dieetti ja seuraukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KatiP
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
siis ei ole kyse oikeen kovasta dieetistä hyvin matalilla kaloreilla kovaan kisakuntoon vaan hitaammasta dieetistä "rantakuntoon".

- siinä on eka ongelma; ei minulle silmä sano, onko vanhasta paljonkaan jäljellä, yhä kuvittelen että pari kiloa rasvaa pois ja melkeen olisin kisakunnossa :hyper: Siis haluaisn kuoria rasvakaapua ja nähdä mitä alla todella on.

-sitten missä vaiheessa mimmien mielestä alkaa esim vatsapalat erottua? Luvut joihin olen törmännyt on tosi matalia ja varmaan sellaisia, että alimmatkin näkyy jo somasti. (Ja otetaan olettamukseksi että naisella on vatsalihakset). Yläreunahan jännitettynä näkyy vaikka hylkeellä, kävin just katsomassa.

-ja tähän liittyen, kirjallisuudesta jostain muistelisin että joku 17-19% rasvat tarvitaan useimmilla naisilla, että hormonitoiminta pelaa ongelmitta. Onko kokemusta ja löydänkö jostain kuvia naisista rasvoilla 17-19%, esim mimmien kuvista? (siis paljonko on paljon ja miltä se näyttää?) Minusta on yllättävän paljon nuo arvot!

-onko kilpailevilla mimmeillä tapana lainkaan kiinnittää huomiota rasvaprosenttiin vai vaan edetä peilin ja tunnun mukaan? (olen kai enempi luonnontieteilijä kun visualisti, haluaisin lukuarvoja kun peili kertoo mitä oletan näkeväni)

-mitäs tapahtuu isolle rinnalle? Tuleeko auttamatta rukkanen ja missä vaiheessa? Palautuuko jossain määrin kun tilanne asettuu? Mitä muuten tekee säännöllinen kisoihin diettaaminen ja sitten taas lihaksen keräys? Kahden suunnilleen vuoden mittaisen imetyksen jälkeen ei voi väittää että ennallaan olisivat mutta ihmeellisen paljon on korjatuneet. Merkittävä ylipaino tietysti muuttaisi tilanteen mutta siltä sentään olen välttynyt.

-pysyykö iho normaalina öljylisillä vai joutuuko rasvailukuurille hyvinkin pian.

Ehkä tyhmiä kysymyksiä ja moneen löytyy netti/kirja-tietoa mutta erityisesti haluaisin subjektiivisia kokemuksia rasvojen pudotuksesta ja vinkkejä miten kehittää omaa silmää.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Koitanpa vastailla omasta puolestani...

KatiP sanoi:
- siinä on eka ongelma; ei minulle silmä sano, onko vanhasta paljonkaan jäljellä, yhä kuvittelen että pari kiloa rasvaa pois ja melkeen olisin kisakunnossa :hyper: Siis haluaisin kuoria rasvakaapua ja nähdä mitä alla todella on.
Tässähän voi käyttää apuna montaakin välinettä, mittanauhaa, vaakaa, rasva%-mittausta, vaatteita, peiliä... Mutta en ala tässä sanoa sitä perinteistä vastausta "parin kilon takia ei kannata laihduttaa", sillä jokainen (edes suht terve ihminen) itse tietää, onko oloonsa tyytyväinen vai ei.

-sitten missä vaiheessa mimmien mielestä alkaa esim vatsapalat erottua? Luvut joihin olen törmännyt on tosi matalia ja varmaan sellaisia, että alimmatkin näkyy jo somasti.
Riippuu varmaan myös siitä, millaiset palat siellä nahan alla on. Itselläni jotain vatsoja muistuttavaa näkyy siinä 20% kieppeilläkin, mutta jotta koko paletti alavatsoineenkin erottuis ilman jännittelyjä, sais rasvat olla varmaan alle 15%.

-ja tähän liittyen, kirjallisuudesta jostain muistelisin että joku 17-19% rasvat tarvitaan useimmilla naisilla, että hormonitoiminta pelaa ongelmitta. Onko kokemusta ja löydänkö jostain kuvia naisista rasvoilla 17-19%, esim mimmien kuvista?
Mulla lyhyehkö 6 vkon dieetti ja rasvojen tippuminen tuonne 16%:iin horjutti hormonitoimintaa siinä määrin, ettei kuukautisia ole kuulunut kolmeen kuukauteen, vaikka noista lukemista ollaankin varmasti tultu jonkun verran takaisinpäin. Jos oot vip, niin tuolta Punttimimmien kuvat -osiolta pääsee mimmien kuvia vilkuileen, ovatpa jotku sinne lisänneet tiedon tuosta rasvaprosentistakin. Rasvaprosentin suhteen kannattaa toki muistaa se, että se on ihan ok mittari seuratessa sen kehitystä yhdellä henkilöllä, mutta kahden eri henkilön rasvaprosenttien vertailu onkin jo kinkkisempää. Joku kun saattaa näyttää hyvältä niissä rasvoissa, missä toinen tuntee olonsa hylkeeksi ;)

-onko kilpailevilla mimmeillä tapana lainkaan kiinnittää huomiota rasvaprosenttiin vai vaan edetä peilin ja tunnun mukaan? (olen kai enempi luonnontieteilijä kun visualisti, haluaisin lukuarvoja kun peili kertoo mitä oletan näkeväni)
Itselläni nuo kisat on vasta edessäpäin, mutta vastaanpas silti... Mitä oon tuttujen kanssa jutellut ja juttuja muutenkin kuullut, niin on jäänyt vähän sellainen käsitys, että erityisesti naiset dieetatessaan haluavat seurata prosessin edistymistä rasvaprosenttia mittailemalla, merkaten syömiset ja painon muutokset excel-taulukkoihin jne. - kun taas miehet menevät enemmän mutuillen. Itse en lähtis mollaamaan kumpaakaan tapaa, kukin taaplaa tyylillään :) Toisaalta varmasti lukuarvojen seuranta on motivoivaa, omalla silmällä sitä kehitystä ei välttämättä aina huomaa. Toisaalta taas prosentit ja grammamäärät saattavat joskus "valehdella", esim. paino junnaa paikallaan, vaikka todellisuudessa rasvaa palaa, mutta kroppa on kerännyt nestettä. Ja loppujen lopuksi - kun nyt esitit tuon kysymyksen kisamielessä dieettaaville, eikä esim. terveydellisistä syistä painoaan pudottaville - niin pakko muistuttaa, että siellä kisalavalla ne kg:t ja %:t eivät paina pennin vertaa, vaan se miltä kisaajan kunto tuomareitten silmin näyttää.

-mitäs tapahtuu isolle rinnalle? Tuleeko auttamatta rukkanen ja missä vaiheessa? Palautuuko jossain määrin kun tilanne asettuu?
Tähän oon vähän huono vastaamaan, kun löytyy vaan "normitissit" :D Sehän tietty on selvää, että kun kireäksi dieetataan, niin lähtee se rasva rinnoistakin.

-pysyykö iho normaalina öljylisillä vai joutuuko rasvailukuurille hyvinkin pian.
Itselläni tuo dieetti oli aika lyhyehkö, mutta en huomannut juurikaan vaikutuksia ihoon. Ehkä loppuvaiheessa kädet ja kynsinauhat kuivuivat normaalia enemmän. Tosin sitten esim. kynsien kasvussa ei ole ollut mitään häikkää. Sen sijaan en tiedä, johtuuko dieetistä vai ihan vaan normaalista "kasvusyklin päättymisestä", mutta nyt dieetin jälkeen on ainakin tuntunut lähtevän hiuksia normaalia enemmän. Siinä mielessä vähän pelottaa tuo kevään kisadieetti... :jahas: Noh, onneks siellä lavalla muutenkin monilla on hiuslisäkkeitä oman tukan jatkoks liitettyinä, ei erotu joukosta, jos joutuu perukin päähänsä vetämään :D Vitamiinilisät ja kalaöljyt on toki käytössä, mutta ehkäpä pitäs vielä täydentää varastoja... Ainakin nuo luontaistuotekaupat kovasti markkinoivat biotiini- ja piimaavalmisteita hiusten kuntoa vahvistavina, onko näistä kellään punttimimmillä kokemusta?

Ehkä tyhmiä kysymyksiä ja moneen löytyy netti/kirja-tietoa mutta erityisesti haluaisin subjektiivisia kokemuksia rasvojen pudotuksesta ja vinkkejä miten kehittää omaa silmää.
Nuo mitään tyhmiä kysymyksiä ole ja siksihän täällä keskustelupalstalla ollaan, että voidaan asioista kysellä ja keskustella :) Netistä löytyy myös aika paljon kisaajien blogeja, joista voi näistä kokemuksista lukea lisää.

Omaa kommenttia, muilla varmaan erilaisia kokemuksia. :D

KatiP sanoi:
-sitten missä vaiheessa mimmien mielestä alkaa esim vatsapalat erottua? Luvut joihin olen törmännyt on tosi matalia ja varmaan sellaisia, että alimmatkin näkyy jo somasti. (Ja otetaan olettamukseksi että naisella on vatsalihakset). Yläreunahan jännitettynä näkyy vaikka hylkeellä, kävin just katsomassa.

Riippuu mistä roikkuu, lähinnä vartalon mallista. Henk koht minulla kertyy rasvaa juuri vatsaan joten jos joskus aikoisin saada palat näkymään myös alhaalta, rasvojen pitäisi olla todella alhaiset. Kiloina olen painanut 55 kun palat ovat näkyneet ja tämä on aika vähän 172cm pitkälle naiselle. Tosin, tunnustan, olen malli "lipputanko" eli laihdun helpommin kun lihon, lihasten kertyminen vaatii rankkaa työtä ja ankaraa proteiinikuuria eikä minulla ole esimerkiksi rintoja ollenkaan. :curs:

KatiP sanoi:
-ja tähän liittyen, kirjallisuudesta jostain muistelisin että joku 17-19% rasvat tarvitaan useimmilla naisilla, että hormonitoiminta pelaa ongelmitta. Onko kokemusta ja löydänkö jostain kuvia naisista rasvoilla 17-19%, esim mimmien kuvista? (siis paljonko on paljon ja miltä se näyttää?) Minusta on yllättävän paljon nuo arvot!

Kuvia en nyt löytänyt / lähtenyt hakemaan, mutta kai tuokin riippuu yksilöstä. Periaatteessa naisille ei suositella jatkuvaa kovin matalaa rasvaprosenttia. Itse olen ollut omasta mielestäni aika hyvässä kunnossa jopa rasvaprosentin ollessa 20! Mutta paljonhan riippuu mittaustekniikasta...

KatiP sanoi:

Nyt en ihan ymmärrä, mitä ajat takaa. Täysin riippumatta rasvansyönnistä olen kyllä itse pitänyt tavoitteena kosteuttaa ihoni aina suihkun jälkeen ja ihan hyvänä se on pysynyt vaikka onkin melko kuiva.

Kiitos kommenteista. Ei ole huono olla omassa kehossa mutta haluaisin sitä vähän testata. Hormonitoimintaan pitää silti rasvaa riittää, riesana kun on vihainen endo ja kun nyt joku tasapaino on niin sitä en riskeeraa.

Emmah sanoi:
Riippuu varmaan myös siitä, millaiset palat siellä nahan alla on. Itselläni jotain vatsoja muistuttavaa näkyy siinä 20% kieppeilläkin, mutta jotta koko paletti alavatsoineenkin erottuis ilman jännittelyjä, sais rasvat olla varmaan alle 15%.

Pitihän vipiksi aika pian liittyä... miten esim Emmah sinun kuvien aloitusviestin vatsakuva on otettu. Kai siinä on lihakset jännityksessä? Onko siinä rasvat oletettavasti luokkaa 20?

