En ollutkaan hyvässä kunnossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gal
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%

gal

Ikä
44
Huomasin tällasen oudon asian. :eek: Kun olen uinut säännöllisesti, luulin että kuntoni on erinomainen. Sitten kun lähdin lenkille, en jaksanutkaan kunnolla juosta ja tuntui kun ei olisi koskaan kuntoillutkaan... Kuulin sitten kaveriltani että uinti rasittaa niin eritavalla kun juoksu, ja täytyy tosiaan aloittaa se toinen ihan alusta.

Juokseminen on ihan oma juttunsa: olen huomannut sen lukemattomia kertoja. Ihan sama kuinka paljon on käynyt aerobicissä, uimassa, spinningissä, what ever, JUOKSEMINEN tuntuu aina alussa siltä että siihen kuolee :wall: . MUTTA kyllä se sieltä sit taas lähtee :thumbs: (nyt 6 lenkkiä takana tältä keväältä ja alkaa pikkuhiljaa helpottaa, jee.) Eli tsemppiä vaan, olen tullut siihen tulokseen että juoksukunto on ihan kuntonsa, joka tulee vaan juoksemalla.

Jaa, mä olen ollut huomaavinani että circuit- ja gutbusters -tunnit parantaisi myös juoksutuloksia ja päinvastoin, mutta ehkä olenkin vain kuvitellut sen. :) Uinnista en osaa sanoa mitään kun en ole sitä ikinä vapaaehtoisesti harrastanut. ;)

Ihmisen kroppa on siitä metka peli, että vaikka hapenottokyky ym olisi kuinka hyvä, kun vaihdetaan aerobinen laji toiseen, sitä meinaa läkähtyä justiinsa -siis jos kuntoa on kohotettu vain yhdellä lajilla. Asialla lienee jotain tekemistä sen kanssa, mitä lihaksia aerobinen harjoittelu kuormittaa, millaiset liikeradat jne.

Ja jostain syystä minullakin tuo juokseminen, niin luonnollista kuin se ihmiselle onkin, tuottaa vaikeuksia. Spinningissä, bodycombatissa, aerobicissa, vesijuoksussa jaksan siinä missä kuka tahansa. Kun pistän lenkkarit jalkaan, en jaksa juosta sataa metriä. Tietysti yritän aina juosta liian kovaa ja tekniikkani on perseestä, mutta outoa se on silti.

Tuli meikällekin kova kolaus kun viime perjantaina lähdin juoksemaan 10 km lenkkiä. Talven aerobinen on ollut lähinnä spinningiä, juoksumatolla en ole pariin kuukauteen viitsinyt käydä aivoja turruttamassa. Se viime perjantainen kymppi oli kyllä täyttä helvettiä, mutta sisulla sen loppuun väänsin. Tosin juoksin sen 1 km/h lujempaa kuin aikaisemmin, joten ehkä sekin osaltaan selittää helvetillistä fiilistä. Joka tapauksessa, tästä lähin mun treeniviikkooni kuuluu vuodenajasta riippumatta kaks tunnin lenkkiä vauhtiin 12 km/h. Perkele.

reinhardt sanoi:
Ja jostain syystä minullakin tuo juokseminen, niin luonnollista kuin se ihmiselle onkin, tuottaa vaikeuksia. Spinningissä, bodycombatissa, aerobicissa, vesijuoksussa jaksan siinä missä kuka tahansa. Kun pistän lenkkarit jalkaan, en jaksa juosta sataa metriä. Tietysti yritän aina juosta liian kovaa ja tekniikkani on perseestä, mutta outoa se on silti.

Sama tiällä, sama tiällä. Miulla on sitä paitsi joku outo piikki oikeassa kantapäässä, niin että ei oikein kärsikään juosta, ei ainakaan kovalla. Asfaltti on totally out of question, sorapintakin tökkii. Metsätiet ja -polut ovat ainoat pinnat, joilla pystyn joten kuten juoksemaan. Miunkin juoksutekniikkani on sieltä syvältä. Joka kesä täytyy opetella uudelleen. Sama se on talvella hiihdon suhteen.

Uida taasen jaksan oikein hyvin, siinä tekniikkani on puolestaan kohdillaan.

Joo-o, eipä luonnistu juokseminen tältäkään mimmiltä. Tosin meikäläisen kirmailua rajoittaa osaltaan sekin, että mulla on toisessa polvessa aerobiccaamisen aiheuttama vanhan rasitusvamma, joka helposti alkaa ärtyillä uudestaan, jos juoksen/biccaan/teen jotain, jossa tulee paljon iskuja ja tärähdyksiä... Metrin tavoin pystyn kyllä taas sitten uimaan sopivaa vauhtia melkeinpä loputtomasti, ja rullaluistimilla ja suksilla jaksan myös sujutella pitkiäkin matkoja.

Toisaalta, enpä ole koskaan juoksemisesta erityisesti tykännyt, joten mitään sen suurempaa en koe menettäneeni. :)

Ei kannata heti ajatella että kunto olisi huono jos lenkkeily ei suju... Kuten edellä jo mainittiin niin juoksu on kuitenkin tekniikkalaji!!

Myös se vaikuttaa että aerobisia harjoitteita tehdään eri kestävyystasoilla.
Jossain vastauksessa sanottiin et oli luullu gutbusters- ja spinnaustuntien parantavan lenkkeilyyn hapenottokykyä.
Kyllä ne aerobicit ja spinnailut hapenottokykyä parantaa, mutta kun ne tehdään eri syketasolla kuin lenkkeily niin siksi tuntuu että kunto on aivan persiistä.
Mä neuvoisin lenkkeilyn aloittamiseen semmoista että aloittaa ensin siten että vuorottelee kävelyä ja lenkkeilyä muutamat ekat lenkit(enkä sit tarkoita mitään vetoja vaan että juostessakin syke pysyy alhaisena 60-65% maksimista) ja sit alkaa tehdä pikku hiljaa kokonaan juosten tehtyjä lenkkejä. Tai vastaavasti otetaan ne sauvat käteen ja alotetaan lenkkeily sauvakävelyllä ja siitä siirrytään juoksuun hiljalleen.
Itse olen kans huomannu et peruskestävyys on talven jälkeen heikentynyt kun ei talvella tule tehtyä muuta aerobista kuin jumpat mitä itse vedän. Koko talven kun hyppii vauihti-ja maksimikestävyyttä niin keväällä ottaa ihan saatanasti päähän kun ei peruskestävyys olekkaan enää edellisen kesän tasolla...

Mut kyllä se siittä. Lenkkeilyn iloa kaikille.Taidanpa itsekin sinkasta pihalle kun on niin upea sää!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom