evira suosittelee kuumentamaan ulkomaisia pakastevadelmatuotteita ennen käyttöä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loomer
  • Aloitettu Aloitettu
http://www.evira.fi/portal/fi/elint...itukset_ja_ohjeet/ulkomaiset_pakastevadelmat/

Osui silmään tuolla kaupan pakastealtaalla toi varoitus. Mitäs ootte mieltä?

Ite oon käyttänyt aika ahkerasti liddlin pakastevadelmia, kuumentamatta tietenkin. Pitäisköhän tässä sitten harkita tota keittämistä vastasuudessa.

Ite sain 2v sitten noroviruksen jostain. Se sitten levisi musta aika moniin muihinkin. Ei oo kyllä kiva tauti toi :D vaikka meneekin suht nopeasti ohi. Eihän se tietenkään välttämättä noista marjoista tullut.

Tietenki vois harkita myös kotimaisia vadelmapakasteita tai jotain muita marjoja mustikan höysteeksi. Ehdotuksia? Liddlin pakastevatuissa vaan on kivan alhainen tuo kilohinta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hmm.. ok? Löytyykö tuolle mitään lähdettä tai lisätietoa? Tossa eviran sivuillakaan ei tietenkään ole edes päivämäärää. Sinne mainitulle pakastetiskille oli varoitus tullut aika vähän aikaa sitten.

Tästä löydät vuoden 2005 ruokamyrkytystapaukset.. Etsi-kenttään vaan "pakastevadelma", niin löytyy nopeiten..

Tässä sitten tän hetkisest tilanteest.. Ei kovin vastuullinen kauppa, kun Evira on tiedottanu asiasta jo 5.6 :)

ulkomaalaisten pakastevadelmien syönti on aika riskaapelia nykyään, niitä marjoja kastellaan ties millä jätevesillä ja ruokamyrkytys on aika todennäköinen kun ei ne toksiinit pakkasessa minnekään mene.. meillä oli labrassa juttua just kun sattui tuo epidemia sillon kun olin vielä amanuenssina oml:ssa. meneehän siinä kyllä ravintolan mainekin pilalle, ei edes kotimaisia vadelmia ole :P

ulkomaalaisten pakastevadelmien syönti on aika riskaapelia nykyään, niitä marjoja kastellaan ties millä jätevesillä ...

Eli päteekö tää jätevesikäsittely nyt vain ja ainoastaa vadelmiin vai myös muihin ulkomaisiin marjoihin :eek: ?

Amanuenssin arvio siitä että kannattaako ruveta keittämään marjoja vai syömään kotimaista??

Mitäs se keittäminen muuten sitten tekee niille ravinteille, antioksidanteille yms?

Tosta mun postaamasta linkistä, joka vie Finelin artikkelille, löydät vastauksen noihin muihin marjoihin.. Tosin siinä sanotaa, että "suositellaa".. Kotimaisia on mun mielipide :thumbs:

Kannattaa myös tutustua tähän..

Liika keittäminen hävittää vitamiineja ja kivennäisaineita.. Sen vuoksi höyrytys aika hyvä esim. vihanneksille.. Mitä värikkäämpää sen parempi. Kannattaa huomioida siellä hedelmä-ja vihannesaltailla.. Riisi ja makaroni kannattaa jättää myös Al dente :)

Korjaa sannuli jos oon vääräs :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom