Dieetillä rasvat kapseleista vai pullosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ricardo
  • Aloitettu Aloitettu
Eli dieetillä kun pitäisi saada niitä hyviä rasvoja niin mikä olisi paras keino saada niitä riittävästi ja oikea määrä? Riittäköö pari ruokarusikallista illalla rypsi/oliiviöljyä vai olisiko parasta popsia päivän mittaan muutama kalaöljykapselia ja sitten ilallla enemmän kanssa? Itse hulkki tuntuu kirjoittelevan että ottaa niitä melkeinpä 15 päivässä, itse olen toistaiseksi ottanut vain noin 8 kapselia joista 5 ennen nukkumaan menoa, enkä lainkaan mitään pullotettua öljyä erikseen. Noitten kalaöljykapseleitten lisäksi olen myös ottanut 2-3 CLA-kapselia päivässä.

Eli mikä olisi paras tapa saada hyviä rasvoja dieetillä, ja miksei bulkillakin?

Kalaöljyt kapseleista/pullosta tarvittava määrä,vaikka aamulla ja sitten iltapäivällä rypsi-/oliiviöljyä pari rkl pullosta :).
Muista sitten ostaa niitä kalaöljykapseleita/öljyä missä ei ole rasvaliukosia vitamiineja.
Tulee pian joku myrkytys muuten tolla määrällä.

PARRACUDA, Sininen keiju on fiksu ratkaisu. Siinä on camelinaöljyä (eli reippaasti Omega kolmosta (ALAa), d-vitamiinia ja pelkästään kasvirasvoja.

Ja se on myös halpaa kuin mikä verrattuna kaiken maailman benecoleihin.

Miehenä kannattaa miettiä myös vetääkö tosiaan pelkästään niitä tyydyttymättömiä rasvoja ja kolesterolittomia tuotteita.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6538617

Dieetillä rasvan laatu korostuu, koska energiansaanti on vähäisempi. Unohda margariinit ja syö voita; punainen maito on myös jees.

Jos eettisistä/allergiasyistä yms. ei maitotuotteet mene alas, niin kookosrasva on hyvää. Siihen kaveriksi kalaöljyä/pellavansiemenöljyä niin hyvä tulee.

Rasvojen saanti pelkistä ah niin teollisista margariineista sun muista "sydänystävällisiksi" prosessoiduista elintarvikkeista ei ole kassejaan rakastavalle miehelle ehkä se optimaalisin vaihtoehto...

Missähähän margariinissa/levitteessä on eniten hyviä rasvoja ja mitä itse käytätte?

Itse puhuisin Becel:in puolesta. Leivän päälle tulee laitettua 35% Beceliä, ja puuroon 'voisilmäksi', leivontaan tms. sitten keltaista Beceliä.

Puuron sekaan lorautan kyllä monesti rypsiöljyäkin Becelin sijasta.

Kalaöljykapseleista sen verran, että niiden määrähän riippuu ihan mistä kapseleista on kyse, ei voi oikein vertailla että ottaako 4 vai 8 kapselia päivässä. Itse otan useimmiten E-EPAa ja sitä tulee otettua 1, joskus 2 kapselia.

Miehenä kannattaa miettiä myös vetääkö tosiaan pelkästään niitä tyydyttymättömiä rasvoja ja kolesterolittomia tuotteita.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6538617

Dieetillä rasvan laatu korostuu, koska energiansaanti on vähäisempi. Unohda margariinit ja syö voita; punainen maito on myös jees.
Joo se tuppaa menemään niin, että kun tehdään tutkimuksia, joissa selviää että jonkin aineen liiallinen saanti on vaarallista niin ihmiset menevät äärimmäisyyksiin karsiessaan sen kokonaan pois ruokavaliostaan. Oli se sitten tyydyttyneet rasvahapot, kolesteroli, natrium jne. Siinä vaan unohdetaan se että elimistö tarvitsee hyvin pitkälti kaiken mitä se voi ravinnosta käyttää, tosin oikeassa suhteessa. Mitään ei voi jättää kokonaan pois ilman että se näkyy.

En itse lähtisi välttämättä täysmaitoa ja voita syömään, mutta kevyt maito ja oivariini käyvät aivan hyvin.

Joo se tuppaa menemään niin, että kun tehdään tutkimuksia, joissa selviää että jonkin aineen liiallinen saanti on vaarallista niin ihmiset menevät äärimmäisyyksiin karsiessaan sen kokonaan pois ruokavaliostaan. Oli se sitten tyydyttyneet rasvahapot, kolesteroli, natrium jne. Siinä vaan unohdetaan se että elimistö tarvitsee hyvin pitkälti kaiken mitä se voi ravinnosta käyttää, tosin oikeassa suhteessa. Mitään ei voi jättää kokonaan pois ilman että se näkyy.

En itse lähtisi välttämättä täysmaitoa ja voita syömään, mutta kevyt maito ja oivariini käyvät aivan hyvin.

Näinhän se on. Ihmisen elimistö tarvitsee aika monipuolisesti kaikkea. Tyydyttyneellä rasvallakin on monenlaista merkitystä esimerkiksi munuaisten ja erityisesti hormonaalisen järjestelmän toiminnassa.

"Pahoja" ruoka-aineita keksitään sen mukaan millaista valmisruokaa ja valmisteita pitää kansalle syöttää voittojen maksimoimiseksi. Olisi vaan kiva nähdä aukottomia tutkimusviitteitä nykyajan tyydyttyneen rasvan ja kolesterolin kammon tueksi... Kananmunakin oli monta vuosikymmentä helvetin vaarallista, mutta huppista eipäs sen sisältämä kolesteroli sitten ollutkaan tekemisissä veren kolesterolipitoisuuksien kanssa kun asiaa vähän tutkittiin.

Silti kaikki rasva on pahasta, mikäli sen kaverina vetää kasoittain hiilareita. Siinä ei paljon rasvan laatu paina kun ylimääräiset kalorit kerääntyy vyötärölle

Kohtuus siis kaikessa, mutta henk. koht. ja myös nykyisten tutkimusviitteiden valossa luotan kyllä myös rasvan suhteen enemmän luonnontuotteisiin kuin teollisuuden terveyteni edistämiseksi prosessoimiin valmisteisiin ;)

Eli summa summarum:

Vedän siiis aamulla tai aamupäivällä vaikkapa 2 kalaöljy kapselia ja sitten illalla tai iltapäivällä ton 2 ruokalusikallista oliiviöljyä niin siinä on riittävästi rasvoja dieetti ruokavalioon? ja noi CLA.t voi varmaan jättää huoletta pois? Vai?

Eli summa summarum:

Vedän siiis aamulla tai aamupäivällä vaikkapa 2 kalaöljy kapselia ja sitten illalla tai iltapäivällä ton 2 ruokalusikallista oliiviöljyä niin siinä on riittävästi rasvoja dieetti ruokavalioon? ja noi CLA.t voi varmaan jättää huoletta pois? Vai?

Laske rasvantarpeesi sen mukaan minkälaista diettiä noudatat. Kuitenkin miehelle pitäisin nyrkkisääntönä väh. 100g päivässä, tulee se mistä lähteensä tahansa, hyvän hormoonitoiminnan ylläpitämiseksi. Vasta dietin loppuvaiheessa tämän alle jos silloinkaan. Rasvat mielellään kokonaisuudessaan pelkästään proteiinipitoisten aterioiden kanssa. Eli jos on hiilaria aterialla (esim yli 25g, tai juuri yhtään tärkkelystä) niin pyrkisin pitämään aterian rasvattomana. Monipuolisuus on avainsana noissa rasvoissa, eikä kannata siis kangistua pelkkään oliiviöljyyn (varsinkin kuin siinä aika yksitoikkoinen rasvahappoprofiili). Pidä mukana rypsiöljyä, pellavansiemenöljyä, oliiviöljyä ja ota vielä vaikka kananmunasta rasvoja (eli syö keltuaiset kanssa). Illalla vaikka ne kapselit vielä huiviin ja voit huoletta kyllä pitää ne CLA:tkin siellä mukana jos koet saavasi niistä diettiin jotain hyötyä.

Flooraa on tullut syötyä ja kalaöljy kapseleita yks aamulla ja toinen illalla,ei ole tullut perehdyttyä noihin rasvoihin sen paremmin,sinistä maitoo tulee litkittyä litrasta kahteen päivässä ja munia ehken 10kpl/viikko.Levitteeksi vois koittaa oivariinia.

Back
Ylös Bottom