Erikoisjääkärit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jari81
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kellään omakohtaista kokemusta Utin erikoisjääkäri koulutuksesta tai tunnetteko edes jotain kaverin kaveria joka olisi käynyt kyseisen koulutuksen? Kaikki tieto olisi tarpeellista!
-onko kyseiseen koulutukseen oikeasti mitenkään mahdollista päästä, jos ei ole käynyt varusmiespalvelusta Utin laskuvarjojääkäreissä? Eli onko ljk:n miehet etusijalla?
- entäpä, jos satut olemaan 25-30 vuotias niin mitenkä tämä vaikeuttaa pääsyä?
- mitkä "erikoistaidot" luetaan eduksi?

Kaikki vähänkin erikoisjääkäreistä tietävät vastatkaa!

ps. Olen jo lukenut Utin sivuilta infot

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitään en mistään tiedä, mutta olen 100% varma, että yksikään tuolla ollut, tuolla oleva, tai tuosta jotain OIKEASTI tietävä, ei ikinä huutele siitä nettifoorumeilla.

Soita uttiin ja kysy niin varmasti tulee oikeat vastaukset.

Mitään en mistään tiedä, mutta olen 100% varma, että yksikään tuolla ollut, tuolla oleva, tai tuosta jotain OIKEASTI tietävä, ei ikinä huutele siitä nettifoorumeilla.

Soita uttiin ja kysy niin varmasti tulee oikeat vastaukset.
Onko toi muka oikeesti noin salaista tietoa? Tässä nyt kuitenkin kysyttiin miten tonne pääsee mukaan, ei toi sentäs mikään NBK ole.:D

Se mitä noita erikoisjääkäreitä aikoinaan Utissa näkyi, niin vaikuttivat ihan normaaleilta hepuilta, ikähaitari n. 23-30+, ljk ei käsittääkseni ole pakollinen. Jos oikein muistan niin osa vartiopääliköistäkin kuului noihin.
Tämä siis varusmiehen silmin parin vuoden takaa, eli ei siis mitään varmaa tietoa..

nyt vähän logiikkaa etsiä oikeista paikoista...

http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/utjr/erikjaakari.dsp

Mitä tuli siihen pääseekö sinne vain ljk.sta:

Erikoisjääkäriksi hakeutuvalta edellytetään:
- koulutuksen alkuun mennessä kokonaan suoritettu varusmiespalvelus
- reservin upseeri- tai aliupseerikoulutus

Ja mitä tuli ikään?

- ikä alle 25 vuotta palveluksen alkaessa
- erityisistä syistä 25 - 30 -vuotias voidaan hyväksyä

Kaikki muutkin asiat löytyvät linkistä :)

Hei Nikula!

Enkö juuri laittanut kysymykseeni, että olen lukenut KAIKKI netistä löydettävät sivustot koskien erikoisjääkäreitä!!Mukaan luettuna tuon sinun laittamasi linkin!

Eli kokeillaampa vielä kerran: Jos jollakin on omakohtaista kokemusta tai tuntee kaverin kaverin käyneen kyseisen koulutuksen niin vastatkaa kysymykseen. Eli kaipaan "todellista kenttä tietoa" enkä mitään nettisivujen ohjeistuksia.
Eikä mielestäni kyseiset kysymykset ole mitenkään salaisia. Jos kysyisin esim. montako 25-30 vuotiasta valitaan vuodessa kyseiseen kolutukseen niin se olisi salaista!

Hei Nikula!

Enkö juuri laittanut kysymykseeni, että olen lukenut KAIKKI netistä löydettävät sivustot koskien erikoisjääkäreitä!!Mukaan luettuna tuon sinun laittamasi linkin!

Et lukenut , tuossa postissa oli vastaus kaikkiin tuolla ekassa postissa esittämiisi kysymyksiin.

Erityisosaamista voi olla esimerkiksi hyvin suoritetu rauhanturvatehtävät , poliisin ammattipätevyys ( tähän lukeutuu paljon muitakin ammatteja ns. kontrolli - ammatteja ) , puolustusvoimissa suoritetut opinnot ja vaikkapa laaja kokemus siviilin puolelta luvallisista räjäytyksistä ,eli panostajan pätevyys tms. Missään ei koskaan mainita mitä tuo tarkoittaa , kaikki käsitellään valintaprosessissa tapauskohtaisesti.

