Digikameran hankinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tompsa
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt tarvis hankkia jonkinnäkönen digikamera, jolla sais otettua kuvia itsestä ja muista.
Hinta sais olla siinä 200€ tuntumassa. Mitkä olisivat hyviä merkkejä joita helppo käyttää ja muutenkin hyviä kameroita? Oon vähän katellu canonia kun niissä on ainakin suomenkielinen valikko, Markantalossa olisi tarjouksessa Canon Powershot A610 199€. Oisko toi vaikka hyvä hankinta tavikselle?

dogi sanoi:
Ixus. Ei vaadi sen kummempaa selittelyä jos etsit "point & shoot" kameraa.

joo, ixukset on "erinomaisia" valintoja jos haluaa pientä, ylihinnoiteltua ja ominaisuuksiltaan vajaata/jälkeenjäänyttä kameraa.

mikäli haluaa hyvää hinta-kuvanlaatu- tai hinta-ominaisuus-suhdetta, kannattaa katsoa muualle.

kuten esimerkiksi juuri tuon A610n suuntaan.
(parempaa kuvanlaatua tuossa hintaluokassa saa etsiä)

hkultala sanoi:
pientä, ylihinnoiteltua ja ominaisuuksiltaan vajaata/jälkeenjäänyttä kameraa.
Taitaa noissa kameran ominaisuuksissa olla (valitettavasti) se pointti että >95% käyttäjistä ei olekaan itseasiassa niiden "käyttäjiä" eli räplää kameran valikoista kaiken automaatille ja painelee laukaisijaa. Tästä johtuen en ole pitänyt manuaalisäätöjen runsautta suurenakaan plussana jos joku on kameraa kysyessään jollain tavalla antanut rivien välistä lukea ettei niitä kuitenkaan käyttäisi eli ei ole aikeissa ryhtyä vakavasti "fotaamaan". Luulen notta Ixuksen kuvanlaatu ja ominaisuudet riittävät siihen että saa räpsittyä itsestään kuvat sinne Irc-galleriaan :D

Ja kyllä, itse voin ihan suoraan sanoa että kun ostan Ixuksen niin maksan extraa siitä pienestä koosta. Olen noin tunnin päästä lähdössä hakemaan uutta kameraa ja se tulee olemaan Ixus 60. Kun sen on pakko mahtua farkkujen etutaskuun niin sen on pakko mahtua farkkujen etutaskuun. Vielä mielellään niin että suvunjatkamiskyky säilyy ja farkut pysyvät ehjänä :)

Tytöillä on helpompaa kun on käsilaukku... Pitäisiköhän ruveta Joeyksi..

Kiitoksia vastauksista.
Tänään varmaan menen Markantalosta katsomaan mitä kameroita siellä on. Ja jos tuo A610 on vielä tarjouksessa se varmaankin lähtee mukaan.

Hmm. Entäs jos haluaa kohtalaisen hyvän digikameran muuhunkin kuin ihan tuohon ns. arkikäyttöön? Venlakin harkitsee siirtymistä digiaikaan, vaikken mä tuosta vanhasta järkkäristäkään kyllä luopua raaski. Pitäisi malttaa vähän vissiin katella ensin...

venla sanoi:
Hmm. Entäs jos haluaa kohtalaisen hyvän digikameran muuhunkin kuin ihan tuohon ns. arkikäyttöön? Venlakin harkitsee siirtymistä digiaikaan, vaikken mä tuosta vanhasta järkkäristäkään kyllä luopua raaski. Pitäisi malttaa vähän vissiin katella ensin...
Kannattaa sitten siirtyä digijärkkään. Jos filmijärkkä ei ole hirveän vanha niin samat objektiivit luultavasi käyvät myös digille. Tosin digille tarkoitetuissa objektiiveissä on hieman eri pinnoitteet, ja asfääriset elementit CA:n minimoimiseksi, kuin filmille tarkoitetuissa.

teemupii sanoi:
Kannattaa sitten siirtyä digijärkkään. Jos filmijärkkä ei ole hirveän vanha niin samat objektiivit luultavasi käyvät myös digille. Tosin digille tarkoitetuissa objektiiveissä on hieman eri pinnoitteet, ja asfääriset elementit CA:n minimoimiseksi, kuin filmille tarkoitetuissa.
Kaikkea sitä on tullut kirjoitettua... siis apokromaattiset ( low dispersion ) elementit.

venla sanoi:

Ja jos on jo valmiiksi sopivaa optiikka käytössä, niin kannattaa tarkastella sen merkin pohjalta ostovaihtoehtoja.

Uusimmassa MikroPC lehdessä näytti olevan ~300€ pokkareiden vertailu.

Kovasti taas kirjoiteltiin herkkyydestä, mutta oliko siitä mitään vertailuja tai testejä? Ei tietenkään.

Kaikilla kameroilla on se, että samalla aukolla + valoitusarvolla + ISO-arvolla tulee eri valoitusasteisia kuvia. Siihen vaikuttaa pikseleiden koko + kennon herkkyys + varmaan muitakin asioita.

Mielestäni hyvä testi olisi sellainen missä standardeissa valaistusolosuhteissa, mitkä simuloisivat hämärähköä huonekuvausta kokeiltaisiin millä arvoilla saa automaatilla käytettäviä kuvia ilman salamaa.

Nykyinen Samsung tarjoaa automaatilla 1/2s valoitusaikaa automaatilla, mikä on täysin käyttökelvoton. Vanha Fuji antoi 1/4s, mikä sekin oli liikaa.

Tietenkin mitä enemmän pikseleitä pokkareihin laitetaan, niin sitä epäherkemmiksi ne tulevat, koska kennon koko pysyy vakiona. Tietenkin esimerkiksi vahvistuspiirit voivat kehittyä, mutten tiedä niiden merkityksestä.

Digikameraa hankkimassa

Kesähän se tulla porottaa ja olisi hyvä aika hankkia jonkunlainen pokkari. Kameran käyttö tulisi olemaan monipuolista, käyttäisin sitä erilaisilla reissuilla, kuvaisin ihmisiä, eläimiä ja luonnossakin olisi joskus omaksi huviksi mukavaa ottaa jotain pieniä taideotoksia.

Eli kuvanlaatu saisi olla tyydyttävää (no mikä nyt sitten on kenenkin mielestä tarpeeksi hyvä, ehkä palstan ammattikuvaajat voivat jättää tuon kohdan huomioimatta..), ja hinta pyörisi siellä ~250e tienoilla. Kameran toivoisin toimivan akulla, ja sitten sellaisen toiminnon tahtoisin siihen ehdottomasti kuin että macro olisi lähimmillään sen 2cm :) kaverilla on kamerassaan sellainen ja onpa kyllä kiva sillä nappailla lähiotoksia luonnon pienolioista, ötököistä sun muista kukkasista jne. Tämä kaverin kamera muilta ominaisuuksiltaan ei ole ihan sitä mitä haen.. Olikohan muistaakseni tämä. Niin tosiaan, videokuvan ääni täytyisi kyllä tallentua (tosin luulisi yli 200e kameroissa tämän olevan melko lailla vakio).

Sitten sellainen kysymys että olisiko tuohon hintaan mahdollista saada sopivankokoista pokkaria, jossa olisi sekä automaattitoiminnot että osittain manuaaliset säädöt. Vielä en oikein hirveästi näistä manuaalisäätämisistä tiedä, mutta joskus varmaankin tekisi mieli perehtyä siihenkin vähän tarkemmin, ja testailla millä lailla saisi kaikista parhaimman kuvatuloksen missäkin tilanteessa. Tosin kaipa niillä automaattisäädöillä pärjäilisi aika pitkälle tällaisen taviskuvaajan käsissä, mutta en kyllä pelkäisi lähteä tutustumaan vähän monipuolisempaankin kameran käytön harjoitteluun.

Jotain tämäntyylistä olen ajatellut Sony mutta tuossa ei taida hirveästi niitä manuaalisäätöjä olla. Onkohan se nyt sitten niin että parempi olisi vain unohtaa ne säätämiset tällä hintaluokalla? (Ja ennen kuin joku alkaa hössöttämään tuosta megapikseleiden määrästä, niin tuossa kamerassa nyt vain sattui olemaan niitä paljon, en ole katsellut sitä niiden takia. Olen lukemisistani ymmärtänyt ettei kolmea suuremmalla pikselimäärällä tee oikeastaan hevon*..)

Jos nyt ei kenelläkään ole intoa ehdottaa mitään suoraa vaihtoehtoa, niin jonkinlaista vinkkiä kuitenkin kaipaisin tässä. Esim. minkä valmistajan kameroita kannattaisi lähteä etsimään? Että olisiko se nyt sitten se wanha kunnon Canon jota porukka nykypäivänä suosii?
Sitten vielä jos joku osaisi sanoa sellaisia nettisivuja joissa asetetaan tietyt ehdot, ja kone sitten etsii kuvailemiin ehtoihin sopivat kamerat. Vertaa.fi on yksi, mutta olisiko muita?

Onpa kyllä muuten aika mieluinen kamera mutta nuo patterit.. onhan niissä hyviä puolia juurikin se että saa uudet kaupasta vaikka heti jos ei meinaa virta riittää, mutta minä kyllä mieluummin sen akullisen kameran hankkisin. Kokokin on aina noissa patterikameroissa vähän tuollainen "möhly", vaikka en tässä mitään luottokortin kokoista ole hakemassakaan. Eikä se laturin kuljettaminen niin iso homma ole, yhtä vaivatonta kuin vaikkapa kännykän laturin reissuun ottaminen.

Mutta kiitos vinkistä, nyt ainakin tiedän että suunnilleen tuohon hintaluokkaan sopivia hakemiani kameroita voisi olla olemassa :)

Ihan hyvin voi ja kannattaakin ostaa paristokäyttöiseen kameraan akut. Siis kameran syömien paristojen kokoiset akut ja laturi. Siitä on sekin ilo, että niitä akkuja voi käyttää muissakin paristoilla toimivissa laitteissa. Laturit lataavat yleensä useammankin kokoisia akkuja, joka mahdollistaa akkujen hankkimisen useimpiin kodista löytyviin paristokäyttöisiin laitteisiin. Säästää rahaa ja luontoa :)

Ihan hyvin voi ja kannattaakin ostaa paristokäyttöiseen kameraan akut. Siis kameran syömien paristojen kokoiset akut ja laturi. Siitä on sekin ilo, että niitä akkuja voi käyttää muissakin paristoilla toimivissa laitteissa. Laturit lataavat yleensä useammankin kokoisia akkuja, joka mahdollistaa akkujen hankkimisen useimpiin kodista löytyviin paristokäyttöisiin laitteisiin. Säästää rahaa ja luontoa :)

Niin toki, ja itseasiassa minulla onkin jo AA- ja AAA-kokoisia akkupattereita itsellä, ja tietysti laturi. Mutta se on eri asia tahdonko kamerani olevan akulla vai akkupattereilla toimiva :) tähän väliin voisinkin heittää kysymyksen, että osaisiko joku sanoa minkä merkkiset akkupatterit olisivat niitä pitkäkestoisimpia/laadukkaimpia? Ne minun AA-patterit (jotka ovat poikaystävällä lähinnä käytössä) kuulema kuluvat nykyään loppuun hyvin äkkiä, ts. ovat mennet oikeastaan jo huonoksi.

Mulla ei ole. Mutta esim. Ixusta voin suositella, jos haluat yhdellä pokkarikameralla pärjätä. Noi sun mallit on pikkasen kookkaita kuskata mukana joka paikassa eli kamera jää helposti kotia kun ei jaksa kantaa erikseen kun ei mahdu taskuun. Esim. pientä Ixus 70 mallia saa 250e. Ixuksilla kuvaa maisemia ihan yhtä hyvin kun noilla ja makrokin löytyy jos pieniä kohteita haluaa kuvailla. Ja IXus on made in Japan (=laatua) ja noi on tehty jossain filippiineillä halvalla :)

Back
Ylös Bottom