SUPERCARB 1kg -40%

EOS400D, kitti -> bändien kuvaaminen klubeilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja muffy
  • Aloitettu Aloitettu
Eli eka oikee järkkäri käpälässä. Ja kun nyt vasta alan harjotteleen niin pelkkä kittilinssi.

Perusmeininki on perusmeininkiä mutta muutaman vkon päästä pitäs ottaa kaverin bändistä livekuvia, Semissä. Valaistus siis hämärä ja spottivalot saattaa vilkkua, mut tällä samaisella linssillä lähden ny kokeileen. Kuvausetäisuus paltiarallaa muutaman metrin kohteesta.

Mietin vaan että olisko jollain antaa niinkun 'pallokenttää' noille kuvausarvoille/asetuksille? Itse pähkäilin että ISO 800, Av-asetus, pieni f, Raw, jatkuva tarkennus ja vakaa käsi?

Hyviä kuvia en nyt odotakaan saavani otettua mut aion vaan näpsiä minkä kerkiän ja luottaa vähän tuuriin sekä 'jälkikäsittelyyn'.

Otan mieluusti viisaammilta tähän neuvoja, mut ei mennä liian tekniseksi termeissä, tipun kärryiltä muuten.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Valitettavasti sulla tulee olemaan erittäin vaikeaa saada yhtään kunnollista kuvaa. Itse meinasin luopua harrastuksesta heti alkuunsa kun kuvasin kittilinssillä. Sillä tulee niin huonoja kuvia eikä valovoima riitä mihinkään.
Jos sulla olis jalusta, saattaisit saada haettua sellaiset asetukset että kuvaaminen onnistuisi.

Jos kaikki kuvat on tärähtäneitä, ei jälkikäsittely auta.

Kyllä kittilasilla saa kuvia klubeilla. Opettelet vain valotuksen mittauksen ja sen lukitsemisen niin varmasti pääset alkuun. Kokeilet vaikkapa Tv tilassa sellaisilla ajoila että saat liikkeen haluamallasi tavalla pysähtymään. Näistä kun otat raw kuvat niin niistä saa käsiteltyä hyvin settiä.

Juu tiedän vähän että haastavaa tulee olemaan... Odotukset ei oo hirviän korkeella lopputuloksen suhteen, joka tapauksessa ekaa settiä vasta lähden kokeilemaan.

Eli suljinnopeutta siis. Sillä mennään. Valotuksen mittausta en vielä osaa, eilen vasta aloin selaamaan manuskaa...

Laitan siis suljinnopeuden ensin pienelle ja siitä hienosäädän ISOlla? Toihan ois aika hyvä kun on helppo muistaa.

Hankin kyllä myöhemmin sit paremman linssin, täytyy ensin vähän opetella tätä itse runkoa. Niin paljon kaikkea opeteltavaa. Mutta en usko että innostus mainittavissa määrin laantuu vaikka kitillä nyt ammunkin :)

Keikoilla usein valot vaihtelevat lavalla. Eli välillä on valoa tarpeeksi ja välillä ei. Kamera mittaa tota valaistustua koko ajan. Kannattaa esim opetella seuraavaan etsimen alareunassa liikkuvia arvoja, niistä näet korkeimpien valojen määrän ja sitten peukalolla * nappia painamalla voit lukita valotuksen tohon. Sitten vain seurailet ja napsit "huippuvalojen" aikaan kuvat pumpusta. Tota joutuu välillä tekemään hyvinkin valovoimaisen optiikan kanssa keikoilla.

Nyt en muista onko 400D:ssä valotuksen pistemittaus, jos on niin sillä sitten mittailet artistien naamoista oikean valotuksen.

Joo muistan tuon ilmiön mun vanhasta wannabe-semijärkkäristä. Valot kun vaihtui ja välkkyi niin johan olikin säätämistä. Jälkikäteen nimittäin. Siinä purkissa ei päässyt juurikaan asetuksia tekemään.

Tuo pistemittausjudanssi täytyy kyllä tsekkaa jahka pääsen duunipaikalle huomenna. Kuulostaa sen verran tehokkaalta tempulta.

Tässähän mulla onkin jo isosti eteenpäin tulevan 'keikan' suunnittelua.

Nyt en muista onko 400D:ssä valotuksen pistemittaus, jos on niin sillä sitten mittailet artistien naamoista oikean valotuksen.

Normaalisti 400D ei ole spot meteringiä, sen saa kyllä modatulla bioksella käyttöön. Jos omistaa kameran niin suosittelen modin asennusta ehdottomasti, runsaasti uusia ominaisuuksia ilmaiseksi.

No joo itse tilannettani päivittäen, kuvaaminen kitillä meni odotusten mukaisesti eli ihan tuskaa koko reissu. Yllättäen piti alkaa selailemaan noita linssejä... Säädöt oli ihan tapissa mut silti n. 270 otoksesta löytyi ainoastaan muutama 'ok-tasonen' kuva, eikä niissäkään liiemmin hurraamista. Luonnollisesti artisti heilui kuin heinämies, liikkeet oli nopeita ja Rawina kuvaaminen tuntui melko verkkaiselta puuhalta. Mut pitipähän silti kokeilla.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Back
Ylös Bottom