Mäyräkoira sanoi:
Kuvia en nyt löytänyt / lähtenyt hakemaan, mutta kai tuokin riippuu yksilöstä. Periaatteessa naisille ei suositella jatkuvaa kovin matalaa rasvaprosenttia. Itse olen ollut omasta mielestäni aika hyvässä kunnossa jopa rasvaprosentin ollessa 20! Mutta paljonhan riippuu mittaustekniikasta...

Mikä on kovin matala? Minun ainoa pihtimittaus on suunnilleen 10 v vanha; tulos oli 19,6% tässä painossa ja vatsat kyllä hahmottui mutta en mielestäni mitenkään urheilijalta näyttänyt; en kyllä sillonkaan paljon tainnut peiliin katsella. Kuviakaan ei ole mistä fysiikkaa näkyisi ja voisi verrata nykyiseen.

Mäyräkoira sanoi:
Nyt en ihan ymmärrä, mitä ajat takaa. Täysin riippumatta rasvansyönnistä olen kyllä itse pitänyt tavoitteena kosteuttaa ihoni aina suihkun jälkeen ja ihan hyvänä se on pysynyt vaikka onkin melko kuiva.

Ei ikinä; tulisin pöpiksi jos joutuisin rasvaamaan joka suihkun jälkeen. Kasvojakin harvoin rasvailen. Kun joskus olen joutunut rajoittamaan syömisiä niin aika äkkiä iho reagoi vähempään rasvaan. Siksi arvelin, että dieetillä saattaisi normaali iho kuivua tai kuiva iho vaatia paljon normaalia enemmän kostutusta.

KatiP sanoi:

Tää on yksilöllistä, luulisin.. Toki iho kuivuu (riippuu varmaan aika paljon rasvan määrästä ruokavaliossa), mutta useimmilla se pysyy kunnossa rasvauksella ja (kala)öljylisällä. Mulla taas on atooppinen iho, joka tarvitsee kunnossa pysyäkseen suht paljon rasvaa ruuasta. Kaikkein paras ruokavalio iholle on ollut keto --> pelkkä turhien hiilarien poistaminen lopettaa kutinan ja raapimisen ja rasvan lisäämisen jälkeen ei tarvi rasvata ihoa edes suihkun jälkeen :eek: Oon ollut koko syksyn ketolla, ja nyt takana eka hiilariviikko.. Ja ekat kortisonivoitelut kolmeen kuukauteen..

Mulla on myös atooppinen iho ja ihottumaa pukkaakin milloin minnekin. Hiilareiden vähentäminen ihan selkeästi parantaa myös mulla ihon kuntoa. Ei nyt ihan ketolle asti tarvitse hiilareita tiputtaa, mutta kaikki turha sokeri, karkki, vehnäleivät jne. pois, niin avot käsien ihottuma on hävinnyt melkein tyystin :) .

KatiP sanoi:
missä vaiheessa mimmien mielestä alkaa esim vatsapalat erottua?

Varmaan on aika yksilöllistä, mikä kenenkin mielestä on "hyvä lihaserottuvuus". Mä kuvittelisin että mun vatsalihakseni näkyisivät kohtuullisesti, jos jaksaisin niitä treenata. Ei toki kuutta palaa erikseen, mutta kuitenkin. Rasvaprosenttini on 20.

Kuten tuonne toiseen threadiin kirjoitinkin, ihmisten välisen rasvaprosentin vertailu on vähän turhaa, koska kaikki rasva ei ole näkyvillä, vaan aika iso osa siitä on sisäelinten ympärillä, ja toisaalta on rasvaa ja on rasvaa. Tasaisesti jakautunut rasva näyttää varmasti erilaiselle kuin selluliittimöhkäreet...

Kahdenkympin rasvoilla en myöskään ole pahinta laatua oleva laiheliini tai kuivuneen luurangon näköinen. Mä ainakin olen hyvinkin tyytyväinen itseeni, joskin nuo selluliittikertymät haluaisin hajoittaa tasaiseksi rasvaksi. Sitä päivää odotellessa. ;)

KatiP sanoi:
Mikä on kovin matala? Minun ainoa pihtimittaus on suunnilleen 10 v vanha; tulos oli 19,6% tässä painossa ja vatsat kyllä hahmottui mutta en mielestäni mitenkään urheilijalta näyttänyt; en kyllä sillonkaan paljon tainnut peiliin katsella. Kuviakaan ei ole mistä fysiikkaa näkyisi ja voisi verrata nykyiseen.

