SUPERCARB 1kg -40%

Ehkäisyhormonit (etenkin progestiini) ja treenaaminen

Moi mimmit,

Olen uusi täällä ja heti alkuun on mielessäni kinkkisiä kysymyksiä! Onko täällä ketään onnellista tai onnetonta minipillereiden/muun pelkän keltarauhashormoniehkäisyn käyttäjää? Toimiiko ja mikä merkki? Onko painoon liittyviä haittavaikutuksia? Kyselen teidän kokemusta siitä, miten ko. ehkäisy vaikuttaa lihasten kasvuun tai esim. dieettaamiseen?Keltarauhashormonihan on jonkin verran anabolinen ja siksipä ainakin itse pari vuotta Cerazetteä käyttäessäni olin huomaavinani, että kehityin salilla nopeammin ja näkyvämmin, kuin miten nyt kun olen ollut sitä pian puoli vuotta käyttämättä.. Vai kuvittelenkohan vaan?

Gynetkään ei oikein ota näihin detaljeihin kantaa, vaan vastaus on aina, että se sopiva pilleri tai muu ehkäisy pitää vaan jokaisen kokeilla. Mutta kun haluaa tuloksia, niin on aika vaikeaa antaa oman kropan olla esim. erilaisten "lääkekokeilujen" temmellyskenttänäkään! Ja toinen lekuri sanoo, että estrogeeni on se pahempi ja nestettä keräävämpi ja joku toinen taas, että eikun se on progestiini se siinä suhteessa pahempi. Kokemusta/tietoa/ammattilaista paikalla? On menkat alkamassa ja haluaisin päättää, jatkanko luomuna vai jatkanko Cerazettea joka aikalailla sopi mulle, mutta aloin pelkäämään jonkin sortin paisumista pidemmällä aikavälillä.. Mulla on ikää 39v ja aloin pelkäämään sitäkin, että minkä verran ne painaa mun omaa estrogeenintuotantoa alas; rupsahtaako ihoni ennen aikojaan, ajaudunko menkattomuuden vuoksi (joka siis kuuluu asiaan tolla ehkäisyllä) ennenaikaisiin vaihdevuosiin. Menkat kyllä palautui ennalleen kun pillerit lopetin, mutta tuntuu myös että reagoin kk-kierron vaiheisiin muutenkin enemmän, eli turpoan, on PMSSää, selluliittiakin on alkanut kerääntymään josta pääsin joskus kokonaan eroon. Elämäntapojani en ole muuttanut, joten aiheuttaakohan oma elpynyt estrogeenintuotantoni kenties nämä naiselliset vivahteet?? Treenaan salilla 3-4 krt viikossa ja elän sellaista "oman elämäni fitnesstähden" elämää. Syön tarkasti ja olen normaalipainoinen, kesää kohti on tarkoitus vielä kiristellä ja ekaa kertaa elämässäni olen saamassa 6-packinkin näkyviin:) Luonnollisesti en haluaisi tätä "tilaa" millään tuhota:) Olen vuosien takaa merkittävästi ylipainoinen, pudottanut painoa siis lähes 40kg joista jokaikinen gramma on pysynyt poissa.

Ja tehän sen tiedätte, mitä olen AINA miettinyt: lopettaako fitnessurheilijat kisadieetillä tai ennen sitä hormoniehkäisyn käytön? Onko mitään suosituksia tullut vastaan? Kertokaa please kaikki mitä näistä asioista tiedätte. Menkat on ihan nurkilla ja pilleripaketti kädessä mietiskelen......

Kiitos jo etukäteen Ja kiva liittyä seuraanne:)

Merelle

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Apua naiset! Eikö todella ole ketään, kuka käyttäisi minipillereitä tai olisi niistä kokemusta? Tai hormonikierukasta -siinähän on samaa hormonia vaikkakin vähemmän ja tasaisemmin..?

Merelle

Hormonaaliseen ehkäisyyn sinänsä en pysty ottamaan muuten kantaa, kuin että onneksi tajusin itse lopettaa kyseisten myrkkyjen käytön jo vuosia sitten. Minipillerit oli sivuvaikutuksiltaan se kaikkein pahin itselle.

Keltarauhashormonihan on jonkin verran anabolinen ja siksipä ainakin itse pari vuotta Cerazetteä käyttäessäni olin huomaavinani, että kehityin salilla nopeammin ja näkyvämmin, kuin miten nyt kun olen ollut sitä pian puoli vuotta käyttämättä.. Vai kuvittelenkohan vaan?
Kehityshän on monasti parasta/nopeinta aloittelijalla. Jos keltarauhashormonilla olisi selkeästi positiivista vaikutusta lihaskasvuun niin eiköhän se olisi silloin ADT:n kiellettyjen listalla? Todennäköisempää siis, että kehityksessä on tullut ensimmäinen suvantovaihe vastaan, varsinkin jos olet yhä miinuskaloreilla, kuten tuosta maininnastasi vatsapalojen pian näkymisestä voisi päätellä? Kehitys on myös sellainen asia, että sille hieman sokeutuu/ tavoitteiden kasvaessa myös kriteerit sille, mikä on riittävää kehitystä, voivat muuttua. Itsearviointi siksi aina melko ei-faktinen tapa arvoida kehitystään.

Gynetkään ei oikein ota näihin detaljeihin kantaa, vaan vastaus on aina, että se sopiva pilleri tai muu ehkäisy pitää vaan jokaisen kokeilla.

Varmaan vastaus on tuo, kun sehän se vastaus on :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kiitos sinulle kun vastasit:) Varasin tälle päivää ajan yhdelle urheilulliseksi mainostetulle gynelle, jolle sain suosituksiakin. Voin kertoa sitten lisää. Kyseessähän tässä on just se oma terveys ja kunto, ettei niitä menisi millään myrkyillä pilaamaan, eikä kehitystä kampeamaan väärään suuntaan.. Kyseessä voi olla mainitsemasi suvantovaihekin.

Millaisia oli ne hurjat sivuvaikutukset joita sä sait minipillereistä ja muistatko käyttämääsi merkkiä?

Mun mielestä ne on anabolisempia kuin uskotaan, mutta sille haen pohjaa tämän päivän gynen tapaamisella..

Ap

Millaisia oli ne hurjat sivuvaikutukset joita sä sait minipillereistä ja muistatko käyttämääsi merkkiä?
En muista enää minipillereiden merkkiä, mutta paino nousi muutamassa kuukaudessa hurjasti, turposin lähes kymmenen kiloa. Onneksi se tasaantui aika nopeasti lopetettuani kyseisen kokeilun ja nestettähän se enimmäkseen oli. Vaihdoin sen jäljiltä takaisin Merciloniin, ja joka ei itsellä painonvaihteluita aiheuttanut. Muita sivuvaikutuksia hormonaalisesta ehkäisystä olivat mm. mielialan isot heittelyt kierron mukaan sekä krooninen, usein sairaalahoitoakin vaatinut migreeni.

Myös kova treeni itsessään ja/tai liian tiukka ruokavalio voi aiheuttaa hormonaalisia vaihteluita. Sekin, kun vaihdevuodet lähestymässä, vaikkeivat vielä olisikaan aikoihin alkamassa, voi muuttaa kiertoa ja aiheuttaa mainitsemiasi oireita. Omasta mielestäni myös se, mitä vähemmän on ylimääräistä pläskiä päällä, edesauttaa sitä, että sitä herkemmin turvotukset kropassa huomaa. Ihan hyvä, että menet nyt mahdollisesti asiaan perehtyneemmälle gynelle, jos asia kerran niin paljon pohdituttaa.

Cerazetteista kokemusta. Naama kukki kuin teini-iässä (tosin iho-ongelmia mulla on ollut aina kolmekymppiseksi asti), hiukset rasvoittuivat puolessa päivässä ja niistä karisi kolmannes. Lääkärit olivat haluttomia myöntämään, että näillä asioilla voisi olla mitään tekemistä ehkäisyvalmisteen kanssa. Ei jatkoon, tosin toki olen kuullut paljon myönteistäkin palautetta mineistä ja muista samoilla horkuilla pelaavista tuotteista.

No niin! Lääkärissä on käyty ja sattuipa kerrankin gynekologi, joka a) tietää urheilusta ja fitnessistä b) joka ei ollut "naimisissa" jonkin tietyn ehkäisymenetelmän kanssa. Sain kyllä todisteen sille, että olen ollut oikeassa siinä että esim. Cerazette on varsin anabolinen siinä missä muutkin keltarauhashormonit. Eli en ole turhaan kuvitellut, että sitä käyttäessäni lihakset ovat kehittyneet nopeammin ja helpommin. Lääkäri sanoi että samoin käy, jos on raskaana ja odottaa poikalasta. Silloin elimistössä jyllää samalla tavalla androgeenisemmat hormonit jotka muuttuu testosteroniksi ihan kuin minipilleritkin. Hänellä oli asiasta oma kokemus. Mitalin kääntäpuolena toki on, mutta yksilöllisesti, että testosteroni kerää sitten rasvaa naisen kropassa miehisempiin paikkoihin, ja hiuksia voi lähteä hyvinkin paljon, iho ja hiukset rasvoittua, tulla jopa akne.. Voin allekirjoittaa tämän esim. sillä, että mun olen aika paksujalkainen, siis etenkin pohkeet, niin käyttäessäni pillereitä jalat on laihtuneet. Miehillähän on aika ohkaiset jalat yleisesti ottaen?!

Toki Cerazetten hormoni on ns. neutraali, eli minien hormoneista vähiten androgeenisin ja lähimpänä estrogeenia. Myös paras ehkäisyteho mineistä eikä vähiten johtuen 12h unohdusajasta mitä kahdessa muussa pilsussa ei ole. Estää myös ovulaation, toisin kuin muut minit. Eli tällä järjellä en hlö-kohtaisesti uskaltaisi koskaan aloittaa Microlutonia johon resepti mulla on. Cerazetten kanssa hiustenlähtö on mulla ollut minimaalista ja sitä on ollut vain alussa, eikä iho-ongelmat ole olleet suuria. Mini-Pill myöskin kun on tullut kokeiltua aikanaan ja se oli hurjempi valmiste. Sillon myös limakalvot oli yhtä "saharaa" joten ehkäisyn hoitin oikein mainiosti;)

Sitä lääkäri myös sanoi ja antoi tuen kokemukselleni, että kun olen ollut käyttämättä Cerazettea nyt useamman kuukauden (paitsi nyt pian 4 pilleriä ottaneena, kun aloitin uudelleen viime kuukautisista) niin pyöristymiseni saattaa tosiaan johtua siitä. Eli oma estrogeenintuotantoni kun on elpynyt, niin rasvat on hakeutuneet taas tutuille naisellisille paikoilleen missä ne mulla "luomuna" onkin, selluliitti lisääntynyt ja sitä rataa. Myöskin kroppani on reagoinut luomukierrossa eri tavalla kierron eri vaiheisiin, eli olen turvonnut juuri ennen kuukautisia enemmän kuin käyttäessäni pillereitä jotka piti kuukautiset lähinnä poissa. Ja niinhän kävi viime viikolla juurikin. En tunnistanut peilistä omia kasvojani pari päivää ennen kuukautisia, turvotus oli sitä luokkaa.. Pillerikierrossa kehonkaan ei tarvinnut niin paljon paisua ja esim. PMS-oireet oli lähes kaikkinensa aina poissa.

Mutta yhtälailla gynen mukaan progestiini siinä missä estrogeenikin voi keräillä nestettä, mutta tämä on se yksilöllinen asia. Että mihin kenenkin kroppa reagoi/tottuu kun pillereitä pidempään käyttää. Painoa ne ei voi hänen(kään) mukaansa itsessään lisätä, muuta kuin nestekiloja muutaman ja kasvattaa ruokahalua (joillakin, ei kaikilla) ja sitä kautta alkaa keräämään kiloja. Sanoin sitten hänelle siinä, että joo joo mut mä tiedän yhden tyypin jolle tuli 10kg painoa muuttamatta elintapoja, kun aloitti nämä pillerit, niin siihen gyne sanoi että sellainen on kyllä äärimmäisen harvinaista ja outoa.

En kuulemma voi mitenkään elämääni Cerazettella pilata, enkä ajautua vaihdevuosiin niiden vuoksi vaikka kuukautiset oliskin kokoajan poissa. Eikä nämä voi vanhentaa, vaikka oma estrogeenintuotanto onkin matalammalla. Tätä ihan en itse kuitenkaan usko, vaan uskon että kuk estrogeenia on vähemmän sillä on vaikutusta.. jatkan asiasta omia "tutkimuksiani";) Kuulemma on oiva ehkäisy mun ikäiselle jos ei tule noita kiusallisia hius/iho-ongelmia. Ei ole veritulppariskiä jne. Ja se käy kuulemma juuri länsimaisten naisten terveyden päälle, jos/kun kuukautiset on lähes aina, kun ei olla niin usein raskaana ja synnytetä. Eli jos jokin naista uhkaa esim. syöpien osalta, niin se on tämän gynenkin mukaan naisen oma estrogeenintuotanto. Että siinä mielessä hyvä jos menkat ei vaikkapa minipillereistä johtuen tulekaan. Monihan luulee että se on pahasta.

Kysykää jos tulee mieleen jotain. Oli pitkä keskustelu lääkärin kanssa ja jotain siitä jopa muistankn näköjään:) Mielelläni kuulen kuitenkin lisää käyttäjäkokemuksia näistä hormoneista, jos löytyy?

Vähän offtopic, mua kiinnostaisi tietää, että mitenkäs tuo, että Cerazette tosiaan lopettaa ovulaation eli munasarjojen estrogeenintuotanto menee siinä. Toimiiko Cerazetten progestiini myös estrogeeninkaltaisesti, vai miten kropalle riittää estrogeenia sitä käyttäessä, jotta iho, luuntiheys ja limakalvot eivät ala kärsiä? Heh, kuumottikohan niitä yhtään siellä lääketehtaassa, kun ottivat molekyylin ekaa kertaa koekäyttöön ihmisille, kun varmaan nuo mahdollisuudet olivat tiedossa ja tuo luuntiehysjuttu varsinkin onkin vähän kinkkisempi juttu.

Olen käyttänyt, jatkuva tiputteluvuoto, akne ja huomattavasti luonnontilaa alhaisemmat seksihalut. Never again...
E. Ja koen todellakin pilanneeni elämääni hormoniehkäisyllä ja parisuhdetta siinä samalla.

Jatkan ot:tä. Aloitin itse e-pillerit 15-vuotiaana, eli aikoja ennen edes ehkäisytarvetta syynä erittäin voimakkaat kuukautiskivut. 33-vuotiaaksi tuli niitä syötyä. Se oli aidosti ihan uskomattoman päräyttävä kokemus, kun lopetin e-pillerit. Ihan kuin olisin elänyt jossain hiton usvassa mielialavaihtelujen, kroonisten migreenien ja muun kanssa. Joo, kivuthan kyllä ovat takaisin, mutta yksi-kaksi päivää kuukaudesta tarvittaessa särkylääkkeillä ja muuten vain miedoilla mielialanvaihteluilla (parina päivänä kuukaudesta pinna hieman normaalia kireämpi) sekä ilman migreeniä, elämänlaatuni on ollut järkyttävän paljon parempi.

Siihen turvotukseen minipillereistä johtuen niin itsellä on muutenkin erittäin nesteherkkä kroppa. Esim. jalkajumpasta tempaisen aina kilon lisää painoa, ovulaation aikaan pari kiloa, toiset samanmoiset ennen kuukautisten alkamista. Kreatiinista 2-3 kiloa jne.

Ja ap:lle tosi hieno juttu, että löysit hyvän gynen itsellesi! Pysyn kuitenkin kannassani siinä, että Gerazetten keltarauhashormonin vaikutus lihaskasvuun lähinnä marginaalinen. Muutenhan se kaiken järjen mukaan olisi siellä ADT:n kiellettyjen lääkkeiden listalla. Googlettamalla en aiheesta paljoa löytänyt, ja enemmänkin tuota vastaan kuin puolesta.

https://www.sciencenews.org/blog/science-public/birth-control-pills-can-limit-muscle-training-gains

Tuossa lihaskasvuasiassa pitäisi varmaan huomioida useita muuttujia. Noin yleisesti ottaen arvaisi, että ainakin yhdistelmäehkäisy alentaa anabolisten hormonien määrää kehossa paitsi vähentämällä niiden tuotantoa, niin mahdollisesti lisäämällä niitä sitovien proteiinien määrää elimistössä. Sitten on tämä androgeenireseptorijuttu, asiaahan en kovin hyvin tunne, mutta välttämättähän se ei niin ole, että korkean affiniteetin sitoutuminen blokkaa reseptorin vaan ennemminkin aktivoi sen, sitä on paha sanoa lonkalta, että kumpi siellä tapahtuu. Sitten on syklisyyden puute ja feedback-loopit, joilla moni systeemi kropassa toimii. Eli siis tämä, että hormonin puute saa aikaa sen tuotannon ja jatkuva virta lakkauttaa sen - sama voi päteä reseptoritasolla, ja jos reseptoria ei ilmennetä, ei ole vastetta jne jne. En minä asiasta mitään tiedä, mutta kunhan spekuloin sitä, että miten monimutkainen se on.

Suositut

Back
Ylös Bottom