Diettaamista koskevia kysymyksia vailla vastausta

Pahoitteluni uuden keskustelun aloituksesta. Usean salitreenivuoden jälkeen olen ekaa kertaa dieetillä, sillä on aika kaivaa lihaksia rasvan alta esiin. Haluaisin dieetin toteuttaa mahdollisimman mallikkaasti ja polttaa rasvaa. Olen kysynyt kysymyksiä jo toisessa tredissä, mutta sinne ne tuntuivat hukkuvan ja unohtuvan.

Eli yksinkertaisesti asiaan:

- Onko rasvanpolttovalmisteista oikeasti hyötyä ja mikä on paras? (CLA, vihreä tee tms. "kaupasta saatava")

- Tästäkin ollaan varmaan montaa mieltä, joten mieltä askarruttaa. Kannattaako lepopäivinä olla miinuksilla siten, että vähentää kalorimäärää hiilarinlähteistä? Tuolloinhan hiilaria ei kulu, joten luulisi rasvan palamisen kannalta olevan eduksi? VAI syödä samoin kuin treenipäivinä, mutta jättää palkkari ja treenijuoma juomatta / pitäisikö lepopäivinä "tankata" hiilaria varastoon? Lihaksen kasvatus ei ole tavoitteena nyt.

Salitreeniä 4 x viikkoon ja kaks 60 min intensiivistä aerobista lenkkiä sekä päivittäin reippaasti hyötyliikuntaa kävelyn muodossa. Tästä tarkoitus aerobisen määrää nostaa tarpeen mukaan tasasykkeisten aamulenkkien muodossa sekä tarvittaessa kalorimäärää laskea dieetin edetessä.

Eipä noita rasvanpolttovalmisteita oikeastaa mihinkää tarvitse. Ite oon kyllä vihreääteetä juonnu, mutta en sit osaa sanoo onko ollu mitää hyötyy. Piristänny ehkä vähän ennen reeniä otettuna.

Ite ainaki lepopäivinä ihan miinuksilla ollu ja aika paljon hidatuu dietti, jos vaa puolet viikosta oot miinuksil. Ite ainaki vähentänny just noi kalorit hiilareist.

Ite en dietillä tee muuta kun käy salilla ja välillä ihan vaa kävelylenkillä, mutta oikeastaa en mitää aerobista harrasta, vaan ruuan määrällä sitten pelannut niin, että paino tippuu. Eipä tosta aerobisesta varmaa nyt mitää haittaakaan ole, mutta omat dietit on onnistunnu aikas hyvin näillä metodeilla ja miinuksia ollu se rontti 500 kcal ei kuiteskaa yli 1000 kcal.

- Rasvanpolttovalmisteiden vaikutus on marginaalinen. Jos ruokavalio ei muuten ole kunnossa, noilla ei tee mitään.
- Lepopäivänä kalorit voi pitää pienemmällä kuin treenipäivinä, järjen rajoissa luonnollisesti. Hiilareista nuo on hyvä pudottaa kun proteiini ja rasva on tärkempiä makroravinteita, etenkin dieetillä.

Kiitos tähänastisista vastauksista! Jos ruokavalio kondiksessa ja just noi välipäivät kans miinuksilla, niin silloin rasvanpolttajista vois siis olla hyötyä?

Niin ei se rasvanpolttovalmisteiden teho siitä parannu vaikka kuinka olisi ruokavalio viimeisen päälle, sitä nyt vaan kehotetaan aina ensin laittamaan perusasiat kuntoon ja miettimään sitten onko tarvetta ravintolisille. Ainut hyöty voisi olla joistain termogeenisista treenibuustereista, joiden avulla varmistaisi jaksamisen treeneissä. Itse aineenvaihduntaan ei käsittääkseni laillisilla lisäravinteilla paljoa vaikuteta.

Harkitsisin vielä kahdesti ottaako tuollaista määrää aerobista heti dieetin alkuun jos sitä tarkoitus on vielä lisätä? Tietysti jos aikaa ja mielenkiintoa tuohon on, niin siitä vaan. Mutta ei se kyllä välttämätöntä tuolleen ole...

Vastaavaan aerobisen määrään oon tottunut.

Sitten ei pitäisi olla ongelmia. Just tuossa jossain toisessa aihetta käsittelevässä ketjussa Jami aloitti pohdinnan siitä että sitä treeniä ei tulisi aluksi muuttaa yhtään. Vaan treenataan siten miten niitä tuloksia plussalla tulee parhaiten. Jos tehdään aerobista niin jatketaan sen tekemistä tottakai. Sitten vaan ruokavaliolla homma käyntiin ja myöhemminkin niin pitkälle ruokavalion kanssa kun onnistuu ja vasta myöhemmin muutetaan treeniä ja lisätään aerobista tarpeen mukaan.

Alun kysmyksistä vielä rasvanpolttovalmisteista sellainen oma mielipide, että vihreää teetä (nimenomaan niitä tabletteja, ei siis todellakaan mitään liptonin tms vihreä tee -pusseja) voi kyllä suositella jossain määrin käytettäväksi vaikka ympäri vuoden sen kaikkien muiden(kin) kuin rasvanpolttoa tehostavien vaikutusten vuoksi. Itse olen käyttänyt vihreä tee kapseleita/tabletteja nyt melko säännöllisesti 1-2 vuotta enkä ole juurikaan sairastanut ko. aikana. Varmaa tietoahan minulla ei ole, mutta uskon tuon osittan selittyvän vihreän teen vahvoilla antioksidanttisilla vaikutuksilla. Sen lisäksi jos ei ole aivan hirveä kofeiininarkkari, niin vihreä tee myös piristää, mistä ei koskaan ole haittaa dietillä.

Haittapuolena voisi mainita, että ainakin itsellä nuo voimakkaimpien pitoisuuksien vihreätee -tabletit aiheuttavan välillä todella kuvottavan olon erityisesti silloin jos tabun erehtyy ottamaan tyhjään vatsaan.

Back
Ylös Bottom