Dieetti ja menkat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sheena
  • Aloitettu Aloitettu
Heippa tytöt!

Voiko kukaan neuvoa tietämätöntä... Mulla on just dieetti menos (piristeiden siivittämä stack+kofe) ja oisin luullu, että menkat loppuu (toistaiseksi), mutta toisin kävi...nyt tulee välivuotoa... Ei kuitenkaan valu jakuvasti..vain wc käynnin ja sekstailun yhteydes... Onko kukaan kokenu samaa? Onko syynä piristeet vai miks kierto temppuilee? Soitan kyl alkuviikosta doctoril, mutta ei ole kiva selitellä tätä dieetti systeemiä... ei piristeistä oikein voi kertoa, saa epäilyksiä niskaansa....you know :)

Hei Sheena!

Aika tutulta kuulostaa tuollainen oikkuilu, itsellä vaan tahtoo kovan treenin tuloksena kuukautiset jäädä välillä kokonaan pois (joka ei kyllä hirveästi itseäni haittaa :D ).

Uskoisin, että tuo dieetti sinulla vain tasapainoa horjuttaa, tuskinpa koffarit tai stackit siihen vaikuttavat. Uskoisin, että tilanne rauhoittuu jonkin ajan kuluttua ihan itsestään, mutta varmuuden vuoksi on hyvä tiedustella asiaa tohtorilta. Niin ja tietysti kannattaa mainita piristeistä, eihän niissä mitään kiellettyä ole! Tämä sen vuoksi, että lääkärisi osaa kartoittaa mahdolliset allergiset reaktiot.

Ja BTW, vaikka kyseessä olisi muutakin kuin koffareita lääkärillä on aina vaitiolovelvollisuus, joten eipä leikitä oman terveyden kustannuksella! ;)

Lowcarb ja menkat

Itselläni käynnistyi nyt kolmas viikko vähähiilarista ruokavaliota ja huomasin, että mun menkat ovat suorastaan villiintyneet. Olen sairaalloisen ylipainoinen ja nyt kahden viikon sisään painoa lähtenyt 6kg. Maximi painossa menkat kestivät noin 2pv jos tulivat ollenkaan, epäilen syyksi ylipainoa. Nyt tämän uuden muutoksen myötä, menkat ei meinaa loppua ollenkaan :D

Käytän Nuvaring rengasta ja se oli yksistään jo plussaa koska menkat vähenivät huomattavasti. Onko kellään muulla vastaavanlaista kokemusta?

Jep jos on liikaa yli tai alipainoa niin tietysti hormonitoiminta häiriintyy, sehän on selvä. Kannattaa muistaa että jos treenin takia menkat on kauan poissa niin se aiheuttaa ison osteoporoosiriskin. Eli jos on matala rasvaprosentti tai alipainoa ja reenaa kovaa niin kannattaa alkaa käyttää e-pillereitä. Ne säännöllistää vuodot päivän tarkkuuteen ja tuottaa yleensä kohtuullisen kuukautiset eli ei mitään Niagara Walls tyyppisiä:D Ja onhan niissä muitakin etuja, esimerkiksi tutun kumppanin kanssa ei kumeja tarvii kun jumppailee;)
Tällein estrogeenitasot pysyy normaaliina kaikissa tilanteissa, dieetillä ja massakaudella.Ja luut säästyy tämän takia. Pieni hinta niin suuresta hyödystä!

Yhtä#Hauista sanoi:
Eli jos on matala rasvaprosentti tai alipainoa ja reenaa kovaa niin kannattaa alkaa käyttää e-pillereitä. Ne säännöllistää vuodot päivän tarkkuuteen ja tuottaa yleensä kohtuullisen kuukautiset eli ei mitään Niagara Walls tyyppisiä:D Ja onhan niissä muitakin etuja, esimerkiksi tutun kumppanin kanssa ei kumeja tarvii kun jumppailee;)
Tällein estrogeenitasot pysyy normaaliina kaikissa tilanteissa, dieetillä ja massakaudella.Ja luut säästyy tämän takia. Pieni hinta niin suuresta hyödystä!

En kyllä kehottaisi ketään napsimaan e-pillereitä välttääkseen osteoporoosi riskin! Itse en koskisi e-pillereihin pitkällä tikullakaan. Ihmettelen, kuinka vähän naiset yleensäkin tietävät hormonaalisten ehkäisyvalmisteiden vaikutuksista. Napsitaan pilleri päivässä kymmenien vuosien ajan ja keski-ikäisenä aloitetaan estrogeenikorvaushoidot. Sitten vielä ihmetellään, miksi oma hormonitoiminta on sekaisin. Järjen käyttö on mielestäni ihan sallittua :)

Just eilen luin Iltalehdestä (tosi luotettava lähde ;) ) että pillerit vaikuttaa hormoonitoimintaan vielä useita vuosia niiden lopettamisenkin jälkeen. En nyt tietenkään löydä sitä juttua enää tuolta Iltalehden nettisivuilta mutta se tutkimus oli tehty haluttomuuden takia hoitoon hakeutuneille naisille ja e-pillereitä syövillä jonku hormoonin pitoisuus oli kuusinkertainen pillereitä syömättömiin verrattuna. Pillerit lopettaneillakin pitoisuus oli nelinkertainen. Olipas taas tosi professionaalinen selitys...

Snuupi sanoi:
En kyllä kehottaisi ketään napsimaan e-pillereitä välttääkseen osteoporoosi riskin! Itse en koskisi e-pillereihin pitkällä tikullakaan. Ihmettelen, kuinka vähän naiset yleensäkin tietävät hormonaalisten ehkäisyvalmisteiden vaikutuksista. Napsitaan pilleri päivässä kymmenien vuosien ajan ja keski-ikäisenä aloitetaan estrogeenikorvaushoidot. Sitten vielä ihmetellään, miksi oma hormonitoiminta on sekaisin. Järjen käyttö on mielestäni ihan sallittua :)

Valaisepa sitten meitä näistä hormoneiden vaikutuksista, joita emme tiedä.

Keski-iässä yleensä aloitetaan hormonikorvaushoito, oli käyttänyt pillereitä eli ei. Hormonikorvaushoito ei ole välttämöntä, tekeepähän vain vaihdevuosioireet helpommiksi -tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Ihmisen kroppa kun ei ole oikein pysynyt kulttuurievoluution mukana ja on sitä mieltä, että naisen sopisi kuolla viimeistään 50-vuotiaana. ;)

Minun käsittääkseni esim. ehkäisypillerit lähinnä "nukuttavat" oman hormonitoiminnan, joten totta kai voi mennä vuosia, että oma hormonitoiminta palautuu, jos se on ensin ollut vuosia pois käytöstä. Mutta pillereitä on kuitenkin käytettyä yli 30 vuotta ja ensimmäiset olivat huomattavasti nykyisiä "järeämpiä", joten jos ne niin hillittömän vaarallisia olisivat, se olisi kaiketi huomattu?

Mitä ehkäisymenetelmää itse suosit? Jotain limantarkkailua?

reinhardt sanoi:
Mutta pillereitä on kuitenkin käytettyä yli 30 vuotta ja ensimmäiset olivat huomattavasti nykyisiä "järeämpiä", joten jos ne niin hillittömän vaarallisia olisivat, se olisi kaiketi huomattu?

Lukaiseppas uudelleen postaukseni. Kirjoitinko jotain vaaroista? En, vaan viittasin sivuvaikutuksiin.

reinhardt sanoi:
Mitä ehkäisymenetelmää itse suosit? Jotain limantarkkailua?

Onks sulla kaikki ihan ok? :david: x 100

Snuupi sanoi:
Lukaiseppas uudelleen postaukseni. Kirjoitinko jotain vaaroista? En, vaan viittasin sivuvaikutuksiin.

Öh, eivätkös ne ole muka yksi ja sama asia...? Kaikille ei muuten tule sivareita pillereistä, tai jos tulee, saattaa ongelma poistua merkkiä vaihtamalla. Pillerit muuten muistaakseni suojaavat myös kohdunkaulan syövältä ainakin jossain määrin.

Eihän hormoniehkäisy tietenkään kaikille sovi, sehän nyt on selvä. Mutta ei mielestäni ole myöskään järkevää kehottaa kaikkia välttämään sen käyttöä viimeiseen asti vain sillä perusteella, ettei se ole itselle sattunut sopimaan. Hormonaalinen ehkäisy kun on kuitenkin kaikkein varmin ehkäisykeino, ja kuten todettua, monille naisille se ei aiheuta minkäänlaisia sivuvaikutuksia.

Capsu: myös minulla on Nuvaring käytössä, ollut vajaan vuoden, ja olen huomannut menkkojen sekä lyhentyneen että niukentuneen.

Aika hankala tilanne itselläni, että syödäkö -pillereitä vai ei, sillä oma hormonitoimintani on tutkitusti niin heikkoa, ettei se kestä pätkääkään dieettejä ja rankkoja treenejä, joten menkat pysyvät käynnissä ainoastaan pillereillä, joita lääkäri on kehoittanut ehdottomasti syömään osteoporoosiriskin takia. Jossain vaiheessa kun aloitin efen käytön, kuukautiskierto meni ihan sekaisin, vuodot tulivat miten sattui ja loppuivat välillä kokonaan, joten ilmeisesti myös stackit voivat vaikuttaa asiaan vaikka pillereitä popsisikin. En sitten uskaltanut sanoa lääkärille mitään, kun muuten ko. pillerit ovat sopineet hyvin eikä ole sivuvaikutuksia. Vähän vaikea selitellä noita efe-juttuja...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Gillyanne sanoi:
Öh, eivätkös ne ole muka yksi ja sama asia...? .

Subjektiivinen mielipide on, että sekä rintojen aristelu että veritulppariski on sivuvaikutuksia mutta rintojen aristelu ei varsin ole vaara :D .

Gyneni mukaan USA:ssa ohjeella esim 3 laattaa ja viikon tauko kirjoitetaan pillereitä myös "normaalikäyttöön". Onko tietoa tästä uudella mantereella oleilevat (Faidra ainakin)? Luulisi, että tuo olisi hyvä myös osteoporoosiin, mikäli siihen hormoneilla puututaan, endometrioosiin ainakin käyetetään. Sivuvaikutuksia voi olla enempi kun normaalilla jaksolla mutta usein kai ovat ohimeneviä. Joku taisi mainita pilleri-threadissa tauottomuudesta. Jos pää kestää niin seuraava vuoto josks ensi vuonna :rock: .

Nuorempana vuoto jäi helposti ilman pilleriä pois treenillä (esim 2x judo, 3x pieni lenkki ja 2x sali) vaikka paino ei muuttunut.

KatiP sanoi:
Gyneni mukaan USA:ssa ohjeella esim 3 laattaa ja viikon tauko kirjoitetaan pillereitä myös "normaalikäyttöön". Onko tietoa tästä uudella mantereella oleilevat (Faidra ainakin)? Luulisi, että tuo olisi hyvä myös osteoporoosiin, mikäli siihen hormoneilla puututaan, endometrioosiin ainakin käyetetään. Sivuvaikutuksia voi olla enempi kun normaalilla jaksolla mutta usein kai ovat ohimeneviä. Joku taisi mainita pilleri-threadissa tauottomuudesta. Jos pää kestää niin seuraava vuoto josks ensi vuonna :rock: .

Täytyy kyllä sanoa, että mulla ei ole mitään tietoa tästä asiasta USA:han liittyen. Toin ehkäisyrenkaat Suomesta mukana ja oon ollut siinä uskossa, että niitäkin voi käyttää monta peräkkäin. Oon todennut kuitenkin parin kokeilun jälkeen että mulle sopii paremmin kun antaa niiden menkkojen tulla. Väliin jättäminen tekee musta jatkuvan vitutuksen kourissa pyristelevän ämmän... enkä tosiaan halua olla sellainen. Tai siis muuta selitystä en tuolle olotilalle ole keksinyt. Samoin sitten kun menkkojen antaa tulla taukojen jälkeen, ne jostain syystä kestää paljon pidempään kuin normaalisti. Outoa?!

Tuosta tauottomuudesta on ollut tosi paljon juttua mun mielestä naistenlehdissä viime aikoina, ja niiden perusteella oon ite ymmärtänyt että jos se jollekin sopii niin antaa mennä vaan. Mä en itse olis mitenkään huolestunut terveysjutuista koska tuskinpa tauttomuutta silloin suositeltaisiin. Yleensä kun ne on kuitenkin naistentautien erikoislääkäreitä, gynejä jne. jotka sen tauottomuudenkin puolesta puhuu.

Mä käytän Minulet-ehkäisypillereitä. Mä yleensä syön jonkun 3 levyä putkeen ja sit pidän tauon. Ihan hyvältä on tuntunut. Lääkärikin sanoi ettei haittaa. Syynä mulla ei oo oikeestaan sen kummempaa kuin että eipä tartte turhaan raplata siteiden kanssa ja saa harrastaa seksiä enemmän:) Toki menkkojenkin kanssa voi kaikkea jutskata mutta se ei oo niin kivaa. Tää menee kyllä jo aika Off Topiciksi mutta jos asuisin Suomessa niin varmaan pitäisin aina sen tauon kun sit kuluis enemmän pillereitä ja menisi rahaa paljon enemmän. Nyt kun asustelen täällä Enkkulassa, saan pillerit ilmaiseksi niin ei oo rahan menolla väliä:)

Jostain luin väestöliiton lääkärin sanoneen jotain siihen suuntaan, että ennen vanhaan kun ei ehkäisty, niin naisille tuli kuukautiset tosi harvoin, koska lähes aina oltiin raskaana tai imetettiin ja kuukautiset joka kuukausi ei ole "normaalia" keholle. En muista tarkemmin mitä asiasta kerrottiin, mutta jotain tuon suuntaista muistan lukeneeni. Ja tämä lääkäri ei ainakaan pitänyt mitenkään pahana tätä useamman laatan syömistä perätysten. Kokeilisin itse, mutta kun mulla on sellaiset pillerit, joissa on kahdenlaisia pillereitä, niin niistä jäisi aina viikko syömättä, jos useamman laatan syö putkeen. Enkä viitsi muuten hyvin toimivia pillereitä pois jättää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom