dieetti vai massa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epica
  • Aloitettu Aloitettu
Hellurei! Ongelmana on nyt siis kumpi minun kannattaisi aloittaa. dieetti vai massa? Olen normaali painoinen, mutta vartalosta en sanoisi samaa. Maha on raskauden jäljiltä kuin pullataikina (kyse ei nyt ole mistään kovin pienestä pötsistä), isot jenkkakahvat (saa kunnon otteen niistä) ja allit löytyy ja reisissä myös hyllyvää. Rasvaprosentin mittautin salilla ja se oli 33,6% ja suurin ongelma on tämä keskikeho (sukulaisiani katsellen en ihmettele vaikka geeneissä). Jotkut on sanonut ettei kannata lähteä laihduttamaan ettei olemassa olevat lihakset häviä ja jotkut taas sitä mieltä ettei läskin alle kannata kunnon lihaksia tehdä kun ei sieltä näy...

Massakaudessa suurin pelko on se että homma menee keskikehonrakennukseen (siis lihomiseen). Tavoitteenani on kaukana tulevaisuudessa päästä fitness kuntoon. Nyt olen syönyt suurinpiirtein -500kcla vajeella, mutta paino on noussut. Paino ei sinänsä kiinnosta ja lihas painaa enemmän kun läski, mutta ulkomuodossa ei mitään konkreettista ole tapahtunut. Takana on tosin vasta kuukauden verran ja tiedän, maltti on valttia:) Käyn 4 kertaa viikossa salilla ja päivittäin aerobista tulee koirien kanssa ja töissä. Ja mikäli vielä innostun niin sitten pilatesta himassa.

Kiitoksia jo etukäteen!!

Minä sanoisin että että unohtaa nyt ainakin se dieetti jos on normaalipainoinen. Toisaalta en suosittele hirveästi lisäämäänkään mutta kunhan nyt söisit riittävästi ja katsot paremmin mitä syöt.

Esim. kiloklubi on hyvä paikka laittaa ylös ja itse kyllä huomaan että jos en sinne mitään kirjaa, syön liian vähän ja saan liian vähän rasvoja + proteiinia. Hiilareita tulee senkin edestä.

Salillahan tunnut käyvän oikeinkin riittävästi ja jos siihen tulee vielä muuta liikuntaa.

Silloinkun mä itse aloitin saliharrastuksen, kuvittelin että "dieetillä" ja treenaamalla saisi jotenkin hyviä tuloksia mutta eihän se näin mene -alussa toki tulee tuloksia melkein millä tavalla vain kunhan vain jaksaa tarpeeksi lihaksiaan rasittaa.

Jossain vaiheessa myös sisäistin sen ettei minun ruumiinrakenteeni ole siro ja vaikka kuinka tekisin sitä, tätä tai tuota - siitä ei sellaista tulekaan :) Sen jälkeen onkin ollut helppoa - syön vain riittävästi kulutukseen nähden ja käyn salilla ja liikun muuten vain :)

Perustreeniä vain koko kropalle vaikka olisi sitä läskiäkin. Kyllä se siitä muotoutuu ja lihas kuitenkin kuluttaa energiaa enemmän kuin se läski joten senkin myötä peruskulutus kasvaa :)

kiloklubia käytin, mutta siirryin nyt tuohon kalorilaskuriin ja saman jutun olen huomannut. Jos en kirjaa niin syön liian vähän. Joskus luulin syöväni paljon, mutta kun aloin laskemaan kaloreita niin hups keikkaa, söinkin pävässä vain 1300 kaloria joka koostui rasvasta ja hiilareista =D. Ehkä on myönnettävä itselleni ettei mun vartalo ole miss suomi ainesta (enkä ihan siihen haluaisikaan), kunhan tämän ylimääräisen saisi ympäriltä pois. Eli siis kiitoksia tästä maan pinnalle palauttamisesta =D tarvitsee kokeilla syödä sopivasti ettei millään vajeella ja katsella ja kuulostella miltä rupee tuntumaan / näyttämään.

Ehdottomasti sun pitäis saada syöminen kuntoon: riittävästi omega3- rasvahappoja, runsaasti kasviksia, jos pastaa/riisiä haluat syödä niin vaihda ne tummaan, ja pidä silmällä että saat tarpeeksi proteiinia aterioilla. Kalorit eivät ole todellakaan kaikki totuus, vaan on hyvin tärkeää mistä ne kalorit tulee! Sun täytyy myös saada riittävästi sitä energiaa, jotta treenit on tehokkaita.

Millä tyylillä treenaat salilla? Suurimmat muutokset kehonkoostumukseen ja ulkonäköön saa minun mielestäni parhaiten aikaan kokokroppatreenillä, joka sisältää kunnollisia perusliikkeitä, kuten maastavetoa eri variaatioin, leuanvetoa, punnerrusliikkeitä ja mm.jalkakyykkyä. Mitä enemmän työllistät koko kroppaa raskaissa liikkeissä, sitä enemmän kroppa kuluttaa ja sitä mukavemmin alkaa lihasmassaakin tulemaan JOS ruokapuoli on kondiksessa.

"Käyn 4 kertaa viikossa salilla ja päivittäin aerobista tulee koirien kanssa ja töissä. Ja mikäli vielä innostun niin sitten pilatesta himassa." Tässä kerrot loppujen lopuksi aikas vähän siitä, mitä oikeasti teet. kerro enemmän treenin laadusta ja tehosta, tarkemmin vaikkapa syömistesi säännöllisyydestä ja laadusta sekä aerobisen koostumuksesta, niin sua on paljon helpompi auttaa. Paljon tsemppiä!

Kiitos taasen! Eli ruokapuoli on melki ok. Olen vaihtanut aikapäivää sitten riisit ja pastat tummaan, täysjyväleipä on ainut minkä kelpuutan (näkkileipä myös käy) vihanneksia olen lisännyt joka aterialle mm. pakastekukkakaalia lämpimien ruokien kanssa ja hedelmiä tulee syötyä päivänmittaan jonnin verran. Kalaöljy tabletteja (sisältää omega 3) syön muutenkin atooppisen ihon takia ja vitamiinit olen nyt lisännyt. pyrkimykseni on syödä n. 3 tunnin välein, mutta työvuorot välillä sekoittaa hieman. Ainut ongelma tuossa ruokapuoles on proteiinin ja rasvan määrä. Rasvaa tulee n. 20-25% ja protskuu 30-40% ja kalorilaskurin mukaan niiden pitäisi olla toisin päin. Lisä proteiinin jätin kokonaan pois ja rypsäriä "nautin" illalla 1rkl raejuuston tai maitorahkan kanssa. Siinäpä taisi olla tuosta ruokapuolesta

Salilla olen tosiaan käynyt vasta vähän reilu kuukauden ja pt teki kaksijakoisen ohjelman eli sen setin teen 2 kertaa viikossa ma,ti & to,pe. Aluksi pt suositteli minulle liikkeet laitteissa mm. etureidet,pakarat,pec dec, rintaprässi yms. Kyykkyjä en nyt alkuun saanut tehdä, koska vasenta polvea on välillä vihlonut, mutta ilmeisesti väärä tekniikka ollut koska nyt ok. Mavea yms olisin halunnut, mutta pt sanoi että muutetaan sitten ohjelmaa kun ollaan saatu voimaa hieman. (en tiedä onko tässäkään järkeä?) ja sarjat on 3x20 ja 3x10 väliltä ja niin isoilla painoilla kun vain jaksan tehdä puhtaasti liikkeet loppuun.

Aerobinen on pelkkää kävelyä koirien kanssa. Juoksua joskus yritin, mutta rasitusastma ja tupakanpolton lopettaminen ei ollut hyvä yhdistelmä. Nyt 3kk polttamatta joten voisi uudestaa kokeilla tuota juoksua. Kävely on reipasta niin että hiki tulee ja hieman hengästyy ja lenkin pituus on 30-50min ja tämä tapahtuu 2 kertaa päivässä.

Ja ISO kiitos!

Noiden laskureiden suositukset mun mielestä voi jättää omaan arvoon, proteiinia tulisi saada kehonkoostumusta muokatessa ja etenkin lihasmassaa tavoitellessa vähintään 1,mieluiten 2 g/painokilo (useat lähteet sanovat 1-2g/rasvaton kehonpaino) niin silloin suositusten mukaiset arvot huutavat punaista proteiinin osalta. Jos jostain nipistät, suosittelisin että mieluiten hiilihydraateista. proteiinia ja rasvaa tarpeeksi :)

Perusliikkeet olisivat hyviä, mutta tuo on toki totta, että tekniikka tulee olla kunnossa ja laitteilla tehdyt liikkeet ovat turvallisia etenkin aloittelijalle. Kuitenkin suosittelisin kovasti vapaiden painojen käyttöä ja perusliikkeitä kehonmuokkaukseen, mutta kuntokeskuksissa ja saleilla usein saliohjaajat tuntuvat vähän vastustavan niitä koska niissä liikkeissä ilamn oiekaa tekniikkaa on suuri loukkaantumisriski, eikä ohjaajat ole yleensä valmiita olemaan vieressä jatkuvasti. Se on harmi.

Laiteharjoittelulla kuitenkin pääset hyvin ja etenkin turvallisesti alkuun, mutta suosittelisin itseopiskelua liikeiden ja treenauksen suhteen. esim. täällä on loistavia artikkeileita.

hyvä että saat hien pintaan lenkeillä. Intervallit ovat hyvä tapa polttaa rasvaa, pitää treenit mielenkiintoisina ja myös saada aerobista suorituskykyä hetkellisesti paremmaksi. Se taas mahdollistaa sen, että juoksu voisi taittua vähän helpommin ja se taas puolestaan kehittää vähitellen hengitys-ja verenkiertoelimistöä. Kun aerobinen puoli on kunnossa, suoriutuu paremmin myös salitreeneissä ja säilyy terveempänä paremman vastustuskyvyn sekä treenien monipuolisuuden ansiosta.

tässä joitain mietelmiäni :)

juu muistelinkin että se pt sanoi että aluksi kannattaa laitteilla, koska pahimmassa tapauksessa saattaa tulla murtumia jos rupeaisin rehkimään vapailla pianoilla. ajattelin että seuraavaksi lisään kyykyn ohjelmaan ja ehkä sjmaven että saisi nuille takareisillekkin reeniä. Kiitoksia oikein paljon ja tällä pääsen alkuun hyvin tämän ruokahommelin kanssa. Kyllä mä tästä vielä lihasta itselleni teen =)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom