Diettaaminen lapsiperheessä

Ajattelin alkaa VHH-dietille ja mennä sillä kesään asti. Diettaaminen on minulle ensimmäinen laatuaan ja lähinnä opettelen tarkkailemaan ruokavaliotani.

Minulla on pieniä lapsia (kahden ja seitsämän vuoden väliltä) ja me syömme aina yhdessä normaalia kotiruokaa. On makaronia, perunaa, riisiä...
Entä jos minä alankin yhtäkkiä jättämään perunat yms. pois, niin miten se lapsiperheessä onnistuu? Heille haluan edelleenkin tarjota sitä kotiruokaa sillä perunalla ja leivällä.

Oletan, että täällä pyörii muitakin lapsiperheiden edustajia. Kuinka olette asian ratkaisseet?

Ikä
29
Itellä ei muksuja oo mutta teen ruoat myös kihlatulle useimmiten. Oon ratkassut asian niin että esim lihaa paistaessa paistan kummankin lihat, laitan omat sivuun ja daamin kamat menee vaikka sen makaronin sekaan. Leipää sit pöytään sillä erotuksella et ite en työntele sitä ääntä kohti.

Mutta voihan siellä olla lapsi perheessä muita asioita mitkä ei tuu mulle mieleen ja tekee tilanteesta monimutkaiseman.

Kirssi

Ihmissuhteiden Chaplin
Ikä
43
Eipä siinä tosiaan muuta, kuin ottaa omat lihat sivuun ennenkuin niihin sekoitetaan makaroonia yms. Esim. makaroonilaatikko; paistetaan jauheliha&sipulit --> ota itsellesi sopiva liha-annos ja laita se munamaidon kanssa pienempään vuokaan, loput lihoista makaroonien ja munamaidon kanssa isompaan vuokaan.
Kaikki menee aivan hyvin, eikä laihduttamisesta tarvitse tehdä sen suurempaa numeroa. Sanot vaikka vaan, että kokeilet sellaista urheilijan ruokavaliota tms. :)
Hieman kekseliäisyyttä, niin hyvä tulee. :thumbs:
Itse syön työmaaruokalassa ihan samaa ruoaa kuin muutkin, jätän vain sen perunan/riisin/pastan pois ja otan paljon salaattia tilalle.

Joo monimutkaisemmaksi asian tekee se, että todennäköisesti lapset ihmettelevät jos isä syö eri safkaa kuin he.
Meillä pitkälti menee niin, että vaimo tekee ruoat kun tulee aiemmin töistä. Ehkä minun pitää alkaa kouluttamaan myös häntä :)

Mielenkiinnolla odotan kommentteja teiltä!

Itse kahden lapsen isänä päädyin siihen, että syön samaa ruokaa mitä muukin perhe. Henkilökohtainen päätös on ollut, että pyrin opettamaan lapsilleni hyvät ruokailutottumukset esimerkin avulla. Tämän vuoksi en VHH-ruokavaliota ole edes yrittänyt soveltaa. Olen dietannut puhtaasti kaloreita ja makroja tarkkailemalla ja hyvin onnistunut (pahimmillaan painoin 93kg ja tällä hetkellä 71kg). Makroja olen onnistunut säätelemään esim näin: aamupalan yhteydessä syön samaa puuroa mitä lapset, mutta lisään puuroon raejuustoa tms. Välipalalla lapset voi syödä esim. jugurttia jolloin itse syön maitorahkaa. Salitreenin jälkeen palautusjuoma ja muuten perussafkaa.

Ei tosta ongelmaa kannata tehdä. Monesti ennen dieettiä se voi tuntua vaikealta, että tässä syödään eri ruokaa kuin muu perhe / lapset.. mutta helposti se käy. Dieetille kun mennään niin näin pikkuasioista ei kannata stressata. Niin kuin aikaisemmin sanottiin, että pannulta vaan nappaa omat lihat / kanat pois niin näinhän se toimii. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa asian suhteen. Yksi vaihtoehto on tehdä ruoat valmiiksi parille päivälle ja sieltä sitten vaan lämmittelee ja syö samaan aikaan muun perheen kanssa.

Enemmän meillä ainakin ongelma on niin päin että kun mä syön eri ruokaa kuin poju (4-vee) niin ei pojulle meinaa kelvata mikään... Eli samaa ruokaa syön mutta vähemmän.. Vähän yritän koko ajan opettaa enemmän sitä että mä syön omaa ruokaani ja hän syö omaansa mutta se ei oo helppoa :D

Harkitse eri diettiä kuin vhh, esim vaikka lasket makrot ja vedät miinus kaloreilla - siten voit syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe ja lapset ei ihmettele. Simple as that. Loput syyt onkin sitten jo tekosyitä.

Pientä opettelua on vaatinut mutta aika samalla linjalla kuin muutkin. Oman osuuden lihoista otan erilleen jos on jotain pata tms. tyylistä sapuskaa. Teen isoja salaattisettejä, joka kelpaa vaimollekki ja parhaimman makuiset muksuillekki, joskus teen sitten itselleni eri safkan ja jos kokee sen työlääksi niin erilaiset munakasviritykset ovat nopeita tehdä. Kannattaa myös opetella tekemään erilaisia ruokia jossa liha/kastike viritys on erillään lisukkeista niin helpohko kasata sitä kautta ruoka kokoperheelle.

Larzan

Veteraani
Ikä
44
Kaupunki
Joensuu
Meillä on ihan normaalitilanne, että lapsilla ja aikuisilla on hiukan eri ruoat, eikä tuo ole mitään ongelmia aiheuttanut. Tosin perustelun meillä löytyy allergioiden ja laktoosi-vaivojen kautta, mutta tietenkin samat perustelut lapsille menee myös dieetillä.Isi kun ei voi "normaalimaitoa" ja viljaa syödä ilman mahavaivoja, niin on lapsille ihan normaalia, että mulla on kasviksia jollain proteiinilisukkeella tai salaattia, jos ne syö makaroonilaatikkoa.

Minusta lapset ei tuosta ongelmaa osaa tehdä, jos ei itse tee. Tämäkin asia on paljon siitä kiinni miten asian niille esittää. Ehkä 2 v ei vielä asiaa ymmärrä, mutta meidän 5- ja 8-vuotiaat ymmärtää hyvin. Enemmän ovat harmissaan isin puolesta kun en voi syödä kaikkea mistä ne itse tykkää.

Kyllä meilläkin on mukelolle omat spadet. Me tykätään muutenkin tulisemmasta safkasta, joten hän mielellään kiskoo makaroonilaatikkoa, perunaa+nakkikastiketta ja vastaavaa, josta lapset pitävät. Miehellekin noita välillä tarjoilen ja ite syön sitten lihaa ja rehuja.
Tai korvaan vaikka spagetit kesäkurpitsasuikaleilla joita oon paistellut tai keitellyt (ja kastike jonkun vhh-ohjeen mukaan).
Mulla on omat leivät, miesväki syö tavallisia ruikkareita.
Eikä mitään ongelmaa.
Lisäksi mukelo monesti on syönyt päivähoidossa huonosti, joten hänen pitää syödä melkein heti kotiin tultua. Meidän taas ei.
Ja joskus jos lapsi ihmettelee miksi minä en syö esim perunaa tai makaroonia, olen kuitannut vain ettei minun maha oikein niitä kestä.

Meillä syödään osittain samaa ja osittain on sitte lapsille ja aikuisille omansa, mut eipä ole ongelmaa ollut. Miksi lapselle ei voi tarjota sitä dieettiruokaa, ei kai se myrkkyä ole? Minä aina kysyn haluavatko, useimmiten eivät, mutta onpahan tarjottu. Eikä ole tarvinnut valehdella ettei muka pysty jotain syömään, jos kysyvät, niin voi sanoa ihan suoraan, että jätän perunan syömättä ja syön enemmän rehuja, ei nuo ole olleet siitä moksiskaan. Kyllä meillä ainakin 4,5-vuotiaskin syö salaattia (kurkku, tomaatti, jäävuorisalaatti, paprika, oliivi mm.) paitsi valkosipulinkynnet jää lautaselle, ja 3-vuotiaskin napsii reippasti kurkut tomaatit ja paprikat parempiin suihin, myös keitetyt kasvikset uppoavat molemmille, iskä se on ku nirsoilee :) Aina oon antanu lasten myös maistaa kaikkea mitä itse olen syönyt ja ymmärtävät senkin, että kaikki ruoat eivät ole lapsen suuhun soveltuvia...

Joo monimutkaisemmaksi asian tekee se, että todennäköisesti lapset ihmettelevät jos isä syö eri safkaa kuin he.
No ei pitäisi olla mikään ongelma jos sinä olet aikuinen ja lapset on lapsia. Miksi lasten ja aikuisten pitäisi syödä samoja ruokia? Kerro niille miksi syöt eri tavalla.

Kyllä mun lapset käyttää pyöräilykypärääkin vaikka itse en käytä, eivätkä ole siitä koskaan protestoineet.

Kyllä mun lapset käyttää pyöräilykypärääkin vaikka itse en käytä, eivätkä ole siitä koskaan protestoineet.
Mulla muksuna sama homma. Protestoin niin paljon että porukoilla palo käämit useemman kerran.

Kyllä meillä ainakin 4,5-vuotiaskin syö salaattia (kurkku, tomaatti, jäävuorisalaatti, paprika, oliivi mm.) paitsi valkosipulinkynnet jää lautaselle, ja 3-vuotiaskin napsii reippasti kurkut tomaatit ja paprikat parempiin suihin, myös keitetyt kasvikset uppoavat molemmille
Tottakai meillä lapsetkin salaattia syövät ja sitä pyritään jopa tyrkyttämään.

Voihan se olla, että tuli ajateltua tätä asiaa liian vaikiasti.

Meidän 4 vee poika on tainnut sisäistää jotain iskän höpinöistä ku pyytää ruoan kanssa lisää maitoa todeten että siinä on proteiinia.
Ja toruu äitiä kun se jättää lihaa syömättä ja syö vaan vaikka perunat.
Sit ku laitetaan raskalaisia ja nakkeja, yleensä lapset olis innoissaa niin meidän poika toteaa vaan että: Hyi, toi on roskaruokaa.

M.P

Mä olen useamman kerran dietanneena sekä 2 pienen lapsen isänä hoitanut asian niin, että kokkaan itselleni lihat 3-4 päiväksi kerrallaan valmiiksi ja pidän niitä minigrip tms. pussissa jääkaapissa. Teen sitten iltaisin lapsille + vaimolle normaalisti ruokaa ja lisään siitä itselleni sitten salaattia, riisiä, tms. ja lämmitän vaan lihat siitä kylkeen. Olen huomannut, että tämä ratkaisu toimii itsellä parhaiten. Pystyn syömään samaan aikaan perheen kanssa eikä tarvitse naama punaisena kokata sekä makroistakin helpompi pitää kiinni.

Tässä on nyt joku viikko yritetty jättää perunat sun muut makaronit vähemmälle, mutta ei se niin helppoa ole. Monesti töistä tullessa saa alkaa itselleen jotain viritteleen kun muut syövätkin makaronilaatikkoa tms. Päivällinen on yleensä se, mikä haasteita asettaa. Muuten vhh-diettaaminen on ihan mahdollista.

Mietinkin, että syön sitä samaa mitää muutkin perheessämme. Erityishuomiota vain miinuskaloreihin ja riittävään proteiinin saantiin. Eiköhän tälläkin tuloksia saa?

Mietinkin, että syön sitä samaa mitää muutkin perheessämme. Erityishuomiota vain miinuskaloreihin ja riittävään proteiinin saantiin. Eiköhän tälläkin tuloksia saa?
Näin on minusta helpoin, vähemmän sitä makaronilaatikkoa ja loppulautanen täyteen keitettyjä kasviksia, salaattia ja raejuustoa. Pakastekasviksetkin on ihan hyviä ja todella nopeita, suosittelen :)