Fitnesskisan suosio laskenut -- harmillista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja EdamamE
  • Aloitettu Aloitettu
Heippa,

Onko vaparin sisaltavan fitnesskisan suosion laskusta ollut Suomen "fitnesspiireissa" juttua? Onko kukaan huolestunut asiasta? (Itse asun ulkomailla, luen netista kisaraportteja yms. mutten ole loytanyt mitaan tasta aiheesta) Mita luulette, etta asialle voisi tehda? Onhan se vahan surullista, etta parin viikon takaisissa kisoissakin oli vaan kaksi osallistujaa... :-(

Olen itse kerran kisannut fitnessissa ja nyt monien vuosien jalkeen tekisi mieli kivuta taas lavalle. Silloin aikanaan ei muistaakseni mitaan Body Fitnessia edes ollut. BF houkuttaa siina mielessa, etta siina ei tarvi vaparia ja itsella fysiikka on se vahvempi puoli ja vapari olisi aika haastava... Toisaalta se vapaaohjelman haastavuus myos kiehtoo ja olin jo miltei paattanyt, etta fitnessiin lahden haasteellisuudesta huolimatta (syksy 2011 tavoitteena). MUTTA, loydan itseni nyt miettimasta, etta mita jarkea, kun eihan parilla kilpailijalla saa edes kunnon line-uppia kokoon! Enta mita jos olen ainoa kilpailija??

Luuletteko etta laji on tosiaan kuolemassa, vai onko kyseessa vaan parin vuoden notkahdus? Mitaan "merkkeja" paremmasta havaittavissa?

Johtuskohan fitnessin suosion lasku just siitä että on bodyfitness, jossa ei tarvi vapaaohjelmaa? Mene ja tiedä.
Itse kyllä kilpailisin mielelläni fitneksen puolella jos taidot riittäisivät vapaaohjelmaan, mutta kun ei riitä. Onhan tuo upea laji ja harmillista kyllä että kilpailija määrä laskenut.
On siellä toisinaan sentään ollut viittäkin kilpailijaa, mutta jos kilapailijoita fitneksen puolelle ei paljoa ole niin vaikea saada joka vuoden syksyyn ja kevääseen kilpailijoita.....
:(

Kyllä tätä ollaan pohdittu ja paljolti fitnesspuolen suosion romahdus on johtunut BF:n tulosta.
Tosin uskon, että BF-kisaajien joukossa on niitä, jotka haaveilevat vaparipuolelle osallistumisesta, mutta luulevat etteivät saa kasaan vapaaohjelmaa, koska heillä ei ole taustaa esim. voimistelusta, tanssista ym. Mikä on sääli...

Itse olen jo vuosia haaveillut fitnesskisaan osallistumisesta, mutta aina luulin, etten voisi saada kasaan riittävän hyvää vaparia, koska minulla ei ole taustaa mistään lajista mistä voisi olla hyötyä. Osallistuinkin sitten BF-kisaan, josta jäi fiilis ettei se ollut mun juttu.

Tällä hetkellä kuitenkin treenaan syksyn fitnesskisaan. Takana on pari vuotta voimistelutreenejä ja voin sanoa, että jos minäkin olen oppinut muutakin kuin kuperkeikan niin kaikki voi oppia! Ja koska vaparissa ei ole mitään pakollisia liikkeitä, niin siihen voi laittaa sellaisia elementtejä mitkä tulevat itseltä luonnostaan. En voi sanoa että vaparistani tulee huippu, mutta ainakin fitnesspuolella jokainen kisaaja pääsee näyttämään osaamistaan ja kuntoaan, eikä ole vain yksi kroppa 20 joukossa.

Nyt olisikin hyvä mahdollisuus kaikille, jotka ovat kyllästyneet BF-kisailuun lähteä treenaamaan vaparia :) Jokainen siihen kykenee aivan varmasti, jos ei aseta mahdottomia tavoitteita itselleen, vaan lähtee jatkuvan parantamisen tielle!

Samaa mielta. Vaparin haasteellisuudesta se varmaan johtuu. Olisikohan liitolla kiinnostusta / resursseja edistaa fitnesskilpailemista esim. jarkkaamalla jotain vaparipainotteista leiritoimintaa, tms. Sellaista saattaa tietysti olla jo meneillaankin, en tieda.

Ite oon kanssa ilmottautumassa aikuisvoimisteluseuraan ja tavoitteena ois -- melkeimpa nollasta -- oppia jotain temppuja ja yleista kehon hallintaa. Katotaan miten lahtee kayntiin!

Vaatimaton ohjelma mullekin tulee, mutta jos nyt vaikka sais sen jollain tavalla nayttamaan hienommalta kuin onkaan :-D

Kyllä tota leiritoimintaa on jo liiton puolelta,tänä vuonna ei vaparileiriä ilmeisesti ole ollut,mutta viime vuonna ainakin. Osallistujamääristä en osaa sanoa mitään,kun itse en paikalle päässyt..

Tollaisessa kisassa, missä ei ole mitään pakollisia liikkeitä eikä tarvitse olla kummoinenkaan voimistelija tai aerobiccari (siis vertaa niitten lajien kisoihin!) niin myös se esiintyminen ja oma innostuneisuus merkkaa varmaankin hyvin paljon. En siis ole mikään asiantuntija, mutta luulisin. On paljon viihdyttävämpää (viihdyttävyys ja urheilullisuus taitaa olla siinä pääasia?) katsoa hyvin tehtyä ja harjoiteltua mutta helppoa ohjelmaa, joka tehdään asenteella ja hyvällä sykkeellä, kuin paljon opeteltuja hienoja temppuja niin, että esiintyminen jää temppujen "varjoon". Mun on paha mennä sanomaan, kun itse olen kilpa-aerobiccari, mutta luulen, että kaikki liikuntaa harrastavat naiset pystyvät kasaamaan hyvän ja viihdyttävän ohjelman. Kun kerta pakollisia liikkeitä ei ole, voi päälläseisonnat ja muut sellaiset vaikeat asiat jättää pois. Tietysti tarvitaan varmasti vähän neuvoja ja apua ohjelman rakentamiseen, jos ei ole paljoa musiikin tahtiin tehnyt. Mutta kovalla työllä varmasti selviää tästäkin asiasta! Itseäni kiinnostaa sinänsä, että kilpa-aerobicci "uran" (harrastuksen) jälkeen olisi kiva lähteä kokeilemaan vaparillista fitnesstä, mutta kilpailuhenkisenä ei itselläni ole mitään intoa lähteä kisamaan, jos kisaajia on vain muutama. Mun haasteet tuossa lajissa tulee kyllä sitten olemaan niiden lihaksien puolella... :) Kenellä on mitkäkin haasteet :)

Leiritoimintakin vaatii osallistuja. Välillä vaparileireillä kävi hyvin osallistujia, mutta esim. viimeksi meitä ilmoittautui vain kaksi :( Seuraavaa leiripäivämäärää ei oo vielä liiton sivuilla, mutta kun sellainen tulee niin toivoisinkin että mahdollisimman moni uusi ja vanha osallistuisi. Jo pelkästään sosiaalinen kanssakäyminen muiden tulevien/vanhojen kisaajien kanssa on leirien parasta antia.

Oon memman kanssa samaa mieltä siitä, että koska pakollisia liikkeitä ei ole, niin kaikki voivat saada kasaan hyvän vaparin, kunhan sinne ei laiteta itselle liian vaikeita liikkeitä ja se vedetään asenteella läpi. Kaikilta löytyy joku vahvuus, jonka varaan rakentaa ohjelma, oli se sitten tanssillisuus, notkeus, voima yms. Ja vaikkei olisikaan omasta mielestä, niin kehitä sellainen :D

Toivottavasti memma nähdään sut vielä lavalla! Aerobiccareilla on niin hyvät vaparit!

Ja EdamamE kyllä sä opit ja tuut kohta kisaan!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom