EU:n lisäravinnesekoilut

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota näihin pariin melko ikävältä vaikuttavaan EU-direktiiviin, jotka todennäköisesti vaikeuttaisivat lisäravinteiden käyttöä tulevaisuudessa huomattavasti?

Linkki englanninkieliselle sivulle jossa linkit alkuperäisiin säädösehdotuksiin:

http://www.alliance-natural-health.org/legislation.htm

Käytännössä homman jujuna on kansalaisten turvallisuuden nimissä siirtää valtaa ihmisten terveydenhoidosta ihmisiltä itseltään lääkeyhtiöille. Holhousyhteiskunta iskee jälleen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pahaltahan tuo näyttää. Jos ehdotus menisi läpi, niin vitamiinit, kreatiinit sun muut ravinteet siirtyisivät mustan pörssin kauppaan.

Kuvitelkaa vaikka seuraavaa lehtiotsikkoa:

"LAITON RAVINNEREKKA KIINNI VAALIMAAN TULLISSA !

Eilen Vaalimaalla paljastui suuri lisäravinteiden salakuljetusysritys. Puulastissa olleen rekan kyydistä
löytyi satoja kiloja kreatiinia, heraproteiinia ja erilaisia vitamiineja. Näillä on kysyntää erityisesti voimailupiireissä.

Rekan virolaiset kuskit on pidätetty ja heitä kuulustellaan parhaillaan."

En kyllä usko, että direktiivi menee läpi. Sehän tietäisi satojen/tuhansien ravinneyritysten kaatumista ja lisää työttömyyttä.

Jos kreatiinin myynti laikkaisi Suomessa niin mä iskisin heti protestiksi piikin reiteen.

Originally posted by Necro
Jos kreatiinin myynti laikkaisi Suomessa niin mä iskisin heti protestiksi piikin reiteen.

Joo sama kait se sitten on ruveta piikittämään ja napsimaan nappeja, jos kerran kiellettyjä aineita vedetään kuitenkin.

Originally posted by Tonza
Joo sama kait se sitten on ruveta piikittämään ja napsimaan nappeja, jos kerran kiellettyjä aineita vedetään kuitenkin.

Tällainen moraali jaksaa hämmästyttää minua joka kerta ja joskus jopa useammin :)

Nat_Ural:
Joo, kai se on niin, että kun vielä on tullu pysyttyä natuna, on jonkinasteinen kuilu siinä, että käyttääkö kiellettyjä. Mutta jos esim. kreatiini menisi kielletyksi, niin en mä ny saatana sen käyttöä lopeta. Ja se henkinen kuilu sen välillä, että mitä käyttää ja mitä ei, pienenee varmaan mun kohdalla kummasti, jos sitä itekin on "kiellettyjen aineiden suurkuluttaja".

Ennen laskettiin "aineiden" käytön määrä milligrammoissa, kohta aletaan laskea kiloissa. Me ollaan kohta kaikki suurkuluttajia, joiden aivot nämä vaaralliset kielletyt aineet ovat sumentaneet.

Siis samahan se on jollekin, jonka kaveripiiri pyörii kokonaan salin ympärillä. Mutta sellaiselle, jonka kavereista suuri osa on ei-salilla-käyviä ja asioista mitään tietäviä, näillä asioilla on merkitystä.

Kun kaveri kysyy, että käytätkös sää niitä kiellettyjä aineita?, niin on mukava vastata rehellisesti. Mutta ne ei tajua siinä mitään eroa, jos selittää, että "ei tää ny niin pahaa ainetta ole, aikaisemmin oli sallittunakin". Luulevat vaan, että "kaveri on jo pahassa jamassa, kun vähättelee aineiden käyttöänsä".

Muutenkin asioiden selittäminen kavereille on vaikeaa, kun ns. tavallisen ihmisen tietotaso aineista ja "aineista" on tasoa:

"Proteiini on mömmöä."
"Hiilarit on mömmöä."
"Mömmöt sulattavat aivot kertakäytöllä ja useimmiten jo pelkkä näköhavainto riittää."

Kaikkia se ei kiinnosta, mutta mä en haluaisi olla kavereiden silmissä se "mömmöveikko, joka vetää kuukaudessa kolme kiloa aineita ja ne on sulattanu sen aivot". Ja "se on jo niin hurahtanu, että väittää niiden olevan ihan turvallisia ja melkein samaa kuin tavallinen ruoka." "Vittu, se jätkä syö niitä aineita kuin leipää"...

Ja niin edelleen...

Originally posted by Tonza

Kummat periaatteet sulla :)
Mulle se syy olla käyttämättä anabolisia steroideja tms ei suinkaan ole se, että ne ovat kiellettyjä, vaan se, että pelkään haittavaikutuksia ja niillä ei tunnu saavan pysyvää lihaa kovinkaan helposti.

Trebla: Niin selvitin tuossa vielä periaatteitani lisää, mut kirjotettiin samaan aikaan.

Edit: Niin en mä aineita jättäisi käyttämättä niiden haittavaikutusten takia, onhan niitä paikkoja joissa "onnistuneet kokeilut välitetään eteenpäin" ;)

Uskon siis, että aineita voi käyttää älykkäästi ja haitat minimoiden, jos haluaa.
Mutta aineista seonneen raivohullun mainetta en halua.

Minkä ihmeen takia lisäravinteet tarvis kieltää lailla,kun ne ei aiheuta mitään haittaa edes keholle/ihmiselle!!!Vai onko käsitykseni väärä?

Tonza: Joo nyt selvis vähän paremmin.. ehkä toi sun eka postaus oli pelonsekaisin tuntein hetken mielijohteesta kirjoitettu kannanotto ;)

On muuten ihan totta toi kaveripiiri-juttu.. Onneks mun kaverit sentään kunnioittaa mua ja mun harrastusta sen verran etteivät leimaa mua proteiini-addiktiksi tms..

Ei Tonza varmaan tarkoittanut että se on aivan täsmällisesti just pilkulleen täysin sama asiaa vetääkö roinaa tai lisäravinteita.

Originally posted by Jeme
Minkä ihmeen takia lisäravinteet tarvis kieltää lailla,kun ne ei aiheuta mitään haittaa edes keholle/ihmiselle!!!Vai onko käsitykseni väärä?

Hei nyt on kyse EU:sta.. vähän ymmärrystä :D :D

Tonza:
Ymmärrän pointtisi, mutta en ihan täysin ymmärrä tuon henkisen kuilun pienentymistä. Minä noudatan lakia kahdesta syystä. Toinen on se, että laki määrittää minusta oikean tavan toimia ja säätää väärästä toiminnasta rangaistuksen (esim. raiskaus ja murha). Toinen on tietenkin rangaistuksen pelko, vaikken pitäisi tekoa vääränä (esim. lääkerikos ja sukupuolisiveyden loukkaus) ;)

Vaikka anaboliset steroidit tai mitkä tahansa lääkkeet olisivat kaupasta vapaasti ostettavissa, en silti alkaisi käyttää niitä järkyttäviä määriä, koska itsensä tahallinen vahingoittaminen on minusta moraalisesti väärin.

Tuolla oleva tavat, lait ja moraali kuvio kuvaa asiaa aika osuvasti:
http://www.helsinki.fi/teol/steol/opetus/materia/Y15Filos.pdf

Originally posted by Nat_Ural

Vaikka anaboliset steroidit tai mitkä tahansa lääkkeet olisivat kaupasta vapaasti ostettavissa, en silti alkaisi käyttää niitä järkyttäviä määriä, koska itsensä tahallinen vahingoittaminen on minusta moraalisesti väärin.

Mä olen samoilla linjoilla.. Ton toteuttaminen vaatisi kuitenkin tajutonta itsekuria. Jos niitä nyt saisi ostettua kaupasta ja kokeilisi pieninä määrinä niitä, niin huomaisi että nehän prkl toimii! Siinä vaiheessa olis varmaan vaikeeta jatkaa pienten määrien käyttämistä kun vois pikkuhiljaa vaikka nostaa annostuksia jne..

Parasta olisi jos pystyisi olemaan alusta alkaen ilman niitä.

Originally posted by Nat_Ural
Vaikka anaboliset steroidit tai mitkä tahansa lääkkeet olisivat kaupasta vapaasti ostettavissa, en silti alkaisi käyttää niitä järkyttäviä määriä,

Niin, mielestäni tuo ylempänä laittamani editti ei hirveästi mene ristiriitaan tämän kanssa, ehkä vain et ehtiny nähdä sitä ennen vastaustasi?

Tuosta lakien määrittämästä "oikeasta tavasta toimia" voisi sitten olla montaakin mieltä.
Esim. Eikös se kotitekoinen siiderikin ole laitonta, kun %osuus nousee jonkun tietyn rajan yli, olikohan se nyt esim. 2.6%, en muista varmasti. Samaan aikaan kuitenkin viiniä ja kaljaa saa käsittääkseni kotona tehdä ihan niin vaffaa kuin onnistuu saamaan... Ei mitään järkeä, eikä johdonmukaisuutta tässä...

Originally posted by trebla
Ton toteuttaminen vaatisi kuitenkin tajutonta itsekuria.

Steroidit eivät juuri aiheuta euforiaa ja niihin ei kehity fyysistä riippuvuutta (vrt. alkoholi). Onko lihaksikas olemus ja voima niin tärkeää, että niiden takia kannattaisi ottaa vakavia riskejä ja mahdollisesti tuhota elämänsä? Ei minusta, en usko asioista edes jonkin verran perillä olevan hölmöilevän niin pahasti. Ongelmissa olisivat "montaks nappia pitää vetää"-miehet.

Eivät ihmiset thaimaassakaan kuole joukoittain lääkkeistä aiheutuviin vaurioihin, eivät edes länsimaalaiset ihmiset. Siellä steroideitakin on saatavissa apteekista ilman reseptiä.

En todellakaan pidä itseäni itsekuriltani yli-inhimillisenä tai jotenkin muuten poikkeuksellisina. Otetaan esimerkiksi alkoholi. Joun sitä joskus jonkinverran ja kyllä nousuhumalassa on tavallaan vaikea lopettaa juominen. Päätöstä lopettaa helpottaa kuitenkin se, että tiedän mitä seuraksia jatkamisella olisi elimistöni kannalta.

Toinen hyvä esimerkki voisi olla nuuska, sen käytön hallitseminen on minulle vaikeampaa kuin minkään muun kokeilemani "nautintoaineen". Tiedän nikotiinin käytöllä olevan pitkällä tähtäimellä minulle haitallisia vaikutuksia (http://www.howstuffworks.com/nicotine.htm), silti addiktion synnyttyä en voi kontrolloida sitä kuinka usein ajattelen nuuskaamista tai kaipaan sitä, jopa kuukausia lopettamisen jälkeen.

Jos kuitenkin ajatellaan, että alkoholin ja nikotiiniin käyttö on ihmisten omalla vastuulla, minun on hyvin vaikea ymmärtää lääketieteellisiä perusteita steroidien ei lääketieteellisen käytön täyskieltoon. Tämä kaikki kuitenkin perustuu omiin subjektiivisiin kokemuksiini ja näkemyksiini.

Hmm.. Taidatpa olla oikeassa Nat_Ural. Tein johtopäätöksiä vähän hätäisesti tuon steroideista riippuvuuden suhteen.

Tuosta alkoholista tuli mieleen, että puolisen vuotta sitten mulle maistus viina aikasta hyvin ja kunnon kännit tuli vedettyä suunnilleen joka viikonloppu. Kesän lopulla kuitenkin havahduin ja lopetin viinan litkinnän ja aloin panostamaan tosissaan puntin nostoon. Siitä seurasi se, että kaverit alkoivat ihmetellä ja arvostella päätöstäni. Välillä joku nauraa: "Mitä vittua otatko sä niin tosissaan ton bodauksen että viinaakaan et enään juo?!?1" Kasvaa 2-metrinen kyrpä otsaan kun joutuu tollasta kuuntelemaan.

Sorry, meni taas niin ohi topicista kun vaan voi.

Mutta täytyy kyllä ihmetellä tuota EU-viranomaisten ja -virkamiesten holhoamisen tarvetta.

En oikein usko, että vitamiinien ja lisäravinteiden vapaa kauppaaminen olisi EU:n ongelmista suurimpia. Kannattaisiko ensin yrittää kitkeä vaikka huumekauppa...?

Eihän tästä ole kovinkaan kauaa, kun EU halusi asettaa konserteille ja julkisille tapahtumille desibelirajat, jotka olivat naurettavan alhaiset. Muistaakseni niin, että yksittäisen ihmisen äänen olisi pitänyt kuulua musiikin yli tai jotain muuta yhtä älykästä :rolleyes:

EU:sta on tosiaankin tulossa Euroopan Neuvostoliitto.

Trebla: Jos rupee kaverit tai siis "kaverit" risomaan, niin eiku vaan toteuttamaan periaatetta "Elämä on liian lyhyt vietettäväksi kusipäiden seurassa."

Nat_ural: Entäs henkinen riippuvuus? Monelle roinaajalle on tod.näk. melko masentavaa huomata mahdollinen lihasten pieneneminen ja heikkeneminen kuurin jälkeen, jolloin uusi kuuri rupee houkuttamaan ihan vaan jotta kokisi sen noudun itsetunnossakin, mikä ilmeisesti tulee kuurin ollessa parhaillaan. Onhan näistä kuurien välisistä vitutuksista ollu juttua pakkotoistollakin joskus. Henkistä riippuvuutta lienee paljon vaikeempi ite havaita mitenkään objektiivisesti, huomaa vaan miten rupee tympimään ja ehkä masentamaan. Tietty noitakin vaikutuksia pystynee lieventämään, jos tietää miten, mutta kaikki eivät tiedä, eivätkä välitä.

Onhan se tietty kumma, että yhteiskunta koettaa (ainakin melkein) yhtä pontevasti ehkäistä steroidien käyttöä kuin heroiniin, eikä puutu alkoholin juomisen ja tupakoimisen vähentämiseen ihan samalla tarmolla. Toisaalta se ei ole kumma, ehkä roinaa on kumminkin keskivertojampan paljon vaikeempi annostella kuin esim. keskiolutta.

Eikös näistä yhteiskunnan asenteista steroideja kohtaan verrattuna esim. kosmeettiseen plastiikkakirurgiaan oo ollu aika hyviäkin artikkeleja Mesomorphosiksessa? Muistelen ainakin nähneeni.

Nojaa, menee pian roinaforum jutuiksi ja sensuuri iskee ;). Mutta älytöntä olisi nuo EU:n kiellot lisäravinteita kohtaan! Toivottavasti jotkut asiansa osaavat urheilupamput saavat vähän järkee kukkakeppi EUvirkamiesten päähän taottua, ettei esim. 500mg:n c-vitaaminipillerit mee laittomiksi.:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom