Epäkkään jännittyminen vipunostossa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vipunostoja tehdessä oikean puoleinen epäkäs jännittyy, vaikka miten muuttaisi käden asentoa. Sen verran, että puoli vuotta sitten kävin ortopedilla olkapäätä näyttämässä. Diaknoosi oli kireä takakapseli, olen nyt puolivuotta venytellyt sitä ja tehnyt erilaisia kiertäjäkalvosin liikkeitä. Parempaan suuntaan ollaan menty, mutta häiritsee kun ei oikeen saa tuntumaa tohon oikeaan puoleen vipareissa....tuntuu että kaikkea ollaan kokeiltu. Takaolkapää ja kunnon selkätreenit kuuluvat ohjelmaani eli selän laiminlyönnistä ei ole kyse. Vasemmalla puolella ei taas epäkäs jännity olleenkaan ja tuntuma on hyvä. Jos jollain on tietoa mistä on kyse, tai mitä "pikkulihasta" on lisää treenattava/kuntouttaa niin kertokaapa ihmeessä! Joku lihas siellä on heikko, koska epäkäs yrittää kompensoida sitä...Olen kokeillut tehdä myös toisen puolen kerrallaan. Nyt pitäisi vaan tietää mikä lihas siellä on heikko, niin voisi alkaa vahvistaa sitä. Facepullit ym. kuuluvat myös ohjelmaani. Jos muilla samanlaisia vaivoja kommentoikaa ihmeessä..

Heikko supraspinatus, ja olkapään mekaniikka on virheellinen.

Kokeile simppeliä kikkaa, kun teet viparia niin paina olkapäätä alaspäin, silloin epäkäs ei pääse toimimaan niin hyvin. Ts. Vedä lapaluuta taakse- ja alaspäin samalla.

Jaa´a, pahapa tuollaiseen on juuri näkemättä mitään sanoa. Mutta jos ortopedi on aiemminkin tutkinut tuota olkapään toimintaa ja on siitä eroja toiseen puoleen löytänyt, ihan ensi alkuun lähtisin uusiksi nuita liikkuvuuksia tutkimaan nytkin. Käynti fysioterapeutilla toisi lisää tietoa mahdollisista kireyksistä (mm. infraspinatus, teres major &minor), aktivoituuko/toimiiko lihakset (mm. serratus anterior, rhomboidset, trapsin alaosa) normaalisti jne.

Tieten alkuun normiryhtitarkastus ja vanhojen vammojen utelut, jotka jo itsessänkin paljastaa monenmoiset ongelmat.

Jaa´a, pahapa tuollaiseen on juuri näkemättä mitään sanoa. Mutta jos ortopedi on aiemminkin tutkinut tuota olkapään toimintaa ja on siitä eroja toiseen puoleen löytänyt, ihan ensi alkuun lähtisin uusiksi nuita liikkuvuuksia tutkimaan nytkin. Käynti fysioterapeutilla toisi lisää tietoa mahdollisista kireyksistä (mm. infraspinatus, teres major &minor), aktivoituuko/toimiiko lihakset (mm. serratus anterior, rhomboidset, trapsin alaosa) normaalisti jne.

Tieten alkuun normiryhtitarkastus ja vanhojen vammojen utelut, jotka jo itsessänkin paljastaa monenmoiset ongelmat.

Fysioterapeutilla kävin ortopedin lähetteellä, se tiesi juuri saman mitä itekin. Käski vaan venytellä/kuntouttaa kiertäjäkalvosimia! Itse olen huomannut, että oikea olkapää on aavistuksen edessä, kysyin sitä myös fysioterapeutilta. Ei kuulemma mitenkään huomattavasti. Takaolkapäitä olen tehnyt aktiivisesti....toi supraspinatus voi sitten olla se juttu, koska olen aina viparit tehnyt ilmeisesti "väärin" oikealla puolella. Oikeassa kädessä huomaa että sivuolkapää on hieman pienempi kuin tässä normaalissa "vasenpuoli".

V-selkä: -Merkillinen fysio kun huomaa virheen ryhdissä, vieläpä alueella jota asiakas on tullut esittämään, muttei edes pyri selvittämään sille syytä tai muutoinkaan erikseen testaa edes tuon alueen lihaksien toimintaa taikka liikkuvuutta ylipäätään. Mun makuun tuollainen "pitää vahvistaa ja venyttää kiertäjäkalvosimia" ilman sen tarkempia ohjeita, on neuvoja joita tulisi kuulla vain siltä naapurin pertiltä kuntosalilla, ei fysiolta, jolta on tullut ongelmiinsa apua hakemaan.

Fysioitakin on moneen lähtöön, jo aikaa varatessakin kannattaa kysyä onpiko vaiva johon on apua menossa saamaan kyseiselle fysiolle tuttua alaa. Joku TK-puolen/työpaikka fysio ei välttämäti ole aina se asiantuntija urheilijan vaivoissa.

Ja voihan supra olla toki heikkokin ja vaikuttaa sitä kautta olkapään toimintaan, mutta huomattavasti yleisimmin se on kuiten kireä (mikä tosin itsessään ei pois sulje heikkoutta). Vertaa esim. seuraavan testin puolieroja, kuinka korkealle pystyt nostamaan käden selän takana sisäkiertona, eli tavoittele lapoja/takaraivoa peukalollasi kämmenselkä selkää vasten. Onko huomattavia puolieroja?

Ja edelleen, tällainen on vain ja ainoastaan arvailua niin kauan, kun ei kopeloimaan pääse.

Vasemman eli terveen puolen pystyn seläntakana nostamaan ihan ylös asti. Taas tällä oikealla puolella jää liike tohon alaselkään. Eli eroa on selkeästi. Toisella kädellä, kun auttaa niin oikea käsi kyllä menee tonne ihan yläselkä/lapaan saakka, eikä sen kummanpaa kireyttä tunnu. Yksin ilman toisen käden apua se ei sinne mene.

Totakin olen kokeillut...ei tunnu oikeen ,että olisi kireyttä, tuota tehdessä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eli liikkuvuuseroa löytyy edelleen, enkä usko että pelkästään takakapseli on se joka kiristelee. Tuo toisella kädellä auttaminen on tuossa asennossa mun makuun turhaa, kun yritetään sitä liikkuvuutta saada lisää. Tuossa kun koko hartiarenkaan asento muuttuu siitä hyväryhtisestä ihan muukis ja silloin se liikekkin voi tulla ihan muualta kuin olisi tarkoitus.

Yksi hyvä konsti saada liikkuvuuttaa tuohon suuntaan on ottaa hyväryhtisessä asennossa pienet (0.5-3kg) käsipainot käteen ja lähteä tekemään nuita taakse nostoja vuorotahtiin vastakkaisen käden tehdessä samalla hauiskääntö hieman ylikorostetun supinaation ja ulkokierron kanssa loppuvaiheessa. Vuorotellen ku tekee tuota piiiitkiä (+25 toistoa) sarjoja, niin pikkuhiljaa alkaa puolierot tasoittumaan ja kiertäjät saavat osakseen niin vahvistusta kuin venytystäkin.

Kaikkein tärkein pointti tuossa on hyvän ryhdin säilyttäminen, eli pakarat tiukkana, napa kohti rankaa, rinta pystyssä ja leuka lattian suuntaisesti. Voit testata kuinka hurja ero on esim. päästämällä harteet lässähtämään liikkeen aikana. Liikettä kyllä tulee huomattavasti enempi, mutta ei sieltä mistä sen pitäisi.

Jaa´a, enpä usko että tuosta jumpasta erityisemmin videoo löytyy, jossei joku ole tuota myöskin kokeilun kautta hyväksi havainnut ja hoksannut kuvata videolle. Siltikin pitäisi vielä osata arvata mitenkä tuon joku on nimennyt, tietääkseni kun tuolla ei mitään erityistä nimeä ole, ainakaan itse en ole tuota vielä missään nähnyt, vaikka jokusen jumppavideon olenkin nähnyt.

Mutta laitetaan nyt jotain videoo toisesta hyvästä ja monipuolisesta olkapäiden liikkuvuusharjoituksesta. Tuota tykkään usein ohjeistella ja tehdä itsekkin tuon aiemmin mainitun lisäksi. Yleensä itse käytän tuossa vielä piskuista (1.25-2.5kg) lätkää kämmenen päällä siten, että keskisormi tulee sieltä kiekon reiästä läpi. Alkuun laajaa liikettää ylävartalon myötäliikkeellä ja sitä mukaan kun liikkuvuus paranee, myötäliike vähenee ja kohta tuota pystyykin pyörittelemään koko kierroksia kämmenen pysyessä ylöspäin ilman ylävartalon myötäliikettä.

http://www.youtube.com/watch?v=-ffpcRxWgsg&playnext=1&list=PL1864DE2B299701F0

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo video jonka laitoit tuntui ihan hyvältä...pientä arkuutta tuntuu, kun tekee siinä alussa sen kiertoliikkeen. Kai se siitä kun sitä vaan tekee. Onko tuossa ensimmäisessä liikkeessä jonka neuvoit tarkoitus tehdä normaalilla tapaa hauista ja samalla käsipainon alastulovaiheessa riiputtaa kättä suorana ja jatkaa liikettä selänpuolelle niin pitkällä kuin käsi menee?

Juu, on. Eli molemmat kädet tekee siis juurikin noin vuorotahtiin. Ensin hauisliike ylikorostetulla kyynärvarren supinaatiolla ja olkavarren uloskierrolla siellä ylävaiheessa ja sielä palautetaan liike alas niin, että peukalo osoittaa alaviheessa eteenpäin. Siitä lähdetään kiertämään kättä sinne taakse peukalo edellä, kuten testissäkin ja viedään paino niin ylös kuin saadaan. Tuo että liike tehdän molemmilla käsillä ja vuorotahtiin, auttaa säilyttämään sen ryhdin paremmin kun tulee "vastaliike" toiselle puolelle.

Pyri tosiaan säilyttämään ryhti ja pitämään lavat paikoillaan, näin liike todellakin tulee sieltä olkanivelestä eikä muualta. Voi muuten alkuunsa olla hyvinkin vähäistä tuo taakse nosto hyväryhtisestä asennosta jos siellä pahempaa kireyttä on.

Ja juu, jos mä osasin, selittäisin selvemmin :)
Harmi kun en keksi mistä voisin edes hieman tuohon suuntaan vihjaavaa kuvaa löytää. Jos joku ymmärtää mitä mä nuilla selityksilläni tarkoitan ja löytää kuvaa, niin tänne vain. Kyllä mä siihen sitten huuteloin mainaanko kuvan kaltaista liikettä vaiko enkö.

Pakko kysyä vielä, kun käsi on selkä puolella niin silloin peukalo osoittaa taaksepäin ja taas pikkurilli eteenpäin? Eli noin jalan kohdalla käännetään painoa....

Eikun taakse nostaessa kämmenselkä on selkää vasten ja peukalo osoittaa ylöspäin.

Onneksi tuli varattua aika tuonne Reijo Karppiselle....fasettilukko oli joka avattiin samoin muita rintalihaksen ja kiertäjien jumeja. Ei voi muuta kuin suositella...menkään ihmeessä tuonne niin saatte ongelmat pois ja on taas mukava treenailla!!!

Back
Ylös Bottom