Espoo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inska
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.11.2004
Viestejä
5 038
Searchilla en löytänyt suoraan aiheesta topickia.

Espoo on kummajainen itselle, en ole koskaan siellä asunut joten tiedot ja mielikuvat on kovin vähäisiä. Lepuskia lukuunottamatta.

Asuntoa olen sieltäkin päin katselemassa, koska uusi duunipaikka on espoossa.
Seuraavilla alueilla on asumisoikeusasuntoja, joten niistä kaipaisin tietoa:

-Espoonlahti
-Kivenlahti
-Nyökkiö
-Saunalahti
-(Leppävaara, Sellon lähistö)

1. Onko nuo yllä mainitut alueet asuinalueena millaisia? Slummia, spurguja, tummaihoisia, pöndeä, jne?

2. Palvelut?

3. Julkiset? Kauan kestää autolla ruuhka/ei ruuhka-aikaan Helsingin keskustaan? Entä sama dösällä?

4. Miten rankkaisit top-listalle yllämainitut alueet?

5. Kannattaako muuttaa? Kyllä [ ] Ei [ ]
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä kannattaisi priorisoida sitä mikä on lähinnä duunia?

Muuten jos asuinpaikka on lähellä länsiväylää/turun motaria/ranta rataa, niin sieltä pääsee hyvin julkisilla stadiin.
 
Leppävaara on paikkana ihan hyvä. Varsinkin siinä sellon vieressä on aika uusia kerrostaloja. Pari kaveria asustellut siinä sellon takana nyt n. vuoden, ja ainakin näin parikymppisen silmin ihan rauhallinen alue.
Junalla menee keskustaan n. 10-15min, bussilla kestääkin sitten vähän kauemmin. Ja jos asuu siinä sellon nurkilla, ei autolla kannata mielestäni edes keskustaan lähteä.

Itse muuttaisin mielelläni siihen leppävaaran uudelle alueelle. Tahtoo vain asunnot maksaa aika paljon..

Toivottavasti oli edes jotain hyötyä.
 
Noista yllämainituista ainakin yhteyksien ja palveluiden suhteen aivan ylivoimainen on Leppävaara. Siellä on kohta Itäkeskuksen kokoinen Sello kauppakeskus ja kaupunkiradan asema Hesaan (todella tiheä junayhteys).

Mun lista olisi
1. Lepuski
2. Saunalahti
3. Nöykkiö
4. Espoonlahti
5. Kivenlahti

olettaen että Kerrostaloon olet muuttamassa. Esim. Kivenlahdessa on rannassa todella hienojakin kämppiä, mutta hintaa on sitten seitsennumeroinen summa. Sama juttu Saunalahdessa.
 
Työpaikalle on noista kaikista listaamistani paikoista about sama matka.
Asunnonhintaa ei tarvitse käytännössä juuri miettiä, koska asumisoikeusasuntoa katselen. Ja juuri kerrostaloasuntoa.
Itsellä on aika hyvä asumisoikeusnumero säilössä ja rupesin miettimään Espoota tosissaan asumisvaihtoehtona. Toinen vaihtoehto on tuusula, mutta nuo paikat ownaisi sen 20 km lyhyemmällä matkalla duuniin ja myös lyhemmällä matkalla stadiin.

Lepuskissa kaikki uudet ASO-kämpät on juuri siinä sellon takana. Itselläni on lepuskista ehkä lievästi negatiivinen kuva, en tiedä mistä sen olen saanut päähäni. En ole kyllä siellä koskaan asunut, koulussa vaan käynyt.

Asuinalueena tärkein asia olisi varmasti rauhallisuus, ja se ettei alue ole ns. slummia. Julkiset taitaa YTV:n haun mukaan kulkea itselle sopivasti noista kaikista paikoista. Lepuskissa tietenkin juna-asema suurena plussana.
 
Oletko harkinnut Matinkylää? Ainakin Espoon kaupungilla on siellä asumisoikeusasuntoja. Asunnot (voi tietty olla muitakin, mutta näissä asuu yksi tuttu) ovat siistejä, 2000luvulla rakennettuja kerrostaloja aivan Ison Omenan vieressä.

Olen itse asunut (vuokralla) Matinkylässä nyt kaksi ja puoli vuotta. Oikeastaan mitään pahaa sanottavaa en alueesta keksi. Verkkokellariimme tehtiin murto kuukausi sitten, mutta noita nyt voi sattua millä alueella tahansa. Minkäänlaista ilkivaltaa omaisuuteni (auto ja satunnaisesti prätkä pihalla) ei ole kohdannut. Spurgujakaan en ole nähnyt yhden ainutta Matinkylän uudella puolella (paitsi Ison Omenan sisällä sen kaverin joka on ampunut itseään haulikolla joskus naamaan. Magee proteesi!)

Liikenneyhteydet keskustaan ovat todella hyvät, Länsiväylän vartta menee busseja käytännössä koko ajan keskustaan ja Matinkylästä bussit 112 ja 132 kohtuullisen tihein välein. Lisäksi Isosta Omenasta tulee suurella varmuudella yksi Länsimetron asemista.

Käytännössä kaikki palvelut mitä alueella on tarjota löytyy Isosta Omenasta, niitä en lähde nyt erittelemään. Terveyskeskus on n. 1km matkan päässä ja sieltä olen aina saanut ajan samalle päivälle kun sitä olen tarvinnut, eli kahdesti.

Espoo kun on kyseessä niin lenkkipolkuja löytyy lähimaastosta ihan tarpeeksi. Pientä viheraluetta on ihan noiden asumisoikeisasuntojen vieressä.

Maahanmuuttajia on jonkun verran, koska alueella on myös kaupungin vuokrakämppiä. Tuntuvat olevan lähinnä perheitä joissa on pieniä lapsia. Mihinkään "nuorisojengeihin" en ole törmännyt.


Aika ruusuiseltahan tuo kuva jälkikäteen luettuna vaikuttaa, mutta eipä alueessa pahemmin vikaa olekkaan. Mutta kokemuksieni mukaan ei ole Leppävaarassa (pl. jonkun verran nuorison aiheuttamaa ongelmaa?) tai Espoonlahdessakaan. Ota CB alle ja lähde pyörimään noilla alueilla, siitähän parhaiten näet mikä silmää mielyttää.
 
Entäs se monellako bussilla joutuu kulkemaan töihin vai autollako meinasit? Jos pääsee yhdessä bussilla, niin se on varmasti plussaa.
 
Espoonlahti:

1. Pahimmat rappioalkoholistit ja narkkarit asuu kait muualla(Suvela, Soukka :P) ,eikä katukuva ei ole liian monikulttuurinen. Jotain turkkilaisia ja somppuja näkyy, mutta ei edes joka päivä. Mannet loistaa poissaolollaan... Ihan kiva paikka kaikenkaikkiaan.

2. Lippulaiva-ostoskeskus, jossa Alko, K-Supermarket, Seppälä, Anttila, McDonalds, Kotipizza, Parit kahvilat, Posti, maksuautomaatit, RAY-potti jne. Baareja WestWay ja Casanova ja muutama räkälä. R-Kioski, Filmtown ja Makuuni löytyy myös...

3. dösällä pääsee hesaan parissakymmenessä minuutissa ja niitä kulkee koko ajan.

4. Espoonlahti hakkaa Kivenlahden. Muusta en tiedä... Leppävaarassa on tosiaan noita palveluja

5. Kyllä [x] Ei [ ]
 
Saunalahtea ja Espoonlahtea voisin kyllä suositella! :thumbs:
Kivenlahdessa ehkä (ainakin välillä) liian levotonta. Tosin Kivenlahdessa on pirun hienoja kämppiä rannassa. Saunalahdessa asunnot on suht uusia ja taitaa aika paljon lapsiperheitä siellä asustella. Itse valitsisin noista ehkä Saunalahden.
 
-(Leppävaara, Sellon lähistö)

1. Onko nuo yllä mainitut alueet asuinalueena millaisia? Slummia, spurguja, tummaihoisia, pöndeä, jne?

Itselläni on Espoosta kokemusta vain Leppävaarasta, joten vastaukseni koskee vain Lepuskia. Muita alueita en voi kommentoida (mutta Lepuski roks :rock: )

Lepuskeja on kaksi. Radan pohjoispuoli on levottomampaa, sotkuisempaa, rumempaa ja vanhempaa. Löytyy myös hieman spurguja ja tummaihoisia. Eteläpuoli on uutta aluetta, pääosin 2000-luvulla rakennettua. Myös jonkin verran pientaloja. Radan eripuolilla asuvat eivät häiritse toisiaan juurikaan, ainakaan eteläpuolella ei ole pahemmin näkynyt spurguja (välillä kesällä istuvat penkeillä Alberganesplanadilla).

Itse olen asunut Etelä-Lepuskissa n. 2,5 vuotta. Alue on rauhallinen ja varsin uusi, palvelut ovat erittäin lähellä ja julkiset yhteydet toimivat erinomaisesti moneen suuntaan (olen yllättynyt mihin bussit menevät Sellon bussitolpilta!).

2. Palvelut?

Erinomaiset. Sellossa lukuisia liikkeitä, Prisma ja Citymarket, apteekit, päivähoito, kuntosaleja ainakin Dana Fitness ja Elixia, pohjoispuolella lisää liikkeitä plus uimahalli, urheilukeskus... Mikäli valikoima ei riitä, junalla vartissa keskustaan tai bussilla kymmenessä minuutissa Tapiolaan. Pääsee nopeasti myös Turun väylää pitkin vaikka Ikeaan.

Sellosta löytyy ainakin William K ja Base, mikäli haluaa lähikuppilassa käydä ryystämässä tuoppeja. :kippis1: Fenniaa en suosittele.

3. Julkiset? Kauan kestää autolla ruuhka/ei ruuhka-aikaan Helsingin keskustaan? Entä sama dösällä?

Autolla ruuhkassa keskustaan 30-45 minsaa, ehkä. Junalla parhaimmillaan 13minsassa, pahimmillaan n. 18 minsaa muistaakseni.

Ruuhka-ajan ulkopuolella keskustaan ajaa vartissa helposti. Itse ostin Hulluilta päiviltä Foorumin parkkiluolan n. 6kk pysäköintioikeuden (arki-illat, la 14-24, su 10-24), joten autolla tulee käytyä keskustassakin...

4. Miten rankkaisit top-listalle yllämainitut alueet?

Etelä-Lepuskia voin suositella. Tämän huomaa myös kysynnästä, asunnot saattavat mennä vielä nykyäänkin kaupaksi ilman ensiesittelyjä... Mutta omistusasuntoa et ilmeisesti ole etsimässä.

5. Kannattaako muuttaa? Kyllä [X] Ei [ ]

Kannattaa. Viihtyisä alue yhdistettynä erinomaisiin palveluihin ja julkisiin kulkuyhteyksiin: :5:

Mut meikä onkin puolueellinen. Tosin tekisi isompaa kämppää alle, joten oma menee ehkä joskus tässä myyntiin. :rolleyes:
 
Rank
1. Saunalahti
2. Nöykkiö
3. Leppävaara
4. Espoonlahti
5. Kivenlahti

1-3 Rank on vähän subjektiivinen, Saunalahti ja Nöykkiö on kuitenkin luonteeltaan ihan erilaisia mestoja kuin Lepuski ja esim. julkisilla liikkuminen toimii Lepuskissa n+1 kertaa paremmin. Oon itse duunissa Lepuskissa ja palveluthan tuolla rokkaa Sellon ansiosta ja muutenkin (etelä)-Lepuski on aika kivaa ja kovasti kehittyvää seutua. Saunalahdessa asuminen vaatii IMO oman auton (asun itse Saunalahden naapurissa Tillinmäessä Kauklahdenväylän toisella puolella ja julkiset ei mitenkään älyttömästi rokkaa vaikka bussilinja 150 jotenkuten liikennöikin), mutta on varmasti rauhallisin/siistein mesta noista jos sellaista kaipaa. Espoonlahti ja Kivenlahti on IMO hiukka turhan betonilähiömaisia ==> ei välttämättä niin kovin rauhallisia. Kivenlahdessa on makeita/uusia kerrrostalokämppiä, mutta joissain niissä oli ihme outouksia; uusi yli 300 KEur kertsikolmio ilman omaa saunaa, niinku WTF?
 
Leppävaara on kovasti kehittynyt Sellon rakentamisen myötä, mutta itsellänikin on pohjalla silti hieman negatiivinen suhtautuminen Leppävaaraan. Ainakin aikoinaan ollessani pikkutyttö aluetta leimasi hieman spurgumainen maine. Mutta palvelut ok ja junayhteys toimii. Itselläni ei kuitenkaan ensimmäinen vaihtoehto.

Espoonlahti on mielestäni alueista varmaan rauhallisin Saunalahden kanssa. Peruspalvelut löytyvät, vaikka Lippulaiva onkin ymmärtääkseni kuihtunut täysin rakentamisestaan. Espoonlahdessa on kuitenkin aika paljon omakoti-/rivitaloasumista, ainakin mielestäni enemmän kuin Kivenlahdessa. Myös meri ja uimarannat ovat kesäisin mukavan lähellä. Bussiyhteydet kummastakin toimivat ihan reippaasti Länsiväylää pitkin ja Kampin uusi terminaali on muutenkin aivan loistojuttu. :)

Saunalahti taitaa olla sen verran uutta aluetta, että siitä minulle ei ole vielä muodostunut selkeää kuvaa. Nöykkiö puolestaan rauhallista aluetta, mutta palvelut täytyy hakea hieman kauempaa ja yhteydet hiukan huonommat.

Espoolaisena auto tulee kuitenkin tarpeeseen, sillä vaikka yhteydet keskustan suuntaan toimivatkin, niin sisäinen liikenne onkin usein hieman heikompaa. Ota auto alle ja käy tutustumassa alueisiin lähemmin. Missä uusi työpaikkasi sijaitsee? Oletko ajatellut muita mahdollisia alueita?
 
Tapiolassa päin käyn töissä, joten periaatteessa kaikki muutkin alueet joissa on ASO-kämppiä Espoossa, max n. 10 km päässä Tapiolasta voivat tulla kysymykseen. Omistan auton, mutta ainakin työmatkojen kulkeminen bussilla voi tulla harkintaan jos suora bussiyhteys. Suora bussiyhteys myös Helsinkiin olisi suotavaa.

Noilla listaamillani alueilla olen kaikilla käynyt ainakin ohi ajaen etelä-lepuskia lukuunottamatta, ja ei niistä pahaa sanottavaa ole. Toisaalta Korsostakin saa sopivalla hetkellä rauhallisen kuvan. :D
Mielikuva rauhallisuudesta syntyy yleensä vasta jos asuu alueella, tai käy siellä usein. Sen takia täältä mielipiteitä kyselenkin. :)
 
Tapiolassa päin käyn töissä, joten periaatteessa kaikki muutkin alueet joissa on ASO-kämppiä Espoossa, max n. 10 km päässä Tapiolasta voivat tulla kysymykseen.

Jos Tapiolassa duunissa, niin ehdottomasti Lepuski tai Tapiola. Lepuskista pääset miljoonalla kehä I:n bussilla Tapiolaan.
 
Tapiolassa ei taida olla aso-kämppiä? Harmi, se on ainakin omasta mielestäni muuten niin mukavaa aluetta. Mutta jos kerran työpaikkasi on siellä, niin varmaan noista vaihtoehdoista työmatkat Leppävaarasta taittuvat helposti autolla, julkisilla tai pyörällä.

Muista alueista mieleeni tulee myös Matinkylä, etenkin jos sieltä hieman uudemmalta puolelta löytyisi kämppiä, sillä tuo vanhempi puoli voi olla hieman epämiellyttävämpää aluetta. Matinkylästäkin yhteydet toimivat mukavasti – ja onhan lähistöllä tietenkin ihan hyviä potentiaalisia treenipaikkojakin.;)
 
Mukavasti tullut vinkkejä, kiitos niistä.
Tapiolassa tosiaan ei ole kun yksi Aso-talo ja se on mielestäni melko huonolla paikalla. Kunnon ruokakauppaa ei ole kävelymatkan päässä, jne.

Minkälaista aluetta laajalahti on? Siellä näyttäisi kanssa asuntoja olevan.

Miten Matinkylän 'uudempi puoli' määritellään? Sitä voisi kanssa harkita.

Laurinlahti on ilmeisesti melkein sama asia kuin Espoonlahti?

Tällä hetkellä hakemuslistalle kelpuutettu:
-Espoonlahti
-Nöykkiö
-Saunalahti
-Etelä-lepuski

Eihän sitä tosiaan voi tietää mistä niitä asuntoja vapautuu, mutta mitä enemmän asuntokohteita, niin sitä nopeammin sen asunnon voi saada :)
Mulla on ollut paha perinne, että olen vähintään kahden vuoden välin muuttanut, ja nyt yritän löytää sellaisen alueen sekä kämpän että tuo perinne loppuisi. Sen takia yritän kartoittaa noita asuinalueita tarkemmin ennen hakemusten lähettämistä.
 
Espoonlahti on käsitteenä vähän kyseenalainen, sillä alue on hemmetin suuri (espoonlahden keskus, kivenlahti(ala/ylä), laurinlahti, soukka..) ja sen sisällä on vallan erilaisia alueita: ostarisceneä, korkeita betonilähiöitä, pientaloaluetta, rantaa, elitistialuetta megakämppineen jne.
Eli riippuu ihan, missäpäin tuolla sijaitsee.

Itse asun Laurinlahdessa joka käsittää vain pientaloasutusta: rivi/paritaloja ja jonkin verran saatanankalliita omakotitaloja rantatonteilla (luulisin muuten että 1 rivitaloyhtiö tuossa meidän tien varrella on asumisoikeuskämppiä), eikä ole muuta kuin positiivista sanottavaa.
Laurinlahti on siis muutaman tuhannen asukkaan alue Espoonlahden "keskuksen" ja rannan välissä, rajoittuen etelästä Soukanlahteen ja lännestä "Kivenlahden rantakallioihin".
Palvelut lähellä muttei vieressä (mielipidekysymys, itse preferoin näin - vrt. liikennevirrat, kapakat,--järjestyshäiriöt jos ostari ym ihan vieressä, esim Lippulaivan ympäristö, Kivenlahden alueet).
Lippulaivan ostoskeskukseen (about kaikki tarpeelliset palvelut, ja laajennus suunnitteilla) on noin 1km, mutta se jää sopivasti "mäen taakse" joten sen alueen eläminen ei näy meillä.
Urheilupuisto, jäähalli, uusi kuntokeskus (en käytä) ja uimahalli niin ikään alle 1km päässä.
Nk läpikulkuliikennettä ei ole, se kulkee alueen reunoilta.
Busseja menee useita, Tapiolaan ja Stadiin. Stadin-busseista jotkut kiertelevät, 1 menee Länsiväylää nopeasti. Tarkemmin en osaa sanoa kun en perusespoolaisena niitä käytä.
Ranta siis joka paikasta lähellä ja kävelytie kulkee siinä suurimman osan matkaa, muutenkin ulkoilumahdollisuudet on melkoisen erinomaiset.
Meille tärkeimmät pointit ko.alueessa:
1: rauhallisuus
2: rauhallisuus
3: merenranta

Meillä toki autoileva lapsiperhe, joten tiedä sitten kuinka menee painoarvot tässä tapauksessa. Sanotaan kuitenkin että sen verran hyvin on viihdytty että mielummin sinnitellään vaikka vähän pitempään nykyisessä kämpässä kuin vaihdetaan isompaan asuinalueen kustannuksella (lue=odotetaan josko joskus varaa vaihtaa isompaan :) .

Edit: niin, meiltä autolla menee keskustaan noin 15-20 min riippuen nopeusrajoitususkollisuudesta/ajankohdasta. Ruuhka-aikana menisi toki enemmän.
Itselleni tämä ei oikeastaan enää ole missään määrin merkityksellinen mittari.
Vaimo ajanut Vallilaan töihin, sinne kuulemma ajaa noin puoli tuntia ei-ruuhka-aikana (pitää lähteä viimeistään 0700-0730 kotoa).
 
Ja vielä omat näkemykset/kokemukset noista mistä osaa jotain sanoa:

Saunalahti myös vallan mukavanlaista paikkaa, mutta vielä täysin keskeneräinen alue, joten vaikea sanoa minkälaiseksi muodostuu. Puitteet on hienot, joukkoliikenne rajoitetunlaista. Palvelut = ei - eli Kivenlahdesta pitää niitä hakea, matka ei tosin ole pitkä.

Leppävaara (ensimmäiset 20 vuotta elämästä asuin siinä liepeillä) on muuttunut aika radikaalisti ja tuo Sellon lähialue on melkolaisen vilkasta seutua sen verran mitä olen nähnyt/kuullut. Palvelut toki sitten erinomaiset ja juna ja tuhat bussia menee vierestä. Etnisesti rikasta seutua.

Kivenlahdesta jo mainitsin, monessa mielessä jees, hieno rantaraitti jne mutta paljon vuokra-asumusta. Etnisesti rikasta seutua. Kohtuullisen paljon myös narkkiporukkaa. Mutta riippuu vähän mistäpäin Kivenlahtea katsoo.

Nöykkiö on käytännössä kokonaan pientaloasumusta, Länsiväylän "toisella puolella". Rauhallista. Ei palveluita. Välttävät joukkoliikenneyhteydet. Perinteistä farmarivolvoaluetta.
 
Laajalahti niin ikään suht rauhallinen, pientalovaltainen alue ihan Kehä ygösen vieressä (osittain tosin vastaavasti kärsii ko.tien ympärivuorokautisesta melusta). Taitaa olla joku pieni kauppa/ostarintapainen mutten muista mitä siinä on tällä hetkellä. Melko hyvät liikenneyhteydet. Tapiolaanhan siitä kävelee/fillaroi vallan näppärästi.
 
Itse oon asunu Kivenlahdessa 15 vuotta, Lepuskissa 3 vuotta ja matinkylässä reilu vuoden. Nyt asun Olarissa.

Noista sun paikoista ehdottomasti paras on Saunalahti. Julkisilla sieltä on näistä vaihtoehdoista vaikein liikkua, mutta asia varmasti muuttuu. Muutama vuosi takaperin siellä oli vain kasvimaata ja muutama omakotitalo. Saunalahten palvelut myös varmasti kasvavat tulevaisuudessa. Saunalahti on Kivenlahden ja Espoonlahden kanssa hyvin lähekkäin, joten omalla autolla sama aika jokapaikkaan. Saunalahti on myös rauhallista aluetta ja luontoläheinen. Itse muuttaisin näistä vaihtoehdoista sinne ja appiukkoni siellä jo asuukin.

Unohda Kivenlahti. 15-vuoden kokemuksella sanon tämän. Tämä on slummi, lukuunottamatta rantarakennuksia. Mutta on niitä hienoja asuntoja muuallakin.

Espoonlahti on vähän parempi, kuin kivenlahti. Ovat kuitenkin aivan vieräkkäin ja kaikki eivät osaa edes sanoa missä raja menee. Jos Kivenlahti on kouluarvosanalla 5, Espoonlahti 5 ja puol.

Lepuskissa on hyvät palvelut ja kaikki muu mitä aikaisemmissa viesteissä on esille tullut.

Nyt en muistakkaan mitä ne muut paikat olivat, mutta eipä mulla nyt mitään muuta sanottavaa olekkaan.
 
Back
Ylös Bottom