä painimista sitten reenataan itsepuolustus silmällä pitäen, niin itse aion varmasti sen hankkia.

Benulle: mulla on ollut omilla levyillä päällä Gaspin ja Pakkiksen paita...kerran ajattelin pistää Kas-pin tai Team Hollola paidan, mutta ajattelin, että siitä nousis varmaan liian iso haloo...;)

GG ei ole uusi laji, ottakaa selvää asioista kriitikot

Ihme loanheittoa ihmisiltä, jotka eivät näemmä tiedä asiasta mitään.

Oletteko olleet yhdessäkään Timon treenissä? Hän on omasta mielestäni - ja varmasti kaikkien Hipkon oppilaiden sekä lukuisten seminaariosallistujien mielestä - suomen parhaita opettajia. Paras mitä mä tiedän suomalaisista mestareista. Mooye Taekwondo, Hapkido, BJJ, vapaaottelu, you name it ja Timo hallitsee alueen tekniikan loistavasti. JA hän on pedagogisesti loistava opettaja.

GG on yllämainituista lajeista koottu tekniikkapaketti, työ jota keskiverto pystyharrastaja tai mattomies ei kykene tekemään. Paitsi treenaamalla BJJ:tä ensin monta vuotta, ennen kuin kykenee valikoimaan valtavasta tekniikkamäärästä asioita, jotka sopivat itsepuolustustilanteiseen asfaltilla. Se on kasattu seminaarimuotoon, toisin kuin BJJ:n kurssit saleilla. Ja seminaarin kun käy, niin varmasti monet haluavat palauttaa asiat mieleen DVD:n avulla.

GG on siis valikoitua BJJ- ja vapaaottelutekniikkaa, joka soveltuu tilanteista poispääsyyn, ei pisteiden keräämiseen tai maassa pyörimiseen pitkään. Tekniikkaa harjoitellaan strategialla 1) suojaa päätä ja ota vastustajalta tila pois 2) sijoittaudu hyvään positioon, irtaudu vastustajan hallintaotteista ja 3) nouse pystyyn. Myös lopetuksia harjoitellaan, mutta pystyyn nouseminen on kadulla usein parempi idea.

Tulkaapa semmaan mukaan, muuttuu mieli joka kriitikolla.

Selvä juttu. Sanotaanko näin että musta ainakin tämä on aika harhaanjohtava lausahdus:

"Helsingin itsepuolustuskoulun Timo Räkköläinen kehitti uudenlaisen mattoitsepuolustuskonseptin tullakseen itse paremmaksi opettajaksi."

Uudenlainen mattoitsepuolustuskonsepti... eka juttu mitä mä ajattelen on alkuperäinen BJJ. Mutta ei mulla muuta. Hienoahan se on että pystykaveritkin treenaa mattoa.

Tekniikkaa harjoitellaan strategialla 1) suojaa päätä ja ota vastustajalta tila pois 2) sijoittaudu hyvään positioon, irtaudu vastustajan hallintaotteista ja 3) nouse pystyyn. Myös lopetuksia harjoitellaan, mutta pystyyn nouseminen on kadulla usein parempi idea.

Ei loanheittoa vaan yllämainittuun siteeraukseen ja traileriin perustuva kysymys: Miten tämä eroaa normaalista vapaaotteluharjoittelusta?

Sielläkin kun monesti tavoitteena on alle jäädessä 1) välttää saamasta käkättimeen tavalla tai toisella 2) päästä tämän jälkeen parempaan positioon ja lopuksi 3) siirtyä itse hallitsevaan positioon.

Lisäksi on outoa, että jos tämä laji on oikeasti jotain uutta niin miksi näitä vallankumouksellisia tekniikoita tms. ei viitsitty laittaa tuohon traileriin yleisön mielenkiinnon lisäämiseksi?

Ihme loanheittoa ihmisiltä, jotka eivät näemmä tiedä asiasta mitään.

Oletteko olleet ...
Pitää olla varautunut piruiluun, kun pistää viestin mistä saa halutessaan sellaisen kuvan, että ollaan keksimässä BJJ:tä uudestaan. Tuo trailerikaan ei (ainakaan ilman ääntä) selventänyt asiaa.:whip:

Vakavasti puhuen ja Koivusen tarkemman selvityksen jälkeen kuulostaa ihan hyvältä idealta. Olen itsekin sitä mieltä, että itsepuolustus näkökulmasta tulisi opettaa juurikin valikoitua BJJ- ja vapaaottelutekniikkaa IP:n fyysisenä osa-alueena.

Aktiiviajasta IP-lajien parissa on vierähtänyt muutama vuosi, eikä minulla ole hajuakaan onko tänä päivänä perinteisiin IP-lajeihin otettu mitään mukaan MMA:n puolelta. Ellei, niin tämän tapainen seminaarityyppinen juttu mattopuolesta olisi varmasti hyvä lisä monelle alan harrastajalle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ideana hyvä, mutta sen takia rupes ittee huvittaan, että sain samantien kuvan jostain joka tuo asiaa esiin jotenkin uutena ja mullistavana sekä omakehitteisenä juttuna, kun trailerin perusteella tuo oli täysin BJJ 101.

Herrat menee katsomaan mitä sana Konsepti tarkoittaa.. ;)

Concept: organized around a main idea or theme

Eli kuten sanakirjakin sanoo ja tuossa ylempänä on selvitetty. Kyse on olemassa olevien tekniikoiden (esim. BJJ, Hapkido jne,) pohjalta kehitetty opetus-ohjelma, jolla pyritään selviämään hengissä ip-tilanteissa maassa. Eli ei väitetä, että ollaan keksimässä jotain lajia uudestaan.

Ei konsepti-autojenkaan tekijöitä syytetä, että he yrittävät keksiä autoa uudelleen. ;) Se että onko konsepti sitten toimiva selviää vain menemällä kokeilemaan. Itse ainakin pidin.

Oma "päälaji" on itsepuolustukseen keskittyvä Combat Hapkido, jonka rinnalle aloitin BJJ:n. Perus BJJ:ssä vahän häiritsee "urheilullisuus" mm. shootatessa mennään polvien kautta kaveriin kiinni, jota ei ihan heti asvaltilla tulisi kokeiltua. GG seminaarissa läpi käydyissä tekniikoissa tuntui olevan järki mukana. Brassi jujutsua harrastaneita vastaan ensimmäista kertaan keväällä painittuani tajusin karvaasti miten hukassa olen, jos joku vie minut tonttiin. GG seminaarista sain hyvät perusteet selviytymiselle ja se antoi kipinän myös BJJ:n aloittamiselle.

Ohhoh! :eek:

Johan on räjähtänyt p*ska kattoon!

Enpä jaksa itse toistaa Koivusen ja steelduckin sanomia enää kolmanteen kertaan. ;)

:D Laitetaan nyt tähän vielä suora lainaus GG- ideasta FightSportin 2/2007 artikkelista, josta selviää minusta hyvin mistä tässä on oikein kysymys:

Ei saa joutua mattoon!

Monissa itsepuolustuslajeissa tekniikoiden harjoittelu keskittyy lähinnä pystyssä tapahtuvien lukkojen, heittojen, iskujen ja vapautumisien harjoitteluun. Mattoasiat kuitaan liian usein lauseella: 'Ei saa joutua mattoon!' Lähtökohtaisesti maahan ei tietenkään pidäkään joutua itsepuolustustilanteessa. Mutta mitäs sitten, jos maahan kuitenkin kaadutaan?
Monet IP-lajit ja perinteisten lajien itsepuolustusosiot sivuuttavat maassa tapahtuvan itsepuolustusopetuksen puhtaasti siitä syystä, että opettajilta puuttuu pätevyys ja myös kiinnostus niiden opettamiseen. Vaikka brasilialainen jujutsu tarjoaakin parhaan mahdollisen tekniikkarepertuaarin maassa tapahtuvaan itsepuolustukseen, täytyy muistaa, että lajista on viime vuosikymmenien aikana muovautunut puhdas urheilulaji, eikä sitä juurikaan enää harjoitella itsepuolustustarkoituksessa. Vaikka maassamme onkin jo lukuisia ansioituneita BJJ-opettajia, ei sen itsepuolustuksellisiin juuriin tunnu olevan kovinkaan paljon kiinnostusta, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.

Ground Gamen periaate

Miten maassa sitten pitäisi puolustautua? Tähän kysymykseen Timo Räkköläinen pyrkii löytämään itsekin vastauksen ja hän tarjoaa sitä eteenpäin Ground Game -konseptinsa avulla.

Ground Gamen konseptin kulmakivinä on sen puolustautumisstrategia:

1. Suojaa päätä ja älä anna vastustajalle tilaa potkia tai lyödä.
2. Sijoittaudu oikein. Liiku pois vastustajan sidonnasta tai lopetusyrityksistä ja ota itsellesi edullinen sidonta (positio).
3. Nouse pystyyn (tai ota tilanteeseen sopiva hallinta).

Koko konseptin kantava ajatus on yksinkertaisesti siinä, että päästään mahdollisimman nopeasti ylös maasta. Monet GG:n tekniikoista pohjautuvat suoraan BJJ:n ja lukkopainin tekniikoihin. Tekniikat on valittu GG:n puolustautumisstrategian lähtökohdista ajatellen.

GG-seminaarien sisältö

Ground Gamen ohjelma on jaettu viiteen osaan, joita seminaareilla opetetaan seuraavasti:

Poistumiset

1. ja 2. opettaa siirtymään pahoista, maassa tapahtuvista asennoista itselle edullisempiin asentoihin, joista jaloilleen nouseminen on mahdollista. Jokainen varmasti ymmärtää, ettei toisen alta voi vain hypätä ylös, siihen tarvitaan tekniikkaa. Näkökulma on eri kuin brasilialaisen jujutsun urheilumuodossa. Jos BJJ:ssä kamppailu pyritään lopettamaan lukolla tai kuristuksella maassa, niin GG:ssä taas pyritään mahdollisimman nopeasti takaisin jaloilleen. GG:ssä maasta nouseminen on koko homman juju. Syykin on ilmeinen. Itsepuolustustilanteessa hyökkääjiä saattaa olla useita tai maassa on lasinsiruja, eikä pyöriminen kovalla kivisellä alustalla ole siksi turvallista. Osien 1 ja 2 sanoma on; pyri ylös mahdollisimman nopeasti!

Hallinnat

3. ja 4. osissa harjoitellaan itselle edullisten sidontojen, hallintaotteiden, lukkojen ja kuristusten tekemistä. Monien lajien itsepuolustusosioissa vastustaja pyritään kaatamaan esimerkiksi lukolla, pyyhkäisyllä tai heitolla. Tilanteen loppuun ajamiseen ei kuitenkaan keskitytä riittävästi. Kirjoittamaton sääntö harjoituksissa tuppaa olemaan, että kun kaveri pyllähtää maahan, niin tilanne on ikään kuin voitettu. Tai sitten tehdään perään pari iskua sinnepäin tai huolimaton lukko ja tilanteen pitäisi olla viimeistään silloin ohi. Tästä ei opi kuin vääriä toimintamalleja. Tilanteessa jossa puhe ei auta, on toimittava tarkasti. Osat 3 ja 4 ovat hyödyllistä tietoa myös vartijoille, järjestyksenvalvojille ja poliiseille, joille lyöminen ei ole soveliasta ja ”asiakasta” pitää hallita sidonnoilla, lukkopohjaisilla kuljetusotteilla ja kuristuksilla. Osien 3 ja 4 sanoma on: tilanteiden loppuun ajamista pitää harjoitella paljon, jotta kontrolli ja voima on suhteutettu oikein tilanteen mukaisesti.

Kohti kokonaisuutta

5. osassa huomioidaan puolustuksen ja hyökkäyksen näkökulmasta lyönnit, potkut, raapimiset puremiset jne. Edellä mainitut tekniikat on otettu mukaan vasta konseptin viimeiseen vaiheeseen, koska Timo Räkköläisen mukaan on järkevää, että harjoitellaan ensin kunnon poistumistekniikoita pahoista sidonnoista, eikä luoteta vain 'likaisiin temppuihin'. Huonosti tehty tai onnistunut tekniikka saattaa vain provosoida hyökkääjää. Yksi GG-konseptin tärkeimmistä näkökulmista onkin se, että ensin harjoitellaan 'oikeita' tekniikoita ja vasta myöhemmin liitetään niihin ns. 'likaiset temput', lisäten näin tekniikoiden toimivuutta. Konseptin viimeisessä vaiheessa harjoittelu viedään erilaisilla harjoitusmenetelmillä lähemmäksi käytännön tilanteita.

Konseptin tarkoitus

Ground Game sisältää tarkkaan harkitun valikoiman erilaisia tekniikoita. Ne muodostavat keskenään siistin ja yhteensopivan paketin, joita yhdessä tasossa on noin kymmenen. GG on täsmätyökalu vain ja ainoastaan yhteen tarkoitukseen, ja se on kadulla maassa puolustautuminen. Monelle itsepuolustuslajin harjoittelijalle mattojuttujen harjoittelu voi tuntua epämiellyttävältä, koska kontakti toiseen ihmiseen ei tunnu luonnolliselta, sen enempää kuin matossa nuhjaaminenkaan. Tosiasiat täytyy kuitenkin muistaa eikä itsepuolustuksen harjoittelu voi olla aina mukavaa ja kivaa. Itsepuolustustilanne on aina ääritilanne ja itsensä puolustaminen aidoissa tilanteissa on aina epämiellyttävää. Ground Game -seminaareja voisi suositella myös heille, jotka inhoavat mattopainia. Konsepti keskittyy yksilön turvallisuuteen ja haluun oppia puolustamaan itseään monipuolisesti.

Ei loanheittoa vaan yllämainittuun siteeraukseen ja traileriin perustuva kysymys: Miten tämä eroaa normaalista vapaaotteluharjoittelusta? Lisäksi on outoa, että jos tämä laji on oikeasti jotain uutta niin miksi näitä vallankumouksellisia tekniikoita tms. ei viitsitty laittaa tuohon traileriin yleisön mielenkiinnon lisäämiseksi?

>>> ei ohjelma väitä, että se olisi jotain uutta. Koitas nyt lukea nää tekstit kokonaan, Timo painottaa koko ajan lähteitään: BJJ ja vapaaottelu. "Vallankumoukselliset tekniikat"... siis toistamiseen, ei uutta, vaan olemassaolevan valikoimista ja jäsentämistä valmiiksi paketiksi sekä hyvää opettamista seminaarimuodossa. Olisit tyytyväinen, koska tämän avulla moni saa kipinän jatkaa treeniä vapaaottelun puolella (jota moni harrastaja kaihtaa "häkkitappeluna" ennen kuin tutustuu harjoitusten mielekkyyteen).

Uudenlainen mattoitsepuolustuskonsepti... eka juttu mitä mä ajattelen on alkuperäinen BJJ. Mutta ei mulla muuta. Hienoahan se on että pystykaveritkin treenaa mattoa.

:offtopic:
Jos nyt ruvetaan pilkkua nussimaan kakkoseen oikeen tosissaan, niin BJJ on saanut kodokan judosta tekniikkansa.

Kodokan JUDO

;)

Sovitaanko ettei lähetä tolle bjj vs judo vs jujutsu linjalle? ;)

Tuo mattopuoli IP:ssa hyvä tietää myöskin tietenkin, mutta omasta mielestä tärkeempää olisi panostaa pystypainiin. Ihan vaan sillä perusteella, että ootteko saanu laitettua painijaa selälleen? BJJ:ssä ehkä vähän sitä vikaa, että se tavallaan suosii sitä selällään olijaa ja sieltä selältään on tosi hankala nousta pystyyn. Eli mun mielestä pitäis panostaa siihen, että pysyy pystyssä. Jos kaatuukin niin harjoitella siten, että ei vaan suostu sinne maahan menemään. Aina ylös.

Sovitaanko ettei lähetä tolle bjj vs judo vs jujutsu linjalle? ;)

Tuo mattopuoli IP:ssa hyvä tietää myöskin tietenkin, mutta omasta mielestä tärkeempää olisi panostaa pystypainiin. Ihan vaan sillä perusteella, että ootteko saanu laitettua painijaa selälleen? BJJ:ssä ehkä vähän sitä vikaa, että se tavallaan suosii sitä selällään olijaa ja sieltä selältään on tosi hankala nousta pystyyn. Eli mun mielestä pitäis panostaa siihen, että pysyy pystyssä. Jos kaatuukin niin harjoitella siten, että ei vaan suostu sinne maahan menemään. Aina ylös.

Siinä oli myös oma ajatusmallini. Jerrynkin harjoitus on perustunut paljon tuohon ideaan, että jos sinne mattoon joutuisi selälleen niin mahdollisimman nopeasti ylös jollain konstilla ja vastustaja sinne mattoon. Nykyään sieltä selältään kun ei enää niitä lopetuksia haeta niin kuin ennen kun puolustus oli heikompaa. Kyllä se päällä oleminen on ainakin vapaaottelussa suotavampaa.

Aika hirvittävältä vielä IP tilanteessa tuntuisi sinne lattiaan selälleen meno. Perus nyrkkeily ja perus pystypaini kun on hallussa niin siinä sitä IP: sta kerrakseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom