Eläin- ja kasviperäiset proteiinien suhde lihaskasvuun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slowmo21
  • Aloitettu Aloitettu

Slowmo21

Eläin- ja kasviperäisten proteiinien suhde lihaskasvuun

Muistelisin lukeneeni kauan sitten, että vaikka kasvikunnan proteiineilla on puutteellinen aminohapporakenne juuri lihaskasvun kannalta, ne laskettaisiin silti mukaan päivän proteiinimäärään jos samalla syö eläinpohjaisia proteiineja. Kyllähän esim. kaurahiutaleista tulee kivasti proteiinia jos monta settiä syö päivän mittaan, mutta onko se lopulta käyttökelvotonta? Kellään tieteellistä faktaa?

Totta kai nuo kasvikunnan proteiinit lasketaan mukaan! miksi ei laskettaisi? "huonompaahan" se on, mutta proteiinia...

En ole ihan varma tästä, mutta juuri yhdistelemällä eläin- ja kasviperäisiä proteiineja aminohappoprofiili saadaan sopivaksi. Kyllähän kasviperäiset proteiinit kai sisältävät(?) joitakin niistä ihmiselle tarpeellisista aminohapoista, ja keho sitten paikkailee eläinkunnan tuotteista saatavilla aminoilla loput. Tämä on käsitykseni, joka voi tietenkin olla täysin väärä :p

Itse olen tehnyt tähän mennessä niin että olen laskenut vain eläinkunnasta saatavat protskut päivän proteiininsaantiin koska en ole löytänyt mitään luotettavaa infoa ko. aiheesta. Kyllähän sitä kasvikunnastakin tulee varmasti 40-50 grammaa helposti proteiinia päivän mittaan.

Kaikkihan varmaan muistaa että esim. soija ei ole mitään eläintä vaan puhdas kasvikunnan tuote, tuskin kukaan jättää sitä laskematta jos naamaan vetelee.

Kasvikunnan tuotteiden proteiini koostuu erilaisista aminohapoista, joita yhdistelemällä saadaan aivan vastaava koostumus kuin lihaa popsimalla. Vanhan opetuksen mukaan eri ravintoaineet piti syödä samalla aterialla (esim. riisi ja pavut), nykyteorioiden mukaan sekään ei ole tarpeellista.

Originally posted by hevospaa
Kaikkihan varmaan muistaa että esim. soija ei ole mitään eläintä vaan puhdas kasvikunnan tuote, tuskin kukaan jättää sitä laskematta jos naamaan vetelee.

Kasvikunnan tuotteiden proteiini koostuu erilaisista aminohapoista, joita yhdistelemällä saadaan aivan vastaava koostumus kuin lihaa popsimalla. Vanhan opetuksen mukaan eri ravintoaineet piti syödä samalla aterialla (esim. riisi ja pavut), nykyteorioiden mukaan sekään ei ole tarpeellista.

Jep, mutta ota huomioon että soija onkin ainoa kasvinkunnan proteiini jossa on kaikki tarvittavat aminot. Kysymys on lähinnä "massaruoista" eli makaronista, riisistä, leivästä yms. Jos syö päivän aikana esim. 300g makaronia niin siitähän tulee n. 40g protskua (tummasta makaronista jopa yli 50g), eli laskeako vai ei ne päivän proteiinintarpeeseen...

Minä ainakin lasken päivittäisen proteiinimäärän sen mukaan paljonko olen syönyt varsinaisia "proteiiniruokia" eli kananmunat, rahka, raejuusto, liha, kala, protskujuomat jne, noista muista kuten kaurasta tulee sitten lisäksi se mitä nyt tulee

Back
Ylös Bottom