Gallup: PMS?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Moikkis

Tässä ollaan viime päivinä skitsoiltu niin, että meinaa sulholta mennä hermot. Kun sanoin, että johtuu kuukautisista niin vastauksena on epäuskoa.

Kenellä on näitä vaivoja ja minkämoisia oireita löytyy?

Joo, mulla alkaa muutamaa päivää ennen kun kuukautiset alkaa, oireet... ailahtelevaisuus: kiihtyy nopeasti nollasta sataan : ) pienestäkin asiasta. Nämä on kyllä pahentunut tässä kun ikää on mittariin tullut enemmän.
Helpottaa heti kun kuukautiset alkaa.
:itku: +
:D + :evil: + :whip: + :lol2: ... aika hyvin kuvaavia oireita

Minua on luontoäiti onneksi siunannut pelkillä positiivisilla PMS-oireilla: kuukautisten alla on havaittavissa selkeästi enempi vipinää makuukamaripuolella :D

Joo kyl se aika hyvin menee ilosta suruun ja kiukutteluun. Masennus yleensä iskee aika pahasti. Lääkärit kyl kiistää ettei mul oo PMS ku oon VAST 18v. No enköhän mä ite parhaiten tiedä miltä musta tuntuu :evil:

Kyllähän tietty niitä ;) vaikutuksiakin on ollu, eli on haluttanu hieman enemmän ym. Ei kyl e-pilleritkään tunnu PMS oireita lievittävän, tai no mun oireilu on kyl niin monesta muustakin kiinni :(

Mulla on AINA ensimmäisenä päivänä on ihan järkyttävä päänsärky, johon ei auta normaalit särkylääkkeet eikä migreenilääkkeet...

Muuten käyttäydyn mielestäni aika normaalisti... (Tätä pitäis tietysti kysyä tuolta mun sulholta :rolleyes: )

Joskus osaa olla tosi ankaria. Niin fyysisiä kuin psyykkisiä vaivoja. Oppilaat voisivat sanoa, milloin miulla on tulossa mensut, koska taidan ärähdellä, jopa jaella jälkkäreitä hanakammin. Kuumia ja kylmiä aaltoja, makeanhimoa, selvää alavatsan turvotusta, vatsa- ja selkäkipuja. Päänsärkyä ei koskaan. Sitten sellainen tokkurainen olo päässä. Mikään ei huvittaisi. Mieluiten menisi maati ja nukkuisi huonon tuulen pois. Sitten kun mensut alkavat, olen kuin uusi immeinen. Kaikki onnistuu, kivut ym. häviävät ja täti on taas menossa.

Tan Girl, kuvasi kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. :lol2:

Originally posted by mmama
Minua on luontoäiti onneksi siunannut pelkillä positiivisilla PMS-oireilla: kuukautisten alla on havaittavissa selkeästi enempi vipinää makuukamaripuolella :D

Heh heh, mullakin on vähän samalaisia oireita :D

Mä oon kyllä päässy tosi helpolla. Ei oo päänsärkyä, eikä mitään kipujakaan. Skitsoiltua tulee tuon tuostakin, joten en varsinaisesti voi laittaa niitä menkkojen piikkiin. Tosin pikkusiskoni (17v.) on varmaan sitten perinyt minunkin osani näistä oireista. Hänen kipunsa lähinnä muistuttaa synnytyskipuja. Hirveetä katseltavaa vierestä, kun tyttö sätkii jaloillaan, itkee ja huutaa...eikä buranat ym. muut auta. (nyt kai hänen kipunsa ovat jo vähän helpottaneet, kun sai lääkäriltä jotain tosi vahvoja lääkkeitä). Viime jouluaattona jouduttiin tosiaan soittamaan ambulanssi siskoni kuukautiskipujen takia :( Naisen elämä ei oo helppoa...

Mulla oireet (itkuisuus ja mielialan vaihtelut) on helpottaneet iän myötä. Mutta ystävälläni e-pillereiden käyttö pahensi PMS-oireet niin karmeiksi, että oli lopetettava pillereiden syönti. Mulla taas pillereiden tauolla alkoi tulla niin pahaa hormonaalista päänsärkyä ettei mitkään särkylääkkeet auttaneet. Ja pää oli muutenkin kuin "haminan kaupunki", tsirp tsirp... :D Ihme juttu, ensin syöt 10 vuotta pillereitä ilman mitään oireita ja sitten iskee nuo päänsäryt! Kokeilin 4 eri merkkiä viimeisen1,5 vuoden aikana, mutta eipä auttanut mikään ja nyt elelen sitten ilman pillereitä.

Originally posted by fitnesspimu
Heh heh, mullakin on vähän samalaisia oireita :D

Mä oon kyllä päässy tosi helpolla. Ei oo päänsärkyä, eikä mitään kipujakaan. Skitsoiltua tulee tuon tuostakin, joten en varsinaisesti voi laittaa niitä menkkojen piikkiin. Tosin pikkusiskoni (17v.) on varmaan sitten perinyt minunkin osani näistä oireista. Hänen kipunsa lähinnä muistuttaa synnytyskipuja. Hirveetä katseltavaa vierestä, kun tyttö sätkii jaloillaan, itkee ja huutaa...eikä buranat ym. muut auta. (nyt kai hänen kipunsa ovat jo vähän helpottaneet, kun sai lääkäriltä jotain tosi vahvoja lääkkeitä). Viime jouluaattona jouduttiin tosiaan soittamaan ambulanssi siskoni kuukautiskipujen takia :( Naisen elämä ei oo helppoa...

Onko siskosi kokeillut e-pillereitä? Itselläni oli nuorempana hyvin voimakkaat kuukautiskivut. Siinä ryömittiin lattioilla tuskissaan ja kipu oli jotain ihan järkyttävää. E-pillereiden myötä lähtivät kivutkin melko kokonaan.

Originally posted by Hippa
Onko siskosi kokeillut e-pillereitä? Itselläni oli nuorempana hyvin voimakkaat kuukautiskivut. Siinä ryömittiin lattioilla tuskissaan ja kipu oli jotain ihan järkyttävää. E-pillereiden myötä lähtivät kivutkin melko kokonaan.

joo kai se lääkäri oli määränny sille pillerit ja jotain muuta lääkkeitä, jotka rentouttavat lihaksia.

Itse en muista kärsineeni PMS:sta oikeastaan koskaan. Toisaalta olen kyllä syönyt pillereitä käytännössä katsoen koko aikuisen ikäni... parin vuoden taukoa 1999-2001 lukuunottamatta, jonka jälkeen vaihdoin toiseen pillerimerkkiin, mutta tuon tauon aikanakaan en mitään erityisempiä PMS-oireita havainnut. Menkkakivut olivat kyllä pahemmat (eivät tosin mitenkään järkyttävät) ja helpottivat sitten taas aloitettuani pillerien popsimisen.

Niin, ja minulla tuo halukkuuskäyrä nousee pikemminkin heti menkkojen jälkeen :D

Originally posted by Gillyanne
Toisaalta olen kyllä syönyt pillereitä käytännössä katsoen koko aikuisen ikäni...

Tuo on varmasti myös minulla syynä siihen etten ole kärsinyt ko.oireista juuri koskaan. Aloitin pillereiden syönnin varsin nuorena, kun oli siihen aikaan pitkäaikainen poikaystävä. Nyt olen jälkeenpäin miettinyt että oisko hyvä pitää vähän taukoa. Olen kuitenkin ehtinyt nieleskellä aika monta pilleriliuskaa viimeisen reilun 5 vuoden aikana...

off-topic: Onko tarpeen pitää pillereissä taukoa? Vaikuttaako raskaaksi tulemiseen? Joskus olen kysässyt asiaa lääkäriltäni, hänen mielestään ei ole mitään syytä pitää taukoa, eikä sillä ole vaikutusta raskaaksi tulemiseen.

Originally posted by fitnesspimu
off-topic: Onko tarpeen pitää pillereissä taukoa? Vaikuttaako raskaaksi tulemiseen? Joskus olen kysässyt asiaa lääkäriltäni, hänen mielestään ei ole mitään syytä pitää taukoa, eikä sillä ole vaikutusta raskaaksi tulemiseen.

Luin jostakin vastikään, että pillereitä käyttävät tulevat helpommin raskaaksi lopetettuaan käytön kuin ne, jotka eivät niitä käytä ollenkaan. Ikävä kyllä en muista, mistä tuon luin tai mitkä olivat perustelut.

Noh, asiaan. Minulla pillereiden kanssa pms-oireet olivat enemmän psyykkisiä, nyt luomuna ainoastaan fyysisiä. Menkkojen toisena päivänä kivut ovat hirvittävät, mutta tokenevat onneksi jokusella buranalla. Luomukauteni on jatkunut nyt yli vuoden, josta viimeisen puolikkaan aikana ihoni on havahtunut ensimmäiseen puberteettiin. Koskahan voisin odottaa hormonien tasapainottuvan ja näppyjen katoavan? :(

Minäkin olen päässyt tutustumaan PMS:n "ihanuuteen" vasta pojan syntymän jälkeen. Joka kierrossa sitä ei ole, mutta joskus on sellainen "aura" ympärillä yhden päivän ajan, että mies ja lapset tietää pysytellä kauempana...
Toisaalta nautin joka hetkestä, kun huomaan kroppani toimivan niin kuin sen on tarkoitettu toimivan hormonivaihteluineen kaikkineen. Vuosikaudet pillereitä napsineena, sitten raskaana ja imettävänä on kiva, kun todella huomaa, milloin on ovulaatio (mahaan ja selkään sattuu mutta panettaa aivan sairaasti) tai menkat alkamassa (ärtymys, suklaanhimo, hiilareiden nälkä, ja niiden ohi mentyä jälleen panetus) :D :D
Mulla on muuten yhdellä ystävällä mielialalääkitys PMS-oireiden takia. Pahimmillaan se voi siis olla todella kamalaa.

Voisinpa sanoa, ettei koskaan ole ollut minkäänlaisia oireita.

Nuorempana menkkakipuja jonkin verran ja nykyisinkin älyttömän runsas vuoto tosin (öisinkin pitää pari kertaa vaihtaa suojukset ja treenatessa pitää olla tarkkana).

En muista mistään lukeneeni, että pilleritauoista olisi erityistä hyötyä - siis jos niiden käytöstä ei ole mitään hankalia oireita ollut. Mutta toisaalta tutkijat varoittelevat ettei kukaan tiedä mitkä ovat seuraukset siitä että nykyiset sukupolvet vetävät ensin pillereiden mukana hormoneja koko aikuisikänsä ja siitä sitten suoraan hormonikorvaushoidolle.

Hyvänä puolena olen itse huomannut, että pillereiden lopettamisen jälkeen tuntoherkkyys on parantunut (mmm...) ja olo on halukkaampi. :thumbs:

PMS...yes,yes,been there done that! :D Kysykää vaikka ihmisiltä joiden kanssa elän. Kaksi päivää ennen menkkoja huudan ja pamahdan ihan älyttömistä asioista tähän tapaan: "Miksi helvetissä tuo kenkä on noin miks jumalauta sitä ei voi laittaa toisin perkele että mulla menee hermot teidän saatanan apinoiden kanssa kun te ette tajua,että täällä asuu muitakin!" Ja klassisesti tietysti on pakko nakella ovista saranat paskaksi.. Päivää ennen menkkoja tasoittuu,silloin ärjytään vain silloin ku ollaan tekemisissä ihmisten kanssa.Eli n.joka toinen tunti. Välillä tullaan ihan vain muodon vuoksi huoneesta ulos,huudetaan vähän aikaa ja sitten marssitaan takaisin.Hullu mikä hullu.

Ja pillerit..olen riippuvainen niistä! Päivä ennen sitä kun aloitan uuden pillerilaatan,skitsoan ihan hulluna ja silloin kyllä ukkokin tietää että otettasko nyt nappi huuleen niin tulee hyvä mieli.. :) Toinen laattani aiheutti mulle täydellisen lamaantumisen menkkojen aikaan-kivusta johtuen. Mutta sen jälkeen en ole tuntenut minkäänmaailman kipuja.

Ja mikähän siinä on että tunnen eniten himoa,kun mulla on menkat... :whip:

Originally posted by TanGirl
:itku: + :D + :evil: + :whip: + :lol2: ... aika hyvin kuvaavia oireita
Niiin tuttua... Päivää ennen menkkoja mielialat alkaa kulkea vuoristorataa ja sitä jatkuu sitten muutaman päivän. En kyllä ole muutenkaan mitenkään mielialoiltani tasainen ihminen, mutta vaihtelut korostuu kovasti tiettyinä päivinä. Muuttuu tosin kuukaudesta toiseen, joskus reaktiot on melkein pelkästään positiivisia, olen tosi pirteä ja tarmoa riittää vaikka muille jakaa sellaisiinkin asioihin mitkä ei muulloin huvita. Mutta se ei muutu, että ruokaa tekee menkkojen alkaessa mieli koko ajan, varsinkin pahimmat hiilaripommit kummittelee mielessä jatkuvasti, yök.

Mulla oli ennen pillereiden aloittamista aivan järkyttävän kamalat menkkakivut ekat pari päivää. Taju melkein pois kun koski niin paljon, ettei särkylääkkeistä ollut apua. Ei pystynyt kävelemään, istumaan eikä seisomaan, ei muuta kun kieriskeli lattialla tai sängyssä kippurassa. Maha oli sekaisin ja kaikki mitä suustansa alas laittoi, tuli hetken päästä ulos molemmista päistä... Olo oli niin kipeä, että ajan- ja todellisuudentaju oli joskus täysin hukassa, ja houraili kuin korkeassa kuumeessa. Pillereiden kanssa kivut on lähes kokonaan poissa, vain pientä kipristelyä alavatsassa tuntuu menkkojen ekana päivänä. Nyt on sitten tullut popsittua pillereitä jo suunnilleen yhdeksän vuotta putkeen eli en edes tiedä mitä elämä olisi ilman niitä. Tauon pitäminen on käynyt mielessä monta kertaa, mutta pelottaa ne kivut ja pillerit helpottaa muutenkin elämää melkoisesti. Tauon paikka on varmaan vasta sitten kun lasten hankkiminen (ainakin toivottavasti) joskus tulee ajankohtaiseksi, eli todennäköisesti vasta vuosien päästä.

Joo oireita piisaa varsinkin kun lopetti e-pillerit... Raivoa, kiukkua, euforiaa, siis todellista vuoristorataa vetää. Raivon voi hyvin purkaa treeniin, suosittelen :evil:

Mielialojen vaihtelu ja tietynlainen "herkkyys" kaikkeen mitä sanotaan,yleensä pukkaa kamala siivousvimma ja raivarit...Sama on mullakin,järkyttävä panetus ennen menkkoja,siis tähän kohtaan kaniinihymiö ;) ,sama tuo "paska"ruuan himo,eli himot on pinnassa ja pinna kireellä:D ,kyllä tämä naisen elämä on ihanaa:kippis1:

Back
Ylös Bottom