Ei hyvää vaan loistavaa metallia jos ei parasta

Mikä teistä tekee joistain bändeistä jotain mikä on ylitse kaiken ja muut bändit ovat tusinakauraa?

Itse ainakin välillä huomaa ettei se vaan riitä, että on hyvää musiikkia. Edes uudet levyt eivät jaksa kauaa innostaa, mutta on taas levyjä joiden ääreen palaa aina vain uudelleen ja niitä ei ole kuin muutama.

Tässä voisi kertoa jotain teidän all time favorite levystä.

Valitsen tämän:
Cradle-of-Filth_Cruelty-and-the-Beast.jpg

Onhan se nyt helvetin ärsyttävää ku siellä on kirkumista ja ties mitä, mutta samalla se tekee siitä persoonallisen ja musiikkina se on ihan loistavaa. Ei voi ainakaan haukkua että tuotannossa olisi mitään virheitä. Tosin en mikään kultakorva ole, mutta musiikillisestikin se on minusta todella hyvin tehty.

Siellä on tuplabasarit ja kaikki klassiset ainekset mukana, mutta vaan erilaisessa paketissa.

Ehkei saisi verrata, mutta jos vertaa esim dimmuun niin ei siinä vaan ole sitä samaa. Tämä iskee kuin 10 000 volttia eikä jätä varmasti ketään kylmäksi.

Kerrankin voisi sanoa, että ei pysty kuvailemaan vaan se on koettava.

Onhan maailmassa muitakin todella hyviä levyjä, mutta jos pitäisi yksi valita niin ehkä se olisi tämä. Musiikkimakuni ei ole mitenkään genreen sidottua.

Onko tämä luetteloketju..? Kirjoitan silti.

Pantera - Far Beyond Driven

2011.jpg

Jostain syystä tähän levyyn palaan aina. Alfa ja Omega. Rankkaa settiä tylyllä soundilla, ei ehkä vielä niin masentuneen aggressiivinen kuin levyn seuraaja, mutta kyllä tässäkin sitä depressiota on jo kuultavissa. Itsevarmaa in-your-face -asennetta joka saa pään nyökkymään väkisinkin.

En tiedä johtuuko siitä että ostin tämän levyn aikanaan aika tuoreeltaan, vai ihan vain levyn uskomattomasta kokonaisuudesta, mutta tämä on minun mielestäni ehdottomasti ainakin 90-luvun tärkeimpiä metallilevyjä. Ugh.

Jos tähän saataisiin kunnon perusteluja niin ehkä tää ketju saattaisi jopa säilyä hengissä. Aika nopeasti tulee noutaja jos alkaa olemaan lista levynkansia.

Kyllä edelleen yksi parhaista levyistä ikinä mitä on tehty, on Dream theaterin Images and words. Vaikka lätty onkin täysin puhkikulutettu ajan saatossa, iskee se edelleen. Muistan vieläkin fiilikset kun tätä ekaa kertaa kuuntelin tätä 90-luvun alussa. Olin silloin kova death-metallimies ja bongasin MTV:n muistaakseni Headbangers ballista Pull me under videon, jossa vokalistilla oli Napalm deathin paita päällä. Se paita oli ainoa miksi kuuntelin pidemmälle tätä biisiä. Biisi iski sitten kyllä kovasti ja tämän myötä tuli tutustuttua erilaiseen metalliin enemmänkin.

Dream_Theater_-_Images_and_Words.jpg

Harmi kun en sitä videota millään löydä.

Kyllä edelleen yksi parhaista levyistä ikinä mitä on tehty, on Dream theaterin Images and words. Vaikka lätty onkin täysin puhkikulutettu ajan saatossa, iskee se edelleen. Muistan vieläkin fiilikset kun tätä ekaa kertaa kuuntelin tätä 90-luvun alussa. Olin silloin kova death-metallimies ja bongasin MTV:n muistaakseni Headbangers ballista Pull me under videon, jossa vokalistilla oli Napalm deathin paita päällä. Se paita oli ainoa miksi kuuntelin pidemmälle tätä biisiä. Biisi iski sitten kyllä kovasti ja tämän myötä tuli tutustuttua erilaiseen metalliin enemmänkin.

Dream_Theater_-_Images_and_Words.jpg

Harmi kun en sitä videota millään löydä.

Näköjään löytyy omastakin levyhyllystä.

Mitä helvettiä, tossa biisissä on 2 minuuttinen intro:lol2::arvi:.

Tulee mieleen Helloween. Laulussa sais olla vähän enemmän särmää.

Pakko sanoa tuohon Images and Words levyyn sen verran, että se oli levy jonka kautta innostuin kuuntelemaan progemetallia ja tutustumaan kyseiseen genreen. Se on poikinut sitten paljon hyviä löytöjä Pain of Salvationista Opethiin ja muihin asti. Eräänlainen tienaukaisija siis mulle.

Mikä ihmeen coverbändi?

Ehkä viittauksena tuohon samaisen levyn muihin biiseihin, jotka ovat covereita, vaikka bändi nyt totisesti ei mikään coverbändi olekaan.

Mietin tuossa hetken sitä itselleni tärkeintä levyä...uudemmista löytyy paljon hyviä ja kulutusta kestäviä levyjä. Valitsin kuitenkin vanhempaa thrashia Sodomin muodossa. Oli mun eka levy hieman jyrkempää metallia, vaikka Metallicaan nähden.

sodom.jpg

Muistan, että tuo kansitaide iski myös silloin kovaa, heh.
Muistan myös sen, että ensi kertaa kuulin tuota levyä kaverin isoveljen huoneessa ja oli se pelottavaa tykitystä...:)

Edelleen tulee aika ajoin fiilisteltyä tuon parissa. Silloin ennen levyltä iski koviten ehkä hittibiisi Ausgebombt. Nykyisin suosikki on ehkä nimibiisi Agent Orange:

http://www.youtube.com/watch?v=l1idlOnDOII&feature=channel_page

Sentenced%2BDown%2BFront.jpg

Sentencedin Down levy on kyllä kaikessa yksinkertaisuudessaan parhaita Suomesta tulleita metallilevyjä.

Mietin tuossa hetken sitä itselleni tärkeintä levyä...uudemmista löytyy paljon hyviä ja kulutusta kestäviä levyjä. Valitsin kuitenkin vanhempaa thrashia Sodomin muodossa. Oli mun eka levy hieman jyrkempää metallia, vaikka Metallicaan nähden.

sodom.jpg

Muistan, että tuo kansitaide iski myös silloin kovaa, heh.
Muistan myös sen, että ensi kertaa kuulin tuota levyä kaverin isoveljen huoneessa ja oli se pelottavaa tykitystä...:)

Edelleen tulee aika ajoin fiilisteltyä tuon parissa. Silloin ennen levyltä iski koviten ehkä hittibiisi Ausgebombt. Nykyisin suosikki on ehkä nimibiisi Agent Orange:

http://www.youtube.com/watch?v=l1idlOnDOII&feature=channel_page
Komeaa taidetta on. Mahtaako olla sama piirtäjä, joka Deathin Spiritual healingissa? Muistaakseni piirteli enemmänkin kansia.

Toi Napsun paita oli ihan saleen pelkkä katu-uskottavuuskikka. Varmaan ikinä tuon tasoisen musan tekijät kuuntele mitään Scum-levyä. No paita toimi mulle, ajoi asiansa.
Kyllä joku yhteys noilla bändeillä on. Myöhemmin vuonna 1995 Lontoossa cover-biisi-keikalla Napalm Deathin laulaja Barney veti Dream Theaterin kanssa Metallican Damage inc.:n. Löytyy videojulkaisulta 5 years in a live time.

Images&Wordsin kuultuani tartuin itse kitaraan, en tosin kuullut albumia ihan vielä julkaisuvuonna.

Toi Napsun paita oli ihan saleen pelkkä katu-uskottavuuskikka. Varmaan ikinä tuon tasoisen musan tekijät kuuntele mitään Scum-levyä. No paita toimi mulle, ajoi asiansa.

Napalm Deathin Scum levyhän on aivan loistava. Kyseinen levy on legenda grindcoren saralla ja hyvinkin voi kuka tahansa nauttia siitä tuotoksesta. Jotkut vain arvostavat erillaista musiikkia.

Itellä on kaksi levyä mielessä jotka voisi laittaa joten laitetaampa.

Bolt Thrower - ...For Victory
2004798988102314710_rs.jpg

Weeping Birth - Anosognosic Industry of the I
10or4p1.jpg

Bolt Thrower on ensimmäisiä deathmetal yhtyeitä joihin ihastuin ja vieläkin potkii päähän kovasti. Kaikki heidän levyt on loistavia ja kansitaiteet mahtavia varsinkin vanhimmissa.
Weeping Birthin uusi levy on aika vaikeasti avautuvaa musiikkia, joka on varmasti todella monelle aivan liikaa. Meno on kova ja räyhäävä. Vaikka levy ilmestyikin vasta viimme vuonna se on laskuissani jo legenda.

Back
Ylös Bottom