Googlemainonta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Onko täällä kokemusta Googlemainonnasta ja noista kaikenmaailman hakukoneoptimoinneista ja niiden parissa toimijoista?

Vai onko homma käytännössä helppoa oppia itsekin? Netistä löytynee tähän paljon hyvää apua, ehkä täältäkin?

Itse olen asiaan tässä yrittänyt perehtyä ja kaikki hyvät vinkit otetaan tietysti kiitollisena vastaan.

Enkä pyydä sitten ketään tekemään mitään ilmaseks, kuhan vaan olen kiinnostunut olemassa olevista tietolähteistä. Itse googlen kautta käyn niitä parhaillaan läpi, mutta aina joku tietää jotai mitä itse ei huomaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Risto Poutiaisen kirja -101 kysymystä ja vastaus google markkinoinnista, on myös hyvä opus. Sisältää paljon konkreettisia havaintoesimerkkejä ja nimensä mukaisesti vastaa moniin tavallisimpiin kysymyksiin. Myyvässä hengessä kirjoitettu kirja, itseltä löytyy itseasiassa 1 ylimääräinen kappalekkin, meilaa jos kiinnostaa toivanen.joni.a@gmail.com

Niin ja itse siis työskentelen alan yrityksessä account managerina..
 
Risto Poutiaisen kirja -101 kysymystä ja vastaus google markkinoinnista, on myös hyvä opus. Sisältää paljon konkreettisia havaintoesimerkkejä ja nimensä mukaisesti vastaa moniin tavallisimpiin kysymyksiin. Myyvässä hengessä kirjoitettu kirja, itseltä löytyy itseasiassa 1 ylimääräinen kappalekkin, meilaa jos kiinnostaa toivanen.joni.a@gmail.com

Niin ja itse siis työskentelen alan yrityksessä account managerina..

Kiitti kirjasta, hyviä vinkkejä siitä jo saanut, vaikka vasta vähän reilussa puolivälissä ollaan. Kyllä uskosin että tuo hintansa haukkuu. Ja osaapahan sitten taas ottaa oikeasta asioita selvää!
 
Optimoinnit voi "helposti" tehdä itsekin tosiaan. Eri asia sitten nuo mainoslinkit, joita hinnoitellaan parilla eri tavalla riippuen mistä ostaa eli per näyttökerta ja per klikkaus. Hinta ei ole kaikille sama vaan riippuu hakusanojen haluttavuudesta ja oletetusta tuotosta per sivuille tuotu kontakti.

Eräässä projektissa, jossa olen auttelemassa (pikkufirma) tarjottu hinta oli n. 2.50€ / klikkaus ja mielestäni se on hellllllllvetin paljon.
 
Itse pidän blogia, joten olen löytänyt eniten apua osoitteesta http://www.problogger.com

Matematiikka hakukonemainonnassa on aika helppoa. Tärkeintä on imho, että mietit mikä on tavoite. Tavoitteen pitää olla jotakin, josta saat rahaa, esim. että kävijä ostaa tuotteen x.

Jos mainostaisit vaikka jotain proteiinijauhetta, josta saat voittoa 3 €/tölkki. Tiedät, että sivun kävijöistä 5 % tilaa proteiinitölkin. Maksat kävijästä 0,03 €/kävijä. Tulot = 0,05 * 3 € = 0,15 €, menot = 0,03 €, voitto = 0,12 €.

Tämän lisäksi pitää sitten kirjoittaa vetoavaa tekstiä. Itse mainoksessa kannattaa jo sanoa, mitä haluat ihmisten tekevän esim.

Halpa proteiinijauhe
-10 % tarjoukset nyt!
Klikkaa ja tilaa.
www.protskukauppa.fi

Sen verran vielä, että tosiaan on paljon näitä firmoja, jotka tarjoaa kävijöitä vaikka 2,50 €/klikkaus. Niiden bisnes on sitä, että ne tuottaa sivuille hirveen määrän kävijöitä ja maksaa niistä 0,03 €/klikki, sitten ne myy ne 10 000 % voitolla 3,00 €/klikki.

Eri kävijät on kuitenkin eri arvoisia. Pitää olla sellaisia kävijöitä, joiden tuotto sinulle on hyvä ja kävijästä maksettu hinta alhainen. Esim. jos tyypit on etsineet Googlesta tuoksukynttilöitä ja niille on luvattu mainoksessa tuoksukynttilöitä, ne tuskin haluaa ostaa heraa. Sen sijaan jos ne on etsineet hakulauseella "mistä halpaa heraproteiinia Helsingistä", alkaa olla jo todennäköisempää, että ne haluaa ostaa sitä myös sinun sivuiltasi.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.
 
Joo, 2,5 euroa per klikki on aika ryöstöä jo. Esim. meidän toimialalla yleisimmällä hakusanalla pääsee ainakin ruuhkasuomen ulkopuolella eurolla listan kärkeen.

Kyllä tosta ostamastani kirjasta oli paljon apua.

Eli esim. nuo Mossin mainitsemat seikat oli kirjassa selitetty hyvin. Ois kiva kyllä lukea joku ihan tuore painos vastaavasta aiheesta. Tuo oli kuitenkin pari vuotta vanha, joten ne maininnat esim. mainostoimistoista oli jo auttamatta vanhoja. Tosin eipä tuo nyt itse aihetta haittaa juurikaan.
 
Joo, 2,5 euroa per klikki on aika ryöstöä jo. Esim. meidän toimialalla yleisimmällä hakusanalla pääsee ainakin ruuhkasuomen ulkopuolella eurolla listan kärkeen.

Kyllä tosta ostamastani kirjasta oli paljon apua.

Eli esim. nuo Mossin mainitsemat seikat oli kirjassa selitetty hyvin. Ois kiva kyllä lukea joku ihan tuore painos vastaavasta aiheesta. Tuo oli kuitenkin pari vuotta vanha, joten ne maininnat esim. mainostoimistoista oli jo auttamatta vanhoja. Tosin eipä tuo nyt itse aihetta haittaa juurikaan.

Siis myykö nykyään Googgeli näkyvyyttä hakutuloksissakin? Eli rahalla pääsee tuloksissa ylemmäksi? Aikaisemmin käsittääkseni kaupalliset linkit oli aina erikseen.
 
Siis myykö nykyään Googgeli näkyvyyttä hakutuloksissakin? Eli rahalla pääsee tuloksissa ylemmäksi? Aikaisemmin käsittääkseni kaupalliset linkit oli aina erikseen.

Ei haussa pääse ylemmäs, nuo maksulliset sponsorilinkit on erikseen.

Kirjota hakusanaksi vaikkapa tuning, niin näet siinä oikeassa reunassa ne sponsorilinkit ja ihan peruskentässä näkyy haut. Hakujen ylimmät rivit on myös usein sponsorilinkkejä. noihin ei tosin pääse välttämättä edes rahalla, vaan googlella on omat kriteerit valita niihin mainoksia ja raha on vain yksi muiden joukosta.
 
Back
Ylös Bottom