Hei onpas kivaa lukea muidenkin kokemuksia!
Oon siis "töissä" hiihdonopettajana (tuntuu hölmöltä kutsua sitä työksi kun tykkään siitä niin kovasti
), ja tän hetkisessä "työ"paikassa olen päivät yli 2500 metrin korkeudessa, mikä tekee kai puuhasta vielä vähän raskaampaa, vaikka olen korkeuteen jo fyysisesti tottunutkin. Näin hiljaisempina aikoina en välttämättä opeta kahta tuntia enempää enkä aina sitäkään, mutta laskettelen muuten kavereiden kanssa yleensä vähintään pari tuntia päivässä opetusten lisäksi. Siispä jaloille tulee ihan riittävästi treeniä rinteessä muutenkin, ja ylävartalo saa treeniä kun käyn pari kertaa viikossa kiipeilemässä/boulderoimassa. Siinä yhteydessä koitan treenailla vähän keskivartaloakin, ja teen kans usein jonkin ylävartaloliikkeen painoilla/koneilla. Eli en tällä hetkellä treenaa punttia, ja silloin kun treenaan, on se sivulajina. Eli ehkä oon joo väärällä palstalla kyselemässä, niinkuin Ayana arvelit:(, mutta mun käsityksen mukaan monet tällä palstalla harrastaa päälajinaan jotain muuta kuin salia.
Joku vois sanoa, että liikun ihan riittävästi ja monipuolisestikin, mutta haluaisin tosiaan harrastaa vielä vähän muitakin lajeja ihan vaan, kun olen tottunut liikkumaan aikas paljon ja kotona oleminen tympii. Ja se, mikä mua harmittaa tässä tilanteessa eniten, on se, että en jaksa enää tässä vaiheessa talvea lasketella täysillä taitojeni mukaan, koska jalat on jatkuvasti vähän väsyneet. Sellainen "herkkyys", mitä tällaisessa voimataitolajissa kuin laskettelussa tarvitaan, on siis hukassa. Ja tuntuu, että pari lepopäivää ei riitä muuttamaan tilannetta. Senkin takia mietin siis sitä, että pitäiskö vääntäytyä harrastamaan jotain aerobista iltaisin, jospa se auttais jalkoja palautumaan päivän rasituksesta. Pitää varmaan kokeilla kunhan illat muuttuu sen verran valoisammiksi, että viitsin lähteä tuonne ulos valaisemattomalle vilkkaasti liikennöidylle tielle sauvakävelemään. Ja ehkä tosiaan ens kautta ajatellen pitäis tehdä kovaa jalkatreeniä salilla (mun jalat kyllä on jo muutenkin aika hervottoman kokoiset, joten huh
). Vai oiskohan se aerobinen sittenkin tärkeämpää tuollaista tunteja jatkuvaa, usein hapottavaakin jaloilla pumppausta (=laskettelua) varten?
Riittävä syöminen on ainakin tärkeää, itse söin silloin liian vähän kulutukseen nähden ja sen huomasi kehityksessä, jota ei siis ollut.
Juu tuo on varmasti hyvä pointti. Pari päivää jaksaa helposti hepposilla syömisillä, mutta kun putki jatkuu pidempään, ei enää kroppa jaksa ainakaan kehittyä. Rinteessä syöminen on vaan vähän vaikeampi toteuttaa, kun eväitä ei mahdu mukaan (korkeintaan patukka taskuun), ja taukoja ei välttämättä ole ollenkaan.
Mulla se heikko hetki on illansuussa, kun on tyttö haettu tarhasta, vähän syöty ja istun sohvalle seuraksi katsomaan Pikku Kakkosta :D Silloin ei saa antaa itsensä lösähtää tai muuten loppuiltakin menee melkein hukkaan.
Sama täällä. Jos koko ajan pitää itsensä aktiivisena, on paljon helpompaa lähteä tekemään jotain kuin silloin, jos on jo lösähtänyt siihen sohvalle.