Eiköhän se ole kanssa yksilöllistä. Mutta taviksille prosentiksi suositellaan jotain sinne parinkympin molemmille puolille... Riippuu tosiaan... Googleta. :)

KatiP sanoi:
Ei ikinä; tulisin pöpiksi jos joutuisin rasvaamaan joka suihkun jälkeen. Kasvojakin harvoin rasvailen. Kun joskus olen joutunut rajoittamaan syömisiä niin aika äkkiä iho reagoi vähempään rasvaan. Siksi arvelin, että dieetillä saattaisi normaali iho kuivua tai kuiva iho vaatia paljon normaalia enemmän kostutusta.

Voi olla. Minä rasvaan itseni aina suihkun jälkeen ihan tavallisella perusrasvalla. Minulla on aika kuiva iho, enkä todellakaan tahdo että iho alkaisi hilseillä tmv.

KatiP sanoi:
Pitihän vipiksi aika pian liittyä... miten esim Emmah sinun kuvien aloitusviestin vatsakuva on otettu. Kai siinä on lihakset jännityksessä? Onko siinä rasvat oletettavasti luokkaa 20?

vaikka en kuvassa olekkaan, niin tuossa Emmahin avataressa lienevät rasvat alle 10 on sen verran tiukka kunto !

edit: Quotet kuntoon

Viivi sanoi:
KatiP sanoi:
vaikka en kuvassa olekkaan, niin tuossa Emmahin avataressa lienevät rasvat alle 10 on sen verran tiukka kunto !
Mäkin mietin hetken, mitä kuvaa KatiP tarkoittaa, tuo avatarini kun ei ole omakuva ;) (lähinnä siinä motivaatiokuvana, kun tarkoitus olla samassa kuosissa ~puolen vuoden päästä :)) Arvelen samaa kuin Viivi, rasvat siinä ovat varmaan 10% luokkaa vähintään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Emmah sanoi:
Mäkin mietin hetken, mitä kuvaa KatiP tarkoittaa, tuo avatarini kun ei ole omakuva ;) (lähinnä siinä motivaatiokuvana, kun tarkoitus olla samassa kuosissa ~puolen vuoden päästä :)) Arvelen samaa kuin Viivi, rasvat siinä ovat varmaan 10% luokkaa vähintään.
Eikö KatiP tarkoittanut Emmah sun kuvathreadin ekojen kuvien vatsakuvaa? Eikös siellä ole joku vatsaposetushärpäke jossa palat loistaa ( :kuola: ).

Zone-sarja -42%
Faidra sanoi:
Eikö KatiP tarkoittanut Emmah sun kuvathreadin ekojen kuvien vatsakuvaa?
No niissä saattaapi rasvat varmaan olla jotain ~18-20%-luokkaa (eipä tosin kyl oo mitään lihastakaan...).

Emmah sanoi:

Anteeksi epätarkkuus; tarkointin vip-forumilla mimmien kuvissa olevaa Emmahin threadin alussa olevaa vatsakuvaa; jossa projekti on alkamassa (sinne ei kai saa linkittää). Hahmot piirtyy, haluaisin ymmärtää, että kun tuosta lähtee etenemään, niin minkälaisista rasvoista on kyse.

Minusta Emmahilla on kauniin muotoiset vatsalihakset niissä kuvissa mitä olen selannut ja se näkyy jo kuvassa missä ei ole ainakaan mitään pitkää dieettiä ollut. Minä haluaisin semmoisen "aloituskuvan" normimassun ja uskon sen olevan mahdollista ihan "normaaleissa" rasvoissa - mitäs Emmah tähän sanot? Lisäksi joskus haluaisin itsellä kokeilla miltä minulla näyttäisi joku 17%.

Tuosta avatarista olen ihan samaa mieltä, että paljon on alle 20% :D ja noin hyvään erottuvuuteen ei varmaan minun into riitä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom