Gallub: Asuisitko vuokralla omakotitalossa?

Toivottavasti tälläistä saa kysellä täällä?

Pientä päätäni on siis viime viikot vaivannut pieni pulma.
Olen pohtinut miten helposti omakotitalon saa vuokrattua tässä maassa.

Olisi tyhjillään omakotitalo jonka vuokralle laittamista harkitsen.
Ainoa mutta on se, että kys. asunnon vuokralla laittaminen vaatisi vielä duunia n. kuukauden päivät, joten haluaisin tietää kannattaako laittaa toimeksi heti vai tehdä myöhemmin hissukseen loppukunnostus ja unohtaa vuoralle laittaminen.
Vuokrailmoitusta en viitsi laitella lehtiin ennekuin kämppä todella on heti vuokrattavassa kunnossa.

1. Jos harkitsisit vuoralla asumista, niin vuositko yhtä hyvin asua omakotitalossa kuin rivarissa/kerrostalossa?

2. Jos vuokra olisi sama kaikissa eri asuntomuodoissa, niin missä asuisit mieluiten?

3. mikä olisi mielestäsi sopiva vuokra allaolevassa kämpässä? rehellisesti :D (itse mietin max jotain 300 €/kk sis. lämmityksen ja veden)

Kyseessä olisi tuollainen idyllinen puinen rintamamiestalo, n. 70 m2. 2 h+k+s+kh+wc. Sisältä rempattu juuri: parkettilattiat, uusitut väliseinät ja sisäkatot, uusi takka, täysin rempattu sauna, kylppäri ja vessa, sekä täysin uusittu keittiö. Autotalli, pihavarasto jne.
Sanotaan nyt että sijaitsee 10 km/10 min. päässä suuren kaupungin ydinkeskustasta, päätien varressa hyvällä paikalla. Ei kuitenkaan pääkaupunkiseudulla.

Myyntiin en sitä laita tunnesyistä, ja vuokralle pääasiassa sen takia että saisin jonkun sinne asumaan ja katettua lämmitys/kiinteistöverot. Eli 'halvalla' meinasin vuokrata.
Eniten vituttaa murtovarkaat jotka jo kerran kävi talossa kun oli tyhjillään.

Toivottavasti saan edes muutaman vastauksen :hyper:

Siis ihan vakavissasi heitit tuon 300e? Huhhuh, ja meikäläinen maksaa 30 neliön yksiöstä 500 ja rapiat, eikä edes haaveile saunasta, takasta jne... Helsingissä tosin ja suht lähellä keskustaa, mutta silti...

Kyllä voisin kuvitella, että saat tuohon hintaan talon vuokrattua, tai en ainakaan näe sille mitään estettä. Voisinpa itsekin hyvin harkita tuollaista vaihtoehtoa.

Oikeesti hei, nyt alkoi pikkuisen kiinnostamaan. Pistä vaikka privana, missä päin Suomea tuo talo sijaitsee, jos viitsit? :)

Voihan mä vielä sen verran kertoa kys. kämppä sijaitee lähellä Jyväskylää.
Onhan se sentään suomen 9. suurin kaupunki asukasluvultaan joten kai sitä voi suureksi kaupungiksi vielä sanoa :)

Syy miksi kysyn tätä on se, että itse asun pääkaupunkiseudulla ja vuokrat on täällä todella (järjettömän) kovia, mutta mun on vaikea hahmottaa miten helppo olisi saada vuokralainen muualla suomessa, jossa vuokrat on vielä suht kohtuullisia.
Ja ihmiset ehkä tottuneet asumaan enemmän omakotitaloissa ja rivareissa jne. kuin pääkaupunkiseudulla. Ja onhan tuossa sitten miinuksena nurmikon leikkaaminen ja talvella lumenkolailu ja lapiointi.

Ja lehdissä/netissä ei tosiaan kovin paljoa vuokrata tälläisiä 'pieniä' omakotitaloja joten vaikea verrata hintoja tai tietää miten kova kysyntä on.

Kyllä tuohon hintaan kiljuen muuttaisin vuokralle ko. kämppään, jos tarvetta olisi.

Kyllä tuolla hinnalla muuttaisin heti. Ei olisi yhtään paha hinta, päinvastoin.

Ihan hyvin ton saa vuokrattua tohon hintaan.

Verrokkina vaikkapa frendini, joka asuu kahden kaverinsa kanssa Helsingissä suurehkossa rintamamiestalossa, jokaisella oma makuuhuone ja yhteinen keittiö, olohuone, kaksi vessaa, sauna ja suihku, asuinpinta-alaa 114m^2. Maksavat talosta 540e/nenä. Yhteensä siis 1620e/kk.

Jep kyllä voisin muuttaa tohon hintaan ihan varmasti mutta mun mielestä tohon vois kyllä laittaa hiukan enemmän tota vuokra hintaa koska 300€ on ihan naurettavan vähän tommosesta kämpästä. (mun mielipide)

Niin isovanhempani vuokrasivat juuri porissa omakotitaloa jollekkin (en tiedä kenelle..) Niin vuokra hinta oli 1000€ kuussa + kaikki mitä siihen tulee vielä päälle. Onhan siinä hiukan enemmän neliöitä ja se on kilsanpäässä porin keskustasta joten hiukan eri asia mutta siinä sulle tietoo mitä tollasista maksetaan.

niinpä helvetin halpahan tuo on jos ajatellaan esim täällä oulussa jotain rivitalo kämppiä niin kyllä niissäkin hinta pyörii jossain 500-600€/kk keskimäärin

Kyllä mun pitänee sitten laittaa tuo vuokralle. Arvokkaita mielipiteitä on tullut esille täällä.
Tuota hintaa pitää vielä vähän varmaan miettiä, mutta jotain tuota luokkaa meinasin mitä sanoin aikaisemmin.
Mielummin pyydän kohtuu vuokraa ja saan sitten helpommin valittua kunnollisen ja mahdollisesti pitkäaikaisen vuokralaisen. Satanen sinne tai tänne kuussa, kunhan kämppä pysyy suht kunnossa ja ruohokin leikattaisiin pari kertaa kesässä.
Itte rivarissa asuneena muistan ettei kukaan koskaan halunnut leikata ruohoa :)

Ja eihän tuo mikään kovin iso kämppä ole kun sauna syö vielä osan neliöistä. Sopiva parille tai yhdelle ihmiselle.
Tosiaan murron takia saa vielä laittaa (taas) kämppää vähän sisältä ja vanhat huonekalut pitäisi roudata pois ennenkuin olisi valmiina vuokralle.
Tuli niin paljon kuluja ja remppaamista uudestaan tuosta murrosta että halvemmaksi olisi tullut vaikka olisin jonkun antanut asua ilmaiseksi tuossa pari vuotta.

Kysäisehän joltain kiinteistö-/vuokravälittäjältä, niin halvalta kuulostaa tuo sinun vuokrasi. Ne kun tahtovat yleensä tulla katsomaan jos vuokrauspalveluja tarjoavat, ja samalla sitten antavat jonkun suuntaa antavan vuokra-arvion.

Kannattaa muuten se vuokralainen hommata jonkun firman kautta, jos ei itse tunne hyvin tulevaa vuokralaistaan. Firmalta kun onnistuu luottotietojen tarkastus yms. Tulee varmasti halvemmaksi maksaa pikku palkkio firmalle kuin huomata vuoden kuluttua että vuokralaisen sopivuus ei olekaan ihan sitä mitä piti.

Niin, ja ruohotkin saat varmaan leikattua kun lupaat vuokranalennusta kesä-elokuulle takautuvasti, jos nurmet on hoidettu...

screwdriver sanoi:
1. Jos harkitsisit vuoralla asumista, niin vuositko yhtä hyvin asua omakotitalossa kuin rivarissa/kerrostalossa?
Näin valitsisin itse, parhaimmasta huonoimpaan: okt, rivari, kerrostalo
screwdriver sanoi:
2. Jos vuokra olisi sama kaikissa eri asuntomuodoissa, niin missä asuisit mieluiten?
OKT, ei tarvitse edes harkita!
screwdriver sanoi:
3. mikä olisi mielestäsi sopiva vuokra allaolevassa kämpässä? rehellisesti :D (itse mietin max jotain 300 €/kk sis. lämmityksen ja veden)
Vaikea sanoa JKL tilannetta, pääkaupunkiseudulla tuollainen on vähintään 1000€/kk. Itse katselen ASO OKT pääkaupunkiseudulta ja noita löytyy n. 1000€/kk jota pidän kohtuullisena.

Back
Ylös Bottom