Cracked God of War [PS4]

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Invisus
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Liittynyt
26.5.2005
Viestejä
9 072
Jännä ettei tälle pelille ole omaa ketjua, sen verran on maailmalla niittänyt mainetta. Korjataan tilanne.

Uusin God of War ilmestyi Playstation 4:lle 20.5.. Kävin noukkimassa tuon pelin toissapäivänä ja tullut tahkottua viikonloppu tätä. Aiemmat GoW on tullut pelattua läpi aina kolmoseen asti. Melkoisen löysän suoran iski pelinkehittäjät kolmosen jälkeen, tehden vain heikkoja yrityksiä tekohengittää sisältöä pelimaailmaan, eikä ne olleet kovinkaan suuria menestyksiä pelillisesti. GoW3 tosin oli helvetin viihdyttävä peli, joten palautteen perusteella uskalsin tämän ns. "nelosen" ostaa.

Nyt laitettiin pakka täysin sekaisin; GoW on erittäin upea paketti. Graafisesti peli on aivan kohtuuttoman hieno, ja vaikka hieman olin skeptinen normaalin PS4 suorituskyvystä (en omista Pro:ta), osoitettiin minut vääräksi. Maisemat, tekstuurit, taistelut ja loitsut näyttävät silmiähivelevän upeilta, eikä millään huomaisi kuinka vanhaa rautaa PS4 on. Valot ja varjot tekivät ehkä suurimman vaikutuksen, dynaaminen valaistus ja partikkeliefektit on toteutettu todella hyvin, komprimoimatta laisinkaan suoritustehoa. En tiedä miten tämä on saavutettu, mutta en valita.

33530471_10213705227039823_2170267440187965440_o.jpg


33765862_10213705225799792_8787150999081975808_o.jpg


Kuvat eivät anna kyllä mitään oikeutta upealle grafiikalle.

Pelityylillisesti ollaan erottauduttu normaalista GoW:sta melko paljon. Taistelu on huomattavasti tutumpaa dark souls -tyylistä taktikointia, jossa kilvenkäyttö, väistöt ja iskukombot pitää harkita tarkkaan. Aloitin pelaamaan neljästä vaikeusvaihtoehdosta ns. kolmannella, ja taistelu on hyvin brutaalia. Jokaisesta virheestä rokotetaan runsaasti, elinvoimaa ei saa takaisin helpolla ja vihulaiset kestävät pitkään kurmootusta. Silti taistelu ei tunnu epäreilulta, päinvastoin. Hetken tottumisen jälkeen taistelu on lähes parhaimmistoa mitä meleetyyppiseen pelaamiseen tulee. Tuttuun tyyliin pelin edetessä voi expalla ostaa uusia taitoja, kehitellä aseita ja kykyjä.

Matseihin tulee lisää syvyyttä, sillä pelissä mukana on Kratoksen poika, kuuluisa "boy". Poikaa pystyy komentamaan taisteluiden aikana yhdellä napilla, jolloin hän ampuu nuolia vastustajiin ja häiritsee niiden komboja tai toimintaa. Ajattelin alkuun että tekoälyn ohjastama poika on vain rasite, mutta yllättävän hienon synergian ovat saaneet aikaiseksi peliin. Skidi ei olekaan taakka, vaan itseasiassa toimiva kaveri.

Juonellisesti peli on kehittynyt harppauksin. Maailma on avoimempi ja täynnä sivutehtäviä, ja kartan kautta pääsee tutkailemaan maailmaa hieman samaan tyyliin kuin Skyrim ym. Fast travelia en ole vielä keksinyt pelistä, mutta karttamarkkereiden perusteella voi seurata tehtäviä ja kulkea paikasta toiseen. Tämä säilyttää hyvin immersion pelissä, ja seikkailu maailmassa tuntuu oikeasti syvälliseltä ja vaivan arvoiselta. Maailmaan on ripoteltu kaikkea niin artifakteista, boosteista kuin rahasta lähtien, jotka toimivat juonellisesti ja pelillisesti merkittävänä kivana.

Juoneen liittyen, koko pelimaailma ja pelin esitystapa on kokenut suurimman muutoksen. Kratos ei ole enää sama raivon täyttämä jumala, vaan paljon inhimillisempi, jotenkin... Surullisempi? En oikeastaan voi upota syvemmälle spoilaamatta peliä, mutta vaikka alkuun karsastin ideaa Kratoksesta inhimillisempänä, niin se toimii kuin tuhat volttia pelillisesti. Osaan samaistua pelihahmoon helpommin, se tuo syvyyttä ja antaa merkityksen. Pelintekijät ottivat tässä asiassa ison riskin muokatessaan monelle tuttua hahmoa, ja onnistuivat mielestäni helvetin hyvin.

Näin pikaisella pelailulla väittäisin pelin menevän heittämällä klassikoksi. Kokonaisuus tuntuu tasapainoiselta, syvälliseltä ja viihdyttävältä. Ehdottomasti arvokkaan hintalappunsa väärti.
 
Kaikki aiemmat osat tullu veettyä läpi ja gow3 ennen tätä (ja on edelleen) yks kaikkien aikojen siisteimpiä pelejä. Uskomattoman työn Santa Monica studios tehny.
 
Menin itekkin ostamaan kehujen takia vaikka en oo niin aiemmista sarjan peleistä välittänyt, ja herranjestas kun onkin hyvä peli. Hyvä dialogi ja ääninäyttely tuo niin saakelisti lisää peliin. Ei mitään rasittavia "fallout" onelinereita vaan kunnon vuoropuhelua ja samalla mielenkiintoinen juoni + sivutehtävät. Vähän menee kyllä veneillessä osa hyvistä jutuistakin ohi, varsinkin kun aletaan jutella jumalien mytologioista. Varmaan lievänä haittana tähän etten tiedä aiempien pelien kehyskertomusta. Ne kääpiöt on myös aivan loistavia ja poikakin on Last of usin Ellien(?) lisäksi ainoita lapsihahmoja joista olen peleissä digannut.

Hissukseen tullut edettyä kun ehtii sen max 5h viikossa pelaamaan, mutta on tossa tullut kuutisen sivutehtävää ja varmaan jonnekkin 6levelille päätehtävää ja ukkoa kehitettyä. Juonta yhtään pilaamatta voinee sanoa että se vedenpinnanlaskeminen on hyvä keksintö kun on pari kertaa tapahtunut.

Pari dragoa, pari travelleria ja usea realmtear hoidettu. Kyytiä tuli alkuun kaikilta mutta juuri päättyneessä sessiossa sain hoidettua noita realmteareja ja travellereja jo useamman. Valikko ja napit on itelle ihan tuskaa ja huomasin vetäneeni turhan pitkään ihan paskoilla varusteilla ja käyttämättä mitään uusia kombojani. Nyt kun sain itselle sovitetun tappelumoodin missä kehitän paljon poikaa ja omaan tyyliin sopivia komboja sekä buustereita niin kaatuu jo miestä kuin viljaa. Tosin aina tulee joku satunnainen kohta minkä ei edes pitäisi olla paha ja tukkaan tulee ihan huolella. Jotkut perus susilaumat ja ihmissudet on todella rasittavia. Samaten noihin lukittuihin arkkuihin joihin saa heittää nopeat 3heittoa kuluu aikaa vaikka kuinka.

Tällä etenemällä sanoisin lähentelevän jopa Witcherin tasoa. Osasyynä varmaan se tarinan kuljetus sekä toimiva dialogi ja jäyhä pelihahmo joista diggaan. Taistelumoodi toki reilusti witcheriä parempi.

Saattaa hyvinkin olla mun vuoden peli ja suosittelen kaikille joita sarjan aiemmat mättöpelit ei ole kiinnostanutkaan. Nyt on sen verran enemmän lihaa luiden ympärillä ja eiköhän tästä tykkää sarjan aiemmat fanit, openworld pelien ystävät, dark souls tyyppisten strategia mättöjen pelaajat ja tarinavetoisesta seikkailusta pitävät.

Edit. Fasttravel on varmaan niissä sinisissä ovissa tosin itsellä ne on vielä lukossa vaikka olen vähän jokapaikasta niitä löytänyt. Tai pääsee niistä yhteen paikkaan. Toisaalta ihan hyväkin toki että tulee veneiltyä kun kokoajan löytää jonkun uuden rannan. Muutenkin toi on ihan nastaa kun on erilaisia lukkoja ja ovia joita et pysty vielä avaamaan. Frendi kuumotteli niistä lasisista peiliovista enkä malta odottaa että pääsee katsomaan mitä niiden takaa löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom