Erikoisruokavaliot - noudattaako mimmit jotakin niistä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mari91
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Oon hiljattain siirtynyt lakto-ovosta vegaanimpaan ruokavalioon, tarkoitus olisi pyrkiä 100% vegaaniin ruokavalioon ja ihonhoitoon. En syö eläinkunnan tuotteita, mutta paristi olen siirymävaiheessani sortunut suklaaseen jonkun sitä tarjottaessa.

Syön niin paljon marjoja, kasviksia ja hedelmiä kuin huvittaa ja lisäksi syön ituja, linssejä, papuja, siemeniä, pähkinöitä, erilaisia pähkinävoita, sieniä.... Proteeiinilisänä käytän herneproteiinia. Pastaa, riisiä ja perunaa en karta mutta en kovin usein syö, koska en eritysesti tykkää mausta ja niistä tulee helpolla turvonnut ja ähky olo.

Pyrin syömään aika luonnollisesti, eli en myöskään kovin paljoa käytä soija tuotteita, mutta joskus tulee ostettua soijajugurttia ja myös mantelimaidon ostan valmiina vaikka senkin saisi itse luonnollisemmin tehtyä. Vegaaneja valmisruokia ja eineksiä vältän (pihvit, leikkeleet, makkarankorvikkeet ym.)

Kaloreita en ruokavaliossani laske, kuten en proteiineja, rasvoja tai hiilareita. Luotan mututuntumaan ja oman kehon kuuntelemiseen, yleisesti ottaen syön tosi paljon ja terveellisesti ja energiaa löytyy :D

Nostelen vanhaa ketjua. Aloin miettimään Fodmap-ruokavalioon siirtymistä, kun mulla on käsien iho todella huonona, ja tuntuu ettei siihen mikään auta. Josko edes tästä olisi apua.

Olen nyt tutustunut tuohon ruokavalioon, mutta tuntuu jotenkin todella hankalalta sisäistää mitä saa syödä ja mitä ei, mitä vähän ja mitä ei lainkaan. Just tänään ostin aineksia että teen itselleni mysliä missä ei ole esim. vehnää eikä ohraa, mutta sitten kotona katsoin ettei ois saanut olla kuivattuja hedelmiäkään mitä otin pikkupussin, eikä kaikkia pähkinöitä mitä on tuossa pähkinäsekoituksessa... Ei nyt monen euron tappio, mutta kuitenkin.

Jonkinlaisen sallittujen/kiellettyjen/vältettävien aineksien listaa sain kasattua kun lueskelin eri sivuja, mutta löytyisiköhän jostain ihan kaikki ainekset koottuna jo? Jos jollakin on tietoa niin olisin kiitollinen :)

Enenevässä määrin kasvispohjaisella ruokavaliolla, kalaa kouluruuassa välillä ja kanaa tms. hyvin harvoin. Vegaanius kiinnostaisi, mutten tällä hetkellä viitsi vielä siihen ryhtyä (long story short: oon ollu tosi rajottuneella ruokavaliolla epäterveesti aiemmin ja odottelen vielä ennenkuin siirryn sellaiseen uudelleen).

Pääsääntöisesti kasvisruokavaliolla, lihaa ja kanaa en oo syönyt vuosiin mutta kalaa ja maitotuotteita käytän joskus kohtuullisesti, lähinnä jos muualla on tarjolla ja en halua aiheuttaa mielipahaa ruuanlaittajalle kieltäytymällä. Täysin plant based ruokavalioon olisi tarkoitus siirtyä ensi vuoden puolella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom