"Fitnesskroppa"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aurelle
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
42
Hieman tyhmä otsikko, mutta en parempaakaan keksinyt... Ja toivottavasti tästä ei ole puhuttu aiemmin, en ainakaan löytänyt.

Mutta asiaan... Pohdiskelin tässä, että voiko kuka tahansa saada itselleen "fitnesskropan" (siis sellaisen, jolla voisi kisoissakin pärjätä) kovalla työllä, vai tarvitaanko siihen tietynlainen ruumiinrakenne ja hyvät geenit? Näkeekö jo aloittelijasta, että "tuosta ei koskaan tule mitään" tai "tuosta tulee äkkiä jotain"?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllähän kaikkien on samalla tavalla mahdollista muokata omaa vartaloaan. Toki ruumiinrakenteet yms. ovat yksilöllisiä, toisilla parempia ja toisilla en sanoisi huonompia, mutta haasteellisempia. Kyllähän sitä tuntuu, että jotkut ovat "kuin luotuja lajiin", vaikkakin samalla tavalla se työtä teettää itse kullakin. Toki jos ajatellaan esim. taipumusta lihomiseen; yksi saa syödä mitä vaan pyöristymättä, kun toinen saa herkkuihin katsomisestakin jo lisäkiloja. :D

Täälläkin on ollut esillä todella huimia muodonmuutoksia, taisi olla tuolla "motivoivia kuvia"-ketjussa. Ei mun mielestä kenenkään pidä todellakaan ajatella, että "en pysty, en kuitenkaan saa itselleni sellaista vartaloa".

Edit: Itsekin olin aloittaessani melko "eriparinen" = yläkroppa ihan onneton verrattuna ahterin pinta-alaan, mutta kyllä se siitä vähitellen tasoittuu!

Hihi.. ai kun ihana aihe. Tuosta pohdiskelusta mä aloitin taipaleeni kisoja kohti pari vuotta sitten. Mun haaveena oli saada fitnesskroppa, muistan vieläkin elävästi kun sanoin trainerille puhelimessa että "mä haluaisin näyttää semmoselta timmiltä fitnesstytöltä". En tosin uskaltanut kisoista silloin edes haaveilla. Olin TODELLA epäuskoinen, että minä voisin ikinä kilpailla. Olin mielestäni liian läski, minulla oli liian leveä lantio, liian huono pohja lajiin (=ratsastusta ja aerobiccia ja sitäkin jossain yliopiston jumpissa), liian vähän lihasta...

Vähitellen aloin ymmärtämään lajia ja etsin käsiini kaiken mahdollisen tiedon. Sitä kautta aloin myös näkemään mikä on se "hyvä rakenne" tai "hyvä malli" joista aina puhutaan. Olen joskus suomentanut jenkkipalstalta poimimastani viestistä mitä figure-kisaajalta haetaan:

"Tarkastellaanpa figure-kisojen kriteerejä. Pyöreät, leveät olkapäät; paksu, leveä selkä; pieni, tiukka vyötärö; kurvikas alavartalo; hyvä kaari reiden ulkosyrjässä joka sopii yhteen selän ja olkapäiden lihaksikkuuden kanssa; pyöreät pakarat ja takareidet; symmetriset mittasuhteet päästä jalkoihin; sopivan tiukka kunto ilman liiallista suonikkuutta ja korkeintaan hiukan säikeitä näkyvissä; alavartalo voi olla pehmeämpi, jolloin naiselliset muodot saavat näkyä; kauniit kasvot; naiselliset piirteet; terveet ja hyväkuntoiset hiukset; kuvauksellinen ulkonäkö on plussaa (tarkoittaa mm. puhdasta ihoa)."

Kropan muotoja voidaan muokata kovalla työllä melkoisen tehokkaasti. Tuosta listasta ei voi montaa kohtaa poimia, joille ei oikeasti voisi itse tehdä jotain. Esimerkiksi paksua vyötäröä voidaan häivyttää hankkimalla selkään leveyttä ja olkapäihin pyöreyttä sekä reisiin muotoa. Sellaisiakin toki on, joiden rakennetta ei voi vaan muuttaa niin paljoa, että koskaan välttämättä pääsisi sinne ykköspaikalle. Voittaminen tietysti on aina taas kiinni kisojen tasosta... joten joskus huonollakin rakenteella voi kiilata kärkeen. Pääasiassa - ainakin itse näin näkisin - hyvä balanssi ja symmetria kehossa + sopiva kireys + lavasäteily ovat ne avaimet siihen pärjäämiseen kilpailuissa. Hyvä rakenne ja löysä kroppa tuskin koskaan tuovat kultamitalia... toisaalta pelkästään sillä hyvällä rakenteella voi pyyhkiä sijoissa ohi sellaisen, jolla on huono rakenne ja tiukempi kunto.

Mun mielestäni joka ikisellä on samanlaiset mahdollisuudet pärjätä kisoissa. Me kaikki olemme kuitenkin yksilöitä ja harvassa ovat ne, joilla joka ikinen osa-alue on täysi kymppi. Toki sellainen on sitten helpommin siellä kärkikastissa... ja genetiikka tuo helpotusta muuten suhteellisen vaativaan urakkaan. Mutta niin se vaan on, että tässäkin asiassa olemme yksilöitä: joku saa helpommin lihasta, toinen pääsee helpommin kireäksi, kolmannella molemmat tuottaa ongelmia, neljänneltä puuttuu itsekuri, joltain muulta uskallus.

Koska fitness on lajina sellainen, että useimmiten tytöt ovat parhaimmillaan vasta 30-40 vuotiaina, ei kannata heittää kirvestä kaivoon ennenkuin treenivuosia on todellakin takana USEITA. Ilman sitä vuosien työtä ei ylipäätään voi edes tietää miten pitkälle se oma genetiikka riittää. Ainakin itse ymmärrän realiteetit enkä edes oleta, että tämän ikäisenä (pian 24) voisin olla parhaimmillani. Ne parhaat vuodet ovat vielä kaukana edessä ja tavoitteiden saavuttamiseen menee aikaa. Minua se ei kuitenkaan haittaa, koska se mitä teen on juurikin sitä mistä eniten nautin, tuli mitaleja tai ei. Ehkä 35-vuotiaana tosin jonkin verran voi ottaa pannuun, jos edelleen roikun häntäpään sijoituksia hakemassa. :D

Moni aliarvioi liian helposti itseään. Vaikka se kunto olisi juuri nyt ihan mitä hyvänsä, aina on mahdollisuus parantaa. Pitää muistaa, että loppupeleissä tässä lajissa kuitenkin kilpaillaan itsemme kanssa. Sijoitukset lavalla jaetaan sitten sen mukaan, kenellä on vähiten virheitä, ts. kuka on lähinnä lajin harrastajan ideaalia.

Mun kuvaketjussa on varmaan ihan hyvä esimerkki siitä, miten radikaali muutos voi tapahtua 23 viikon aikana. Yläkroppa pysyi muodokkaana (=olkapäät ja selkä pysyi lihoissa) ja alakroppa tiivistyi hurjasti. Vaikka olin vielä lavallakin alapainotteinen, muutos alkuperäiseen oli huima. Oikein todellinen projekti "Jokinorsusta taskuhamsteriksi"... Kuvia pääsee tsekkaamaan täältä. Vain vipeille. :)

EDIT: ÄH. Toivottavasti kukaan ei nyt saanut tosta viestistä sellaista kuvaa, että pitäisin itseäni jotenkin ideaalina ja täydellisen rakenteen tms. omistavana. :eek: Pointti oli siis se, että kovalla työllä jopa täysin epäuskoinen tytteli voi lopulta kiivetä lavalle. Tarvitaan kovasti töitä ja omistautumista, että se onnistuu, mutta sitä lavalle nousun mahdollisuutta ei siis keneltäkään ole rajattu pois. En tarkoittanut että itse olisin joku täydellinen esimerkkitapaus.

Kyllä. Varsinkin tämänviikonloppuisen koulutuksen myötä olen sitä mieltä, että "lahjakkuutta" tai muuten vaan "geeneissä olemista" ei ole oikeastaan olemassakaan. Eli kaikilla ne tsäänssit on -toki helpommalla saattavat päästä ne, jotka ovat liikkuneet pienen ikänsä, kuin sohvaperunana 20 vuotta ja risat makoilleet. Mutta kaikille se on silti mahdollista.

joo näin on,että kaikilla on mahiksia pärjätä, ilman muuta!! ei suinkaan pidä ajatella, että ''no emmä viitti ees yrittää ku en kuitenkaan pärjäis''

mutta ruumiinrakenne, esim pitkä selkä, lyhyet jalat-> sille ei vaan voi mitään. voi toki pärjätä, mutta voittoa maailman kisoissa ei välttämättä tule.

Jos se kilpaileminen yhtään tosissaan kiinnostaa, niin se ensimmäinen kisadieetti on vaan vedettävä läpi ja katsottava, mitä sieltä alta todellisuudessa loppujen lopuksi paljastuu. Joku epäilee, että hänestä ei ole kilpailemaan, kun "on niin leveä lantio tai paksut polvet".... simsalabin, eihän ne mitkään paksut ole, kun kaikki ylimääräinen fätti on kuorittu päältä pois.

Mutta (nyt olen taas varmaan koko Suomen mulkeroin, kun sanon tämän) kyllä siellä lavalla astikin on nähty rakenteita, joista ihan rehellisesti voi sanoa, että vaikka sitä fysiikkaa hiottaisiin kymmenen vuotta, niin aina löytyy kisaajia, jotka pyyhkivät ohi jo pelkällä rakenteella, vaikka ei olisi niin sitä lihaakaan tai kireyttä. Lihaksilla ja oikean mallisilla asuilla pystyy paikkaamaan paljon, mutta ei niilläkään ihmeitä tehdä, jos rakenne on olemassaan tosi tosi heikko tätä lajia silmällä pitäen. Mutta kai aika harva laji on sellainen, missä kaikilla olisi tasavertainen mahdollisuus olla nro 1. ?

Faidra: Oli tosi kiva nähdä maallikkonäkökulmasta se, kuinka olet muuttunut 23viikon aikana ja uskon, että se rohkaisee monia. Jos ei nyt nousemaan lavoille fitness -urheilijana, niin ainakin laihduttamaan ja muokkaamaan kroppaansa aprempaan kuosiin. On kyllä hienoa, että ole "uskaltanut" laittaa itsesi alttiiksi esittelemällä ennen- ja jälkeen -kuvasi. Hyvään kuntoon olet kyllä saanut itsesi ja sun projektisi on kyllä mukavasti onnistunut.

Luulen, että nuo kuvat toimivat hyvänä "muistutuksena" myös sinulle itsellesi ja pitää tsemppiäsi yllä. Noissa ennen-kuvissa olet kuitenkin ihan normaali suomalainen nainen, mutta ehkä se on juuri sitä vaihetta, kun itse ajattelee, että pitäisi vähän laihduttaa.

P:S: Uskon itse, että monella henkilöllä on mahdollisuus tehdä samanlainen "taikatemppu" painonpudotuksen suhteen, kuin mitä Faidra teki kovalla työllä ja tarkalla päämäärällä, mutta ei kaikkia ole alkuperäiseltä rakenteeltaan luotu "voittajiksi" lavalla. Jollain ei vain yksinkertaisesti löydy esim. sitä vyötäröä, vaikka rasvaa ei olisi yhtään ylimääräistä. Tämä on henkilökohtainen maallikkomielipiteeni.

Zone-sarja -42%
hmm...

Hei!

Olen samaa mieltä on hyviä ja ei niin hyviä rakenteita. Hyvästä rakenteesta on etua, mutta ei ilman kovaa työtä. Itselläni ei mikään ideaali rakenne, mutta ihan OK.

KUITENKIN muistan aina erään kauan fitneksessä kilpailleen ja menestyneen naisen kannustavat sanat eräältä leiriltä:
- Ei pelkällä rakenteella kilpailuja voiteta!!!

Tämän olen aina muistanut ja sen rohkaisemana lavallakin muutaman kerran ollut. Eli en anna rakenteeni olla rajoittava tekijä näin hienossa harrastuksessa vaan otettakoon se haasteena.

Kun tuosta "hyvästä rakenteesta" on paljon puhuttu, eikä se siltikään ole mulle oikein avautunut, niin jäin miettimään, että onko esim. "ankkapeppu" hyvän rakenteen edellytys?

:david:

Minähän en mikään tuomari ole enkä OIKEASTI osaa järin vakuuttavasti kenenkään fysiikkaa arvostella... mutta jotain on tullut selostettua noista asioista kisaraporttien puolella olevaan pro-kisa -threadiin. En tiedä onko tuosta nyt mitään apua, mutta ei sen lukeminen varmaan ketään satuta. :D Löytyy täältä.

Ainakin omaan silmään se ankkapeppu näyttää huomattavasti paremmalta ja naisellisemmalta kuin litteä peppu. Moni voi kuitenkin peppuaan muokata opettelemalla vaan itselleen parhaimmat liikkeet jotka kehittää pakaroita. Toisille kai se ei vaan sitten kasva millään... en tiedä enkä oikein osaa neuvoakaan, kun aina on ollut iso pyrstö. :nolo:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aurelle sanoi:
Hieman tyhmä otsikko, mutta en parempaakaan keksinyt... Ja toivottavasti tästä ei ole puhuttu aiemmin, en ainakaan löytänyt.

Mutta asiaan... Pohdiskelin tässä, että voiko kuka tahansa saada itselleen "fitnesskropan" (siis sellaisen, jolla voisi kisoissakin pärjätä) kovalla työllä, vai tarvitaanko siihen tietynlainen ruumiinrakenne ja hyvät geenit? Näkeekö jo aloittelijasta, että "tuosta ei koskaan tule mitään" tai "tuosta tulee äkkiä jotain"?

Lihasten kasvatus jo pelkästään vaatii kovaa työtä, rasvan tiputtaminen puolestaan oikean ruokavalion ja itsensä "pakottamisen" lenkkipolulle vaikka sataisi kissoja ja koiria. Tokihan joillain rasva palaa helpommin tai lihas kasvaa nopeammin, useimmat joutuvat kuitenkin yrittämisen, erehdyksen ja kroppaansa tutustumisen kautta löytämään sen reenitahdin ja ruokavalion, joka toimii kaikkein parhaiten.

Itsellä on ainakin lihaskasvu tuskastuttavan hidasta, mutta tämä johtuu osittain aerobisen määrästä sekä siitä, että olen vasta pari vuotta sitten oppinut syömään riittävästi proteiinia. Lihaserottuvuus ei ole luonnostaan todellakaan hyvä, varsinkaan ylävartalossa, ja lihasten eteen pitää tehdä todella paljon töitä, jotta saisi edes hieman massaa hauiksiin, ojentajiin jne. Lihaserottuvuuden kannalta rasvat pitää puolestaan allekirjoittaneen tapauksessa pudottaa minimiin. Toisaalta haasteistahan se motivaatio löytyy. Ja totta puhuen on paljon hienompaa, kun on hauis jonka eteen on todella nostettu rautaa kuin hauis, joka vaan "on". :D

Olen tiputtanut itseni nk. "huippukuntoon" parisen vuotta sitten ja täytyy sanoa, että se kroppa mikä rasvan alta paljastui oli jotain, mitä en olisi KOSKAAN voinut kuvitella omistavani. Tällöin söin todella tarkkaan, en koskenutkaan karkkeihin ja terassikauden alkaessa join kahvia tai teetä kaverien humaltuessa. Välillä saatoin "sallia" itselleni lakupatukan tai kossuvissyn, mutta korkeintaan yhden ja kerran viikossa. Yllätys yllätys, vaikka minulla "ei ollut" lihasmassaa eikä haba paljon näkynyt (melko ohuen) rasvakerroksen alta, dieetin lopussa hauis näkyi jännittämättä ja lihakset erottuivat hyvin sekä selässä, jaloissa että jopa jossain määrin vatsassa. Kokeilla siis kannattaa, tulokset voivat yllättää. Nykyään huomaan selviä eroja vartalossani ja varsinkin lihaserottuvuudessa jo kuukauden dieetillä, sillä hiilihydraatteja, eläinrasvoja ja kaikkea "hyvää" välttämällä kehoni polttaa rasvaa nopeasti. Tämä lienee kuitenkin yksilöllistä.

Back
Ylös Bottom