Fitness treenailu/kisat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nunu75
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Punttimimmille kysymystä!

Sen verran tässä on puntattu ja treenattu että on alkanut
kiinnostaa saada treenille enemmänkin päämäärää kun se että
mahtuu farkkuihin :) joten kiinnostaisi fitness ja sen treenaus.
Olisi jopa tarjolla coachi joka on itse kilpaillut..mutta tässä
coachilta meiliä odotellessa kyselisin ihan näin ummikkona lajista
ja sen kilpailutasoista suomessa...olenko ymmärtänyt oikein että
fitnessissäkin on eri sarjoja ?! eli kaikki kilpaavat eivät kilpaile heti
Lahden skaboihin pääsystä?! Ja miten muuten ylipäänsä pääkaupunkiseudulla
lajia treenaavat ..treenaatteko yksin? missä salilla? olisi kiva kuulla kokemuksia.
Uskon kyllä että luvassa on verta hikeä ja kyyneliä mutta...neuvookahan malttamatonta noviisia.

:worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Hyvä jos sulla on jo valmentaja tiedossa. Ammenna häneltä niin paljon tietoa kuin ikinä saat irti. :) Kannattaa kuunnella, kyseenalaistaa, soveltaa ja oppia lopulta miten asiat omalla kohdalla kannattaa tehdä. Harvoin eri ihmisten neuvot on täysin yksimielisiä, joten järkeä kannattaa käyttää vaikka kuinka paljon neuvojalla olis sitä kokemusta. Treenaamisesta en kirjoita sen enempää, kun en asu pääkaupunkiseudulla. Toistaiseksi ole myöskään kisannut, mutta yritys on kova nousta lavalle keväällä 2006.

Suomessa on kahdet kisat vuodessa: keväällä Fitness Classic ja syksyllä SM ja niitä edeltävät karsinnat, tosin fitnessissä karsintoja ei ole nyt ollut hetkeen. Kevään kisoissa on tulokassarjat erikseen ja syksyn kisoissa vain avoin sarja. Kisaajien lukumäärästä riippuen joko kaikki kisaa samassa sarjassa tai sarjat jaetaan pituusluokkiin eli alle ja yli 164-senttisiin. Fitnessissä on vapaaohjelmakierros ja bikinikierros sekä finaali ja body fitnessissä on bikinikierros, uimapukukierros ja finaali. Suurin ero noiden välillä on siis vapaaohjelma: toisessa se on ja toisessa ei. Ilmeisesti kirjoittamaton sääntö on myös lihasmassan määrä, fitnessissä sitä saa olla enemmän kuin body fitnessissä. Fitnessliiton sivuilta löytyy säännöt tarkemmin ja niihin kannattaa kyllä tutustua.

Kiva, että olet innostunut lajista. Täällä Pakkisellakin hengaa kyllä paljon kisaamisesta innostuneita joten ei muuta kuin jatka kirjoittelua ja suuntaa ihmeessä seuraavaan mimmimiittiin tutustumaan sekä kisaintoisiin, että muuten vaan puntti-intoisiin mimmeihin! :)

edit: Tai no sanonpas vielä jotain treenaamisesta. Treenaan nykyään pääosin yksin, mutta usein mies on auttamassa esim. punnerrusliikkeissä viimeisiä toistoja. Suomessa ollessa tykkään treenata myös treenikaverin kanssa, Emmahin kans treenit yleensä on intensiteetiltään aika kovissa lukemissa ainakin omalla kohdallani. Toisen kanssa on kiva treenata, tulee puskettua pikkuisen kovempaa kuin yksin. Nykyään kyllä MP3-soitin hyvillä kuulokkeilla ja Proteuksen setit hoitaa aika hyvin tuon intensiivisen treenifiiliksen saavuttamisen. Ja vaikka se Proteus ei niissä pakkotoistoissa autakaan, niin usein pistää hiukan lisää raivoa siihen sarjaan ;)

Faidralta tulikin jo tiivistä infoa Suomessa järjestettävistä kisoista. Itselläni on koko "saliurani" ajan (n. 4v) ollut kiinnostus fitnessiin (erityisesti body fitness), tällä hetkellä kevään 2007 kisat tähtäimessä. On vielä aikaa parantaa kuntoa ja hankkia lisää lihasmassaa. puolikuntoisena en halua lavalle lähteä (tosin milloin sitä on täysin valmis, sitä on vaikea määritellä.) Haluan ainakin itse olla itseeni tyytyväinen kun sinne lavalle kerran astun.

Tällä hetkellä tuntuu, että tuo tavoite on saavutettavissa, Puolisentoista vuotta aikaa. Ottaen toki huomioon ja toivoen, ettei matkan varrella satu mitään ikäviä juttuja, kuten loukkaantumisia tms, ettei treenaamaan yksinkertaisesti pääse. Mulla oli treenaaminen pitkään yksinäistä puurtamista kaiketi - itse hain tietoa ja harjoittelin, olen paljon oppinut kantapään kautta. On kuitenkin onni, että olen tutustunut ihmisiin joilla on tietoa lajista, heiltä olen saanut arvokasta apua. Olet sikäli onnekkaassa asemassa, että sinulla on valmentaja valmiina. Ota häneltä kaikki neuvot avoimesti vastaan. :)

Ja eikun hyviä treenejä ja tavoitetta kohti! Ehkä sitä joskus lavalla seisotaan vierekkäin... :thumbs:

:wall: Kaunis kiitos teille vastaamisesta :)!
Itse tässä painin kaiken maailman huhujen / muiden välillä fitneksestä..kun en tohon roina touhuu haluisi lähteä mukaan vaan ihan kaurapuurolla yrittää :) katsotaan miten käypi.Kesäkuussa pitäisi alkaa dietti...

"it´s all about the blood,the sweat, the tears...."

-Machine Head :rock:

Nunu75 sanoi:
:wall: Kaunis kiitos teille vastaamisesta :)!
Itse tässä painin kaiken maailman huhujen / muiden välillä fitneksestä..kun en tohon roina touhuu haluisi lähteä mukaan vaan ihan kaurapuurolla yrittää :) katsotaan miten käypi.Kesäkuussa pitäisi alkaa dietti...

"it´s all about the blood,the sweat, the tears...."

-Machine Head :rock:
Raivokasta treeniä vaan ja oikeanlaista ruokaa, riittävästi lepoa. Kyllä Suomen tasolla pärjää kovalla työllä ilman kiellettyjä aineita. Ei kai kenelläkään muutenkaan ole sitä kuvaa, että vuodessa tai parissa lajin korkeimmalle sijalle noustaisiin? Esim. Jaana Kotkansalo oli treenannut yli 10 vuotta ennen ensimmäisiä kisojaan ja varmasti pitkä treenitausta auttoi häntä kipuamaan nopeasti korkeammille sijoille. Harva tyttö parin vuoden treenillä kipuaa SM-kisojen ykköspaikoille. Vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä ja realismintajua! Jos eka kisa ei mene putkeen niin aina tulee kilpailuja. Ei kukaan voi kaikkea osata ja olla täydellinen aloittaessaan. :) Tavoitteeksi vaikka se tulokaskisa ensin, sitten seuraava tavoite vuoden, parin päähän. Tsemppiä!

Minua kiinnostaisi lähinnä tuo fitnessmalli -kisa.. olen tässä reenaillut vuoden verran enempi tosissaan (kestävyysjuoksua ja punttia + palauttavana uintia) ja aiemminkin ihan kuntoilumielessä monipuolista liikuntaa.

Lihasta on tullut ihan kivasti, rasvaa tosin vielä pitää saada pois, mutta olisiko pointtia yrittää esim.fitnessmallikisoihin ensi vuonna? minulla on muutamista mallikuvauksista ja promoesiintymisistä kokemusta, mutta.. kannattaako yrittää vai nolaanko vain itseni ??

mafiatar sanoi:
kannattaako yrittää vai nolaanko vain itseni ??

Kannattaa ehdottamasti yrittää, jos täytät kilpailun "kriteerit". Olet liikuntaa säännöllisesti harrastava, terveet elämäntavat ja positiivisen asenteen omaava esiintymiskykyinen nuori nainen.

Plussaa ehdottomasti on varmastikin sinun esiintymiskokemus. Ei fitnessmallikisassa tarvitse olla paljoa lihasta. Tuomarit arvostavat sporttisen näköistä treenattua kroppaa ja kehon mittasuhteita, sekä myös esiintymistaitoa. Säännöissä mm. sanotaan ettei kilpailijalla saa olla isoja lihaksia! On kuitenkin suotavaa, että vatsalihakset piirtyvät kauniisti. Uskon että moni tyttö vetää kevyen dieetin ennen mallikisaa. SannaK olisi varmastikin hyvä kertomaan tästä kisasta enemmän!

Hei Mafiatar ja muut!

mä oon kans ajatellut, jos en osallistua, niin ainakin päästä siihen kuntoon että voisin osallistua siihen ensivuoden fitnessmallikisaan, koska jokin tavoite olisi ihana :whip: ;)

mulla on esteinä kokemuksen puute (ei niin mitään) ja se että oon just sen 160 pitkä :itku:

mutta ainahan voisi yrittää...

olis kiva vaihtaa ajatuksia?

kyselisinkin vähän niiltä,joilla on kokemusta, että kannattaisiko omaohjaajan ettiminen? ja mistä kannattaisi etsiä?

thanks mates
:rolleyes:

merri sanoi:
mulla on esteinä kokemuksen puute (ei niin mitään) ja se että oon just sen 160 pitkä :itku:

mutta ainahan voisi yrittää...

Fitnessmalli sivuilla näkyy pituusraja olevan mielellään yli 165cm. Kannattaa vaikka kysäistä tuota asiaa kilpailun johtajalta Katja Kiurulta...ja ainahan sitä kannattaa yrittää. :thumbs:

Minulla on pituutta 170cm, mutta kuten sanoin, ylävatsalihakset näkyy hyvin mutta alavatsa ei.. käsilihakset on kuosissaan myös, jaloissa liikaa läskiä. Vaikka juoksenkin paljon ja pyöräilen minun pitäisi alkaa treenata ilmeisesti puntilla myös jalkoja enemmän kuin nyt (teen vain kyykkyä ja prässiä).

Mutta merri, jos kiinnostaa vaihtaa ajatuksia, niin ilmeisesti mun sähköposti pitäisi löytyä jostain tiedoistani :kippis1:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
fitnesspimu sanoi:
Fitnessmalli sivuilla näkyy pituusraja olevan mielellään yli 165cm. Kannattaa vaikka kysäistä tuota asiaa kilpailun johtajalta Katja Kiurulta...ja ainahan sitä kannattaa yrittää. :thumbs:

novoiPaska. mistähän mä ton 160 sitten revin :confused:

jeee no chance!!!!!!!!!!!!!!!!!! :rock:

fitnesspimu sanoi:

Mulla on ollut hieman samat suunnitelmat jos sais diettiinkin hieman lisää intoa tavoitteilla. Toi pituusraja on vaihdellut tosta 165:stä 160:een muutaman vuoden sisällä, vaikka säännöt nyt sanoo 165 cm.. Mulla alkaa tosin ikäkin jo olla esteenä... :(

Tais mennä nyt Fitneksestä malli puolelle :) joo kiva tietää et ilman roinaa voi suomessa kilpailla. Itsekkin ihmettelin coachini nopeaa "toimintaa" eli dietille heti kesäkuun alussa vaikka minulla on pitkä tausta urheilusta nyrkkeilystä,koripalloon ja kropaltani olen aika "skode" ja mittaa minulla on 184cm niin ...heti syksyn kisoihin apuva! Aattelin katos että voin rauhassa otella selvää asioista ja vähitellen treenaa itseäni kohti tavoitetta kun elintapojani olen jo muuttanut.
Täytyy tosiaan myös änkee mukaan punttimimmien meetinginkeihin samanhenkisten seura tuskin haittaa :D . :D

PREZONE Stimulant free 625 g -40%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom