E-pillerit ja tulokset

Eli siis missähän määrin ehkäisypillereillä on vaikutusta lihaskasvuun? Itse syön vielä Diane Nova merkkistä, runsashormonista valmistetta. :wtf: Ja kun ehkäisypillerit tunnetusti kumoaa mieshormonin vaikutusta, niin miten käy lihaskasvun?

Punttimimmit, jotka käytätte e-pillereitä, oletteko sitä mieltä, että tulokset junnaa paikallaan? Ja kuinka suuri merkitys testosteronilla on lihaskasvun suhteen loppupeleissä?

Olen käynyt salilla vasta sen verran vähän aikaa ja koko ajan pillereitä syöden, että on vaikea sanoa omalta osalta mitään varmaksi (joskin myönnän kehonkoostumusmittauksen tulosten olleen jollain tavalla lievähkö pettymys, ja tämä voisi olla yksi selitys.

Science News: Birth control pills can limit muscle-training gains
http://www.sciencenews.org/view/gen...control_pills_can_limit_muscle-training_gains

Tuon jutun mukaan jossain tutkimuksissa osalla e-pillerien käyttäjistä oli 40 % vähemmän lihaskasvua pillerittömään verrokkiryhmään nähden. :wtf:

Mikä tahansa e-pilleri ei saanut tätä ikävää vaikutusta aikaan. Syynä on pillerin progestiinipuolen vaikutukset, sillä progestiini ilmeisesti sitoutuu samoihin reseptoreihin joihin osan "mieshormoneista" pitäisi sitoutua. Haeskelin lisätietoa, ja löysin sivun
http://www.fpnotebook.com/gyn/pharm/PrgstnAndrgncActvty.htm

Tuolla sivulla on jonkinlaista selontekoa eri progestiinien androgeenisesta aktiivisuudesta, jota tuo reseptoreihin sitoutuminen on. Sain siis käsityksen, että mahdollisimman pieni androgeeninen toiminta olisi lihaskasvun kannalta vähähaittaisin (DHEA:t jne. pääsevät paremmin sitoutumaan), jos linkkaamaani tutkimusta on uskominen.

Toinen havaittu e-pillerien negatiivinen vaikutusmekanismi lihaskasvuun tuli sitä kautta, että keskimäärin e-pillerien syöjillä oli veressä merkittävsti korkeampi kortisolitaso ja kortisoli taasen on yhteydessä lihaksen katabolisiin tiloihin. Tällaisia siis tuo Science News -artikkeli kertoili, jos oikein ymmärsin.

Harkitsen kyllä kokeilla nyt DHEA-lisää ja ehkä jossain välissä pillerimerkin vaihtoa; epäilen omani olevan androaktiivisimpien listalla ainesosista päätellen. Aika hurjalta tuntui jotenkin, vaikkei varmasti kaikille päde.

Ei tämä ehkä ihan tähän ketjuun kuulu, mutta omien hormonitasojeni ollessa ihan päin vittua ilman mitään pillereitänkään, kysyisinkin onko naisille jotain testosteronitasoja nostavaa reseptivapaata lääkettä? Ja joka vielä toimisi? Tai yleensäkään hormonitoimintaa kiihdyttävää jotta se lihas kasvaisi.

Ainakin suomalaisista urheiluravinnekaupoista löytyvää ja siten täällä käsittääkseni aivan laillista on Tribulus terrestris -valmiste. Naisetkin voivat käyttää sitä. Myös testosteronin esiastetta saa ravintolisänä helposti ulkomaisista kaupoista, mutta olen hatarasti siinä käsityksessä, että tuo DHEA kuuluu Suomessa lääkeaineluetteloon, vaikka suoranaisista hormoneista mennään edelleen kaukana, ja Suomesta sitä ei tästä syystä saa.

(Toivottavasti tämä oli vielä sääntöjen puitteissa. Tribuluksen huomasin itselläni ainakin vaikuttavan, huomasi mm. hetkeksi palanneesta aknesta :P)

Kyllä mä ainakin olen kehittynyt tässä parin vuoden aikana, vaikka pillereitä oonkin kiduksiini kiskonut. Oonkin tosin peruspunttaaja, joten jos olisi jotkut kisat mielessä, niin varmaan harkitsisin kuparikierukkaa ehkäisymenetelmänä.

Back
Ylös Bottom