Diettaaminen ja hiusten lähtö..

Ikä
41
Tässä funtsin noiden dieettien kanssa, lähinnä Zone ja Atkins, tai niiden välimaastoa... Tämä aihe siksi, koska olen joskus pikku teininä aiheuttanut itselleni puutteellisella syönnillä sen, että tukkani harveni puolella!! Tämä tarkoitti käytännössä alkuksi tyyliin; Syö niin vähän kuin mahdollista, myöhemmin jotain 800kcal/päivä. Sit tajusin proteiinin tärkeyden, jota en aiemmin syönyt juurikaan ja hiustenlähtö väheni. Rasvan tärkeyden sisäistin vasta vajaa neljä kk. sitten, kun törmäsin Zone-dieetistä kertoviin kirjoihin.

Olisiko parempaa tietoa siitä mitkä asiat vaikuttavat hiustenlähtöön, RAVINNOLLISESTI??? Voinko tämän asian tiimoilta noudattaa Zonea tai Atkinsia?...jälkimmäisessä proteiinia tulee ainakin vähintäänkin tarpeeksi!:)...Olen kuullut, että Zoneilijoilla on hiukset vahvistuneet todella huomattavasti ko. ruokavaliota noudattamalla...
Tässä sopivaa dieettiä miettiessäni, kynnyskysymys on juuri tuo hiusten lähtö ja hiusten rakenteen vahvuus. Oli se meinaan sellaista helvettiä(sorry) kun tukka harveni!...

Ymmärtääkseni liian vähäinen rasvansaanti voi ainakin vaurioittaa hiuksia (kuontalosta tulee kuiva ja hauras jne.) En sitten tiedä, voisiko se loppuviimeksi aiheuttaa ihan hiustenlähtöäkin...? Itsekin nuorempana söin aivan liian vähän (syömishäiriötausta) ja kyllä hiukset selvästi ohenivat jonkin verran, menettivät kiiltonsa jne.

Zonesta ei itselläni ole tarkempaa tietoa, mutta siinä kaiketi on kuitenkin rasva/hiilari/protsku-suhde kunnossa, joten siinä mielessä voisi kyvinkin olla eduksi hiusten(kin) kunnolle...?

Tutullani pää harveni oikein laikuilla kun hän aloitti laihduttamisen (aika rankan sellaisen). Lääkärisetä määräsi rasvakuurin eli perinteistä mölleriä kehiin. Kyllähän se tukka kasvoi vähitellen takaisin, mutta hitaasti. Keho tuntuu reagoivan muutoksiin (hyviin tai pahoihin) muutaman viikon viiveellä. Koitahan saada tukka takaisin!

ps. tästä minulla ei ole tieteellistä todistetta, mutta kun itse aloitin sinkin syönnin, tukka kasvoi hurjaa vauhtia ja samalla paksuuntui!

Kiitos vastauksista! Olen itsekkin ajatellut juuri nuita edellämainittuja syitä hiusten lähtöön. Syön tällähetkellä Möllerin kalaöljy kapseleita(joissa A-,D- ja E-vitskut mukana)..purkissa lukee, et kaksi kapselia päivässä, mut ajattelin, et ei varmaan oo ainakaan haittaa jos ottaisin aamuin illoin sen kaksi kpl. eli yhteensä neljä. ku ei mun mielestä kahdesta kpl:sta saa mitenkään hurjasti niitä hyviä rasvoja, jos oikein muistan niin 2 kpl sisältää 1.25g rasvaa...
Söin jossain välissä sinkkitabujakin, mut pääsivät loppumaan..taidanpa hommata lisää!

mikä ois muuten paras vaihtoehto vitamiinivalmisteista??..sellanen suht edullinen ja jokseenkin pitkäkestoinen...Apteekin Lady Vita ei taida olla ihan riittävän vahva...

Originally posted by MissFlightatten
mikä ois muuten paras vaihtoehto vitamiinivalmisteista??..sellanen suht edullinen ja jokseenkin pitkäkestoinen...Apteekin Lady Vita ei taida olla ihan riittävän vahva...

Pirkka-vitamiinit ovat ainakin edullisia, tyyliin 5-6 euroa/purkki. Ja voihan niitä ottaa sitten vaikka useamman päivässä (purkin kyljessähän suositellaan yhtä). En kyllä ole mitenkään perehtynyt noihin vitskuihin, siis siinä mielessä että osaisin sanoa, onko jokin parempi kuin toinen ja jos on niin miksi, vaan money talks eli ostan yleensä sitä, mitä halvimmalla saan... jaa minäkö köyhä, miten niin :D

Rouskis ja kaikki asiasta tietävät..

Miten paljon sitä kalaöljyä kannattais vetää..kapseleina??...Oisko jotain 2kpl 2-3 kertaa päivässä?...

Riippuu toi annostus paljon koostasi, mutta jos et ihan järkäle ole niin ei juurikaan kannata sitä purkin kyljen annostusta ylittää (ainakaan pidempiaikaisesti). Kalanmaksaöljyssä olevat vitamiinit, kun ovat rasvaliukoisia, eli elimistöön varastoituvia. En nyt suoralta kädeltä muista mitä oireita yliannostuksesta ilmeni, mutta jo lisääntynyt auringon valon määräkin vähentää D-vitamiinin tarvetta. Voithan koittaa kalaöljykapseleiden lisäksi ottaa ruokavalioosi lesitiiniä (suosittelen rakeita). Tuolla hoidolla ainakin omat kynteni ja tukka saivat uutta elämää.

mm. lesitiinistä..

Kiitos neuvosta Tarja! Niin kalanmaksaöljy sisältää todellakin niitä rasvaliukoisia vitamiineja siinä suhteessa, et niitä ei kannata popsia ohjeita enempää, mutta kalaöljyhän on toinen asia!..siinähän niiden rasvaliukoistaen vitskujen määrä on paljon pienempi verrattuna kalanmaksaöljyyn. Itse tosin syön Möllerin Tupla-kalaöljykapseleita, joten siinä on niitä rasvaluiukoisiakin messissä, oiskohan ollu jotain 10mg kutakin A-, E,- ja D- vitsua...

Jos tahtoo välttää sitä rasvaliukoisten yliannostusta, niin ehkä parempi vaihtoehto ois sit ne Möllerin Omega-3 kapselit?..siis kalaöljyä sekin, ilman rasvaliukoisia vitamiineja...

Siitä lesitiinistä...Mitäs ainetta se semmonen on??...olen joskus kuullut puhuttavan, mutta en ole liiemmin kiinnittänyt huomiota ko. aineeseen. Minkä hintaista, ja missä muodossa sitä myydään?...

Back
Ylös Bottom