• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Dietti käyntiin!

Liittynyt
20.7.2017
Viestejä
2
30v mies ja aloitin salilla käymisen 2v sitten. Painoa pudotin pt:n ohjeilla 88kg-->74kg ja kroppakin alko näyttää ihan miellyttävältä..Viime vuoden syksyllötapahtu kaikenlaista ja sali jäi kokonaan ja tuli syötyä kuraa ja nyt paino 100kg..

Tän kaiken aikana on hieman tullut lihaa mutta paljon läskiä.

Nyt palattu taas salin pariin ja paino pitäs saada tippumaan ja kroppa siistimmäks. sain pt:ltä ruokavalion (kalorit n.1800). Jotenkin tuntuu pieneltä toi kalorimäärä?

Tiedot: 30v mies, pituus 173c, paino 100kg
Inbody mittauksen mukaan rasvaprosentti 33%.

Ollaanko ihan metsässä näillä kaloreilla?

Tän hetken ruokavalio:

Aamupala: 50kg, kaurahiutaleita, 200kg raejuusto,10g öljy, 30g isolaattia, 100g marjoja

1. ruoka: 25g riiisiä (kuivapaino), 200g kanaa/10% jauheliha, kasvikset

välipala: 250g rahka, piltti

2.ruoka treenin jälkeen: 100g riisi (kuivapaino), 200g kana tai jauheliha, kasvikset

iltapala: 3 valkuaista, 1 kokonainen kananmuna, 30g isolaatti
 
Liittynyt
10.4.2005
Viestejä
1 202
Ikä
33
Onko sama PT kuin aiemmalla dieetillä? Äkkiseltään voisi veikata jo ensimmäisellä dieetillä kaloreiden olleen aivan liian alhaiset. Se voisi myös osaltaan selittää tuota reiluhkoa lihomista dieetin jälkeen.

Nuo aloituskalorit uudella dieetillä menee ehkä vielä jollekin naiselle, mutta ei todellakaan 100 kiloiselle miehelle. Suosittelen laittamaan PT:n vaihtoon tai sitten opiskella aihetta hieman itse esimerkiksi juuri tältä palstalta.
Ruoka-aineet itsessään on ihan hyviä, mutta määrä on aivan väärä.

e. Tarkoitan siis että ruokaa on liian vähän, vaikka siellä näyttääkin olevan esim. 50kg kaurahiutaleita ja 200kg raejuustoa aamupalalla
 
Liittynyt
20.7.2017
Viestejä
2
On sama PT kuin aikaisemmin. No emmä ihan 50kg hiutaleita syö;) Oon kyllä tän lihomisen aika syöny reipppaaaasti pikaruokaa ja karkkia. Kovasti koittanut noita kulutuksia kattoa eri puolilta ja oisko joku 3000-3200kcal päivittäiskulutus lähellä sitten?

Itse mietin, että kaloreiden tulis olla joku 2400..?
Ehdotuksia että mitä / miten paljon tulisi nykyiseen lisätä?
 
Liittynyt
10.4.2005
Viestejä
1 202
Ikä
33
Kirjoitin pitkän pätkän edellistä viestiä muokaten, mutta totta kai 15 minuutin muokkausraja täyttyi ja viesti meni siinä samalla.

Mutta tosiaan, itse nostaisin aloituskalorit reilusti korkeammalle. Sanotaan nyt ihan esimerkkinä vaikka 2800kcal, mutta toki ihmisiä ja aineenvaihduntoja on erilaisia. Joillekin tuokin voi olla liian vähän ja toiset lihoo samalla määrällä. Pääpointtina kuitenkin että syöt noita samoja puhtaita ruoka-aineita kun tuossa sinun ohjelmassasi, mutta isompina määrinä. Jo tällä aloituksella voi olla suotuisia vaikutuksia, varsinkin jos ravinto on aiemmin ollut osastoa "sitä sun tätä". Korkeilla aloituskaloreilla on myös se etu, että niistä voit helposti leikata, mikäli näyttää ettei elimistö reagoi toivotulla tavalla. Mitä korkeammilla kaloreilla pystyt aloittamaan rasvan polttamisen, sen enemmän sinulle jää kikkoja käytettäväksi sinne laihdutuksen loppupäähän. Elimistö mukautuu aina perusdieetillä ruokamäärään kuin ruokamäärään lopulta ja siinä vaiheessa helppo tapa edistää rasvan palamista on leikata kaloreita vähemmäksi.

Jos sinä aloitat 1800kcal päiväannoksilla, niin paino kyllä varmasti tippuu alussa. Sitten kun se putoaminen alkaa takkuilla tai loppuu kokonaan, niin mitäs sitten? Liian pienistä kaloreista pitäisi leikata vielä entisestään. Sitten turhaudut koko hommaan, alat syömään epäpuhtaammin ja pitkän aliravitsemuksen jälkeen elimistö kerää vyötärölle kunnon vararenkaan pahojen päivien varalle. Ehkä jotain tämän sorttista efektiä oli tuon ensimmäisen dieetin jälkeen kun painoa tuli noinkin reippaasti lisää.
 
Liittynyt
20.2.2013
Viestejä
1 620
on kyllä aikamoisen vähän sapuskaa sun kokoselle miehelle o_O mitä noi isolaatit tekee tuolla aamulla ja illalla? ennemmin söis nekin ruokana kun protskua samoilla aterioilla jo muista lähteistä.
 

myo

Muskelikonna
Liittynyt
20.10.2013
Viestejä
470
Jos lihasta on tavoitteena säilyttää/rakentaa dieetillä niin kannattaa yrittää pitää ne kalorit mahdollisimman korkealla aina. Sullakin on varmasti potentiaalia sitä pattia vielä kasvattaa miinuksillakin niin en kyllä alle 3000kcal aloittaisi. Vaikeaa sanoa tarkempaa kalorimäärää ilman lisätietoja.
 
Liittynyt
25.10.2014
Viestejä
4 734
Kysymys voi myös kuulua millainen keskustelu on käyty PT:n kanssa?
Jotkut halluaa ehdottomasti nopeasti tuloksia tai toinen voi saada sellaisen käsityksen ja laittaa siksi tuollaisia ruokamääriä, itse aloitin dietin hieman isommilla mutta painoakin oli reilusti yli 20kg vähempi.
Toisaalta nyt loppusuoralla on vielä vähemmän koska muutoksia ei tapahtunut ja liikunta oli tapissaan.
Itsellä ei ole edes offilla 3000kcal niin suhteudun noihin määrin hieman varauksella...
 

myo

Muskelikonna
Liittynyt
20.10.2013
Viestejä
470
Kysymys voi myös kuulua millainen keskustelu on käyty PT:n kanssa?
Jotkut halluaa ehdottomasti nopeasti tuloksia tai toinen voi saada sellaisen käsityksen ja laittaa siksi tuollaisia ruokamääriä, itse aloitin dietin hieman isommilla mutta painoakin oli reilusti yli 20kg vähempi.
Toisaalta nyt loppusuoralla on vielä vähemmän koska muutoksia ei tapahtunut ja liikunta oli tapissaan.
Itsellä ei ole edes offilla 3000kcal niin suhteudun noihin määrin hieman varauksella...
100kg kaverin pitäisi kyllä pystyä tiputtamaan painoa syömällä 3000kcal/päivässä. Tähän tietenkin vaikuttaa se mitä siellä salilla tehdään ja kuinka aktiivinen on salin ulkopuolella, lihasmassan määrä yms. Yksilökohtaistahan tämä on, mutta kyllä dieetille kannattaisi lähteä aina mahdollisimman suurilla kaloreilla liikkeelle.
 
Liittynyt
14.1.2008
Viestejä
727
Samaa mieltä kuin muutkin eli kaloreita ylemmäs niin on sitten myöhemmin mistä tiputtaa. Vertailukohtana itse 26v, 169cm/85kg kun dieetin aloitin ja kalorit olivat keskiarvoltaan n. 2700.
 

Markku Tikka

ProTrainer.fi
AMMATTILAINEN
Liittynyt
8.3.2007
Viestejä
3 374
Noilla statseilla kehon rasvaton massa noin 65kg ... oikeasti ei ehkä ihan sitäkään, koska rasvoissa kun mennään yli 30% niin InBody laskee aina osan läskinesteestä kiinteäksi massaksi (mitä se kai periaatteessa onkin, mutta ei se aineenvaihduntaan vaikuta).

Mutta anyway LBM 65kg menee tarpeeksi lähelle, että saadaan lähtökohta.
Cunninghamin kaavalla jota tarkimpana pidetään koska perustuu rasvattoman massan määrään saadaan 65kg x 22 + 500 = perusaineenvaihdunta 1930kcal/vrk x aktiivisuuskerroin 1,6 (vähän treeniä ja aerobista) = ylläpito 3100kcal

Joten jos tuosta pitäisi dieettiä aloitella niin joku 2500kcal/vrk olisi aika hyvä paikka.
 
Liittynyt
3.2.2014
Viestejä
424
30v mies ja aloitin salilla käymisen 2v sitten. Painoa pudotin pt:n ohjeilla 88kg-->74kg ja kroppakin alko näyttää ihan miellyttävältä..Viime vuoden syksyllötapahtu kaikenlaista ja sali jäi kokonaan ja tuli syötyä kuraa ja nyt paino 100kg..

Tän kaiken aikana on hieman tullut lihaa mutta paljon läskiä.

Nyt palattu taas salin pariin ja paino pitäs saada tippumaan ja kroppa siistimmäks. sain pt:ltä ruokavalion (kalorit n.1800). Jotenkin tuntuu pieneltä toi kalorimäärä?

Tiedot: 30v mies, pituus 173c, paino 100kg
Inbody mittauksen mukaan rasvaprosentti 33%.

Ollaanko ihan metsässä näillä kaloreilla?

Tän hetken ruokavalio:

Aamupala: 50kg, kaurahiutaleita, 200kg raejuusto,10g öljy, 30g isolaattia, 100g marjoja

1. ruoka: 25g riiisiä (kuivapaino), 200g kanaa/10% jauheliha, kasvikset

välipala: 250g rahka, piltti

2.ruoka treenin jälkeen: 100g riisi (kuivapaino), 200g kana tai jauheliha, kasvikset

iltapala: 3 valkuaista, 1 kokonainen kananmuna, 30g isolaatti

Kannattaa harkita kalaa, kalaöljyjä, avokadoja, pähkinöitä yms. Tulee melko paljon parempi olotila noista hyvistä rasvoista kuin, että olisi ilman. Lisäksi tuossa saattaa olla jopa liikaa proteiinia. Ei sitä välttämättä tarvitse olla ihan mahdottomia määriä. Hiilarit ja rasvat parempaa energiaa treenin ja jaksamisen kannalta. Tuosta proteiinin määrästä on ihan tutkimuksia mikäli jaksat googlailla. tldr niistä on: Liiasta proteiinista ei ole mitään hyötyä lihaskasvun kannalta.
 
Liittynyt
16.2.2014
Viestejä
1 792
Ma en kyllä jotenkin pääse kärryille noissa kalorimäärissä, että pitäisi dieetillä syödä paljon kaloreita. Esim. laskurien mukaan perusaineenvaihdunta pyörii itselläni jossain 1700-1800 nurkilla. Tunnin salitreeni, mitä se kuluttaa, 300-400? Tokko niinkään paljoa? Tai juoksu, jotain satoja. Tai matsitreenit (kovat), ehk 800 nurkilla 1,5h treenit?

Noista kun kattoo, niin lepopäivänä toi 1800, johon lisätään vähän arkikävelyä, siivousta, yms. nysväystä, niin päästään ehkä 2000 kcal tarpeeseen. Treenipäivänä tarve olisi sitten ehkä jotain 2600 tai vähän yli korkeimmillaan. Mut tein mukaan se olisi kyllä varmasti liian vähän. Paljonko sitten saa laskea miinusta päivälle / viikolle, treenipäivälle/lepopäivälle, että se mielestänne on järkevää?

Mittakaavana se, että 1 kg ihmisläskiä ~7000 kcal => kilo viikossa niin 7000 kcal vaje. Toki tahti ei voine ympäri vuoden olla tätä samaa, mutta joku menee nyt minulle liian vaikeeksi. Ja lähtötiedoksi, olen 176cm, lähtöpaino 10.5 88,5kg ja tänä aamuna 76,2, en laske kaloreita mutta en kyllä paljoa syökkään. Kulutuksesta ei hajuakaan, vain näitä arvioita, ja ruoka sovitetaan siten että treenit kulkee mutta takuulla on miinuksella. Muttei lähelläkään noita arvoja, mitä täällä tunnutaan viljelevän.
 
Liittynyt
1.3.2003
Viestejä
4 279
Tuota kalorimäärää nyt on ihan mahdoton sanoa tietämättä kyseisen henkilön aktiivisuutta. Mutta tuo 2400-2500kcal on mielestäni huomattavasti järkevämpi aloitus kuin 3000 kcal. Jos se onkin enemmän kuin -500 kcal, niin mitä sitten? Pitää kalorit siinä ja nauttii nopeammasta painon putoamisesta, joka ei noilla rasvoilla todellakaan lihaa vielä syö.
 
Liittynyt
14.1.2008
Viestejä
727
Ma en kyllä jotenkin pääse kärryille noissa kalorimäärissä, että pitäisi dieetillä syödä paljon kaloreita. Esim. laskurien mukaan perusaineenvaihdunta pyörii itselläni jossain 1700-1800 nurkilla. Tunnin salitreeni, mitä se kuluttaa, 300-400? Tokko niinkään paljoa? Tai juoksu, jotain satoja. Tai matsitreenit (kovat), ehk 800 nurkilla 1,5h treenit?

Noista kun kattoo, niin lepopäivänä toi 1800, johon lisätään vähän arkikävelyä, siivousta, yms. nysväystä, niin päästään ehkä 2000 kcal tarpeeseen. Treenipäivänä tarve olisi sitten ehkä jotain 2600 tai vähän yli korkeimmillaan. Mut tein mukaan se olisi kyllä varmasti liian vähän. Paljonko sitten saa laskea miinusta päivälle / viikolle, treenipäivälle/lepopäivälle, että se mielestänne on järkevää?

Mittakaavana se, että 1 kg ihmisläskiä ~7000 kcal => kilo viikossa niin 7000 kcal vaje. Toki tahti ei voine ympäri vuoden olla tätä samaa, mutta joku menee nyt minulle liian vaikeeksi. Ja lähtötiedoksi, olen 176cm, lähtöpaino 10.5 88,5kg ja tänä aamuna 76,2, en laske kaloreita mutta en kyllä paljoa syökkään. Kulutuksesta ei hajuakaan, vain näitä arvioita, ja ruoka sovitetaan siten että treenit kulkee mutta takuulla on miinuksella. Muttei lähelläkään noita arvoja, mitä täällä tunnutaan viljelevän.
Nuo laskureiden antamat 1700-1800kcal ovat kohdallasi todennäköisesti lukemia, minkä kulutat sängyssä x-asennossa maaten. Tuohon lukemaan sitten tulee ns. aktiivisuuskerroin sen mukaan miten aktiivinen olet työssä/vapaa-aikana. Tässä yks suuntaa-antava laskuri. http://www.sydan.fi/ruoka-ja-liikunta/laske-energiantarpeesi
 
Liittynyt
15.10.2010
Viestejä
9 291
100kg kaverin pitäisi kyllä pystyä tiputtamaan painoa syömällä 3000kcal/päivässä. Tähän tietenkin vaikuttaa se mitä siellä salilla tehdään ja kuinka aktiivinen on salin ulkopuolella, lihasmassan määrä yms. Yksilökohtaistahan tämä on, mutta kyllä dieetille kannattaisi lähteä aina mahdollisimman suurilla kaloreilla liikkeelle.
Tämmösii yleistyksii on aika turha tehdä. Tuon kokoisena ja yli 10 kovan treenin viikkotahdillakaan ei paino kyllä laske 3000kcal itsellä mihinkään, vaan ylöspäin menee. Tähän nyt varmaan aletaan sitten huutelemaan kaiken maailman metabolic damagee ja säästöliekkiä ym hienoja termejä. Tosiasia on vaan se, että kaikki me ollaan yksilöitä.
 
Liittynyt
8.11.2006
Viestejä
1 051
Reilusti ylipainoisen henkilön tilanteessa aineenvaihdunta on sopeutunut rasvan varastointiin ja ylläpitoon. Sen takia kovin varovaiset ja laskennalliset kalorivajeet toimivat usein melko tahmeasti. Paino laskee hitaasti jos ollenkaan ja energiatasot ovat vajaat. Jos aloituskalorit arvioidaan enempi rasvattoman massan tai tavoitekunnon perusteella, kuten Markku tuossa aiemmin esitti, niin sitä kautta aineenvaihdunta saadaan helpommin haluttuun moodiin, eli rasvaa polttavaksi. Ja silloin homma toimiikin paremmin, koska rasvaa on vielä reilusti poltettavaksi, joten energiaa löytyy yllättäen jopa enemmän kuin laskennallisesti pienellä vajeella. Sitten kun aineenvaihdunta on kunnolla rasvapoltolla ja dieetin antikatabolinen alkuvaihe alkaa hyytyä, niin kaloreita voidaan pikemminkin lisätä.

Jos joku on ihmetellyt, miksi kaiken maailman pussikeittodieetit ovat edelleen olemassa, niin tässä on se syy. Ne oikeasti toimivat erittäin hyvin dieetin alussa ylipainoisella henkilöllä. Toimivuus on sitten toisaalta niin lyhytaikainen ja siitä maksetaan jatkossa niin kova hinta, ettei niitä oikein kenenkään pitäisi sortua käyttämään. Mutta kohtuullistettuna sama periaate, eli dieetin aloitus melko vähillä kaloreilla on hyvinkin käyttökelpoinen.
 
Liittynyt
24.7.2014
Viestejä
203
Kuten sanottua, niin henkilökohtaisia juttuja nämä painonpudotushässelit. Hyvänä esimerkkinä voin antaa itseni. Aloin dieetille ja aloituskalorit on kolmessa tonnissa. Paino putoaa erittäin hitaasti näin kesälomalla ollessa kun muuten tulee käytännössä oltua paikaltaan salin ulkopuolella, salitreenejä viidesti viikkoon, ei aerobisia. Kaloreita en myöskään sen takia alemmas laske koska tiedän töihin palatessani tuo paino lähtee nopeampaan laskuun kun fyysisyystaso nousee. Toki noista laskureista saa jotain osviittaa jos ei ole mitään käryä mitä voi/pitää syödä mutta kyllä monen ihmisen kohdalla ne ei pidä paikkansa, tai ole muutenkaan ole välttämättä se paras ratkaisu katsoa niitä kalorimääriä. Tutkikaa ihmiset itseänne.

EDIT: Elopainoa dieetille lähtiessä 88, ylimääräistä on keskivartalossa mutta en todellakaan itseäni läskinä pitäisi vaikka kohtalaisen kriittinen olenkin.
 
Liittynyt
16.2.2014
Viestejä
1 792
Sitten kun aineenvaihdunta on kunnolla rasvapoltolla ja dieetin antikatabolinen alkuvaihe alkaa hyytyä, niin kaloreita voidaan pikemminkin lisätä..
Mistäs tuon vaiheen tunnistaa?
 
Liittynyt
5.8.2011
Viestejä
3 569
Jos joku on ihmetellyt, miksi kaiken maailman pussikeittodieetit ovat edelleen olemassa, niin tässä on se syy. Ne oikeasti toimivat erittäin hyvin dieetin alussa ylipainoisella henkilöllä.
Luulen kyllä että "toimivat" koska ihmisestä lähtee kilotolkulla nestettä ja suolesta täytettä.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Dietti jumissa Ravinto 15
Eka dietti Ravinto 4
Noviisin dietti Ravinto 4
Dietti neuvoja?2kk lähtölaskentaan Ravinto 1
Minkälaista diettiohjelmaa 8 viikolle? Ravinto 5
Tankkauspäivät VHH-dietti? Ravinto 1
Mahdollisimman yksinkertainen bulkkidietti Ravinto 13
"Hidas" dietti? Ravinto 13
Ensimmäinen dietti Ravinto 16
Dietti ja WC! Ravinto 11
dietti kysymys(makrot jne) Ravinto 4
Diettiasiaa Ravinto 49
Dietti ilman saliharjoitusta Ravinto 3
Viikko diettiä - viikko massaa - viikko diettiä - viikkoa massaa - - - - Toimiiko Ravinto 18
Phil Heath 13 Weeks to Glory kisadietti + treeniohjelma Ravinto 3
Kesä dietti! Ravinto 4
Syklittely? Massa + dietti Ravinto 10
Paleodietti? (mitä kannattaa ostaa kaupasta, hyvät reseptit, jne) Ravinto 28
1,5vko 20g hiilareita per pv dietti takana ja kysymys ackd:Stä Ravinto 8
Dietti Ravinto 2
Ensimmäinen itse laadittu dietti (kritiikkiä kaipailisin) Ravinto 11
Kerran viikossa kauppaan dietti Ravinto 10
Bulkki vai Dietti? Fyysinen duuni+saliharjottelu Ravinto 15
Apua Diettiin Ravinto 14
xtravaganza dietti? Ravinto 9
dietti asiaa Ravinto 2
diettineuvoja Ravinto 1
Aloittelijan diettiin apua? Ravinto 8
Diettiin neuvoja/vinkkejä/parannusehdotuksia! Ravinto 11
mitä diettiruokaa siwasta? Ravinto 22
Ensimmäinen dietti Ravinto 2
dietti Ravinto 4
Diettiruokavalio? Ravinto 0
vähä hiilihydraattinen dietti Ravinto 13
Eka dietti ja pari kysymystä.. Ravinto 14
Dietti ja sokeri palautuksessa Ravinto 8
Dietti ja lepoviikko Ravinto 0
--dietti-- Ravinto 16
Eka kunnon dietti Ravinto 72
Dietti ja testot Ravinto 11
Matala hiilari dietti+tankkauspäivä Ravinto 9
3 viikon pikadietti Ravinto 15
Dietti ja säästöliekki Ravinto 15
Ensimmäinen diettinne Ravinto 18
Dietti Ravinto 1
Dietti haittaa ajattelua. Ravinto 25
ketodietti ylipainoiselle Ravinto 4
Väsätkää dietti!!!! Ravinto 5
Keto-dietti Ravinto 8
Miltä minun dietti näyttää? Ravinto 17
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös