• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Erilaiset progressiomallit ja miten niitä käytätte?

Liittynyt
3.4.2010
Viestejä
322
Ikä
30
Kaupunki
Turku
Rupesin pohtimaan progressiota ja ongelmanani on progression aikaansaaminen toistoalueen noustessa yli kymmeneen.

Esimerkkinä, jos teen penkkiä 3 x 4-6 teen aina samalla painolla, kunnes saan kolme sarjaa, joissa kaikissa kuusi toistoa. Toisena päivänä taas teen vinopenkkiä käsipainoilla 3 x 10-12 ja tässä treenissä progression saaminen on huomattavasti hankalampaa. Toistomäärät saattavat jopa pudota mitä pidemmälle treeniblokissani etenen. Alhaisilla toistomäärillä progression tekeminen on minulle helpompaa. Myös pidemmissä sarjoissa käytän joka sarjassa samaa painoa.

Mitä teen väärin? Kuinka toteutatte progressiota alhaisemmilla toistoalueilla, entäpä korkeammilla? Kuinka lähelle failurea menette kullakin toistoalueella?

Ja ennenkun tänne tulee joku huutelemaan, että syö enemmän, niin sanotaan nyt vielä, että paino nousee hiljalleen, eikä tarkoituksena ole aloittaa mitään sikabulkkia, jolla ongelma kyllä varmasti ratkeasi.
 
Liittynyt
11.2.2015
Viestejä
719
Jos siinä viikon ekassa penkkitreenissä painot nousee, niin kyllä sitä kehitystä tulee. Toisessa treenissä sarjapainojen jumitus johtuu varmaan siitä ettet ehdi siihen täysin palautua, mikä ei tietenkään pakollista olekaan. Luultavasti siinäkin saat isommat painot käyttöön pienen kevennysjakson jälkeen. Itse en stressaisi asiasta, vaan tekisin sen pidempien sarjojen treenin ihan vaan päivän kunnon mukaan ja panostaisin kunnolla siihen liikkeeseen missä tulee kehitystä.
 

Markku Tikka

ProTrainer.fi
AMMATTILAINEN
Liittynyt
8.3.2007
Viestejä
3 374
Siinäpä se kun ei tuollainen liian monotoninen progressiomalli (jos voidaan edes sellaiseksi kutsua) toimi kuin aloittelijoille eikä kovin pitkään heillekään. Enemmän vaihtelua tarvitaan. Suosittelen tutustumaan alla olevaan artikkeliin... näitä voidaan soveltaa oikeastaan mihin vaan toistoalueeseen.

 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Erilaiset progressiot 1-2 jakoisissa ja niiden tarpeellisuus? Treeni 31
Erilaiset ruumiinrakenteet Treeni 66
Paita ja erilaiset penkkitreenit Treeni 1
Ylös