Elämä uusiksi, HELP!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uuvatti
  • Aloitettu Aloitettu
Moikka!

Nyt tarttisin mimmit teijän jeesiä mun suureen elämänmuutokseen! kovasti oon koittanu omatoimisesti opiskella, mutta kiva olis jos teiltä löytys vastauksia muutamiin kysymyksiin.

Taustaa: Olen liittynyt salille muutamia kertoja ja aina jaksanut sen parikuukautta käydä, ja sitten on innostus lopahtanut. Olen vain treenaillut, (aerobiset tunnit, sekä salitreeni) kiinnittämättä huomiota ruokavaliooni.
Pituutta on n 160cm ja paino pyörii siinä 53-55kg välillä. Läskit vyötäröltä pitäis saada pois ja muutenkin kunto kohoamaan ja paikat kiinteiks. Treenailu ei itsessään tuota ongelmaa, salilla pyörii hyvät jumpat ja treeni ohjelma on laadittuna, mutta eniten apua tarvitsenkin ravinto puolelta!

Sen verran olen ymmärtänyt, että nopeasti imeytyviä hiilareita tulis välttää sekä kovia rasvoja, ja tulisi syödä paljon proteiinia? Olen nyt pitänyt joka päivä ruokapäiväkirjaa ja merkannut päivän kalorit ja oman aamupainoni ylös jotta löytäisin oman "kaloritasapainon" ja tietäisin kuinka paljon kaloreita päivässä tulis syödä.

Helpointa mielestäni olis laatia koko viikon menu etukäteen ja laittaa aina edellisenä päivänä tulevan päivän eväät purkkeihin jotta tietää tarkalleen mitä syö ja milloin. Käsittääkseni ruokaa tulis syödä n 3 tunnin välein ja pieninä annoksina?

Tietäskö joku löytyykö täältä jostain ns menua vaikkapa koko viikolle? mistä vois ottaa mallia?
Entäpä treenatessa? Mitä tulis syödä ennen salitreeniä? kuinka paljon?
Entä treenin jälkeen? Mitä syön? kuinka paljon?

Sitten vielä ne lisäravinteet. Ei MITÄÄN hajua millon niitä pitäis käyttää? ja minkälaisia? ilmeisesti treenin jälkeen jotain palautus mömmöä? mut siihen jääki sitte mun tietous

Onko kellään kokemusta FitFarmin 6. viikon superdieetistä? Oliskohan siitä mulle jotain apua??

Toivottavasti jollain olis hetki aikaa lukea tää mun löpinä ja antaa vinkkejä. Nyt jos ei koskaan on elämäntapojen muututtava! Perkele, jos muutkin siihen pystyy, niin pystyn minäkin!!!

KIITOS!

Mene "Mitä söit tänään" -ketjuun. Lue ensin pari-kolme tuntia ketjua läpi ja palaa sitten tarvittaessa asiaan. Siellä taitaa olla vastaukset kaikkiin kysymyksiisi.

Mä jatkan tänne, ongelmana ei tosin ole syöminen, mutta otsikon mukaan mennään, eli elämä kuntoon ja help.

Olen tällainen, jos nyt en laiha läski, mutta hoikahko, normaalikokoinen ja painoinen 'läski'. Nyt pitäisi päästä kuntoon ja saada voimaa. Eli punttia ja aerobista. Mulla ei ole sellaisia salitavoitteita, että pitäisi erityisesti varoa tota kestävyyspuolta, lähinnä mietin sitä, onko parempi vetää molempia tasaisesti esim. 50/50 tai 60/40 vai sitten että pari kuukautta homona salia vähällä aerobisella ja sitten panostaa kestävyyteen pari kk ja vetää salireenit ylläpitävästi jne.

Lisähankaluuden tähän tuo kaksi lasta ja yksinhuoltajuus. Salille pääsen kaksi kertaa viikossa, ulos lenkille kerran viikossa. Sisällä pystyn tekemään esim. kuntopiirin tai aerobisen treenin tanssin muodossa. Mitenhän koostaisin tän kakun? Hyötyliikuntaa tulee joka päivä kävelyn muodossa, toista lasta kannan selässä liinassa ja toinen kulkee rattaissa. Yleensä ainakin tunti vähintään tulee tallattua näin/päivä.

Olen nyt kuukauden verran treenannut minitrampalla ja tanssinut ja tehnyt lihaskuntoliikkeitä bodypallolla ja kahvakuulalla (6kg). Lapset yleensä nukkuu 'päällekkain' siis yhtäaikaa n. 45 min ja tän ajan olen 3-4 kertaa viikossa hyötykäyttänyt tähän kotikutoiseen liikuntaan.

Mutta maito pahentaa elimistön tulehdutiloja, altistaa autoimmuunisarauksille, pahentaa aknea ja lisää limaneritystä, eikä ole ihmisen genetiikalle optimaalinen ravintoaine ollenkaan. Vauvan saamaa äidinmaitoa lukuunottamatta. Kaikki vähänkään paleoruokavaliosta kuullet tietävät em. asiat.

^Silti sä vedät maitoproteeinia (hera) palkkariksi! Mistä sä sun heraprotskut sit saat, jos maidontuotanto loppuu? Eiks paleo-dieetillä luovutakaan prosessoidusta ruoasta? Eikö heraprotsku ole aikas pitkälle prosessoitua maitoa? Wheying in - Paleo

En mä väittänyt olevani hc-paleoija, kunhan sovellan sen verran, kun oma kroppa tarpeelliseks sanoo. Mulla esim nousee heti limaa kurkkuun ja menee nenä tukkoon, jos käytän maitotuotteita, etenkin tavismaitoa. Joten en käytä, paitsi heraa, koska se ei maidon ainesosista ole se joka oireita aiheuttaa. Ja rasvaisia juustoja, koska ovat niin hyviä.

Ravinnon tuotantokysymyksen vastaan vain, että luomua lisää...

Ja toki jos ei koskaan kärsi tukkoisuudesta, tulehduksista ja finneistä, kroppa kestää maitoakin mainiosti.

Kannattaa lukea lääkäri Olli Sovijärven tekstejä maidosta.

Joka tapauksessa mahdollisimman luonnollista ruokaa palkkariksi. Valitsen maidon kymmenen kertaa kymmenestä, jos vaihtoehtona on jauhepalkkarit.

Itse syön vain sitä, mikä tuntuu kropassa hyvältä. En syö lainkaan sokeria, hiivaa, enkä prosessoituja rasvoja. Hiivaa välttämällä jää siinä sivussa moni prosessoitu viljatuote pois. Kauraa ja hapanmaitotuotteita käytän päivittäin. Tikki on kova (lihaserottuvuus hyvä) ja kroppa voi hyvin. Ei turvota, ei väsytä, voimantuotto on hyvä ja vatsa toimii kuin oppikirjoissa. Syömisiäni ei ohjaa ulkonäkö, vaan hyvinvointi.

Inhoan kaikkea, johon yhdistyy sana dieetti. Tällöin se ei ole ihmisen luonnollinen valinta. Ihmiset ovat liian etääntyneitä kropastaan ja ruoasta. Pitäis kuunnella itseään ja tehdä valinnat sen mukaan, mikä tuntuu kropassa hyvältä. Ja tarkoitan tätä pidemmällä tähtäimellä, eikä hetken mielihyvän kannalta. Pitäisi myös ymmärtää mistä ruokahimot syntyvät; makean himo ei ole karkinhimoa, vaan kroppa tarvitsee ravinteita, joita saadaan makeista marjoista ja hedelmistä. Ihminen on myös kokonaisuus, johon vaikuttaa moni seikka. Jos dieettiä noudattaa vain osin, se ei voi toimia kuten sen pitäisi. En tarkoita, etteikö osittaisilla neuvoilla voisi kuitenkaan olla positiivisia vaikutuksia suhteessa lähtötilanteeseen.

Eniten tässä häiritsee se, että vasta-alkajat haluavat aina heti tietää, mitä pitää sheikkaa palkkariksi ja mitä lisäravinteita vetää. Kun alottaa hirveellä tohinalla harrastuksen ja pistää ruokavalion suureen remonttiin, kuinka pitkään sitä pystyy jatkamaan? Nää on niin nähty. On väistämätöntä, että kroppa tulee laittamaan vastaan. Motivaatio lopahtaa, kun sisäinen palo hommaan puuttuu. Kuten aloittaja kirjoittikin, että innostus on kestänyt aina sen pari kuukautta ja sitten lopahtanut. Mennään siis pers edellä puuhun. Nälän pitäis kasvaa syödessä, eikä haukata heti koko palaa ja tukehtua.

Pieni avautuminen :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom