Flunssan jälkeen reenaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vonarx
  • Aloitettu Aloitettu
Oon vedelly tässä normaalisti 4-5 kertaa viikossa n.10km lenkkiä mutta nyt vituttaa kun olin tässä viikon kipeenä ja kunto romahtanu täysin.Vedin tossa lenkin joka oli yhtä tuskaa. normaalisti meen tollasella 175-180 sykkeillä ja aikaa menee alle tunti mut nyt samoilla sykkeillä ei mennä tunnissa ees 8km. Sykkeetkin ovat nousseet huomattavasti sillä ennen seistessä normaali sykkeeni oli noin 70 kun nyt ennen lenkkiä se oli 120! Mikä siis neuvoksi että pääsisi nopeasti takaisin huippu kuntoon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon vedelly tässä normaalisti 4-5 kertaa viikossa n.10km lenkkiä mutta nyt vituttaa kun olin tässä viikon kipeenä ja kunto romahtanu täysin.Vedin tossa lenkin joka oli yhtä tuskaa. normaalisti meen tollasella 175-180 sykkeillä ja aikaa menee alle tunti mut nyt samoilla sykkeillä ei mennä tunnissa ees 8km. Sykkeetkin ovat nousseet huomattavasti sillä ennen seistessä normaali sykkeeni oli noin 70 kun nyt ennen lenkkiä se oli 120! Mikä siis neuvoksi että pääsisi nopeasti takaisin huippu kuntoon?

aika henk.koht. nuo "sairastuvalta" palaamiset on? mikä on treeni tausta? sairastelun syyt? jne jne... mutta alkajaisiksi kannattaa aina aloittaa erittäin rauhallisesti - esim kunnes leposyke ja pk-syke normalisoituu, eikä pulssi nouse sataan jo lenkkareita pukiessa. Lepoa ja varovaisia herättely lenkkejä pari viikkoa, niin eiköhän sieltä taas nousta...

ps. kovalta vaikuttaa ohjelmasi 4-5xvko 10km 175-180 sykkeillä, edesmenneillä pakkasilla etenkin.

ps. kovalta vaikuttaa ohjelmasi 4-5xvko 10km 175-180 sykkeillä, edesmenneillä pakkasilla etenkin.

Jep, ei ainakaan missään tapauksessa heti samanlaista tahtia päälle, jos fiilis on mainitun oloinen sen kasikilsasen jälkeen. Huonompaan kuntoon pääsee yllättävän vähällä hölmöilyllä. Easy does it.

En yhtään ihmettele, että on sykkeet korkealla. Tuollainen ns. aina täysillä metodi syö sen huippukunnon, ja ennen kaikkea peruskunnon pitemmän päälle kokonaan ja johtaa loppujen lopuksi sairastumiseen/loukkaantumiseen.

Lepää rauhassa kunnes saat sykkeet takaisin normaaliksi, harrasta rauhallista liikuntaa ns. palauttavana ja terapeuttisena. Ja kun oot saanut ittes terveeksi (älä ihmettele jos ottaa aikaa), niin kokeileppa liikkua sellaisella 120-140 sykkeillä !! Se rakentaa peruskuntoa jonka päälle sinun mainitsemaasi huippukuntoa voit alkaa rakentamaan kyseisillä treeneillä noin 5 vuoden päästä :piis:

Se juoksukunto palautuu kyllä kunhan maltat. Vähintään viikko, mielellään kaksi viikkoa sellaista juoksua että toi n.10km menee semmoseen 65-70 minuuttiin tai tietysti enemmän eli hitaasti. Jos et alota todella kevyesti, kuntosi palautuminen hidastuu toden teolla, jopa kuukausilla , jos alat hirveästi repimään ja rasittamaan. Ja muista vaihdella tota lenkkiä . Tee siten vaikka että juokset yhden lenkin viikossa siten että se on 12-15 km pitkä , eli huomattavasti pidempi kuin tuo peruslenkkisi. Sitten vaikkapa 1-2 oikein rasittavaa lenkkiä viikkoon jotka ovat lyhyempiä kuin peruslenkit tai voivat ne olla tietysti saman pituisia kuin peruslenkit. Sitten vielä 1-2 peruslenkkiä viikkoon niin pääset vielä parempaan kuntoon kuin aikaisemmin. Mutta nyt sairaana olon jälkeen muista ottaa todella kevesti, se on pääasia. Kärsivällisyyttä ja tsemiä :thumbs: :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom