dietti+aerobinen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emppuli
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Millaisia määriä te muut teette aerobista dietillä ollessanne? Olen ajatellut, että alkuun tekisin 5 aamuaerobista(n.60min.), 2 aerobista salin päälle(30min) ja 3 spinningiä. Lisäilisin vielä tuota kevyttä aerobista sitten dietin edetessä.. Miltä kuulostaa? Onko aerobista liikaa teidän mielestänne? :D

Tuo kuvailemasi määrä on ihan liikaa ainakin alkuun. Ei ole mitään järkeä aloittaa noin hillittömällä määrällä, koska tuosta et pysty enää paljoa lisäämään.
Tuolta näyttää (suurin piirtein) aerobisen määrä 6-4 viikkoa enneen kisalavaa!

Mitä sinä tellä hetkellä teet? Mitä, millä teholla ja mihin aikaan? Kuinka kauan rutiinisi on ollut sellainen?

Vastaile yllä oleviin kysymyksiin ja katsotaan sitten jatkoa.

Dietin alussa ei kyllä missään nimessä kannata aloittaa aerobisen tekemistä liian rajusti. Aerobisen määrää pitää lisätä hissukseen aiempaan nähden.

Vaihtoehtoja aerobisen lisäämiseen on useita - voit aloittaa lyhyiden aamuaerobisten tekemisen pari kertaa viikossa tai lisätä aerobista HIEMAN treenin loppuun. Sopiva tapa ja määrä riippuu omista aikatauluista ja aiemmasta treenitaustasta.

Treenaatko punttia aamuisin / iltaisin ja oletko tehnyt alkulämmittelyä tai loppulämmittelyä ennen/jälkeen puntin?

Entäpä aerobinen: käytkö jossain hikijumpassa / spinningissä tms. puntin lisäksi?

Olen tehnyt aikaisemminkin suht, paljon aerobista. Suurinpiirtein tällä tavalla: 2-4 aamuaerobista (yleensä juoksua), 1-2 spinningiä, 1-2 jumppaa + vaihtelevasti loikka, tanssi tms. treenejä. Salilla treenaan yleensä 5 kertaa viikossa.
Nuo aamuaerobiset ovat olleet suht, kevyitä harjotteita (sykealueella 120-150) spinningit olen yleensä vetänyt täysillä tai ainakin melkein täysillä...(riippuen tietysti hieman tunnista)
Nuo jumpat joissa olen käynyt ovat olleet joko steppiä tai bosua. Nuo muut "ylimääräiset" ovat treenejä joita olen tehnyt vaihtelevalla innostuksella.. Välillä on saattanut tulla esim, viisikin tälläistä ns, ylimääräistä treeniä (esim, kahdet loikat, yksi lajivoima kuntopiirissä, porrastreeni ja lattiabaletti) Näin siis äärimmäisessä voimani tunnossa.. Väliin taas noita treenejä ei ole kertynyt yhtään. :nolo: Mutta jos tuossa aikaisemmassa ehdotelmassa oli liikaa aerobista niin mikä olisi sopiva määrä...? :)

:offtopic: Yhdessä vaiheessa heräsin joka aamu kello viisi juoksemaan 1h 30min - 2h juoksulenkin, illalla päälle sali tai spinning ja tietysti jos kyseessä oli sali niin sitten vielä sen päälle hieman aerobista... Lähti kyllä ylimääräiset, mutta samoin kyllä tekivät lihaksetkin. Olin tehnyt ohjelmani yllättäen itse... (olen niin helvetin fiksu... :nolo: )
Tämä kertonee jotain siitä, että minulla sumenee joskus hieman se mikä on fiksua ja mikä ei... ja minkä takia tahdon toisten ihmisten mielipiteitä treeniohjelmistani...

Kuulostaa kyllä hurjalta treenimäärältä! Ei tuosta kannata ainakaan lisätä vaikka dietata aikoisitkin - menee kroppa jumiin.

Miltä treeniviikkosi yleensä näyttää? Jääkö lepopäiviä yhtään? Viikossa on vain 7 päivää ja näistä 1-2 olisi hyvä olla totaalilepoa.

Teetkö spinningin, aamuaerobisen ja puntin samoina päivinä vai mitenkä?

Hui!

Mitä sä syöt tällä hetkellä?
Itse pääsen parhaaseen tulokseen pelkällä puhtaalla ruokavaloilla. Aerobinen (rankka sellainen)kerää minulla nestettä ja vie vaan tehoa puntti treenistä.

Jos todella "joudut" tekemään noin paljon aerobista nähdäksesi tuloksia, sinulla täytyy olla jotain vikaa ruokavaliossa.

Eli kirjoitteles esimerkki päivän syömiset tänne, niin katsellaan tilannetta ensin sitä kautta!

En itse ole dietillä, mutta teen silti suht paljon aerobista, tällä hetkellä n.5 aamulennkiä (tai vaihtoehtoisesti jumppailua tai salilla laitteilla) lenkkien kesto 40-60min, vaihdellen kävelyä, juoksua, spurtteja, loikkia jne. Lisäksi 5 puntti treeniä. Vedän myös jumppaa 5h viikossa.

En tee noita lenkkejä ainoastaan rasvanpoltto mielessä vaan niiden myötä päivä alkaa mukavasti ja kaipaan ulkoilua...Olen lenkkeilyt lähes päivittäin n.6vuotta, joten vaikea lopettaa :)

Tarkoitus olisi kuitenkin kavattaa lihasta. Olisin kiinnostunut kuulemaan paljonko te muut yleensä teette aerobista?

Aerobinen treeni on miulla ihan minimissään, jossei koiran kanssa kävelehtimistä kolme kertaa päivässä lasketa. Kerran viikossa vedän pumppitunnin, joka poikkeaa aikalailla LesMillsin tunneista vaan on ihan miun itteni näköinen. Lisäksi oon pyrkinyt kerran viikkoon joko juoksemaan 40 minuutin lenkin, polkemaan pyörällä hiki hatussa tuon 40 minuuttia tai kävelemään reippaasti noin tunnin. Syynä tähän vähäiseen aerobiseen treeniin on se, että syömiseni ovat aivan persiillään. Tällä syömisellä ja punttitreenillä paino pysyy suunnilleen samassa tai jopa hieman nousee. Jos otan treeniin mukaan enemmän aerobista tulee paino huristen alas kun en osaa/uskalla syödä tarpeeksi. No tuon syömisen takia ei kehityskään oo toivotun laista, ainakin älyttömän paljon hitaampaa... :wall:

Tuolla 1-2 kertaa viikossa aerobisella pidän peruskuntoa yllä ja se riittäköön. Asia on tietysti toinen, jos uskaltaudun joskus oikeesti massakaudelle ja on sit jotain sen jälkeen mistä aerobisella tiukata :D .

Mä en ole tehnyt aiemmin normaalitreenikaudella yhtään erillistä aerobista. Aerobinen on rajoittunut treenin yhteyteen: 10-15 min alkulämmittelyä ja 10-30 min loppulämmittelyä. Syke musiikin mukainen. Treenaan normikaudella n. 4-5 krt / vko.

Diettikaudella otan mukaan aerobista. Riippuu vähän omista aikatauluista onko kyseessä aamuaerobinen, treenin perään lisätty aerobinen vai erillinen aerobinen harjoite illan suussa. Treenailen tätä nykyä puntin aina aamuisin, joten aamuaerobinen ei siinä mielessä onnistu - paitsi jos otan niitä aina puntin välipäivinä. Tämäkään ei aina ole järkevää kun niitä lepopäiviä pitäisi olla.

Nyt dietillä ollessani olen havainnut parhaaksi muodoksi aamupuntti + perään aerobista 20-45 min riippuen diettiohjelmasta (alussa aerobista vähemmän). Loput päivän aerobisesta sitten illalla. Nyt tämän kokeiludietin loppuvaiheessa teen puntin lisäksi maksimissaan 7,5 h aerobista viikossa (yhteensä). Tämä on tuntunut oman jaksamisen maksimimäärältä kun totaalilepopäiviä on viikossa 2. Olisi vaikea kuvitella kykenevänsä yhtään enempään - eikä se edes olisi järkevää. Alussa tein aerobista tietenkin HUOMATTAVASTI vähemmän. Sitä lisätään pikkuhiljaa (tyyliin 15 min kerrallaan).

Kerronpa nyt oman näkemykseni tähän asianlaitaan niin oman kuin myös valmennettavieni kokemusten pohjalta. Eli aerobinen ei ole se juttu dieetillä, esim. minä en tehnyt yhtä ainoatakaan aamulenkkiä (enkä kyllä mitään muutakaan "ylimääräistä" hosumista aerobisen muodossa) koko (bodyfitness) kisadieettini aikana.

Toisin sanoen kisakuntoonkiin pääsee ilman, että yrittää väen väkisin polttaa sitä vaivalla hankittua lihasta sähläämällä sen aerobisen kanssa ihan ylimitoitetusti. Liikunnalla on mahdollista vaikuttaa aineenvaihduntaan sitä kiihdyttävästi ainoastaan vaivaiset 15 %!!! Voimaharjoittelu on ainoa, jolla saadaan aikaan suurempi vaikutus ja sehän johtuu tietysti lihasmassan kasvusta.

Minun ohjeeni on, että treenaa salilla dieetin aikana vaikka joka päivä, mutta jätä aerobinen vähemmälle. Kaikille, jotka sitä kuitenkin haluavat tehdä, ehdotan, että jätätte sen noin 30-60 min 3 kertaa viikossa tehtynä eli yhteensä maksimissaan 3 tuntia viikossa!!! Näin jaksatte antaa siellä punttitreeneissä kaikkenne, ettekä menetä lihasta, vaan voitte jopa mahdollisesti lisätä sitä dieetin aikana.

Tämä edellä esittämäni sepustus pätee tietysti siinä tapauksessa, että dieetti on ravintoaineiden makrosuhteiltaan, ruoka-aineiden valinnoiltaan, rytmitykseltään jne. muuten täysin kunnossa. Syöminen ja ruuat on siis se todellinen juttu, johon dieetillä tulee keskittyä...muut asiat ovat vaan sellaisia tukevia toimenpiteitä, joihin ei kannata liikaa energiaansa kuluttaa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Domina sanoi:
Minun ohjeeni on, että treenaa salilla dieetin aikana vaikka joka päivä, mutta jätä aerobinen vähemmälle.

Mitä mieltä olet siitä, että tekisi treenin kaksi kertaa päivässä dieetillä? Yritän nyt selittää, millaista olin itselleni ajatellut. ;) Alla olevasta sepustuksesta tuli aika sekava, mutta toivottavasti ymmärrät, mitä ajan takaan.

Treeni viisijakoinen; 2 pvä treeniä ja lepo, 2 pvä treeniä ja lepo, jne. Lepopäivinä mahdollisesti aerobista treeniä. Treenipäivinä aamulla "kunnon" treeni ja illalla lähinnä pumppailevaa, palauttavaa treeniä. Ideana olisi kierrättää sekä aamu- että iltatreenissä erillistä treeniohjelmaa, ja noin viikon aikana kroppa tulisi treenattua kahteen kertaan (kerran kovemmin ja kerran kevyemmin).

Mun mielestä kuulostaa hyvältä. Etkö sä treenaakin vähän enemmän maksimipainovoittoisesti? Silloin erityisesti täytyy vaan varmistaa, että palautuminen on suht täydellistä niin sarjojen välillä kuin kovien treenien välilläkin. Mutta tuo kevyempi, pumppaava treeni illalla kyllä takaakin sen ja tuo rytmitys päivissä 2:1

Eli ei muuta kun tuumasta toimeen!!!

Domina sanoi:
Mun mielestä kuulostaa hyvältä. Etkö sä treenaakin vähän enemmän maksimipainovoittoisesti? Silloin erityisesti täytyy vaan varmistaa, että palautuminen on suht täydellistä niin sarjojen välillä kuin kovien treenien välilläkin. Mutta tuo kevyempi, pumppaava treeni illalla kyllä takaakin sen ja tuo rytmitys päivissä 2:1

Eli ei muuta kun tuumasta toimeen!!!

Tällä hetkellä en treenaa maksimivoittopainoitteisesti, mutta dieetillä olisi kyllä tarkoitus muuttaa painotusta enemmän siihen suuntaan. Kiitos järjettömän paljon nopeasta vastauksesta! Kyllähän Tommikin oli sitä mieltä, että ihan hyvältä idealta kuulostaa, mutta täytyi vielä varmistaa. ;)

Kiitos kaikille jotka vastailivat.. :worship:
Tämä menee nyt hieman :offtopic: , mutta haluan kirjoittaa silti kaiken tämän.. Tätä alotusta kirjoittaessani olin aika huonossa jamassa. Treenit meni päin helvettiä ja ruokavaliokin oli mitä oli.. (eli selvennyksenä siis nuo treenimäärät joita laitoin olivat hieman vanhempaa laatuaan eli siis ajalta jolloin en vielä ollut depiksessä) Joku neron leimaus tämä dietti taas oli, :wall: koska rehellisyyden nimissä en minä missään huonossa kunnossa ole.. (siis suhteessa) Koska eihän nyt vuosien työn tulokset jossain yhdessä kuukaudessa romahda... Ja sitäpaitsi minulla riittää kyllä vielä "joksikin aikaa" tekemistä tuolla lihaksiston kehittämisen puolella.. :whip:

Ongelmanani on ollut aikaisemmin ylitreenaaminen, jonka myötä tuleva ylikunto, väsyminen ja paha olo. Nyt viimeisimmäksi sain itseni ylikuntoon jonka lisäksi olen ollut hieman masentunut. Tätä ei ole ainakaan helpottanut se, että olen ollut aivan täysin eksyksissä elämäni kanssa ja sitä kautta myös treenieni kanssa. On ollut tätä sähellystä, että mitä haluan, aloittaisinko dietin vai enkö jne. jne
Nyt eilen koin "valaistumisen" jutellessani erään todella minulle läheisen ihmisen kanssa. :haart: Juttelu meni minun puoleltani lähinnä kyllä poraamiseksi.. :itku: Ihminen jonka kanssa juttelin on sellainen ihminen, joka minut on opettanut treenaamaan, tukenut minua ja aina uskonut minuun ja minun kykyihini. Tämän ihmisen rajaton usko minuun latasi minut täyteen sellaista elinvoimaa, motivaatiota ja tahtoa treenata,jota en ole tuntenut pitkään aikaan. Nyt alkaa pitkästä aikaa tuntua hyvältä!

Nyt haluankin unohtaa kaikki mitä olen kirjoittanut aiemmin.. Kaikki typerääkin typerämmät dietti suunnitelmat ja vielä sitäkin typerämmät itse väsäämäni treeniohjelmat. (joista ei ole tuntunut tulevan mitään muuta kuin harmia)

Olen nyt päättänyt, että aion keskittyä kehittämään fysiikkaani mahdollisimman hyväksi. Tämän käytännössä tarkoittaessa lisää lihaksia ja erityisesti niihin lihasryhmiin jotka ovat kehityksestä jäljessä. :whip:

Tämä tuskin nyt oli kauhean kiinnostavaa luettavaa, mutta oli minulle todella tärkeää, että sain kirjoittaa... :)

Happy for you Emppuli :worship:

Itse olen myös kokenut, että omassa päässä pyöritellessä asiat menevät vain pahemmin sotkuun (masennuksen myös läpikäyneenä). Joskus on vaan ihanaa kun on ihminen joka ymmärtää niin paljon ja osaa auttaa purkamaan omia ajatuksia selkeämmiksi. Siten itsekin alkaa ymmärtämään miten päin pyllyä on asioita tehnyt ja asiat alkaa selkiämään.

Oma kulta :haart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom