Enemmän lihasta takamukseen ja reisiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fesses
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Moi,

Olen uusi talla palstalla, ja kaipaisin teilta ideoita ja kannanottoja tassa viestissa kirjoittamiin asioihin: erityisesti treenivihjeita!

Ensiksikin, punttis on mulle aina ollut lahinna paikka, jonne mennaan tekemaan muita lajeja tukevaa voimatreenia. Muuten olen tehnyt paljon jumppa-tyyppista lihastreenia, eli pienilla painoilla tai ilman painoja. Eli varsinainen kehonmuokkaus on mulle aika tuntematon alue....

Mulla on geeneissa ja uinti seka potkunyrkkeily-taustasta johtuen vahvat ja lihaksikkaat hartiat, kadet ja selka. Tuntuu, ettei tarvitse tehda kuin pari punnerrusta niin lihakset erottuu. Muutenkin keho vastaa hyvin treeneihin...
Mutta siis ongelmaan/ tavoitteeseeni:

1) Jalkani ovat kylla kiinteat, ja lihaksetkin erottuu, mutta kovin pienet. Haluaisin vahan naisellista muotoa - vaikka sitten lihaksilla! Mutta miten ihmeessa saisin pakalihaksia ja reisia kasvamaan kunnolla?
Selkani on lyhyt ja haluaisin ulkonaollisesti parantaa vyotaron-lantion suhdetta. (Vyotaro on n. 70 cm ja lantio n. 90 cm.)

2) Voinko kayda salilla vaan treenaamassa jalkoja - mua kun ei yhtaan huvittaisi hankkia ylavartaloon lisaa lihaksia, ja mielestani treenaan niita tarpeeksi uiden yha saannollisesti. Mitka muut lihakset olisivat lihastasapainon kannalta valttamattomia treenata samalla? (keskivartalon lihakset voi treenata ilman painojakin?)

Olen tormannyt seuraavaan ongelmaan tanko-harjoitteiden kanssa: esim. kyykkyja tehdessani painoilla vastaan on tullut se, ettei ylavartaloni kykene hallitsemaan painoja, jotka todella alkaisivat tuntumaan jaloissa! Jalatkaan eivat ole heikot, olen tehnyt paljon kyykkyhyppyja yms.
Ehka ongelmat johtuu harjoituksen puutteesta... mutta ei kylla huvittais tehda treeneja yhtaan joiden jalkeen selassa ei tunnu hyvalta!
Ainoa laite ja treeni, joka on tuntunut hyvalta on sellainen jalkaprassi, jossa tyonnan jalkoja 'eteenpain', eli selalle ei tule painoa. Sehan kai on aika monipuolinen liike, mutta mita muuta voisin tehda, ja minkalaisia sarjoja jos tavoitteena olisi kasvattaa lihaksia?

Olen myos huomannut, etta alaselkani tuppaa jaykistya pakaratreenien jalkeen, vaikka venyttelekin hyvin - onkohan tahan jotain ehkaisevia vihjeita?

Jaan mielenkiinnolla odottamaan vastauksia :) Kuulumisiin...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
2) Voinko kayda salilla vaan treenaamassa jalkoja - mua kun ei yhtaan huvittaisi hankkia ylavartaloon lisaa lihaksia, ja mielestani treenaan niita tarpeeksi uiden yha saannollisesti. Mitka muut lihakset olisivat lihastasapainon kannalta valttamattomia treenata samalla? (...) esim. kyykkyja tehdessani painoilla vastaan on tullut se, ettei ylavartaloni kykene hallitsemaan painoja, jotka todella alkaisivat tuntumaan jaloissa!

Huomaatko mitään ristiriitaa tuossa quottaamassani pätkässä? ;)

Eli sinuna kyllä treenaisin tasaisesti koko kroppaa - vaikka yläkroppasi vastaisikin treeniin hyvin, niin naiselle nyt vain ei yhtäkkiä pamahda isoja lihaksia, vaikka mitä tekisi. Lisäksi, ne tehokkaimmat reisi- ja pakaraliikkeet tuppaavat olla juurikin noita "isoja" liikkeitä, kyykkyjä ja maastanostoja variaatioineen, jotka taas vaativat voimaa ja pitoa ihan koko kropalta.

Suosittelen:

- kyykkyä vähintään voimanostosyvyyteen ts. alle vaakatason
- sumotyylin maastanostoa
- hyvää huomenta-liikettä, vaihtoehtona romanialainen maastanosto
- yhden jalan kyykkyä

joo, jos ylävartalo estää tekemästä kunnon painoilla kyykkyä sitten ehkä pitäis ylävartalonvoimiakin kehittää....

Zone-sarja -42%
Olen tormannyt seuraavaan ongelmaan tanko-harjoitteiden kanssa: esim. kyykkyja tehdessani painoilla vastaan on tullut se, ettei ylavartaloni kykene hallitsemaan painoja, jotka todella alkaisivat tuntumaan jaloissa!

mutta ei kylla huvittais tehda treeneja yhtaan joiden jalkeen selassa ei tunnu hyvalta! Ainoa laite ja treeni, joka on tuntunut hyvalta on sellainen jalkaprassi, jossa tyonnan jalkoja 'eteenpain', eli selalle ei tule painoa.

Alaselkä ottaa helposti pulttia, jos tekniikka on väärä esim. kyykyssä. Sain itse tekniikkavalitusta äskettäin ja totesin ettei isotkaan painot tunnu selässä kun tekniikka on oikea. Onko sinulla joku, joka voisi katsoa tekniikkaasi? Siis sellainen joka osaa.

Mulla tuntui normaali jalkaprässi pahalta selässä, mutta yhdellä jalalla voi tehdä isoillakin painoilla ihan ongelmitta.

Ylävartalon lihaksia pitää treenata myös, voithan vahvistaa niitä voimatyyppisesti, eikä ne nyt muutenkaan räjähdä käsiin. Se, että ylävartalo on ISOMPI ei tarkoita että se olisi VAHVA. Kehonhallinta on tosi tärkeää, tekipä ihan mitä tahansa. Nimim. lonkankoukistaja rajoittaa penkkaamista. :D

"isoja" liikkeitä siis...ja koko keho messiin

Mutta jos ehtisin kayda salilla vain kerran viikossa...ja keskittya jalkoihin... mita siihen sitten kannattaisi noilla mun kriteeteilla yhdistaa. Vatsoja ja selkia teen joka tapauksessa (ilman painoi kyl, eiks se riita?)

Joo, myonnan, kuulostaa kieltamatta ristiriitaiselta jotkut sanomiseni. Uskon kylla, etta selkani tai ainakin hartiani on silti perus-naista vahvempia. Mutta ehka perus+ vahan lisaa ei riitakaan noihin juttuihin - isoihin liikkeisiin, niinkuin olen kai ajatellut.

Toi mun selka: luulen etta (lieva) notkoselkani ei ainakaan helpota oikeiden liikeratojen loytymista naissa liikkeissa?

Saanko kysya minkalaisilla painoilla sitten treenaatte noita kyykkyja, askelkyykkyja jne?

Ma en ole kai koskaan tehnyt maastanostoja. En rupea yrittamaankaan ilman etta joku nayttaa ja katsoo tekniikan...
Kyykkyja ja askelkyykkyja kokeilin pitkasta aikaa jo tanaan pelkalla tangolla ja ainakin se tuntui ihan hyvalta, vaikkei kauheen rankalta....
Mietin myos seuraavaa: milla tavalla lihas kehittyy tuollaisissa jumpissa, joissa ehdaan paljon toistoja mini-painoilla tai ilman painoja verrattaessa esim. kovilla painoilla treenaamiseen. Siis, kun tuleehan lihakset kipeeks kun tarpeeks kauan toistaa liiketta tietty... sori, taa on varmasti tosi dummy-kysymys... mut en ole niin kauheesti miettinyt naita juttuja kun olen aina ollut ohjatuissa treeneissa ja tehnyt kai vaan mita valmentaja sanoo!

Mulle ei myoskaan sano mitaan 'hyvää huomenta-liikettä', tai 'romanialainen maastanosto'. Koetan kylla itse surffata lisatietoja...nyt on kuitenkin pakko menna yopuulle.:zzzz:

Kiitos kommenteista, kuulumisiin.

Etsi esim. mimmien treeniohjelmista 1-jakoisia ja muokkaile sieltä itsellesi sopiva. Voit laittaa sen sitten vaikka kommentoitavaksi. Selässä on monta isoa lihasta, joita kannattaa kyllä treenata ihan niin kuin muitakin lihaksia, erilaisilla liikeillä ja kunnollisilla painoilla. Pienillä painoilla ja miljoonalla toistolla kehittyy kestävyys, ei siis voima eikä voimakestävyys. Kunnolla painoja kehiin - ainakin sitten, kun suoritustekniikat on hallussa.

En halua masentaa, mutta naisilla ylävartalon lihakset on yleensä tosi heikot ellei niitä ole treenannut. Että vaikka on keskivertonaista vahvempi, niin se ei vielä paljon ainakaan minua lohduttais... Ja ainahan on varaa vahvistua! Mäkin oon yrittänyt treenata selkää, mutta viimeksi kun tein kyykkyä KUNNOLLA ohjeiden mukaan, niin hartiat meni ihan jumiin. On se vaan kova liike. :whip:

Notko pois kyykyssä, selkä suorana vaan kyykkäilemään. Ja kyllä pitäisi jaloissa tuntua, jos teet Gillynkin suosittelemaa syvää kyykkyä!! Mulla oli viimeksi niskassa 55kg, harjoittelen tekniikkaa. Et kommentoinut, kun kysyin onko sulla joku joka vois katsoa sun kyykkäämistä?

Selälle muutama liike:
Ylätalja tangolla
Vaakasoutu (? siis alataljassa istuen)
Pystysoutu (vedetään mutkatankoa ikäänkuin leukaa kohti)
Olankohautukset laitteessa tai kässäreillä
Kulmasoutu tangolla/ laitteessa

Perusselänojennuksia voi tehdä esim. lämppärinä tai treenin lopuksi, ne on tärkeitä mutta eivät todellakaan riitä selkätreeniksi (jää aika monta selkälihasta ilman treeniä).

Ja hei kysymällä oppii!! Punttis kerran viikossa on ihan ok, mutta paremmin tulee tuloksia jos pääset kahdesti viikossa, tai niin ettet pidä ihan 7 päivän taukoa treenien välissä. Kerran viikossa on toki parempi kuin ei ollenkaan. :)

mistä löytyis selostuksia noille hiukka oudomman kuuloisille liikkeille, kuten sumotyylin maastanosto tai romanialainen maastanosto..?

SJMV YHDELLÄ JALALLA!!!!! :whip: tekniikka kannattaa opetella hyvin, tehdä liike vaikkapa smithissä. Eristää takareiskat paremmin kuin perinteinen sjmv ja polte on aivan ennenkokematon. Suosittelen:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
olikos täällä jossain semmonen thread missä oli enemmänkin noita videoklippejä erinäisistä liikkeistä? ..vai olikos se joku sivusto..

mulla on kanssa ollut ihan kunnon notkoselka (saman tyyppinen rakenne varmaan, lyhyehko selka ja pitkat jalat?),
mutta ainoa tapa saada se kuntoon on harjoitella kunnolla selka- ja vatsalihaksia!!
vatsalihasten ja kylki lihsten treeniin ei valttamatta tarvitse painoharjoittelua mutta selkaa ei oikeen saa ilman painoja vahvaksi. ainakaan itse en ole saanut.
notko johtuu osittain ihan vaan naiden lihasryhmien heikkoudesta.
enaa ei selka ole notkolla kun saannollisesti treenaan tukilihakset, muutos on ihan selkea.
jos selkapuoli paasee heikoksi niin se vaivaa ainakin mua jalkaprassissa, silla jalkani ovat vahvat ja sillon heikompi ristiselka kuormittuu liikaa... eli kaikkien lihasryhmien pitaa olla keskenaan balanssissa.

mustakin sun kannattaa alkaa tosiaan treenaamaan tasapuolisesti ainakin selkaa, vatsaa ja jalkoja.
aloitat maltillisesti kevyista painoista pitkilla sarjoilla ja sitten kehityksen mukaan lisaat kuormaa ja lyhennat sarjoja. kun ei ole mitaan hyotya rikkoa itseaan heti isommilla painoilla mita todellisuudessa kestaa.
juurikin niin etta totutat ensin lihakset oikeisiin liikeratoihin ja sitten vasta alat miettia sita massan kasvatusta :)

Notkoselkäisenä suosittelen syvien vatsa- ja selkälihasten harjoittamista. Auttavat pitämään kyykyssä asennon oikeana, kun lantio ei pääse liiaksi eteen, joka aiheuttaa notkon selälle. Syvillä lihaksilla saa pidettyä lantion ja keskivartalon kontrollissa.

Notkoselkäisenä suosittelen syvien vatsa- ja selkälihasten harjoittamista. Auttavat pitämään kyykyssä asennon oikeana, kun lantio ei pääse liiaksi eteen, joka aiheuttaa notkon selälle. Syvillä lihaksilla saa pidettyä lantion ja keskivartalon kontrollissa.

Mä tunnen vain yhden tavan harjoittaa syviä vatsalihaksia, eli pidot kyynerpäiden ja jalkaterien varassa. Se vakio siis. Anna ihmeessä vinkkejä! Ja... Mitä ovat syvät selkälihakset? :nolo:

Mä tunnen vain yhden tavan harjoittaa syviä vatsalihaksia, eli pidot kyynerpäiden ja jalkaterien varassa. Se vakio siis. Anna ihmeessä vinkkejä! Ja... Mitä ovat syvät selkälihakset? :nolo:

Etsivä löytää - voisi sopia tähänkin neuvoksi. Hakukoneeseen vaan sanat "syvät vatsalihakset" niin alkaa löytyä tietoa :)

Juu toi Hoover on perinteinen liike. Ja kevyempi versio siitä on pitää polvet maassa. Täytyy jännittää keskivartalo niin, ettei sitä notkoa tule yhtään selälle. Ja jos haastavuutta haluaa niin jalkaterät maassa nostelee jalkoja vuorotellen ylös. Pieni nosto riittää.

Ja paikallaankin vaikka koulun penkillä istuessa voi harjoittaa näitä lihaksia. Vähän niinkuin näitä naisten ilolihaksiakin :) Eli selkäsuorana vaan vatsaa sisään ja alavatsassa erikoisesti jännitys ja samalla "vedetään" alavatsaa ylöspäin.

Ihan tavan vatsaliikkeitä tehtäessä on myös tärkeää muistaa syvien vatsojen merkitys. Vatsoja jännitetään 10 sekkaa ennen vatsaliikkeen aloittamista. Sama jännitys pidetään koko liikkeen ajan.

Eikun reenaamaan :)

SJMV YHDELLÄ JALALLA!!!!! :whip: tekniikka kannattaa opetella hyvin, tehdä liike vaikkapa smithissä. Eristää takareiskat paremmin kuin perinteinen sjmv ja polte on aivan ennenkokematon. Suosittelen:)

Kokeilinpa tuota tänään ensimmäistä kertaa ja täytyy todeta, että aivan mieletön liike :haart: ! Tää tulee nyt heti välittömästi ohjelmaan mukaan. Vaikka teki pienehköillä painoilla näin aluksi ja haki sitä tekniikkaa, niin kyllä jo siinä huomas, että tän saa niin paljon paremmin tuntumaan takalistossa ja takareiskoissa, kuin kahdella jalalla tehtävä. Ja vaikka se tuntuma ja polte ei oliskaan täysin autuaaksi tekevä juttu, niin kyllä sitä vaan sillon saa jotenkin enemmän potkua itsestään irti, kun polttelee oikein kunnolla.

Mulla oli tossa jokunen aika sitten alaselkä jumissa ja hieroja sitten kehotti olemaan tekemättä sjmv:a. Ja kyllähän siinä kahden jalan versiossa alaselkä on koko ajan jonkun verran jännittyneenä ja se ei tee sille oikein hyvää. Kuulema pumppaavammat liikkeet sopii jumittuneelle alaselälle paremmin. Mutta tää yhden jalan versio ei musta tuntunut niinkään alaselässä, joten tää on varmaan senkin takia sitten parempi.

Latest posts

Back
Ylös Bottom