Fyysinen työ ja treeni

Onko täällä muitakin mimmejä, jotka tekee fyysistä työtä (ulkona)? Miten jaksatte treenata vielä työpäivän jälkeen? Meinaa itellä nimittäin mennä sohvalla läppäri sylissä makaamiseksi koko ilta, vaikka olisi ihan kiva jos jaksaisi vielä treenailla.

Mulla työ on kausiluontoista, ja suunnitelmissa olisi koittaa kohentaa kuntoa ennen seuraavaa high-seasonia, jospa sitten olisi (ainakin melkein) niin kovassa kunnossa, että työpäivän jälkeen riittää puhtia treenaamiseen. Varmaan aerobinen harjoittelu auttaisi siihen? Mulle ainakin joskus junnuna valmentaja selitti, että peruskestävyyttä on treenattava, jotta jaksaa treenata. Siispä ehkä se toimii niinkin, että peruskestävyyttä treenaamalla jaksaa treenata vielä ulkotöiden lisäksi?

Olisi kiva kuulla teidän muiden kokemuksia! :worship: Onko esim. joku ruokavalio tai lisäravinne auttanut jaksamaan?

Aikoinaan tein fyysistä työtä (varastokeräilyä) vuorotyönä ja treeneissä tuli käytyä silti säännöllisesti. Riittävä syöminen on ainakin tärkeää, itse söin silloin liian vähän kulutukseen nähden ja sen huomasi kehityksessä, jota ei siis ollut. Muuten jaksoin ihan hyvin, kroppa tottuu liikkumiseen kyllä.

Ja salilla tein lyhyitä 6-8 toiston sarjoja, koska työ itsessään kehitti peruskestävyyttä.

Yleensä se kotisohvalle väsähtäminen ei tarkoita että fyysinen kunto olisi ollut kovilla tai heikko, vaan että se henkinen puoli haluaisi laiskotella :) Näin ainakin omalla kohdalla on aina ollut ja tulee olemaan.

Mä teen "töitä" tai siis olen käytännössä koko päivät ulkona. Ensin tallihommia, sitten ratsastan, välillä hieron hevosia ja kotona vielä lenkitän koirat. Illalla sitten vielä salitreenit neljä kertaa viikkoon. Mulla se heikko hetki on illansuussa, kun on tyttö haettu tarhasta, vähän syöty ja istun sohvalle seuraksi katsomaan Pikku Kakkosta :D Silloin ei saa antaa itsensä lösähtää tai muuten loppuiltakin menee melkein hukkaan.
En tee muuta aerobista treeniä, koska katson että sitä (tai sinne päin edes) saan tarpeeksi hevosen selässä.

Jaksaminen on parantunut, kun olen alkanut syömään useammin päivän mittaan. Ennen en ottanut usein edes eväitä tallille mukaan, mutta nyt mukana on kunnon lounas sekä juotavat ja välillä myös patukkakin, jos ratsastan enemmän. samoin on tärkeää syödä välipala heti kotiin tultua, juominen myös herkästi unohtuu. Illalla ennen salille lähtöä pitää myös olla tankannut hyvin, samoin treenin jälkeen syön vielä.

Mutta mulla oikeastaan tärkein salitreenin jaksamiseen vaikuttava asia on tuon syömisen lisäksi korvien välissä. Salitreeni on ihan mun "omaa aikaa". Samoin salitreeni on jotenkin rentouttavaa ja helppoa (vaikka täysillä sen teenkin), hevosiin verrattuna käsipainot sun muut on ihana simppeleitä - kun teet liikkeen oikein, se menee perille eikä tarvitse miettiä mitään muuta.

Eli siis se millä jaksaa on se, että tykkää treenata ja kunnon syömiset. Näillä meillä mennään :)

Musta crocho on ihan oikeilla jäljillä. Monesti fyysisen työn päälle riittää se salitreeni. Ja se salitreeni onkin tärkeää, jaksaa fyysistä työtäkin paremmin. Toki jos tavoitteet on toisaalla, niin kaipa sitten aerobista...? Mut siinä tapauksessa Sinivuokko kysyy väärällä palstalla neuvoja ;)

Itselläni on toimistoduuni, mutta kävelen usein töihin ja takas (=1h 30min kevyehköä aerobista) ja himassa istahdan sohvalle juuri sen verran, että vähän palaudun ja tankkaan välipalan ja sitten salille.

Mut sanoisin siis, että ehdottomasti salitreeniä (ja aerobista vain jos jaksaa ja intoa riittää).

Hei onpas kivaa lukea muidenkin kokemuksia!

Oon siis "töissä" hiihdonopettajana (tuntuu hölmöltä kutsua sitä työksi kun tykkään siitä niin kovasti:rolleyes:), ja tän hetkisessä "työ"paikassa olen päivät yli 2500 metrin korkeudessa, mikä tekee kai puuhasta vielä vähän raskaampaa, vaikka olen korkeuteen jo fyysisesti tottunutkin. Näin hiljaisempina aikoina en välttämättä opeta kahta tuntia enempää enkä aina sitäkään, mutta laskettelen muuten kavereiden kanssa yleensä vähintään pari tuntia päivässä opetusten lisäksi. Siispä jaloille tulee ihan riittävästi treeniä rinteessä muutenkin, ja ylävartalo saa treeniä kun käyn pari kertaa viikossa kiipeilemässä/boulderoimassa. Siinä yhteydessä koitan treenailla vähän keskivartaloakin, ja teen kans usein jonkin ylävartaloliikkeen painoilla/koneilla. Eli en tällä hetkellä treenaa punttia, ja silloin kun treenaan, on se sivulajina. Eli ehkä oon joo väärällä palstalla kyselemässä, niinkuin Ayana arvelit:(, mutta mun käsityksen mukaan monet tällä palstalla harrastaa päälajinaan jotain muuta kuin salia.

Joku vois sanoa, että liikun ihan riittävästi ja monipuolisestikin, mutta haluaisin tosiaan harrastaa vielä vähän muitakin lajeja ihan vaan, kun olen tottunut liikkumaan aikas paljon ja kotona oleminen tympii. Ja se, mikä mua harmittaa tässä tilanteessa eniten, on se, että en jaksa enää tässä vaiheessa talvea lasketella täysillä taitojeni mukaan, koska jalat on jatkuvasti vähän väsyneet. Sellainen "herkkyys", mitä tällaisessa voimataitolajissa kuin laskettelussa tarvitaan, on siis hukassa. Ja tuntuu, että pari lepopäivää ei riitä muuttamaan tilannetta. Senkin takia mietin siis sitä, että pitäiskö vääntäytyä harrastamaan jotain aerobista iltaisin, jospa se auttais jalkoja palautumaan päivän rasituksesta. Pitää varmaan kokeilla kunhan illat muuttuu sen verran valoisammiksi, että viitsin lähteä tuonne ulos valaisemattomalle vilkkaasti liikennöidylle tielle sauvakävelemään. Ja ehkä tosiaan ens kautta ajatellen pitäis tehdä kovaa jalkatreeniä salilla (mun jalat kyllä on jo muutenkin aika hervottoman kokoiset, joten huh:rock:). Vai oiskohan se aerobinen sittenkin tärkeämpää tuollaista tunteja jatkuvaa, usein hapottavaakin jaloilla pumppausta (=laskettelua) varten?

Riittävä syöminen on ainakin tärkeää, itse söin silloin liian vähän kulutukseen nähden ja sen huomasi kehityksessä, jota ei siis ollut.

Juu tuo on varmasti hyvä pointti. Pari päivää jaksaa helposti hepposilla syömisillä, mutta kun putki jatkuu pidempään, ei enää kroppa jaksa ainakaan kehittyä. Rinteessä syöminen on vaan vähän vaikeampi toteuttaa, kun eväitä ei mahdu mukaan (korkeintaan patukka taskuun), ja taukoja ei välttämättä ole ollenkaan.

Mulla se heikko hetki on illansuussa, kun on tyttö haettu tarhasta, vähän syöty ja istun sohvalle seuraksi katsomaan Pikku Kakkosta :D Silloin ei saa antaa itsensä lösähtää tai muuten loppuiltakin menee melkein hukkaan.

Sama täällä. Jos koko ajan pitää itsensä aktiivisena, on paljon helpompaa lähteä tekemään jotain kuin silloin, jos on jo lösähtänyt siihen sohvalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom