Treeneissä, pelissä, jumppatunnilla jne alussa väsyy heti ja helposti, hengästyy ja siinä 0-20min paikkeilla on ihan poikki fyysisesti, tuntuu ettei tästä selviä. Sitten yhtäkkiä energia tasot hyppää ylös ja voimat ja kestävyys löytyvät jostain ja loppu on helppo. Joskus tämä helpotus on tullut jopa 40min viiveellä. Ei kivaa! Olisikohan kyse hapen kuljetuksesta lihakseen? Pitäskö yrittää treenata happorajoilla, että tästä tasaantuisi? Sellaista kuin lactate threshold training olen katsellut. Olenko oikeilla jäljillä, en ole varma. Myös 'second wind phenomenon' eli mistä esim pitkän matkan juoksijat saa energiaa loppukiriin voi olla relevantti?
Onko muilla kokemuksia?
Miten kehittäisin itseäni ja lyhennän viiveen minimiin? Pitäisi eka ymmärtää mitä kehossa tapahtuu tietty. Olen kokeillut kunnon rääkkilämppää että kokisin tuon pelin alkupuolella tai ennen alkua, enkä toisessa erässä tms... Nyt en muista toimiko tämä hyvin.
Tämä ei ihan täysin liippaa aerobista / kestävyysurheilua mutta käsittääkseni liittyy kehon hapen käsittelyyn...pistin tänne kuitenkin. Urheilu ja jumpat on lähinnä intervallityyppisiä, ei tasaista aeroa.
Onko muilla kokemuksia?
Miten kehittäisin itseäni ja lyhennän viiveen minimiin? Pitäisi eka ymmärtää mitä kehossa tapahtuu tietty. Olen kokeillut kunnon rääkkilämppää että kokisin tuon pelin alkupuolella tai ennen alkua, enkä toisessa erässä tms... Nyt en muista toimiko tämä hyvin.
Tämä ei ihan täysin liippaa aerobista / kestävyysurheilua mutta käsittääkseni liittyy kehon hapen käsittelyyn...pistin tänne kuitenkin. Urheilu ja jumpat on lähinnä intervallityyppisiä, ei tasaista aeroa.