E. Jos omaat jotain erikoista "alaan" vahvasti liittyvää verrattuna normaaleihin hakijoihin niin ikähaitarin ylittäneenä saatat päästä sisään. Tällaisen tapauksen tunnen henkilökohtaisesti.

Hmm, olen pahoillani sitten turhasta postauksesta. Tosiaan tarkoitus oli vain vastata esittämiisi kysymyksiin. En itse huomannut tuota että olet jo lukenut nuo sivut, katsoin vain että kaikki tieto on tervettullutta ja mielestäni tuossa linkissä on hyvin kattavasti tietoa kaikille jotka kyseistä koulutusta harkitsevat, senhän takia se siellä ylipäätään on. Myös erikoisosaamisesta siellä taidetaan mainita.

Et lukenut , tuossa postissa oli vastaus kaikkiin tuolla ekassa postissa esittämiisi kysymyksiin.

Erityisosaamista voi olla esimerkiksi hyvin suoritetu rauhanturvatehtävät , poliisin ammattipätevyys ( tähän lukeutuu paljon muitakin ammatteja ns. kontrolli - ammatteja ) , puolustusvoimissa suoritetut opinnot ja vaikkapa laaja kokemus siviilin puolelta luvallisista räjäytyksistä ,eli panostajan pätevyys tms. Missään ei koskaan mainita mitä tuo tarkoittaa , kaikki käsitellään valintaprosessissa tapauskohtaisesti.

E. Jos omaat jotain erikoista "alaan" vahvasti liittyvää verrattuna normaaleihin hakijoihin niin ikähaitarin ylittäneenä saatat päästä sisään. Tällaisen tapauksen tunnen henkilökohtaisesti.

Erityisosaamiseksi varmasti luokitellaan esim insinöörin koulutus, kyllä ne sielläkin tarvii radiomiehensä. Erikoisosaamiseksihan voi käytännössä lukea lähes kaiken mihin kouluttajien ei tarvi sulle enää perusteita opettaa.

Mitä taas ei varmaan lueta erityisosaamiseksi, on kaikki perusjutut mitä nuo todennäkköisesti harjottelee muutenkin esim. ampuminen (siitäkin tosin varmaan hyötyä kun sen osaa).

Tämä kaikki siis täysin mutua. Hae, ei sitä muuten tiedä pääsiskö sisään vai ei.

No ei insinöörin paperi mikään erikoiskoulutus ole. Eikä radioita käytellä edes dippainssinpapereilla. Toisaalta jonkun radion käytön oppii 30min koulutuksella jos ei aivan dille ole.

Luulen että erikoiskoulutuksella haetaan just poliisia, ensihoitajaa yms. koulutusta.

Terve!
6.12. Mennessä lähtee paperit sisään.
Ylioppilas, 22 kesää takana, aliupseeri, muutamia "pelastus/ea" kursseja pohjalla ja tietenkin rautainen kunto ;)
Näillä mennään, kertovat sitten riittääkö!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Itselläkin aikomus hakee samaan mestaan. Kuntopuoli on kunnossa, tietty pitää jatkaa ylläpitoo loppuun asti ja vähän rutistaa vielä lisätehoilla treenejä, mutta motivaatioo löytyy. Tsemppiä sullekkin!

Millaisella ohjelmalla oot treenannu? Vai oletko pelkästään testejä itsessään hionut? :P Aikaahan tässä on vielä ja muuten ei oikein voi valmistautua kuin fyysisesti..

Ja hei paljon tsemii sinnekkin!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Onko porukka sitten loppujenlopuksi päässyt sinne?
Itse olen tänä tai ensvuonna laittamassa papereita sisään.

Ja siis pitääkö sieltä jostain sitten hommata oma kämppä? Eli ei varmaan enään kasarmilla nukuta?
Ja onko se nyt loppujenlopuksi edes niin rankkaa hommaA?

Itse olen käynyt Jääkärilinjan Aukin niin se kumminkin on ihan pätevä, ettei ne pelkästään ota LJKtä.

Voin varmasti sanoa että kukaan tänne päässyt ei siitä enää täällä foorumeilla huutele :D

Varmaksi en sitten osaa tuosta majoituksesta sanoa, mutta luulisi että menettely on ihan samanlainen kuin kaikilla muillakin firmassa työskentelevillä, oma kämppä ja silleen. Voi kuitenkin olla että tuon vuoden kestävän koulutusjakson aikana ollaan kasarmilla, ehkä.

Ja kukaan ei tiedä otetaanko sinne pelkkiä LJK:n/SuKK:n käyneitä, mutta aina kannattaa yrittää! Menen itse varusmieheksi ensi viikolla samaan taloon, jos saan jotain oleellista selvillä ja voin sen kertoa niin pistän tietoa tänne. Ei kannata kuitenkaan odottaa mitään :)

Ja pääsykokeista vielä, kun oli pohdintaa tuolla ljk-ketjun puolella, fyysiset ja psykologiset on samat kuin laskuvarjojägstereille, mutta siinä on vielä se kuulemma ihan perseestä oleva kenttäkelpoisuuskoe :D

Jees.

Olisihan tuo majoitus helpompaa, ja ihan koulutuksenkin kannalta parempi, että kaikki on saman katon alla niin on täsmällisempää. Mutta en sitten tiedä. Puolustusvoimien sivuilla kyllä oli, että "työnantaja ei tarjoa majoitusta".

Mitäköhän toi kenttäkoe pitää sisällään? Mahtaako olla jotain ryhmänjohtaja/tiimityö juttuja... Ei luulisi sitten kovin paha olevan.

Pitkän yhtäjaksoisen marssin rinkan kanssa, todennäköisesti (ja aika varmasti) erilaisia taitorasteja sekä ryhmätyöskentelyä. Paha ja paha, varmasti vaatii paljon fyysistä ja henkistä kuntoa suorittaa koko testi, etenkin niin hyvin että pääsee sisään.

Olisi itsellänikin kiinnostusta erikoisneekeriksi, joutuu vaan miettimään tarkasti miten aikoo intin jälkeiset vuodet käyttää. Alle 25-vuotiaana kuitenkin pitäisi erikoisjääkäriksi hakeutua, joten pitäisi opinnot jättää kesken pidemmäksi aikaa tai opiskella myöhemmin. Jos kandin paperit ehtisi hankkimaan niin voisi maisteriksi lukea sitten myöhemmin:rolleyes:

Itsellä ei ole kiinnostusta opiskella ja eniten kiinnostaa toi Erikoisjääkäri homma ja kun mitään estettä ei ole niin käyn testeissä niin kauan että pääsen sisään.

Fyysinen puoli on kunnossa, uinti poisluettuna joten sitä pitää reenata. Ja ajattelin vasta ensvuonna laittaa paperit sisään kun nyt on töitä vähän aikaa niin ei kerkiä niin treenata.
Ja haluan treenata niin varmanpäälle että kaikista tulee täydet :D

Mutta toi kenttätesti kuulostaa ihan mielenkiintoiselta, mutta eiköhän sen jotenkin saa hyvin menemään.

Eli bumpitaas vanhaa topikkia. Itsellä olis suunnitelmissa pitää välivuosi opiskeluista ja olen suunnitellut hakevani erikoisjääkäriksi(paluu vihreisiin himottaa + itsensä äärirajoille vieminen). Lähinnä mietityttää noissa testeissä tuo juoksu osuus. Pari kk sitten juoksin coopperissa 3000m jonka jälkeen olin aivan raatona joten sattuuko jollain olemaan prorunkkeja tuon juoksutestin treenaamiseen. Aikaa itse testeihinhän on monta kk mutta ajattelin kalastella ennakkoon jotain hyviä neuvoja miten tuollaiseen testiin kannattaa lähteä harjoittelemaan (10kg liivi löytyy jo). Itse mietin, että aloittaisin hyvissä ajoin "pikkuhiljaa" treenaamisen mutta en omaa hirveästi tietoa miten tuota treenaamista kannattaisi portaistaa jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom