Ensimmäiset kuvat järkkärillä

Noniin sain vihdoin ja viimein ostettua kauan kaipaamani ensimmäisen järkkärin pari päivää sitten :) Canon 600d + "perinteinen" 50mm linssi kittilinssin kaveriksi. Tullut vasta noin 400 kuvaa räpsittyä ja tässä muutama tuotos! Mielellään otan vastaan kommentteja/vinkkejä kun tosiaan oon ihan "noppa", enkä ymmärrä oikeastaan mitään muuta kuin että mikä näyttää suunnilleen hyvältä omasta mielestä :D

"Kittilinssi"

"Kittilinssi"

50mm

50mm

Kuvat on muokattu Adoben Lightroomilla ja ihan vaan autotonea käyttäen...whitebalancea oon säätäny tarpeen mukaan. Tähänkin ohjelmaan pitää perehtyä vähän tarkemmin vielä kunhan täs ehtii :D Saakelin emolevy meni rikki tuosta ykköskoneesta ja oon koittanut tällä vanhalla romulla säätää noita kuvia...hyvä kun just ja just pyörii koko ohjelma...saatikka hyvä katsoa vanhan 17" näytön kautta, oikeen vga ulostulolla noita kuvia :D

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
No heitetääs nyt jotain omia mielipiteitä, vaikka en minäkään mikään ammattilainen ole :)

Mielestäni ensimmäinen kuva toimii sommittelultaan ihan ok, pienempi syväterävyys olisi ollut omaan mieleen, mutta kittilinssillä rajoitteet on mitä on. Mikä on muuten tuo "valoseinä"?
Toinen kuva ei taas niinkään toimi rajaukseltaan, koska kohde on aivan keskellä, eikä sivuilla varsinaisesti oli mitään mielenkiintoista. Jos olet lukenut valokuvauksen kultaisesta leikkauksesta niin se toimii yllättävän hyvin monissa tilanteissa, mutta ei se toki mikään laki ole :)
Kolmas on ihan mukava kuva ja bokehiakin löytyy. Ainut, että tässä kuva on mielestäni rajattu liiankin tiukaksi ylhäältä. Pari senttiä lisää tilaa ylhäälle niin mielestäni oikein hyvä otos.
Neljännessä kuvassa olisi rajausta voinut jälleen ottaa ylöspäin. Olisi tullut enemmän sellaista "katse tulevaan"-fiilistä tuosta kuvasta. Nyt etuala on tarkka (onko tarkennus osunut oikein?), mutta siinä ei ole mitään mielenkiintoista, tupakantumpit eivät ole sitä ;)

Siinä hieman omia mielipiteitä, ei mitään totuuksia siis. Väreihin yms. en ota kantaa, koska läppärillä tällä hetkellä kuvia katselen ja värit omalla näytöllä voi olla vaikka mitä.

Ei muuta kuin lisää ruutuja vaan niin kyllä se siitä, kun pääsee kunnolla tutuksi kaikkiin ominaisuuksiin :thumbs:

Hienoa juuri tälläistä kaipasinkin KIITOS! :)

Ekassa kuvassa sommittelu on ok mutta itsekään en ole tyytyväinen tohon terävyyteen/kautta paidan takaosassa toisella puolen jotain epätarkkuutta. "Valoseinä" on suihkulähde joessa :)

Toka kuva on tavallaan tylsä peruspotretti, mutta laitoin sen tähän oikeastaan siksi kun kiinnostaa että näkeekö muut siinä kolmiulotteisuutta!? :D (Tai sitten mä kuvittelen vain kun en oo ennemmin nähnyt paljoa järkkärikuvia :D) Tarkennus on huono...mutta tuolla kittilinssillä tulee ajoittain tollasta 3D fiilistä noihin kuviin.

Kolmas olisi ollut ehkä parhain otos kaikista tähän mennes jos olisi ehtinyt vähän sommittelemaan mutta tuokin tilanne tuli ihan yllättäen kun tyttö alkas hörsköttään...tyyliin kamera sinneppäin ja nappi pohjaan :D Tykkään tuosta 50mm kovastikkin, mutta silti tuntuu jo vähän että kaipas "zoomiputkea" (ei, ei se kittikään enää riitä :D) kun noita muksuja kuvaa menossa...meinaa olla hieman vaikeaa pysyä peräs tuolla kiinteäpolttoisella. (En tiedä puhunko edes oikeilla sanoilla mutta varmaan ymmärrätte mitä haen takaa :D)

Neljäs kuva en tosiaan edes kiinnittänyt huomiota tuohon että tarkennus on osunut noin :D Hyvä ajatus ollut sommittelussa mutta tosiaan olisi voinut rajata ylöspäin :/ NYT tulee sitten heti aloittelijan tyhmää kysymystä! :D Jos olisin rajannut tuota kuvaa ylöspäin niin kuinka se olisi käytännössä tapahtunut !? Siis jos olisin heti ottanut sillä rajauksella niin eikös tarkennus pisteet olisi menneet kohteen ohi sinne "tulevaisuuteen" eivätkä olisi tarkentaneet kohdetta ? AAhaa vai olisko mun pitänyt tarkentaa se kohde siitä eka ja sitten sommitella uudestaan rajausta!?

Käyttänyt nyt paljolti vain noita kameran "luoviatiloja" esim. muotokuva jne. sekä vähäsen "Av-tilaa", kun ei ole käytännön ymmärrystä aukoista sun muista vielä. Pitäs ehkä lukaista tuota käyttöopastakin paremmin, mutta kun mäkin oon perusmies...toimintaa ja jos jotain epäselvää tulee tai haluaa tietää niin sitten katotaan vasta sinne ohjekirjaan :D

Ohops, korjataas vähän. Eli nyt kun kunnon näytön ääreen pääsin niin eihän tuo kolmas kuva olekaan liian tiukkaan rajattu. Taivas vaan on puhki palanut, enkä sitä läppärin näytöltä erottanut :nolo: Eli tässä nämä näyttöjenkin asetuksen astuvat peliin.

Tuosta tarkennuksesta vielä. Voit tarkentaa tiettyyn kohteeseen ja sen jälkeen sommitella kuvan halutun laiseksi (pitämällä laukaisinta puoliksi painettuna). Itse käytän lähes tulkoon aina vain yhtä ja samaa tarkennuspistettä. Tämä ei tietenkään toimi nopeasti liikkuvaa kohdetta kuvatessa. Tuo liian eteen tarkennus voi johtua ihan siitäkin, jos kamerassasi tarkennus on ollut AUTO-asennossa. Kamera kun ei välttämättä aina tiedä mikä se kuvauksen kohde on.

Mutta kannattaa kääntää kamera manuaalitilaan ja räpsiä kuvia kokeilemalla eri suljinnopeuksia ja aukkoja niin saa käsityksen, miten ne siihen kuvaan vaikuttavat.

Maisemakuvaus vinkkejä kaivaten :)

Muokkaamaton

Joku Photoshop maski !? :D

Otettu 50mm linssillä, ISO100, f6,3, 1/80 (Tais olla "maisemakuvaus"/AV mode päällä...ei muista).

Miten näitä kuvia oikein pitäs ottaa ? Pitäskö sitä enemmän keskittyä tuohon taivaan väreihin että saa mahdollisimman kohdilleen ja sitten säätää photaris alaosa vai mites ? :) Aina mä saan poltettua tuon taivaanki karrelle :D

Älä ainakaan photariin koske, jos et tiedä mitä teet :D Nyt tuo photaroitu kuva on heikompi kuin muokkaamaton (taivas palanut puhki). Jos maisemakuvaus kiinnostaa enemmänkin niin voisit harkita jotain gradual ND filtteriä, jolla siis voidaan estää taivaan puhkipalaminen. Google kertokoon enemmän :)

Joo noi photari touhut on kyllä niin utopiaa vielä että eipä parane niitten kans leikkiä :D Olin pojan mukana skeittireissulla Oulussa ja sai harjoiteltua samalla vähäsen tuotakin kuvaus genreä...ei ollu helppoa varsinkin kun käytössä oli vain 50mm, niin rajalliset mahdollisuudet mutta kyl näistä jotain tuli vaikka kuvausolosuhteet oli mitä oli :)

Rajautunut "pikkasen" pois noista bmx kuvista, mutta en tiedä haittaako se nyt niin paljoa !? Tulee tuosta ylemmästä bmx kuvasta mieleen joku mainoskuva :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom