Kyllä tässä on pakko alkaa ottaa nuo ysikymppisen jutut vakavasti. Onneksi olen suurimmaksi osaksi täysin samaa mieltä, vituttais alkaa vääntämään :D
Muutamia omia huomioita:
- Ehdottomasti plussaa tuo laaja lähteiden käyttö. Monesta aiheesta löytynee tutkimustuloksia myös vastakkaiseen suuntaan mutta kun tukeudutaan useampaan lähteeseen ja/tai review-artikkeleihin, voidaan olla varmempia siitä että kyseessä on luotettava tieto.
- Noiden abstraktien lainaamista kannattaa vähentää. Ne kirjoitetaan tiiviiseen ja absoluuttiseen muotoon sen vuoksi että niihin pyritään saamaan kaikki oleellinen tieto tutkimuksesta näkyville. Käytännössä tämä ei läheskään aina onnistu vaan ne todelliset tiedot paljastuvat vasta itse artikkelista. Monissa tutkimuksissa voi olla käytössä puutteellisia/rajallisia/huonoja metodeja ja tutkijat yleensä huomauttavat näistä diskussiossaan. Pelkkien iskulauseiden boldaaminen abstraktista ei aina täyttä kuvaa tutkimuksesta. Täytyy kyllä myöntää että tähän olen itsekin joskus syyllistynyt ja usein se onkin ainoa keino kun artikkeli on salasanojen takana.
- Tuosta HIIT:istä... Kun olet enemmän perehtynyt aiheeseen, kerropas oletko törmännyt sellaiseen ilmiöön että keho normalisoi rasvojen ja sokerien käytön energiaksi vuorokausitasolla? Itse olen joskus löytänyt tällaisia tuloksia mutta nyt ei jouda kaivamaan artikkeleita. Niiden mukaan HIIT:in aikana käytetään paljon sokereita energiaksi, mitä kroppa kompensoi treenin ulkopuolella käyttämällä vastaavasti enemmän rasvaa. Entäpä oletko perehtynyt HIIT:in vaikutuksiin esim. testotasoihin? Voisin kuvitella että em. syistä esim. painoilla toteutettava intervallitreeni olisi huomattavasti parempi rasvanpolton kannalta kuin juosten tehty. Samalla myös aerobista juoksulenkkiä paljon parempi. Sinähän varmaan näppäränä pubmedittajana kaivat tälle joko tuomion tai puollon ;)
Pitää lukaista myöhemmin nuo jutut uudelleen jos vaikka tulisi muuta rakentavaa mieleen. On tosiaan mukavaa vaihtelua että tutkimustuloksilla perustellaan epä-hifistelyä ja aina on pääasia että anttiheikkiläiset yms fanaatikot saavat nokkiinsa :D