"Energiajuomat"

Onko tutkittua tietoa, miten nämä Batteryt, EDit, teho, jne. vaikuttavat urheillessa? Ovatko pelkkiä sokerimehuja vai onko oikeasti hyötyä juoda? Entä miten sitten nämä gatoradet, gainomaxit ym. sitten eroaa näistä?

Tuli huolestuminen kun tulee vedettyä vähintään tölkki batteryä päivässä... Ei sillä että uskoisin että siitä jotain hyötyä on, mutta on se niin perhanan hyvää! :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Insupiikki on ainut miinus mitä sokerillisista plitkuista tulee.

Itse olen huomannut sellaisen ilmiön että juuri nuo energiajuomat, batteryt ym. turvottaa mahan. Onko muilla vastaavanlaisia huomioita? Ja sitten joskus olen lukenut jutun Ruotsista, jossa joku urheilija nuori oli ottanut aina 6tölkkiä redbullia ennen ja jälkeen treenien, ja kuollut sitten ennen pitkää. Kofeiini myrkytys? Yksi tuttu oli kuolla kofeiinimyrkytykseen otettuaan 10 kofeiinipilleriä.

WireHand sanoi:
Itse olen huomannut sellaisen ilmiön että juuri nuo energiajuomat, batteryt ym. turvottaa mahan. Onko muilla vastaavanlaisia huomioita? Ja sitten joskus olen lukenut jutun Ruotsista, jossa joku urheilija nuori oli ottanut aina 6tölkkiä redbullia ennen ja jälkeen treenien, ja kuollut sitten ennen pitkää. Kofeiini myrkytys? Yksi tuttu oli kuolla kofeiinimyrkytykseen otettuaan 10 kofeiinipilleriä.

No, ei taida kyllä hissi mennä ylimpään kerrokseen jos vetelee tommosia satseja. Kyllähän sen nyt tyhmempikin tajuaa, että 10 kofutabua on jo pikkasen liikaa.

Täällä ilmoittautuu yksi riippuvainen. Vaikutusta on itellä ollut todellakin, jos olo on väsynyt eikä huvittaisi edes ajatella treenejä tai paikat on kipeänä, niin esim. batteryn juonnin jälkeen yhtäkkiä huomaa olevansa lenkillä tai punttien kimpussa vaikka ei välttämättä pitäisi (ohjelman mukainen välipäivä). Hyöty on siinä, että treeni on tehokasta jo ensimmäisistä sarjoista asti, ei vasta kun on jo jonkin aikaa treenannut, näin ainaki itsellä. Miinusta on vain tuo hinta, mutta onneksi löytyy tukkukortti niin voi ostaa suuremman erän ei niin kalliiseen hintaan.

Tulee noita sokerittomia XTC-juomia otettua aina ennen treeniä ja enne lenkkiä. Mulla ei suurempia vaikutuksia ole ollu, koska minuun ei noi kahvitkaan vaikuta mitenkään. Kivan makuista ja vissiin vähän lisää kilpirauhasen toimintaa...toivottavasti. :rolleyes:

:offtopic:

Yksi tuttu oli kuolla kofeiinimyrkytykseen otettuaan 10 kofeiinipilleriä.

Puolet käsiteltävistä rotista kuolee, kun annetaan suun kautta 192 mg kofeiinia per painokilo (http://physchem.ox.ac.uk/MSDS/CA/caffeine.html). Kymmenessä kofeiinipillerissä n. 10*100 mg kofeiinia, joten tuskin se kaveri ihan tuonelan rajamailla vielä kävi, ellei sitten kyseinen tuttu ole koira, joka painaa n. viisi kiloa tai alle...

:offtopic:

itse oon muutamaan otteeseen juonu treenin aikana teho energia juoman.
ja todellakin on tehonnu ainaki mun kohal...
mut on nii perhanan kalliita juomia.

WireHand sanoi:
Yksi tuttu oli kuolla kofeiinimyrkytykseen otettuaan 10 kofeiinipilleriä.

Taas näitä juttuja :rolleyes: Kofeiinin LD50 arvioidaan olevan suun kautta nautittuna 150-200mg/painokilo. Matalin tunnettu kofeiiniannoksen aiheuttama kuolema on 3,2g *suonensisäisesti*. Kaverisi tuskin oli lähellä kuolemaa yhden gramman annoksellaan... Vähän huono olo tuosta kyllä varmasti tulee.

Mutta aiheeseen palatakseni, itsekin tulee vedeltyä toisinaan sokerittomia energiajuomia ihan maun takia. Huomattavasti halvemmaksi tulee tietenkin napata pari kofua ja tauriinia pussista, mutta eihän se ole yhtä hyvää. Kahvia vaarallisempiahan nuo eivät ole (tai en ainakaan tiedä pienten tauriini määrien aiheuttavan mitään haittoja).

WireHand sanoi:
En tiedä viittaatko muutaman vuoden vanhaan tapahtumaan, missä alkoholi+urheilujuoma+urheilu tappoivat yhden tai kaksi miestä.

Thjonder sanoi:
En tiedä viittaatko muutaman vuoden vanhaan tapahtumaan, missä alkoholi+urheilujuoma+urheilu tappoivat yhden tai kaksi miestä.

Vissiin eri tapahtuma. Muistaakseni hesarissa oli tän vuoden puolella juttua nuoren Ruotsalaisurheilijan kuolemasta. Toiset on herkempiä piristeille..

No se kaveri oli silloin juuri ylä-asteella, eli siitä on jo kauan aikaa. Sairaala hoidossa oli silloin usean päivän, lääkäri oli sanonut että eivät voi tehdä mitään, katsotaan miten käy. Tosin huumeilla(kin) saattoi olla osuutta asiaan.

Enkä tosiaan pelkää kuolevani noihin juomiin :D mietin vain hyötyykö niistä vai lihottavatko vain turhaan.

Ps. Ruotsin puolelta batteryä saa 1.20/kpl, eli jos on käymässä vaikka haaparannalla, kannattaa ostaa koko vuoden varasto mukaan. :kuola:

Siitähän oli tarinaa joku 5 vuotta sitten RedVullista, että se yks kaveri kuoli sen ja viinan sekotukseen. Viinan määrää ei vain kerrottu:rolleyes: Hirvee haloo oli heti päällä radiossa, että energiajuomalla osuutensa kuolemantapauksessa. Vai tarkoittiko joku noista edellisistä juuri tätä tapausta?

therf sanoi:
Kyllä niitä saa ilman sokeriakin ;).

Lueppa kommenttini uudelleen, sanoin että sokerillisista.. ;)

Vielä viimeisenä offtopicina, että kyllähän se gramma kofeiinia on jo toksikologinen annos, mutta ei siinä vielä kuolemanporteilla kolkutella, vaikka potilaasta saattaa toki siltä tuntuakin. Näihin "kofeiinikuolemiin" liittyy yleensä myös alkoholi, valvominen, fyysinen rasitus, dehydraatio, metabolinen asidoosi, jne... Kaikki "energiajuomakuolemat" taisivat johtua em. seikoista eikä liiallisesta kofeiinin / tauriinin saannista. Mutta se siitä.

Eikös noissa energia juomapaukuissa oo riskinä se, että tuntee olonsa pirteeks kofeiinin ja tauriinin ansioista vaik ois jo ihan hirveessä tuubassa. Sitten jatkaa juomista paljon pidemälle ku ei tule raja vastaan niin helposti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom