• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Ekat kisat tiedossa, voiskos jto ja muut vahan jelppia?

Arc

Liittynyt
21.10.2004
Viestejä
467
Terve,

Lupasin tanaan eraalla vanhalle voimanostajalle, etta lahden Alabaman penkkikisoihin maaliskuun lopulla (tais olla 24 tai 28. paiva..) ja enka pahemmin tieda etta mita tassa tekis..

Vahan taustaa: Oon 17 vuotias, treenia takana yks vuosi ja penkista oon salinostona saanu 300lb (136kg), koskaan en oo oikeen alle kutosen sarjoja tehnyt (paitsi maksimia oon kokeillu pari kertaa), koska oon tan ainoan treenivuoteni oon body tyylisesti treenaillut (kuintekin sarjapainojen kehitys mielessa samalla).

Elikkas millasta treenia nyt pitas tehda? Varmaan penkkia pitas aika usein alkaa tekemaan ja lyhyempaa sarjaa tj.. Tas on nyt reilu 1.5kk aikaa noihin kisoihin elikka varmaan jotain penkin voimatasoja pitas vahan yrittaa nostaa ja sitten jonkin nakonen piikkaus tj? Mulla on penkissa sellanen juttu et noi nostot ei oo kovin rajahtavia et sen parantamisella sais varmaan vahan korotusta penkkitulokseen. Sitten en oo koskaan nostanu tota penkkia kisatyylilla etta eiks se oo muuten sama mut pysaytys rinnalla?

Sitten sellanen juttu et Alabaman "Open Bench Press" ennatys "teenager" sarjassa 198lb:n painoluokassa on 275lb ja ite painan 201lb (91kg) nyt niin pitas painoa pari kiloa tiputtaa, koska oishan se kova olla ennatysmies :lol2:
En kylla tajua miten se ennatys noin alhanen on..
Niin ja sitten etta kun toi on "Open bench press" niin saako siella kayttaa penkkipaitaa? Ite en oo koskaan kokeillukkaan, mutta voisin harkita sellasen ostamista, etta kannattasko menna ihan RAW-nosto tekemaan vai ostaa penkkipaita ja opetella kayttamaan sita? (Jos sita nyt saa kayttaa siella.)

Niin elikkas voiskos joku antaa/teha mulle jonkun penkkiohjelman, jossa ois piikkaukset tota varten (Piikkausten ei tarvi alkaa heti, ellei se oo parempi?) ja jotain juttua milla sais ton rajahtavyyden paremmaks. Sit voisitte neuvoa tosta saanto puolesta, elikka paita vai ei paitaa ja et kannattaaks mun hommata sellanen + opetella kayttaa sita vai ihan RAW-tyylilla teha? Ja sit et miten ton dietin laita? (eihan sita oo kun pari hassua kiloa mista pitas luopua, mutta kuitenkin). Seka neuvoa kaipailisin tohon oikeaan kisanosto tekniikkaan.

Kiitos vastauksista etukateen :kippis1: ,

Arc

EDIT: Noista mahdollisista treenipaivista viel jonkin verran:
Toi treenikaveri paasee puntille Ma, Ke, Pe, etta niina paivina ainakin on varmistaja, sitten pystyn kylla treenaamaan jokaisena muunakin paivana paitsi sunnuntaina. Koulussa pystyn myos treenaamaan aamuisin jos tarvitsee.
Ja mitenkas noi muitten lihasryhmien treenit ton kanssa? Koko kroppaa oon talla hetkella treenannut ja kaksjakosella oon tehny. Kyykkailysta ja mavettelusta nautin myos vaikken niita kisaan ookkaan menossa tekemaan.
 
Liittynyt
24.10.2002
Viestejä
959
Muut neuvokoot tarkemmin, mutta sanoisin että jos aikaa vain 1.5kk, älä dramaattisesti muuta ohjelmaasi. Oman kokemuksen mukaan jos tuollaisesta hieman junnaavasta tyylistä vaihtaa kerralla "kunnon" voimanosto ohjelmaan, niin vaikka tulos 4-6kk tasolla on ehdottomasti kannattava, niin helposti ekan kuukauden kohdalla on kunto aika huono. Sen volyymia ei vaan osaa säätää hetkessä sopivaksi. Jotain säätöä nykyiseen tietysti, mutta epäilen lopputulosta jos muutat totaalisesti ohjelman.
Älä ota maksimiykköstä/negatiivisia/pakkotoistoja ainakaan viimeiseen 4 viikkoon.
Varma aloituspaino. Ehtii sitä korottamaan. Tuosta ennätyksestä. Pysäytys syö ihmeesti kiloja, sen enemmän mitä räjähtävämpi nostaja kyseessä.
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 366
1,5kk on aika vähän, mutta kyllä siinä ajassa jotain irti saadaan. kannattaa olla aika suoraviivanen ja konservatiivinen, ettei mee yli.

mikä on sun tän hetken ykköstaso/sarjataso?? montako kokonaista viikkoa kisaan alkaen ens viikosta?
 

Arc

Liittynyt
21.10.2004
Viestejä
467
jto sanoi:
1,5kk on aika vähän, mutta kyllä siinä ajassa jotain irti saadaan. kannattaa olla aika suoraviivanen ja konservatiivinen, ettei mee yli.

mikä on sun tän hetken ykköstaso/sarjataso?? montako kokonaista viikkoa kisaan alkaen ens viikosta?
300lb eli 136kg on saliykkonen ilmanpysaytysta, en oo koskaan pysaytyksella kokeillukkaan. 109kg:lla oon tehnyt 2x6.
Kuus taytta viikkoa tassa on ennen noita kisoja.
 

Arc

Liittynyt
21.10.2004
Viestejä
467
Sumppari sanoi:
Muut neuvokoot tarkemmin, mutta sanoisin että jos aikaa vain 1.5kk, älä dramaattisesti muuta ohjelmaasi. Oman kokemuksen mukaan jos tuollaisesta hieman junnaavasta tyylistä vaihtaa kerralla "kunnon" voimanosto ohjelmaan, niin vaikka tulos 4-6kk tasolla on ehdottomasti kannattava, niin helposti ekan kuukauden kohdalla on kunto aika huono. Sen volyymia ei vaan osaa säätää hetkessä sopivaksi. Jotain säätöä nykyiseen tietysti, mutta epäilen lopputulosta jos muutat totaalisesti ohjelman.
Älä ota maksimiykköstä/negatiivisia/pakkotoistoja ainakaan viimeiseen 4 viikkoon.
Varma aloituspaino. Ehtii sitä korottamaan. Tuosta ennätyksestä. Pysäytys syö ihmeesti kiloja, sen enemmän mitä räjähtävämpi nostaja kyseessä.
Okei, kovin rajahtava nostaja en oo, etta sen puolestahan se tulos ei sitten niin paljoa tipu. Maksimiykkosia, negatiivisia- tai pakkotoistoja en pahemmin oo koskaan tehnytkaan.
 
Liittynyt
8.2.2004
Viestejä
308
3 viikkoo 5 toistoja,2 viikkoo kolmosia ja sit 1 kerran ykkösiä.Ykköset haetaan suurinpiirtein 90% tehoilla ja sitten kilpailuissa 110% teholla.Näin herkistellään parhaaseen YKKÖSKUNTOO,kaikissa voimanoston nostomuodoissa.Ei se tämän yksinkertaisempaa enää voi olla.En voi ymmärtää sitä ,kuinka monimutkaista tästä hommasta ollaan tehty. ;)
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 366
kukapa tosta nyt niin monimutkasta sitten on tehnyt? :)

erilaisia piikkausmalleja on melkein niin paljo, ku on nostajia ja niiden sisällöt riippuu hyvinki paljon henkilökohtasista ominaisuuksista. jotku tekee kaks kuukautta ykkösiä ja kakkosia ja jotkut ei kolmosta lyhempää tee ku kisoissa. siinä mielessä ei voi sanoo, että vois olla vaan yks ja ideaali tapa valmistautua kisaan.

anyway. toi commandon esittämä malli on yks ihan ok alottelevan piikkailijan kisaan valmistelu varsinkin, kun et oo juuri lyhyitä sarjoja tehnyt. se ei oo liian kuormittava tottumattomalle siis. jos lähet tekeen liika herkistävää maksimijaksoo tähän, saattaa käydä sillai, että oot turhan aikasin parhaassa kunnossa. koska sulla ei ole kovin paljoo kokemusta maksimitreeneistä, ei kannata haukata liika suurta palaa nyt. kisoja kyl tulee.

jos teet sen tollai, älä hinkkaa niitä sarjoja ihan tuskaseen loppuun asti, vaan säästä sinne kisaan se amerikkalainen 110% :D. toi mainittu viimenen 1*90-95% vois olla esim. sellanen varma alotusrauta, että saat taatusti tuloksen. se on kuitenkin tärkeintä. kun tiedät suurin piirtein, mihin pystyt, voit korottaa toiseen nostoon aika reilustikin. viimenen nosto sitten vaan fiksusti katellen, mihin sijotukseen ois mahiksia ja sen mukaan sitten malmia tankoon ja pokaali kotiin.

eipäs muuta kuin äläbämän ukkelit suohon vaan :)
 

Arc

Liittynyt
21.10.2004
Viestejä
467
Selva, teen sitten ton tyylista piikkausta.. Mutta pari juttua jai viela epaselvaks:
1. Miten usein teen ton penkkitreenin? 1, 2 vai 3x viikossa?
2. Montako sarjaa teen penkkia per treeni?
3. Kannattaako nopeuspenkkia teha noitten lisaks?
4. Rinnan, olkapaan ja ojentajien muu treenaus? Voinko teha esim. Pystypunnerrust kp:l yhen sarjan ja kapeet penkkia yhen sarjan rinta treenin yhteydes? Apuliikkeissa ei varmaan voi sarjaa loppuun asti vieda?

Kiitos avusta jto ja commando,

Arc
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 366
kyl yhen sarjan kapeeta ja pystypunnerrusta voi tehä ihan hyvin. toinen vaihtoehto on tehdä toinen penkkitreeni myöhemmin viikolla ja siinä napata nopeusosa ja kapeeta. toi kovempi penkki riittää kerta viikkoon. 1-2 sarjaa melko tiukkana eli jättäsin 1-2 toistoo varastoon ja kasvattasin nälkää. ellet oo nopeutta tehnyt, ei kannata kauheen suuria määriä tehä. 4-6*3*60% on ihan hyvä. tee mahd. nopeella suunnanvaihdolla ilman rintapomppua.

muut ojentajatreenit on myös ok, mutta täs vaiheessa on aika herkkää ajaa niitä tukkoon. keskity päälajiin.

yks mitä kannattaa ehdottomasti sitten harjotella myös sillä mentaalipuolella, on niiden kisarutiinienläpikäynti, eli ettei tuu mokattua nostoja unohtamalla tuomarin komennot, stopit jne... harjotuksissa ei stoppeja kannata ottaa, ellet oo niihin tottunu. se alotusrauta (1*90-95%) voi sellanen kisasimulaatiotreeni kyl olla.
 
Liittynyt
30.1.2004
Viestejä
514
Ikä
54
Täältä onnea kisoihin(tai paremminkin voimaa)ja ilman tulosta ei ole takaisin tulemista. :)
 

Arc

Liittynyt
21.10.2004
Viestejä
467
jto sanoi:
kyl yhen sarjan kapeeta ja pystypunnerrusta voi tehä ihan hyvin. toinen vaihtoehto on tehdä toinen penkkitreeni myöhemmin viikolla ja siinä napata nopeusosa ja kapeeta. toi kovempi penkki riittää kerta viikkoon. 1-2 sarjaa melko tiukkana eli jättäsin 1-2 toistoo varastoon ja kasvattasin nälkää. ellet oo nopeutta tehnyt, ei kannata kauheen suuria määriä tehä. 4-6*3*60% on ihan hyvä. tee mahd. nopeella suunnanvaihdolla ilman rintapomppua.

muut ojentajatreenit on myös ok, mutta täs vaiheessa on aika herkkää ajaa niitä tukkoon. keskity päälajiin.

yks mitä kannattaa ehdottomasti sitten harjotella myös sillä mentaalipuolella, on niiden kisarutiinienläpikäynti, eli ettei tuu mokattua nostoja unohtamalla tuomarin komennot, stopit jne... harjotuksissa ei stoppeja kannata ottaa, ellet oo niihin tottunu. se alotusrauta (1*90-95%) voi sellanen kisasimulaatiotreeni kyl olla.
Selva, kiitos neuvoista :kippis1:



kimmo2543 sanoi:
Täältä onnea kisoihin(tai paremminkin voimaa)ja ilman tulosta ei ole takaisin tulemista.
Okei ;)
 
Liittynyt
24.7.2004
Viestejä
93
mikä tuo tuomonen ennätys on on muutun aika surkee tohon painoluokkaan pitäs olla
160kg-up
mut siis oot menossa jenkkeihin kisaamaan miks sinne asti?
no onnee kuiteskin kisoihin
 
Liittynyt
2.5.2002
Viestejä
800
Ikä
35
devil666 sanoi:
mut siis oot menossa jenkkeihin kisaamaan miks sinne asti?
Kaikki eivät asu suomessa..
 
Liittynyt
6.1.2005
Viestejä
2 956
joo tosiaan pistää miettiin että missäs ne ä:n pisteet on ;) ??...joo mut tsemii kisaan ja pokaalia odotetaan täälläkin :thumbs: ..kerro sit miten kävi. on muuten melkosen kova tulos :worship:
 

Salomaha

100050080
Liittynyt
1.1.2004
Viestejä
4 252
Jos vaikka tähän threadiin kysyisi, uutta en viitsi tehdä.

Elikkä JTO. Ohjelman jossa jeesasit (kiitos siitä) löytyy tuosta vähän ylempää. Teen siinä siis penkissä Saken ABC treeniä (ohjelma alempana) josta eka viikko takana. Tänään kuulin, että huhtikuun 4. päivä olisi matka Ruotsiin penkkikisoihin.

ABC-ohjelma kestää siis liian pitkään, mutta ajattelin onko pahasta jos tekee tuota ohjelmaa 2xviikossa.
Eli teen ensi viikolla 2. ja 3. viikon samalla viikolla. Näin ohjelma lyhenisi 10 viikosta--> 5 viikkoon joka riittäisi juuri. Penkin tekisin normaalisti maanantaina ja toinen penkki tulisi keskiviikolle.

Vai onko mielestäsi parempia parempia tapoja kaivaa se penkkimaksimi esiin ennen 4. huhtikuuta ja kenties saada siihen maksimiin muutama ylimääräinen kilo lisää (?).
 

Salomaha

100050080
Liittynyt
1.1.2004
Viestejä
4 252
EDIT. Ajattelin, että vaatiiko tämä täyden omistautumisen penkille ja että kyykky ja mave jäisivät kisoihin asti pois. Tai ainakin joka toiseen viikkoon?
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 366
kyykky ja veto rasittavat ojentajia ja hartioita, joten jos penkkipunnerrus on päälaji tai kisailu vain siinä, suosittelisin kyllä himmaamaan noissa muissa.

kisaan on siis 6 kokonaista vkoa alkaen ens viikosta?? mikä nyt on vitosmaksimi? ootko ottanu ykköstä kuukauden sisällä?
 

Salomaha

100050080
Liittynyt
1.1.2004
Viestejä
4 252
jto sanoi:
kyykky ja veto rasittavat ojentajia ja hartioita, joten jos penkkipunnerrus on päälaji tai kisailu vain siinä, suosittelisin kyllä himmaamaan noissa muissa.

kisaan on siis 6 kokonaista vkoa alkaen ens viikosta?? mikä nyt on vitosmaksimi? ootko ottanu ykköstä kuukauden sisällä?

Kyllä, n. 6vko. Eli kyykky ja mave vähemmälle. Vitos maksimi liikkuu pienen olkapäävamman takia n. 95kg tienoilla. Maksimi sitä myöten tippunut n. 110kg kohalle. Joulukuussa otin kisoissa 135kg, mutta sillä ei ole nyt merkitystä. 110kg on maksimi.
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 366
kannattaa olla aika konservatiivinen noissa kisapiikkauksissa, ellei oo niitä paljoa tehnyt. oletan, että penkkaat ilman paitaa?

hyvin yksinkertainen, mutta toimiva esimerkki (sovita päivät toisin, jos kisa ei lauantaina):

ma:
1. 5*85, 90, 87
2. 4*90, 95, 92
3. 3*95, 100, 97
4. 2*100, 105, 102
5. 1*95, 100, 105 (alotusrauta)
6. ke: herättely 3*2*70

apuina:
ylätalja 3-4*4-6
ranskalainen 2-3*6-8
viparit 2-3*10-12

pe (kapea):
1. 2*5*80
2. 2*4*85
3. 2*3*90
4. 3*2*85
5. 3*2*80
6. la: KISA 1*105, 112-115, 115-120

apuina:
kapea ylätalja 3-4*6-8
pystysoutu 2-3*8-10
leveä alatalja 2-3*8-10

eka nosto kannattaa olla tosi helppo, että saat vammasta huolimatta tuloksen. ei ruotsiin asti kannata suihkureissulle lähtee.

vaikkapas tollai
:)
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Ekat Penkkikisat Voimailulajit 1
Ekat vn-kisat Voimailulajit 1
JP Fux POWERLIFTING Klassisen voimanostot SM-kisat 2019 Voimailulajit 46
The Legend STRONGMAN HakUn Voimailijoiden VAHVA-kisat syyskuussa Hyvinkäällä Voimailulajit 1
number_one Kädenväännön Helsingin mestaruuskisat 25.8.2018 Voimailulajit 5
Painonnoston EM-kisat 26.3-1.4.2018 Bukarest Voimailulajit 4
Jerkku IPF Klassisen voimanoston MM-kisat 15.6 - 26.6.2017 Voimailulajit 16
STRONGMAN Vahvamies-kisat Pihtiputaalla 2018 Voimailulajit 20
Tapper´s Innin Vaffamieskisat 2017 5.8.17 Voimailulajit 3
Suomen Vahvin kisat adt-toiminnan alle Voimailulajit 6
JP Fux Klassisen voimanoston SM-kisat 2016 Voimailulajit 19
Maastaveto kisat In-Bar Vihanti 19.11.2016 Voimailulajit 3
Pyhäjoen vahvinmies kisat 30.4.2016 Voimailulajit 4
Lisäpainoleuanvedon SM-kisat Laukaassa 14.5.2016 Voimailulajit 0
Tukkipunnerruksen Savon mestaruuskisat 5.3.2016 klo 18.00 Voimailulajit 7
Tapper´s Inn Vaffamieskisat 30.7.2016 Voimailulajit 11
Tapper´s Innin vaffamieskisat 1.8.2015 Voimailulajit 12
Suomen Voimalajiliitto = vahvin mies/nainen yms - kisat ADT:n alaisuuteen Voimailulajit 25
Poliisien SM-penkkikisa ja penkkikisat (raw & klassinen) ja voimapunnerrus 15.11. Voimailulajit 4
Voimaleuanvedon SM-kisat Voimailulajit 0
Viralliset toistoleuanvedon SM-kisat Kiimingissä 9.8.2014 Voimailulajit 7
FPO Equipment & Raw powerlifting kisat Oulussa 06.09.2014 Voimailulajit 14
SLRY: Toistoleuanvedon SM-kisat 26.7.2014 Tampereella Voimailulajit 44
Penkkipunnerruskisat (klassinen) toukokuussa! Voimailulajit 25
salikisat varsinais-suomen alueella? Voimailulajit 2
Leuanveto-kisat 2014 Voimailulajit 5
Voimanoston MM-kisat 5.-8.12 Tampereella Voimailulajit 19
Voimanoston MM-kisat Norjan Stavangerissa 4.-9.11.2013 (IPF) Voimailulajit 17
Poliisien SM-penkkikisa ja penkkikisat (raw & klassinen) ja voimapunnerrus 2.11. Voimailulajit 7
Penkki omasta painosta kisat (pituus sarjat) Voimailulajit 22
Klassisen voimanoston MM-kisat Suomessa Voimailulajit 27
FPO Equipment & Raw powerlifting kisat Oulussa 03.08.2013 Voimailulajit 21
Pohjolan Mestaruus RAW Voimanostokisat Kuntosali Pro-Am:lla Voimailulajit 1
Painonnoston SM-kisat 2013 Kalajoki Voimailulajit 57
Dado open ii voimamieskisat pyhäjoella 27.04.2013 Voimailulajit 12
Mike SCL - Tukin noston SM-kisat 27.10.2012 NURMES Voimailulajit 9
Avoimet Viitasaaren Voimamies- ja naiskisat 7.7.2012 Voimailulajit 34
HIGHLAND GAMES SM-kisat 26.5 - oheisohjelmassa ilmaista puistozumbaa jne Voimailulajit 5
Pyhäjoki DADO OPEN voimamieskisat Voimailulajit 4
Painonnoston SM-kisat 3-4.3 2012 Pori Voimailulajit 49
Ruotsin VN:n raw mestaruuskisat Voimailulajit 4
RAW-voimanoston SM-kisat 24.-25.3.2012 Voimailulajit 111
RAW kisat oulu classic cymillä 10.12.11 Voimailulajit 3
RAW voimanoston ja penkkipunnerruksen EM-kisat Suomessa 2012 Voimailulajit 0
Arto Lyytikäinen Raw Voimanosto muistokisat 10.12.2011 Voimailulajit 5
Raw penkkikisat JM Kuntosalilla 12.11.2011 Voimailulajit 1
Penkkikisat Haapajärvellä Voimailulajit 10
105 kiloisten SM kisat 2011? Voimailulajit 15
Haapajärven woimamieskisat 09.07.-2011 Voimailulajit 15
SFI:in penkkipunnerruskisat Maalahdella 9.4.2011 Voimailulajit 0
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös