Energiataso ponnahtaa viiveellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blizz
  • Aloitettu Aloitettu
Treeneissä, pelissä, jumppatunnilla jne alussa väsyy heti ja helposti, hengästyy ja siinä 0-20min paikkeilla on ihan poikki fyysisesti, tuntuu ettei tästä selviä. Sitten yhtäkkiä energia tasot hyppää ylös ja voimat ja kestävyys löytyvät jostain ja loppu on helppo. Joskus tämä helpotus on tullut jopa 40min viiveellä. Ei kivaa! Olisikohan kyse hapen kuljetuksesta lihakseen? Pitäskö yrittää treenata happorajoilla, että tästä tasaantuisi? Sellaista kuin lactate threshold training olen katsellut. Olenko oikeilla jäljillä, en ole varma. Myös 'second wind phenomenon' eli mistä esim pitkän matkan juoksijat saa energiaa loppukiriin voi olla relevantti?

Onko muilla kokemuksia?
Miten kehittäisin itseäni ja lyhennän viiveen minimiin? Pitäisi eka ymmärtää mitä kehossa tapahtuu tietty. Olen kokeillut kunnon rääkkilämppää että kokisin tuon pelin alkupuolella tai ennen alkua, enkä toisessa erässä tms... Nyt en muista toimiko tämä hyvin.

Tämä ei ihan täysin liippaa aerobista / kestävyysurheilua mutta käsittääkseni liittyy kehon hapen käsittelyyn...pistin tänne kuitenkin. Urheilu ja jumpat on lähinnä intervallityyppisiä, ei tasaista aeroa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, tämä on ollut ainoa käyttämäni keino. Meinaatko, että on henkilökohtainen ominaisuus, jota ei voi kehittää?

Lämpästä vielä, jos ei ole aikaa tehdä kunnolla, pitäisiköhän tehdä esim burpee tabata...? Eli mitä vähemmän aikaa, sitä rankempi.

Mun mielestä toi on just sitä ettei ole lämmitellyt kunnolla.
Aikoinaan tuntui että mitä paremmassa kunnossa oli sen paremmin piti lämppäritkin vetää ja alku oli hiton vaikeeta.
Ja just samalla tavalla. Tuntuu että kaikki hapottaa ja henki ei kulje. Siitä vähän huilaa ja venyttelee niin jaksoi hyvin
aika koviakin treenejä.

Eli rohkeasti vaan kovemmat lämmittelyt alle ja luotat siihen että kunto riittää kyllä.

Itse tuossa vastikään tuli testailtua että miten kauan menee lämmitellä itsensä aerobiseen treeniin. Tekemällä kevyttä intervallia juoksumatolla meni aika tasan 20 minuuttia että sykemittarin mukaan sykkeet alkoivat nousta reippaammin ja koivet toimivat kunnolla. Näkisin siis että vasta tuossa vaiheessa alkaa kroppa heräilemään kunnolla energiantuotantoon ja hapenkuljetukseen - rasitukseen mukautuminen ei tietenkään ei ole välitön reaktio kropassa, vaan menee hetki että elimistö siirtyy urheilumoodiin ja alkaa tehostaa toimintoja hapenkäytön osalta.

Itselle on tullut semmoinen näppituntuma että tuota prosessia ei kauheana saa nopeutettua, vaan parempi alkaa lämmittelemään ajoissa. Toisaalta rasitustason ei tarvi olla mielettömän korkea että veri lähtee kiertämään, esim. yläkroppapäivänä kulkevat intervallit hyvin punttailun jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom