Dieetti jumitti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja neggis
  • Aloitettu Aloitettu
Vaimoke pisti meikäläisen kyvyt seinää vasten asetti tavoitteeksi 10 viikon ajalle 10 kilon pudotuksen painossa. Ajattelin että sehän on helppoa, kun oli painoa mistä pudottaa. Laadin seuraavan ruokalistan hänelle;

Aamupala: puuroa 1dl, hedelmä, kananmuna
Välipala: raejuustoa 100g vähään juguun sekoitettuna
Lounas: vähärasvainen jauhelihapihvi, riisiä vajaa dl, pakastevihanneksia runsaasti
Päivällinen: kanarintafile, wok-vihanneksia 200g
Iltapala: pähkinöitä n30g, tai kananmunan valkuaisia 3kpl ja kuivattuja banaanilastuja vajaa dl

Lisäkisi tein kolme vastaavaa listaa, vaihdellen hiilari/proteiinilähteitä. Ainoa mikä pysyy samana on ollut iltapala. Proteiinilähteinä on rahka, raejuusto, kana, vähärasvainen jauheliha ja iltapalalla pähkinät. Kalaa hän ei syö. Hiilarilähteinä on ollut tummat leivät, puurot, kevytmyslit, hedelmät, kasvikset. Määrät olen pitänyt hiilareissa matalina ja proteiinissa korkeahkoina, eli jonkinlaista semiketoosidiettiä on tällä haettu. Näiden lisäksi hiilaripäiviä on pidetty kerran pari kuukaudessa. Mutta.. mutta....

Alussa meni hienosti. Paino putosi humahtamalla kolmessa viikossa 6kg ja ajattelinkin että on liian raaka kuuri. Nyt on tullut vain jumi päälle ja pian kaksi viikkoa on oltu samassa painossa ja välillä jopa paino on noussut. Eli millä päästäisiin ohi tämän kiusallisen tasanteen? Lipsumisia ei ole ollut. Liikunta on kunnossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse lisäisin rasvaa hieman, 15g parilla aterialla olisi ihan hyvä. Jos paino on tyssännyt niin aineenvaihdunta on luultavasti ihan jumissa. Kokeile syödä pari päivää enemmän kuin yleensä että aineenvaihdunta lähtee taas kunnolla käyntiin. Tai sitten lisäät samalla liikunnan määrää ja kaloreita, tämä on minulla ainakin toiminut. Eli vaikka yksi ateria lisää päivässä mutta samanverran liikuntaa lisää. Tsemppiä dietille.

Samaa mieltä Cohonezin kanssa. Dieetille lähtö on tapahtunu niin rajusti, että keho on 'järkyttynyt' ja nyt on iskenyt aineenvaihdunnan jumiin kun nesteet lähti hujahtamalla. Kehottaisin dieetille lähdössä vähän syklityksen kaltaista ruokavaliota, eli pikkuhiljaa aletaan laskemaan kaloreita eikä lähdetä mökkitieltä moottoritielle.. mutta tosiaan, kannattaa nyt hieman nostaa kaloreita ja huolehtia vitamiinien ja lisäravinteiden tarpeellisesta saannista. :) monta grammaa proteiinia syöt per painokilo? monta kaloria oot miinuksella?

Viimeksi muokattu:
Mulla itella on ainaki puol vuotta paino menny +/-2kg, mut silti housut väljenee. Vois sanoa et aika raju on tiputus tahti. Oli mullaki alkuun rutkasti painoa mistä tiputtaa, mut ei noin kova tahti kuitenkaan. Aika raju rykäys elimistölle. Päivän mättöä ja seuraavana päivänä paluu normiin ja lisää liikuntaa niin eiköhän se sillä ala taas tippua.

Kovin vähissä on rasvat. Lisää hyviä rasvoja, ei mikään ihme jos aineenvaihdunta jumittaa.

Nyt on lisätty rasvoja ruuanlaitossa öljymuodossa. Ja kanamunien tilalla iltapalana on vain pähkinät, eli rasvan saanti pitäisi olla kunnossa. Silti paino jumittaa samassa. Pitäisikö alentaa määriä, vai onko jotain muita ideoita?

mahollisimman vähän hiilaria ja enemmän rasvaa. ja kalorit miinuksella niin läski palaa.

Ja nuo kuivatut banaanilastut ei ole oikein dieettisafkaa. Varsinkaan iltapalalle, jolloin olisi syytä painottaa proteiiniin ja rasvaan. Banaanilastuilla on aika kova energiatiheys (yli 500 kcal/100g) ja ne sisältävät rasvan kaverina reilusti nopeita hiilihydraatteja. Mutta ilmeisesti iltapalalla olikin jo vaihdettu parempaan vaihtoehtoon, eli pähkinöihin.

Rasvat kuntoon ja monipuolisempaa liikuntaa niin vois saada dieetti taas uutta potkua. Ehkä pienet jumpat ennen nukkumaan menoa ( esim. lämmittely + venyttely, muutamia vatsoja punnerruksia yms ) niin unikin tulee paremmin.:thumbs:

Mitä nyt itse pidän aika hyvänä ohjenuorana, on karkeasti 50% proteeinia, 25% hiilaria ja 25% rasvoja. Ja joka aterialla ehdottomasti proteiinia. Aamupalalle lisäisin ehdottomasti kananmunia, kokonaisena ei kuitenkaan kannata kovin montaa syödä. Oma aamupala on täys lautasellinen puuroa, 5 kananmunaa (joista 2 kokonaisena), banaani, kiiwi ja lasi AB-piimää (puhtaasti vatsan toiminnan kannalta). Dieetillä karsin itse eniten leivän määrää, en oikeastaan syö leipää kuin treenin jälkeen (plus ehkä hapankorppua jossain kohtaa päivää). Rasvaa ei kannata pelätä ruoan muodossa, hiilareita - ennen kaikkea nopeita - kannattaa karsia. Mutta liika on toki aina liikaa, ei ole syytä noudattaa kaikkea orjallisesti jos kroppa reagoi vastaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom