Lähden tällä viikolla Benalmadenaan. Haluaisin matkustaa joku päivä Rondaan päiväreissulle ja mietin, mikä olisi paras tapa - bussi vai juna?
Juna kiehtoo enemmän, sillä sen ikkunoista näkisi paremmin maisemia. Jos junalla menee, niin ilmeisesti mun pitää ensin matkustaa Benalmadenasta Malagaan päätepysäkille C1-linjalla ja vaihtaa siellä junaan, joka menee Rondaan?
Miten bussissa? Mitä reittiä Rondaan kannattaa matkustaa bussin kyydillä?
Kuinka paljon Rondaan tutustumiseen kannattaa varata aikaa ja mitä siellä kannattaa nähdä/kokea?
Benalmadena on mun mielestä aika tylsä paikka ja haluaisin käydä katsomassa muitakin paikkoja. Fuengirola ja Torremolinos ovat tuttuja. Millainen Malaga on ja entä millainen Marbella on? Saa ehdottaa myös muita kohteita.
Itse Andalusiassa asuessani suosin enemmän busseja kuin junia - tuli (varsinkin pitkillä matkoilla) jonkin verran halvemmaksi, ja yleensä pikkukaupungeissa bussiasemat olivat lähempänä keskustaa kuin juna-asemat. Mielestäni maisemissa ei sikäli ole suuria eroja, junissa nyt tuppaa näkemään kalliota, metsää ja radanvarren lähiöitä, bussissa ehkä enemmän sitten kallioita ja metsää. Maisemien kannalta valitsisin itse bussin, matkustusmukavuuden osalta toki sitten junat.
En varsinaisista reiteistä osaa sanoa, itse otin vain Malaga-Ronda-yhteyden, ja tyytyväisenä istuin bussiyhtiön tarjoamalla reitillä. :D
Tässä esimerkiksi bussiaikataulua Málagasta Rondaan.
Itselleni riitti Rondaan hyvin yksi päivä (aamulla kaupunkiin, alkuillasta veke), must-seet siellä ovat varmaan se iso silta ja härkätaisteluareena, joka taitaa olla jopa Espanjan ensimmäinen laatuaan.
Málagassa ei mielestäni ole mitään kummallista nähtävää (toki varmaan kannattaa vierailla, jos Benalmádenaan tylsistyy), Marbellassa taas näkee kalliita veneitä ja autoja. Itse suuntaisin ehdottomasti Granadaan, jossa on ykkösnähtävyyden eli La Alhambran lisäksi paljon muutakin kivaa nähtävää. Siellä kannattaisi melkein yöpyäkin, varsinkin jos La Alhambraan meinaa tutustua. Sinnekin kannattaa varata liput etukäteen, ettei turhaan jää näkemättä. Samoin kannattaa varautua siihen, että kaupunki on Sierra Nevadan kupeessa, joten siellä saattaa olla astetta kylmempi kuin Välimeren rannalla.