Etu- vai takakyykky

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli kummalla kyykkytavalla foorumin ninjat treenaavat salilla? Soveltuuko toinen paremmin kamppailulajien harrastajille, vai onko kyse vain henkilökohtaisista mieltymyksistä?

Lajina itselläni thainyrkkeily ja olen nyt pari kuukautta tehnyt salilla takakyykkyä. Etukyykkyä en ole vielä edes kokeillut. Kyykyllä pyrin kehittämään koko kropan voimaa, en siis vain reisilihaksia. Eli kumpi liike ottaa porukalla paremmin keskikropan tukilihaksiin?

Aion kyllä testailla ja etsiä sen parhaan treenitavan itselleni, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin treenata joka toinen kerta toisella kyykkytavalla, mutta yritän nyt ensin oppia takakyykkytekniikan kunnolla ja nostaa sarjapainot sinne sadan kilon paremmalle puolelle ja vasta sitten lähteä harjoittelemaan etukyykkyä.

Mielipiteitä:rolleyes:

Etukyykky ottaa tukilihaksiin reilusti enemmän muuten kyllä itse annan pointsit takakyykylle koska se vain on niin mahtava yleisliike.

Etukyykkyä etureiskoille ja takakyykkyä persaukselle.
Etukyykyn tekniikka on ainakin imo helpompi, ei käy selkään niin saakelisti.

Ruhli sanoi:
Etukyykkyä etureiskoille ja takakyykkyä persaukselle.
Etukyykyn tekniikka on ainakin imo helpompi, ei käy selkään niin saakelisti.

No minun mielestä just etukyykky on liikkeenä yks vaikeimmista kun tekee isohkoilla painoilla

Molempia kannattaa tehdä, mutta suosisin takakyykkyä. Tee vaikka raskaita takakyykkyja ja pitkää sarjaa ilman vyötä etukyykkyä, saaat poweria ja kestävyyttä niin että puhisee.

Luutajanahkaa sanoi:
Eli kumpi liike ottaa porukalla paremmin keskikropan tukilihaksiin?
Etukyykky mulla ainakin ottaa vatsaan aika paljon, mutta ei alaselkään juuri ollenkaan. Takakyykyssä just päinvastoin.

Valaiskaapas tyhmää.

Onko etukyykyssä tanko pään etupuolella, ikäänkuin olkapäiden päällä ja takakyykyssä sitten taas hartioiden (=epäkkäiden) päällä?
Näin olen itsekseni järkeillyt...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juha77 sanoi:
Valaiskaapas tyhmää.

Onko etukyykyssä tanko pään etupuolella, ikäänkuin olkapäiden päällä ja takakyykyssä sitten taas hartioiden (=epäkkäiden) päällä?
Näin olen itsekseni järkeillyt...

Itse asiassa, etukyykyssä tanko on etuolkapäiden takana ja takakyykyssä epäkkäiden takana.

Miksei niitä voi tehdä molempia voi tehdä?

Ottaa vuoroviikoin pääliikkeenä jommankumman? Etukyykky rasittaa selkää enemmän, joten kaikana esim. raskaista vedoista, jos niitä tekee. Kuten jalat yleensäkin.

Tai sitten ottaa pääliikkeenä takakyykyn ja apuliikkeenä jollain 50-60% max etukyykyn siihen perään?

Potkujen voiman kannalta suosisin etukyykkyä, mutta takakyykky kehittää paremmin voimaa yleensä.

HarryG sanoi:
Miksei niitä voi tehdä molempia voi tehdä?
Kyllähän niitä molempia voi ja tänne tulleiden vastausten perusteella kannattaakin tehdä. Itse olen kuitenkin tehnyt kyykkyä vain pari kuukautta ja sarjapainot pyörivät vasta siellä 85kg:n tuntumassa.
Eli taidan pysytellä alkuperäisessä suunnitelmassa ja keskittyä vielä vähän aikaa pelkän takakyykyn tekniikan ja sarjapainojen kehittämiseen ennen kuin otan etukyykyn ohjelmaan.

Kuullostaisiko fiksulta idealta vuorotella liikkeitä esim näin (treenaan 1-jakoisella pari kertaa viikossa):
1.
-takakyykky 3x5
-leuanveto 3x6

2.
-mave 3x5
-etukyykky 3x10

Luutajanahkaa sanoi:
Kyllähän niitä molempia voi ja tänne tulleiden vastausten perusteella kannattaakin tehdä. Itse olen kuitenkin tehnyt kyykkyä vain pari kuukautta ja sarjapainot pyörivät vasta siellä 85kg:n tuntumassa.
Eli taidan pysytellä alkuperäisessä suunnitelmassa ja keskittyä vielä vähän aikaa pelkän takakyykyn tekniikan ja sarjapainojen kehittämiseen ennen kuin otan etukyykyn ohjelmaan.

Kuullostaisiko fiksulta idealta vuorotella liikkeitä esim näin (treenaan 1-jakoisella pari kertaa viikossa):
1.
-takakyykky 3x5
-leuanveto 3x6

2.
-mave 3x5
-etukyykky 3x10

Tajusinko nyt oikein että käy salilla 2 kertaa viikossa ja ekalla kerralla teet takakyykyn ja leuat. Toisella kerralla sit maven ja etukyykyn?? Ja pelkästään noi sarjat?

Tee nyt ees takakyykkyää vaikka 5*5 jos lyhyitä kerran teet. Suosittelisin kuitenkin taas tekemään vaikka kymppejä. 8-12 toistoa ja 3-4 sarjaa.

Leukoja 3*max tai yli kymppi. Ota muitakin selälle.

Mavenkin voit vetää viiteen sarjaan + lämmittelyt.

Etukyykkyyyn lisää sarjoja kans.

HarryG sanoi:
Tajusinko nyt oikein että käy salilla 2 kertaa viikossa ja ekalla kerralla teet takakyykyn ja leuat. Toisella kerralla sit maven ja etukyykyn?? Ja pelkästään noi sarjat?

Jep, eli viikon treenit näyttää suunnilleen tältä:

ma: thainyrkkeily
ti: puntti
ke: kiipeily/uinti/lepo
to: thainyrkkeily
pe: puntti
la: mattotreenit
su: lepo

Toi aikaisempi oli vain suunnitelma siitä, miten muutan treenejä, kun otan etukyykyn mukaan ohjelmaan. Noi merkityt on tietenkin vain kovat sarjat - esimerkkinä edelliset treenit:

Kyykky: 6x 50,80,85,85 kg
Leuat: 4x6xop (ei tarvetta lisäpainoille vielä)
Penkki: 5x 50,60,65,70
Käsipainotempaus: 3x5x17 (joka toinen treenikerta pystypunnerrus)
Pohkeet, vatsat, selänojennukset.

Varsinkin kyykyssä painot ovat aika olemattomat, kun yritän kyykkytekniikan treenata hyvään kuntoon. Kai tohon silti voisi sen yhden sarjan lisää ottaa (kyykylle ja mavelle), kunhan vain viikon muut treenit ei kärsi siitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom